szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCPED Szigorlat - elméletileg jó, az új tételsor szerint
SZOCPED Szigorlat - elméletileg jó, az új tételsor szerint : 7. / A Tétel

7. / A Tétel

A szerk.  2008.04.28. 08:38

A szociális munka módszerei: egyéni, csoport és közösségi módszerek

7. / A Tétel

A szociális munka módszerei: egyéni, csoport és közösségi módszerek

Esetmunka (kb. 20 %-ban eredményes)

A szociális esetmunkában a szociális munkások alacsonyabb szociális státuszú, kevésbé iskolázott és a segítő munkára kevésbé motivált kliensekkel dolgoznak, más szóval a szociális esetmunka a „szegények pszichoterápiája.

A szociális esetmunka megközelítési módjai sokrétűek.

(pszichoanalitikus modell, Én-funkciók modellje, funkcionális modell, pszichoszociális modell, problémamegoldó modell, viselkedés-lélektani modell stb.).

A szociális szakember más segítő szakmákhoz viszonyítva többet tud a társadalmi folyamatokról és azokról a nehézségekről, amelyek az egyén és szociális környezete között keletkeznek. Segítő munkájában lényeges elem a szociális erőforrások és a támogató hálózat ismerete és annak felhasználása a szociális esetmenedzselési tevékenységben. Ez egészül ki a belső források, adaptív mechanizmusok, megbirkózási stratégiák ismeretével és azzal a készséggel, hogy facilitálni tudjuk a kliens belső lehetőségeinek kibontását, önaktivitásának felhasználását az életfeladatokkal való megküzdés során. A kliens gyakran csak anyagi segítséget kér, a segítő figyel a szociális környezetre, sőt az egyén szociális rendszerére. Könnyű azonban belátni azt, hogy a kliens belső forrásainak felhasználása, az emocionális feszültségek feldolgozása és a kliens problémamegoldó képességének fejlesztése nélkül a nehézségek „újratermelődnek" és a segítő hatékonysága hosszútávon alacsony marad. Az ilyenfajta kudarcok a segítő erőfeszítések kifulladásához vezetnek és a leggyakoribb okai a „kiégésnek".

A szociális esetmunka (case work) fogalmai

Mary Richmond: „AZ esetmunka azon folyamatokból áll, amelyek fejlesztik a kliens személyiségét az egyed és egyed, illetve az ember és szociális környezete között zajló lelkiismeretesen megválogatott beavatkozásokkal."

 „A szociális esetmunka az a segítő módszer, amely célszerűen alkalmazott tudással, megértéssel és eljárásmódokkal segíti az egyedet saját problémája megoldásában". (Shidmore)

 

Az esetmunka formái (története)

  • Kórmegállapító – Richmond- felállították a diagnózis a kliensnél, majd a családját vizsgálták
  • Pszichoszociális – New York-i Szoc. munkás képző iskolában – kliens szoc. háttere viselkedés vizsgálat
  • Működésközpontú- hangsúly a működőképesség előmozdításán van
  • Problémamegoldó- Plamer nevéhez fűződik. A segítés szakaszai: bevezető, tervező, döntéshozó és megvalósító.
  • Viselkedés-módosító- Skinner Felnőttek, családok gondjaira keresik a választ
  • Válogató összeegyeztetés- Különböző elméletek elemeit hasznosítja.

A szociális szakmában alkalmazott módszereket segítik az eljárásmódok:

1) Megfigyelés lényege a kliens figyelése életvitele közben, amely lehet irányított, megszervezett, vagy informális, spontán módon történő.

2) Megbeszélés során megtárgyaljuk kliensünkkel a helyzetét, problémáját. Ez lehet egyedi (eset), vagy csoportos.

3) Interjú információ-gyűjtés céljából folytatott beszélgetés, ami lehet rövid, vagy hosszú, meghatározott témákra összpontosító vagy kötetlen tárgyú, egyénekkel vagy csoportokkal folytatott. A rejtett interjú esetén a kliens nem is sejti, hogy adatokat gyűjtök, úgy véli, hogy csevegünk.

4) Kérdőív (teszt), írásban igyekszik összegyűjteni a szükséges ismereteket. A kérdések lehetnek nyitottak (nem sugall választ, vagy zártak, ahol megadott lehetséges válaszok közül választja ki a kliens a szerinte helyeset. A tesztet elkészítheti a szociális szakember (lehetőleg ezt tegye!), de a kliens vagy a vizsgált csoport is, sőt lehet hivatalos közeg (egyetem, pszichológiai labor) által kidolgozott, ún. standart teszt.

5) Napló kiértékelése, amit a kliens vezetett, segíthet lelki világának és helyzetének kiértékelésében. Lehet viselkedési (a kliens viselkedését kíséri) vagy munkanapló, amit a segítő vezet.

6) Önéletrajz elolvasása hasonló támaszt nyújt az eset megismeréséhez, mint a napló.

7) Esettanulmány is sokat segíti munkánkat, mert bepillantást enged az eset múltjába, fejlődéstörténetébe. Elkészítheti maga a segítő (vigyázat szubjektív lesz!) vagy más szakember (az objektivitás jobban biztosított!).

8) Audiovizuális eszközök, mint a fényképek a kliens élethelyzeteiről, a kliens által elkészített rajzok, festmények (családrajz, helyzetrajz),,filmek elemzése a klienssel, videó a kliensről vagy hasonló problémával küzdő egyénről.

A segítés történhet

ˇ      mediációval (beavatkozással vitázó felek esetében, hogy a felek tisztábban láthassák helyzetüket, kölcsönös engedményekkel kielégítő megoldást találjanak),

ˇ      tanácsadással, miközben egyengetjük a kliens út- és megoldás-keresését,

ˇ      terápiával, amely lehet gyakorlati (rajz., játék-, munka-, irodalom-, tánc-, lovaglás-, zene- stb. terápia), vagy pszichoterápia, amit súlyos személyiségzavar esetén ajánlunk.

Időkeret

Az esetmunkában: az intézménybe érkező kliensek gyors, egyszeri alkalmat igénylő, többnyire 4-6 alkalomra tervezhető segítő foglalkozást igényelnek. A rövid pszichoterápiák is általában 15-25 üléssel számolnak 3-4 hónapos időszakban. A középtávú pszichoterápiák 40-60 ülésben gondolkodnak másfél évnyi időtartammal. A „hosszú terápiák" 3-4 évig tartanak. A tanácsadás (p1. rogersi) a középtávú pszichoterápiákhoz hasonló időkerettel dolgozik (1,5 év). Klienseink igényeihez legközelebb a krízisintervenció áll, átlagosan 4-6 üléssel (az aktív, strukturált problémamegoldó modellek a legnépszerűbbek).

Intézményi határok

Ha a segítő intézmény működésében a szakmai kultúra szempontjai nem érvényesülnek, akkor a segítő cselekvéstere jelentősen korlátozott.

Tartalmát

Az esetmunkában nagy szerepet játszik a szociális erőforrások és a támogató hálózat átfogó ismeret, valamint a kliens problémájának rendszerszemlélete.

2. Háttér

Egyesületek sora állt az esetmunka zászlaja alá.

USA-ban a Szegények Lehetőségeit Fejlesztő Társulat (AICP). Az esetmunkát gyakorolta. Tagjai látogatták a szegényeket otthonukban, segélyezték őket, munkát kerestek nekik,

A Szeretet Szervezetének Társulata (COS), amely teljes mellbőséggel állt az esetmunka pártján. 1905-ben létrejön a Családszolgálat Szervezete és beindítja a Szociális esetmunka c. folyóiratot.


A szociális esetmunka különböző keretekben valósulhat meg.

1. A hagyományos (kötött) formáját Mary Richmond indítja be.

2. A szociális esetmunka szabad formáját indítványozta a szakma másik nagy úttörője, Mary Cromwell.

v     kórtani (diagnosztikai) irány.

4. Florence Hallis sugallta, hogy az esetmunka a beavatkozás 4 szintjén valósuljon meg: változtassa meg a kliens környezetét, támogassa őt pszichikailag, teremtsen tiszta képet a helyzetéről tanácsadással, s végül biztosítson világos meglátásokat.

v     működési (funkcionális) irányát

Otto Rank akaratpszichológiájára alapozzuk, miszerint az akarat az egyén képessége, hogy mozgósítsa önmagát a kívánt cél felé. jelentek meg, hogy erősítsék az egyént.

v     környezettani (ökológiai) irányzata. Úttörői: Carel Germain és Alex Gitterman.

3. Az esetmunka gyökeres (radikális) formája

Célja: segíteni az egyéneket, hogy felfigyeljenek az igazságtalanságokra, amelyek okozzák, vagy növelik érzelmi zavaraikat.

Az esetmunka folyamatának lépései a következők:

ˇ      Tanulmányozzuk a kliens helyzetét, összegyűjtve a szükséges ismereteket és az eset „történetét" (anamnézisét).

ˇ      Foglalkozási terv kialakítása, egyénre szabottan és igényeinek megfelelően.

ˇ      Ezt követi abeavatkozás,

ˇ      segítés tervének végrehajtása.

ˇ      Végezetül lezárjuk a közös munkát és kliensünket saját lábán, engedjük tovább.

Goldstein által idézett technikák

ˇ      Támasznyújtás technikái (szimpatikus odafordulás, akceptálás, megerősítés, bátorítás).

ˇ      Direkt befolyásolás, szuggesztió, tanácsadás.

ˇ      A kliens érzéseinek verbalizálása, ventillációja.

ˇ      A kliens helyzetére és kapcsolataira fókuszálás.

ˇ      A kliens viselkedésének dinamikus tényezőire irányuló tükrözés (a védekezési módok és a viselkedés alakulásában szerepet játszó motívumok megértése).

ˇ      A segítő ösztönzi a klienst arra, hogy jelen viselkedése múltbeli gyökerein is gondolkodjon, hogy felismerhesse azokat az irracionális érzéseket, félelmeket, múltbeli konfliktusokat és a személyiség fejlődését akadályozó azon mozzanatokat, amelyek a kliensjelen viselkedését befolyásolják.

 

Csoportmunka (40-60 %-os eredmény)

A csoportokat rendkívül sok szempontból oszthatjuk fel.

ˇ      Elsődleges (prímér) csoportok kisebb létszámúak és magas az érzelmi kötődés-szintjük. Ilyenek a család, barátok, expedíciók stb. Ezek lehetnek természetes (család) vagy mesterséges (expedíció) csoportok, másrészt tartós (család) vagy időre korlátozott (ad hoc bizottság).

Az elsődleges csoport jellemzői:

v     Jó interakciók.

v     Viselkedési szabályokat alkot.

v     Céljai közösek.

v     Az érzelmeik ugyancsak.

v     Érzelmi szerkezetek uralják (szeretet, szimpátia).

v     Erős a csoportélmény (mi!).

v     Egyensúlyban tart.

v     A csoport és az egyén élete összefonódik.

ˇ     A másodlagos (szekundér) csoportok nagyobb létszámmal bírnak és a csoporttagok érzelmi kötődése egymáshoz lazább. Ilyenek a munkatársak, iskolai osztály stb.

ˇ     Másrészt a csoportok lehetnek

v     kis- (mikro),

v     közép- (mező)

v     nagy (makro) csoport

v     nyitott vagy zárt,

v     rövid- vagy hosszútávra tervezett,

v     állandó vagy heti egy alkalommal működő,

Csoportmunkaformái:

v     Csoportanalízis, csoportpszichoterápia

v     Személyiségközpontú Encounter csoport (Rogers)

v     Nyílt Encounter csoport (Kalifornia 1982)

v     Gestalt csoport

v     Tranzakcionalizis

v     Behaviorista csoport (viselkedés lélektan)

v     Problémára orientált csoport

v     Célra orientált csoport

A csoporttagok összegyűjtésével még nem alakult ki működőképes csoport. Minden embertömeg csoporttá fejlődhet.

 

A csoportfejlődés szakaszai

1.      viharzás (storming), amikor igen erős a széthúzó és a feladatokat elhárító erő hatása.

2.      alakulás (forming) szakasza, amikor a tagok rádöbbennek saját erejükre és az összetartozás előnyeire.

3.      a szabályozás (norming), amikor közös és mindenki által elfogadható csoportszabályokat alkotnak.

4.      a működés (performing) szakasz következik, amikor a csoport beérett és működőképes, halad céljai megvalósulása felé.

A szociális csoportmunka

Lényege, hogy a segítő több mint egy személlyel foglalkozik egyszerre, hogy elősegítse a kliensek szociális eredményességét az igényelt célok elérése érdekében. Segíti a csoportot a kitűzött célok megvalósításában, a kívánt változás megvalósításában, úgyszintén az önmegvalósítás és önfejlesztés kialakításában, akár egyéni, akár családi, munkahelyi vagy egyéb bajokról legyen szó,. A közös célok megvalósulása különösen szükséges a szociális telepeken, a különböző szervezetekben, a közösségi szolgáltatásoknál és a szomszédsági összejöveteleken. A kívánt változások megcélozása esetén a csoport közvetítő és modell az egyén számára. Az önmegvalósítás és önfejlesztés esetén a csoport támogatja tagjait és az egész közösséget.

A segítő célkitűzései:

Megtalálni a közös talajt a csoporttagok igényei és a társadalmi követelmények között. Feltárni azon gátakat, melyek a kliens önérdekének megvalósulása és a „mások" érdekei között állnak. Közvetíteni az adatokat (elképzeléseket, tényeket, értékrendet és fogalmakat), amelyekkel nem rendelkezik a kliens. Reményeket erősíteni, amelyek az egyének és a társadalom kapcsolatán nyugszanak. Meghatározni a helyzet követelményeit és a korlátjait, amelyek meghatározzák a segített és segítő rendszerét.

2. Háttér

A csoportmunka a szociális szakmában fokozatosan alakult ki. Először USA-ban, a társulások és klubok világában, szolgálatok keletkeztek, melyeket csoportban alkalmaztak, valósítottak meg. szervezetek jöttek létre (YMCA, UWCA),

A szociális csoportmunka különböző keretekben valósulhat meg.

1. Hagyományos (kötött) formája a gyermekgondozás mozgalmával veszi kezdetét. Fritz Redl igyekezet erősíteni a gyermekek közreműködő képességét társaikkal és a munkában. A csoport minden tagjának sajátságos kezelési célokat tűzünk ki. A segítő meghatározza a csoport munkájának értelmét. Segíti a csoportot, hogy meghatározza és összegyűjtse saját norma- és értékrendszerét. Végül megtervezi a csoportmunka tárgyát és menetét.

2. A szociális csoportmunka szabad (liberális) formájának két változata (a kölcsönösségre építő és a szociális célok modellje) is kialakult a szociális telep mozgalomból. A kölcsönösségre (reciprocitásra) épülő csoportmunka segíti az egyént, hogy minél tevékenyebb legyen a közösségi döntéseknél. Az egyén, a csoport és a társadalom kölcsönösen hatnak egymásra. A csoportvezető közvetítő (mediátor), segíti klienseit, hogy elérjék azt, amire szükségük van. A szociális csoportmunka másik változata a szociális célok modellje magasabb szintű szociális tudatosságot teremt a csoportokban és közvetlenebb személyközi (interperszonális) kapcsolatokat épít.

3. A szociális csoportmunka gyökeres (radikális) formája kiiktatja a segítő tekintélyelvű szerepét. A résztvevők ügyességeket tanulnak segítve egymást. Több változatban is megjelenhet: Tudatosságfejlesztő csoportok, vitacsoportok, amelyek alapvető kérdéseket vetnek fel a szociális rendszerrel kapcsolatban. Mindenképpen a kritikai tudatosságot növelik a csoporttagokban.

Az egyes emberi rétegek, mint a lelki (paranoiás, delíriumos, skizofréniás, mániákus, depressziós, perverz) betegek és a túlkoros személyek nehezen kezelhetők. Egyébként is számítani kell a csoporttagok fékező, sőt ellenálló erőkifejtéseire, mint a hallgatás, intellektualizálás, általánosítás, verbális agresszió, függőség a csoportvezetőtől, mentegetőzés, bűnbakkeresés, komédiázás, alcsoport-képzés stb.

A segítő kénytelen

(1) elfogadni a tényt,

(2) tudatosítani a védekező mechanizmusokat,

(3) megbeszélni az ellenállás okait, gyökereit és így

(4) túlbillenteni a csoporttagokat a kialakult helyzeten.

A csoportlétrehozásnak szempontjai

1.      központi kérdése a szervezet, a csoport és a csoporttagok közös célja.

2.      a csoporttagok megválogatása.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?