CSALÁDPED
A szerk. 2008.05.23. 08:36
4/b. Családi életre nevelés
A családi életre elsősorban a család szocializál. Az anya-gyermek kapcsolatminden későbbi érzelmi kapcsolat modellje. Az apa-gyermek kapcsolat ad irányt és tartást az életben. A testvérkapcsolat érlel szociális, társas érzelmeket és késztet ilyen jellegű magatartásra.
Gyermekeinket készítjük a családi életre:
ˇ ha a család biztonságot és védettséget nyújtó légkört teremt
ˇ erősítse tagjai önbizalmát
ˇ segíti az érzelmek felismerését és szabályozott kifejezését
ˇ támogatja tagjai önállóságát
ˇ biztosít időt álló értékrendet
ˇ képesíti gyermekeit az egészséges nemi identitás kialakítására és annak kézben tartására
ˇ segíti őket a megfelelő pár megtalálására
ˇ megtanítja a szoros kapcsolat kialakítását és annak fenntartását
ˇ garantálja gyermekei összhangban történő nevelésére
A nemi identitás elméletei:
- Sigismund Freud: szerinte a nemek közötti különbség kulcs a pénisz megléte, ill. hiánya. A pénisz megléte vagy hiánya a férfiasság, ill. nőiesség jelképe.
- Nancy Chodorow azt képviseli, hogy a nemi önazonosság tanulási folyamat nagyon korán elkezdődik. Alapja a csecsemő ragaszkodása szüleihez. Freuddal szemben az anya szerepére helyez nagyobb hangsúlyt.
- Carol Gilligan kutatási eredményei egyeznek Chodorow elméletével, a nők személyes kapcsolataik viszonylatában határozzák meg énképüket és minden tettükben meghatározó a másokkal való törődés
A „problémás” viselkedés több fajtáját ismerjük. A kisgyermek (1-10évesek) vagy serdülők alkalmi játéka a nemi szervekkel fejlődésük velejárója, ha azonban állandósul az onanizálás, érzelmi vagy pszichés zavart jelez. A jelenség nehéz családi helyzetre, elhanyagolásra, tartós konfliktusra, pszichés zavarokra utal.
Az egyház próbál utat mutatni: „az ifjúságot alkalmas módon és idejekorán, elsősorban éppen a családon belül, fel kell világosítani a házastársi szerelem méltóságáról, feladatáról és megéléséről”.
A NAT (Nemzeti Alaptanterv) kiemeli a családi életre nevelés kötelezettségét a közoktatási intézményekben, ami általában még nem működik hazánkban. Nincs alaptankönyve. Nincs meghatározott helye az iskola életében és napirendjében. A célja:” hogy a gyermekek a családi értékeket, magatartásformákat, a harmonikus családi életben szükséges alapismereteket megismerjék és elsajátítsák. Nem csupán egészségi ismeretek elsajátítása, hanem önismeretre, kapcsolatok fenntartására, felelősségvállalásra nevelés”.
1948-ban egy nemzetközi szakbizottság megállapította, hogy a szexuális nevelést leghatékonyabban és legtermészetesebben a család keretében lehet megoldani. A szexuális nevelés mindenekelőtt a szülők ügye. Hatványozottan érvényes ez az állítás a családi életre nevelésről. Elképzelhetetlen a család nélkül.
A jól működő házasság alapjai:
ˇ hitvesem a legjobb barátom
ˇ kedvelem házastársamat, mint embert
ˇ a házasság hosszútávra szóló elkötelezettség
ˇ a házasság szent
ˇ egyetértünk céljainkat és törekvéseinket illetően
ˇ hitvesem az idők folyamán egyre érdekesebb
ˇ Szeretném, ha kapcsolatunk sikeres maradna
Lényeges a szülő-gyermek kapcsolat. Igazából ez jelenti a család melegét, meghittségét, biztonságot adó burkát. A gyermek szülei szeretetén nő, fejlődik, erősödik.
A családi életre nevelés buktatói:
ˇ a család kiegyensúlyozatlansága, amikor tabuizálja, vagy utcaivá teszi a nemiséget
ˇ megalázzák, megszégyenítik a gyermeket szexualitásukkal kapcsolatosan
ˇ szexuálisan visszaélnek a gyermekkel
ˇ túlzottan vagy gyengén kötik magukhoz gyermeküket
ˇ a szülők elválnak
ˇ a gyermeket elhanyagolják vagy elutasítják
ˇ az anyahiány kedélybeteggé, búskomorrá tehet
ˇ szélsőséges nőuralom súlyos önállótlanságot, sőt életképtelenséget eredményezhet a gyermeknél
ˇ a liberális nevelés könnyen önkényeskedő embertípust eredményezhet
|