SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.29. 09:20
16/A
Iskolai szociális munka mibenléte, feladatai, folyamata, háttere
Halmozódnak az iskolában a szociális gondok, növekszik a szegénység, sok a beteg. A tanulási nehézségek, zavarok, a gyermek elhanyagolása egyre erősödik. Az iskola nem tud mit kezdeni a szociális gondokkal, a feszültség egyre nő. A szülők az iskolára, az iskolák pedig a szülőkre hárítják a felelősséget. A pedagógusok erre a feladatra nincsenek felkészülve, ezen kívül túlterheltek, ezért Magyarországon is beindítják (1990) a nyugaton már évtizedek óta működő szociálpedagógus képzést.
Szociális munka folyik a nevelőintézetekben, óvodákban, iskolákban, gyermekotthonokban, ifjúsági otthonokban. Ezekben az intézményekben végzett szociális munkát nevezzük iskolai szociális munkának. Új tevékenység, mely az USA-ból érkezett Angliába, majd ezután terjedt el Európában is. Magyarországon 1990-től van iskolai szociális munkás képzés, melynek magyar neve szociálpedagógus.
Magyarországon támasz szervezet nem alakult ki. Amerikában ez a szervezet a NASW (National Asotiatisn Soser Woker) központja Washington. 1942-ban alakult úgy, hogy régebbi szervezetek egyesültek:
§ Tanítók országos Szervezete
§ Szociális Munkások amerikai szervezete
Ezekből alakult a szociális Munkások országos Szervezete.
A század közepén a szervezet erősödik, újabb szervezetek is egyesülnek vele. 1978-ban dolgozzák ki a fő elveit.
Alapelvek:
§ Szakmai kompetencia: a szociálpedagógus legyen elkötelezve a szociális munka iránt.
- elismeri a kliensek alapjogait
- mindenkinek joga van a segítségre
- készségesen vállalja a személyi és szakmai kockázatokat
- mindig fejleszti és ellenőrzi gyakorlati tudását
§ működjön együtt a helyi intézetekkel
- hidat kell építeni a család és az intézmény között
- bizalmi légkör kiépítése
§ kidolgozni és biztosítani a nevelési programot
- segíteni az oktatókat, hogy tanítási programjukba vegyék bele a szociális munkát
- prevenció segítése
§ tervezési munkánál, kiértékelésnél a legkisebb adatokra kell támaszkodni. Statisztikai adatok megmutatják az ifjúság haladásának irányát.
§ Érzékenynek kell lenni minden egyes kliensre. Figyelni kell a kliens érzelmi, testi, értelmi hullámzásaira. A gyermek magaviseletét figyelni kell különböző helyzetekben.
§ Munkatervet kell készíteni: van célja, tárgya, beavatkozás módja, kiértékelési módja. Fontos, hogyan vonja be a családot.
§ A kliens erősségére kell építeni
§ A szociálpedagógus biztosítja a kliens védettségét. A kliensek védelem alatt vannak. (jogi védelem és szakmai titoktartás)
Az iskolai szociális munka folyamata:
- szociális gondok felderítése
- célok kitűzése, terv készítése
- célravezető eszközöket kiválasztani
- eredményeket, részeredményeket értékelni.
|