szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCPED Szigorlat - elméletileg jó, az új tételsor szerint
SZOCPED Szigorlat - elméletileg jó, az új tételsor szerint : 15. / B Tétel

15. / B Tétel

A szerk.  2008.04.28. 09:19

Speciális nevelési feladatok az állami gond. intézményes keretek között élő gyermekek és fiatalok esetében.

15. / B Tétel

Speciális nevelési feladatok az állami gond. intézményes keretek között élő gyermekek  és fiatalok esetében.

A nevelőotthon feladata, hogy az ott elhelyezett gyermekek számára tartósan vagy átmenetileg otthont, egészségi és személyiségi állapotuknak megfelelő nevelési, képességük szerinti iskoláztatást nyújtson.

Ezek a gyerekek nélkülözik a családot, nincsenek azonosulási lehetőségeik.

Alapelv: ha a hiányt nem is tudják pótolni, de a család struktúrájához közelítő sémában kell a gyerekeket nevelni. Hosszútávú nevelési szintér, különböző korosztályú gyerekeknek. Fontos, hogy a csoport koedukált legyen, a vér szerinti kapcsolatban lévő gyereket egy csoportba szervezni, valamint a személyiségállapotokat is figyelembe kell venni.

Általános feladatok

Megegyeznek azokkal a célkitűzésekkel, amelyek az általános pedagógia körében a nevelési elvek:

ˇ      személyiségformálás

ˇ      erkölcsi – politikai - világnézeti nevelés

ˇ      egészséges életre nevelés

ˇ      munkára nevelés

ˇ      szabadidő hasznos eltöltésére irányuló kulturális nevelés

ˇ      pályaválasztás

Speciális feladatok

ˇ                 A családi élet funkciójának átvállalása. Amikor a családi életben olyan változások következnek be, melyek akadályozzák, veszélyeztetik a gyermek fejlődését, akkor szüksége átvállalni a család nevelési funkcióját. Átmenetileg vagy tartósan gondoskodni kell azokról a gyermekekről, akik árvaságuk, szociális helyzetük vagy a család egészségi állapota miatt rászorulnak a társadalom gondoskodására. Ki kell emelni az ártó környezetből mindazokat a gyerekeket, akiket szüleik elhagytak, akinek gondozását, nevelését elhanyagolják, s ezzel veszélyeztetik az egészséges személyiségfejlődésüket.

ˇ                 Családi funkció átvállalása, a szellemi és anyagi feltételek biztosítását jelenti. (pozitív emberi kapcsolat, érzelmi védettség, szellemi és anyagi eszközök biztosítása)

ˇ                 A gyermekotthonba történő beilleszkedésének segítése. A szeretett szülők elvesztése mélyen megrendíti a gyermeket. Az ismert, megszokott környezetből való kiválás még olyan esetben sem egyszerű, ha ott a gyermek sok mindenben hiányt szenvedett, rossz körülmények között élt, elhanyagolták és durván bántak vele.

ˇ                  Különösen nehéz beilleszkedni az olyan gyermeknek, akit antiszociális környezetből emeltek ki.

A beilleszkedés szempontjából nagy jelentősége van a jól működő, helye szokásokkal, hagyományokkal rendelkező nevelőotthoni közösségnek.  Ez a legfőbb feltétele annak, hogy az új gyermek számára szokatlan helyen és emberek között a biztonság érzését biztosítsuk.

ˇ                 Az új életmód elfogadtatása. A nevelőotthonba lépéssel megszűnik a megszokott, rendezetlen életforma. Helyébe lép a gyermek életkorához és fejlődési szükségleteihez igazított életmód. Ezt általában rejtett vagy nyílt elutasítással fogadják a gyerekek mindaddig, amíg nem sikerül pozitív kapcsolataikat kialakítani.  A nevelőnek megértéssel és szeretettel kell segíteni, hogy a gyermek visszanyerje a felnőttekbe vetett hitét és bizalmát.

ˇ                 A családi háttér pedagógiai jelentőségének mérlegelése. Nem szabd elzárni a gyermeket a családjától. A nevelőotthon feladata segíteni és támogatni a családot, hogy alkalmassá váljék a gyermek visszafogadására.

ˇ                 Otthonosság, az anyagi és érzelmi védettség biztosítása. A gyermek számára olyan körülményeket kell teremteni, hogy biztosítsák számára az anyagi és szellemi védettséget. Olyan otthont nyújtani, mely lehetővé teszi a személyiség zavartalan fejlődését.

ˇ                 A felnőttek iránti bizalom helyreállítása. Ez a nevelők iránti bizalom felkeltésén keresztül lehetséges. Ezt általában több szakaszban lehet elérni.

1.           fázis: vegye észre a gyermek, hogy fontos a pedagógusnak

2.           fázis: a gyermek elfogadja a pedagógus közeledését, érzelmi kapcsolat alakul ki, és a gyermekkel fel kell ismertetni, hogy van kiút a kedvezőtlen helyzetből

3.           fázis: a gyermek olyannak látja a pedagógust, amilyennek kell, visszaáll a bizalom, rá meri magát bízni a felnőttre.

ˇ                 A gyermek felkészítése az önálló életre, a társadalomba való beilleszkedésre.

ˇ                 Családi életre nevelés. Ez a legnehezebb feladat. A gyermekek többségénél hiányzik a pozitív családmodell, ezért meg kell velük ismertetni, valamint a fiú lány kapcsolatban a kölcsönös felelősség és tisztelet felkeltése, a nő és a férfi biológiai, fiziológiai sajátosságainak megismertetése. Ebben nagy szerepe van az iskolai nevelésnek is.

ˇ                 A gyermek felzárkóztatása a tanulás terén. Fontos az alapismeretek gyors pótlása.

ˇ                 Korrekciós nevelés. Fejlesztő, korrigáló nevelési eljárás kidolgozása.

ˇ                 Átnevelés, korrigáló és pótló nevelés. A gyermekeket az otthonba kerülés előtt a személyiségfejlődésben gátló és akadályozó hatások érik.

Ezek alapján 3 gyermekcsoport és háromféle speciális feladatrendszer különböztethető meg.

  1. Társadalomellenes csoportosulásokban tevékenyen részt vettek. Náluk az átnevelés válik szükségessé. Intenzív ráhatással, felvett szokások alakításával.
  2. Magatartási rendellenességek. A gyermek pozitív tulajdonságaira alapozva, korrekciós nevelés alkalmazása indokolt.
  3. Személyiségkárosodás és magatartási rendellenességeket mutatók. Ők a tanulmányaikat gyenge eredménnyel végzik. Ebben az esetben pótló neveléssel kell pótolni a hiányzó ismereteket.

ˇ                 Utógondozás. Gondoskodás arról a gyermekről, aki az állami gondoskodásból kikerülve, a nevelőotthont elhagyva még nem elégséges tapasztalatai birtokában igyekszik megszervezni életét. Anyagi, erkölcsi támasznyújtást, védelmet és tanácsadást jelent az utógondozás.

Nehezíti a célkitűzések megvalósítását az intézeti élet negatív sajátosságai. A sikeres fejlődést befolyásolja hogy a pedagógus mennyire tud ráhangolódni a gyerekekre, fontos a gyermek megismerése.

Szempontok:

v     dokumentumok átolvasása, megismerése, eü-i lap, család, előző intézeti élet, személyiségvizsgálat eredménye, élettörténet, ok, ami miatt áthelyezték másik intézménybe

v     milyenek a szociális kapcsolatai

v     milyen az intellektuális képessége, a tanulás segítésében is információt ad.

v     milyen az érzelmi élete (nyílt, barátságos, zárkózott)

v     jellemének fejlődése

v     milyen a tevékenységének a sajátossága

v     viselkedésének jellemzői

Fontos továbbá a gyerekekkel a demokratikus jogok megismertetése és gyakoroltatásának biztosítása, a jól kialakult pedagógusközösség, a zártság oldása, a gyerekek mozgásszabadságának ésszerű kiszélesítése, kapcsolatkeresés intézményekkel, iskolákkal, patronáló szülőkkel.


Nevelőotthoni ártalmak:

ˇ      országosan még mindig léteznek életkori tagoltságú otthonok

ˇ      még mindig kevés a gyerekre egyenként, közvetlen személyes foglakozásra fordítható idő

ˇ      egy-egy gyermekcsoport érzelmi szükségletét egy-két nevelő képtelen kielégíteni

ˇ      gyakori az uniformizáltság az életmódban, életrendben

ˇ      kevés lehetőség nyílik a gyerekeknek az egyedüllétre, önmagukkal való foglalkozásra

ˇ      minta hiánya nem segíti a pszichoszexuális fejlődést

ˇ      kevés a gyerekek kompetencia élménye

ˇ      homogén csoportok nem adnak lehetőséget a szociális tanulásra

ˇ      még ma is hat az intézeti zártság, a külvilággal való laza, rendezetlen kapcsolat.


 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?