1/B
A szerk. 2008.04.28. 08:20
A szociálpedagógia célja, feladatai, színterei
1/B
A szociálpedagógia célja, feladatai, színterei
A szociálpedagógiai tevékenység célja: A szociálpedagógiai munka olyan szakmai tevékenység, amely a gyerek és az ifjúkorosztály kapcsolati, tanulási, szociális, problémáit egységben, komplex rendszerben kezelve elsősorban az érintett személyekkel, csoportjaival, valamint családjukkal együttműködve, másrészt a környezet erőforrásait mozgósítva segít a gyerek, fiatal és környezetének egyensúlyát megtartani, ill. a felbomlott egyensúlyát helyreállítani. Mindezzel hozzájárul a felnövekvő gyermek és fiatal optimális életvezetéséhez.
A szociálpedagógiai tevékenység feladatai
1. A társadalom valóságos működési szabályszerűségeinek felismerése elemzése.
2. A gyereket érintő társadalmi egyenlőtlenségek, problémahelyzetek és az ezeket kiváltó okok kielégítetlen szükségletek, veszélyeztető tényezők komplex szemléletű elemzése
- Az ember és környezete viszonyrendszerében a gyermek és a fiatal személyiségfejlődése, szocializációja és tevékenysége sajátosságainak, törvényszerűségeinek átfogó elemzése.
- A különböző szociális helyzetű gyerekek, fiatalok, csoportjaik és közvetlen családjaik és pedagógusaik számára adekvát (megfelelő) segítségnyújtás a szociális munka, a gondozás, a nevelés, oktatás, a szabadidő-pedagógia, stb. eszközeivel, ezen folyamatok tervezése, kivitelezése, ellenőrzése, értékelése és rendszerszemléletű elemzése.
- A fiatalok és csoportjaik összekapcsolása problematikus élethelyzetek megelőzését, javítását szolgáló állami, szociális, oktatási, egészségügyi intézményi és társadalmi szociálpolitikai, jogi, érdekérvényesítő, gyermekjóléti és védelmi stb. szolgáltatásokkal és erőforrásokkal.
- A kompetenciahatárok ismeretébe partneri kapcsolatok kialakítása és együttműködés más szakemberekkel, orvos, pszichológus, szociális munkás, jogász, gyógypedagógus. Stb.
Tevékenységek
|
Az alkalmazás színterei és minősége
|
A szoc.ped. Tevékenység színtereinek ismertetése
|
|
Szociális segítségre szoruló, érzelmileg elhanyagolt, ingerszegény környezetben élő, bizonytalan családi háttérrel rendelkező gyerkeknek
|
iskolában
|
bentlakásos gyermek és nevelő intézetben
|
művelődési intézményben
|
Családsegítőben
|
Nevelési Tanácsadóban, ifjúsági irodában
|
Gyógyintézetben (kórház, szanatórium)
|
utcán, lakótelepeken, játszótéren, családban
|
|
|
|
megfigyelése, vizsgálata (környezettanulnám, családlátogatás, interjúk)
|
XXX
|
|
XX
|
X
|
XXX
|
XXX
|
X
|
XX
|
|
|
|
|
|
|
|
törődés, egyéni foglalkozás, problémamegbeszélés, tanácsadás (szülőknek, pedagógusoknak is)
|
XXX
|
|
XXX
|
XX
|
XXX
|
XXX
|
XX
|
XXX
|
|
|
|
|
|
|
|
segítségnyújtás a tanulási szokások kialakulásában, a tanulámányok pótlásában, felzárkóztatás, kompenzáció
|
XXX
|
|
XXX
|
X
|
X
|
XX
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
szabadidős és szünidei programok, tevékenységek szervezése, animálása
|
XXX
|
|
XXX
|
XXX
|
X
|
|
X
|
XXX
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
érdekképviselet önkormányzatnál, gyámhatóságnál, családsegítőben, nev. tanácsadónál, együttműködés más-más szociális szakemberrekkel
|
XXX
|
|
XXX
|
|
XXX
|
XXX
|
X
|
XX
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |