SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.29. 09:20
16/B
Szociálpedagógus az iskolában
(hatóterületek, kliensek, mentálhigiénés módszerek)
Az iskola a legtöbb és legátfogóbb feladatokat adja a szociálpedagógusnak.
Iskola:
§ A család mellett a legnagyobb hatással van a gyermek személyiségfejlődésére, úgy mentálisan, mint érzelmi fejlődésben. Az érzelmi fejlődést befolyásolja a kortárscsoport és a pedagógus személyisége, valamint az iskolai helyzetek (kudarc, siker, motiváltság)
§ Oktatási, képzési, nevelési feladatai vannak
§ Helye a társadalomban:
- a társadalom értékeit közvetíti és az visszavárja a diákoktól. Ebben az értékrendszerbe az egyén elvész. A legtöbb államban ez a jellemző, mert nem mentes az oktatás a politikától. A nagy közösségekkel szemben áll az egyén.
- Az iskola piac jellegű szolgáltatást ad a diák felé, és azoknak az érdekeit szolgálja, akik az iskola működéséhez a pénzügyi keretet adja (szülő) vagy olyan szerveződés, ami a pénzt adja. Veszélye: nem állandó értéket képvisel. És előjönnek a szélsőséges elméletek.
- Azok az iskolák, melyek önálló értékrendet képviselnek a pedagógiai munka professzionalitásra épül és a gyermek érdekeit képviselik. A társadalom vagy a szülő vagy az állam szembeállítását fogja hozni. A gyermek érdekképviselete megvalósul. Az ebbe a kategóriába tartozó iskolában alkalmazható a szociálpedagógus munkája. Az egyéni problémák kezelése jelentős.
Az iskola milyen szempont szerint gyakorol hatást a gyermek személyiségfejlődésére:
A pedagógus személyisége
§ A jó pedagógusnak perspektívákban kell gondolkoznia, cselekednie
§ A pedagógiai tevékenységben a diákhoz fűződő viszonya lehet:
- Szimmetrikus: azonos tevékenységet végeznek. Az alá-fölé rendeltségi viszony nem érvényesül
- aszimmetrikus: a pedagógiai tevékenységben a pedagógus elsődleges szerepe érvényesül (vezető, fölérendeltségi)
§ milyen a tanár tanítási stílusa
Kategóriák:
§ a tanár köztisztviselői vagy rendőri funkciót lát el a pedagógiai folyamatban, az iskolai tevékenység során.
§ ha a szakmai tudása érvényesül, akkor ő lesz a mester típus
§ a gyermeket önálló személyiségnek tekinti, és foglalkozik a neveléssel, akkor ő atya típusú pedagógus
Ez attól is függ, hogy milyen tantárgyakat tanít a pedagógus. Pl.: testi tanár – rendőr típus, földrajz tanár – mester típus
Az iskolai szociálpedagógus feladata:
§ különböző találkozási területek feltérképezése, ahol az egyénnek vagy csoportoknak a probléma kezelési módjait meg tudja találni
Iskolán belüli problémák esetén a gyermek áll a fókuszban.
Találkozási pontok:
§ iskola-gyerek
§ család-gyerek
§ család-iskola
Ezek az iskolán kívüli területek.
A makrokörnyezet lehet: település, társadalom, iskola.
Az iskolai szociálpedagógus ott fejtse ki tevékenységét, ahol érintkezi az ember és a környezet, ahol összehangolja a problémamegoldás szükségleteit a környezet követelményeivel, megerősíti a kliensbe azt a képességet, hogy meg tud birkózni a problémával ill. a környezet minőségét tökéletesíti.
Az egyén személyiségét és a környezetét egységes egészként kell kezelni, ezek kölcsönös hatással vannak egymásra.
Iskolai szociálpedagógus célkitűzése:
§ segítse a gyermek korának megfelelő szociális kompetenciáit alakítani, erősíteni.
Szociális kompetencia: az egyén akaratát, céljait megfelelő módszerek alkalmazásával tudja környezetében érvényesíteni.
§ Érzékenyebbé tegye az iskolát a gyermek szükségleteire, de a diákot is fel kell készíteni, erősíteni kell, hogy igényeit közvetíteni tudja.
A szociális kompetencia érvényesítése annak is a függvénye
§ egyén személyisége
§ családi háttér
§ iskolai környezet
§ iskolán belüli közösség, melyben a gyermek benne él
Az iskolai szociálpedagógus feladati:
§ hátrányos helyzetű, nagyon alulprivilegizált, motiválatlan környezetben élő, rossz szocioökonómiai státusza
§ az alacsony társadalmi réteghez kötődik egy szociális kompetencia érvényesítési nehézség
§ meg kell ismertetni a gyermeket a környezetből érkező szerepvállalásokkal ill. a társadalmi elvárásokkal
§ az esélyeket adja meg a szociális kompetencia érvényesítéséhez
§ kritikusan tudják szemlélni az adott problémát, ne csak az elszenvedői legyenek a problémának a kliensei
§ a gyermek előrelépését segíteni a tanulási teljesítményekben, a személyes helyzetben
§ a gyermek pályaorientációjába is beleavatkozzon
§ potenciális vagy már meglévő problémák pedagógiai hasznosítása, a beavatkozás elemzése.
Szociálpedagógus kliensei
§ minden hátrányos és veszélyeztetett helyzetben lévő gyermek, aki az adott intézményben tanul és van
§ alulprivilegizált tanulók
§ a hatékony szociális működéshez szükséges képességek hiányában vannak (kommunikáció, eü-i problémák)
§ nem tudja ellátni a tanulói státuszhoz szükséges feladatokat, rossz tanuló
§ a környezet szociális elvárásainak nem tud megfelelni
§ vannak különböző társadalmi egymásra hatások, melyek ha szerencsétlen módon érvényesülnek hat a gyermek viselkedésére, képességeire, ezeket negatívan befolyásolja a sokféle kölcsönhatás
§ olyan gyerekek, akiket komoly trauma ért
§ problémával küzdő fiatal problémájának kezelése, a beavatkozás nem az iskolai pedagógus feladatkörébe tartozik
§ alacsony környezetből származó gyerekek, akiknél az iskolai látogatás hiányos (etnikumhoz tartozók, menekültek, ingázó családok)
§ nem saját anyanyelvi környezetben élő gyerekek
§ az elhanyagolt, durva környezetben nevelődött gyerekek
§ iskolás korban teherbe esett lányok segítése
§ bűnözésre hajlamos vagy már bűncselekményt elkövetett gyermekek
§ alkohol és drogfogyasztó gyerekek
§ tanulási zavarral küzdő gyerekek. Nagyon fontos az okok felderítése.
Az iskolai szociálpedagógus egész teljesítményének alapgondolata úgy a szociálpedagógus részéről, mint a gyermekkel kapcsolatban lévő humán környezet részéről, hogy megértsék a gyermeket, a gyermek érdekeit tartsák szem előtt, a gyermek felé támasztott követelmények perspektívikusak legyenek.
Iskolai szemléletek, viszonyulások a szociálpedagógus személyiségéhez:
§ ne legyen az iskolában olyan pedagógus, akinek nem a tanítás az elsődleges feladata (a 97-es okt. törvény ezt a szemléletet próbálja változtatni)
§ kizárólag önkéntes alapon kell ezt az iskolai szociális munkát vállalni.
Amíg nem tisztázott törvényileg az iskolai szociálpedagógus feladata, addig nem kevés iskola fog ezzel a lehetőséggel élni.
Minden oktatási és nevelési intézetben működnek, működhetnének.
Indokolt a működése:
§ ahol nagyobb arányban veszélyeztetettek a gyerekek (milyen a településen az iskola elhelyezése)
§ milyen jellegű maga az iskola: szakmunkásképzőben több a hátrányos helyzetű gyermek
§ mi az iskola profilja és a pedagógiai programja. Ha kiemelt helyen szerepel a prevenció és bűnmegelőzés, akkor indokoltabb a szociálpedagógus alkalmazása
§ speciális iskolák: sérült, tanulásban akadályozott gyerekek. A helytelen nevelési módok, a sérülésből adódóan a gyermekek kiszolgáltatottabbak
§ ifjúsági klubokban, iskolán kívüli ifjúsági intézményben, ahol a szabadidő megfelelő eltöltését biztosítják és preventív tevékenységet folytatnak a szociálpedagógusok.
Iskolában dolgozó szociálpedagógus tevékenysége
§ gyermekvédelem
§ különböző problémával küzdő gyermekek felismerése
§ az adott fiatal problémájának felkutatása
§ problémakezelés
§ szakmai kompetenciákat bővítve nemcsak a gyermekkel, hanem a pedagógus problémájával is foglalkozik ill. azokkal a személyekkel akik a gyermekkel együtt élnek
§ összekötő kapcsolat a gyermek és iskola, a gyermek és pedagógus, a gyermek és iskolán kívüli egyéb személyek, gyermek és iskola vezetősége között
§ szupervíziós lehetőséget adjon a felnőttek számára
Az iskolai szociális munka hatásai
§ összetett tevékenység: prevenciós, fejlesztő és rehabilitációs
§ érzékennyé kell tenni a környezetet a gyermek problémái felé
§ preventív munkát kell végezni, hogy az felhívás legyen a tanárok, szülők és a probléma felé
§ az iskola, a szülő és a tanár kiépíteni és fenntartani
Szociálpedagógiai tevékenység elindítása az iskolában:
§ érett feltétel megteremtése
§ pedagógusok és a szociálpedagógus viszonya és kommunikációja jó legyen
§ külső szakember beengedése
§ jó kapcsolat megteremtése: diák, szülő, tanár között
§ a szociálpedagógus tudjon team munkát végezni
Személyiségfejlesztés az iskolában
Formái:
§ iskolai pszichológiai módszereket alkalmaznak. Pedagógus és pszichológus együtt dolgozik. Támogató munkát végez a pszichológus. Pedagógus és pszichológus egyenrangúak. A pedagógiai mentálhigiénés konzultáció alapján a pedagógusnál a nevelői munkát fogja ez által segíteni. Eset és kliens centrikus módszer.
§ Pedagógusi önsegítő csoport:
a pályakezdő fiatalok problémáit és a kiégés jelenségét kezeli. Célja, hogy a stressz helyzeteket, munkahelyi gondokat tudja kezelni a kliens. Sok esetben elég csak egy beszélgetés.
§ Személyiségfejlesztő beszélgetések:
§ Empátia és kommunikáció fejlesztés:
Rogersi humanisztikus pszichológiai probléma érvényesülése a fontos. A kliensre hagyatkozik, hagyni kell, hogy ő beszéljen. Ki kell alakítani a másikban az empátiát, hogy figyeljen a másik érzéseire.
§ Iskolai relaxáció:
Koncentrációt igénylő módszer ezért 10 éves kor alatt nem ajánlott.
Relaxáció: pszichoszomatikus működést erős érzelmi koncentrációval, akarattal szabályozzuk.
Ezt ellazulással lehet elérni.
Az autogén tréning testi nyugalomban autókoncentrációval, autoszuggesztióval lehet elérni ezt az ellazult állapotot.
§ Tanulók szociális készségeit fejlesztő csoportos módszer:
- AWARE-módszer: drámapedagógiára, szerepjátékokra épül, kiscsoportokban történik. Cooper nevéhez fűződik. Fejleszti a kommunikációt. Tolerancia kialakítása.
- Bűvös kör módszer: örömteli élményt kell feldolgozni. Pozitív érzésekről számolnak be: erősíti az önértékelést
- Duso: önismeret és emberismeret fejlesztése, megtanulja az érzéseit kimutatni
§ Szociális problémamegoldást fejlesztő program
Személyiségfejlesztő gyakorlatok:
4 területet érintenek:
§ Kommunikáció: non-verbális kifejezést fejleszti
§ Kreativitás: nyelvi szinten is megjelenik, praktikus tevékenység, esztétikai érzékenység
§ Társas kapcsolat: ismerkedő helyzetek vannak, szerepjáték, érzelmek szabályozása
§ Önismeret: én-kép fejlesztése, test ismerete, önkifejezés
|