CSALDPED
A szerk. 2008.05.29. 05:59
6/c A beszlgets vezetse
A beszlgets mindennapjaink rsze, a mindennapi kommunikcis eszkznk.
Gyakorlatilag minden olyan tevkenysgben, ahol a pszicholgiai ismeretek
megjelennek, a beszlgetsnek, az emberek egyms kztti kommunikcijnak
igen nagy jelentsge van.
Csaldpedaggiai szempontbl a tancsadsnak rendkvl nagy szerepe van. A
tancsadi folyamatban a beszlgets ketts rtelemben szerepel:
- a tancsad szemlyes rintkezsi eszkze
- mdszer, amely meghatrozza a beszlgets irnyt, tartalmt,
struktrjt.
Ez a ketts funkci – a tancsad oldalrl elemezve a beszlgetst
– jelents kvetkezmnyekkel jr. Fontos, hogy legyen egy metodikai
koncepci arra vonatkozan, ahogyan a tancsadsi beszlgets vezethet,
hiszen a tancsadnak nagy mennyisg anyagot kell tnznie, mikor kszl a
tancskrvel trtn beszlgetsre.
A klnbz tancsadsi elmletek szerint a beszlgets centrlis,
meghatroz eleme a tancsad munknak. A beszlgets, mint a tancsads
eszkze meghatrozhatja a tancsadsi folyamat minsgt, eredmnyessgt.
gy tudatos alkalmazsa igen jelents az eredmnyessg szempontjbl s
igen nagy kihvst is jelent.
A beszlgetsnek tbb fajtja van:
1. A clzott beszlgets idelis modellje (Rogers 1942):
a) eltlet nlkl teljesen rendelkezsre llunk, folyton btortjuk
spontn kifejezst
b) a magatartsunk nem megtl, az gyfelet elfogadjuk anlkl, hogy
kritizlnnk, vtkesnek, nyilvntannk, tancsot adnnk
c) a beszlgetst az gyfl kezdemnyezi s irnytja,
d) a cl, hogy a msikat sajt nyelvn rtsk meg, az terminusaiban
gondolkodjunk
e) megprblunk objektvek maradni, hogy keznkben tartsuk rzelmeink
ellenrzst vgig.
2. Szkratszi beszlgets
Jellemzje: felttel nlkl, tiszta s szilrd akarattal keressk az
igazsgot, kidertjk a problmt s mindenfle szenvedlytl mentes
krdez-felelek jtk keretben a partnerek kzsen kialaktjk a megoldst
s olyan egyrtelmen, hogy annak elfogadsa mindkettjk rszre tarts s
magtl rtetd legyen.
Lnyege: a tancsad elre vgig gondolja a beszlgets anyagt, a tmt
alapkrdssel vezeti be, majd a beszlgets vgn sszefoglalja s
jvhagyatja a tancskrvel.
3. Interpretl tancsadi beszlgets
Jellemzje: A tancsad feladata a pszichotechnikai eszkzkkel nyert
eredmny lefordtsa a tancskr szmra.
4. Nondirektv beszlgets
Jellemzje: A tancsad rvezesse a tancskrt a problma mgtt
rejtzkd flelmekre s zrzavarokra.
5. Strukturlt beszlgets-vezetsi stratgia
Minden egyes tancsadi beszlgetsben igen jelents az informcik
szerepe.
- informcik felvtele, megrzse, teht trolsa
- elemezni a megszerzett informcikat a problmafelvets vonatkozsban.
- csoportostott informcik alapjn hipotziseket kell fellltani
- a tancskrvel elemzik a hipotziseket, elvetik, majd jabb hipotzist
elemeznek
- beszlgets keretben kialaktjk a megvalsts szmra fontos
szempontokat
- megvalsts, eredmnyek sszehasonltsa a feltett hipotzisekkel
A beszlgetst kiegszt elemek
A tancsads verblis s nonverblis interakcikbl tevdik ssze.
Trekedni kell arra, hogy a nonverblis kommunikci s a testbeszd
ksrje a verblis kommunikcit.
A tancsads megkveteli a figyel magatartst, hiszen a folyamatban
nincsenek nma szakaszok, csak olyanok ahol a nonverblis kommunikci a
dominns. Ilyen kiemelt a szemkontaktus, az lsmd, a testtarts. A
szemkontaktus felvtele s megtartsa valamint az arckifejezsnek az
rdekld s btort mosollyal ksrt mkdtetse, mg a testbeszdben a
legfontosabb a kz, lb koordincijnak ellenrzse, magnak a
testtartsnak az elemzse. Br vannak faji, etnikai eltrsek ezeknek a
termszetessg hatrain bell kell, hogy maradjanak. Meg kell mg emlteni
a hangszint s a beszdsebessg szerept. A kellemes hang, hangszinek, s
hangerssgek hatkonyabb munkt tudnak elrni a tancsadi munkban.
Fontos, hogy a beszdsebessg a tancskr szintjhez kell, hogy igazodjon.
A fizikai tr, kz s id is befolysolja a beszlgets-vezets minsgt.
A szoba kialaktsnl figyelembe kell venni, hogy ne legyen trelvlaszt
eszkz a kt szemly kztt, mint pl az rasztal, ezt helyettesthetjk
dohnyzasztallal.
A tancskr nyelvi kifejez kzsge s mondatszerkesztse jellegzetes
informcikat hordoz. A tancsad feladata, hogy ezeket figyelembe vegye a
beszlgets-vezetsi stratgia meghatrozsakor. Ilyenek:
- torzts (elcsavart, vagy nem helyesen megfogalmazott mondatok jelentik.
- ltalnosts (pl: minden ember, minden helyzet ugyanaz, llandan,
folyton szavak gyakori hasznlata)
- trsek, flbetrt mondatok (pl: flek: segteni kell megfogalmazni, hogy
mitl)
Figyelembe kell venni a gondolat s a nyelv viszonyt, mint fontos szerepet
jtsz tnyezt. Szerepe van mg a szkszletnek, a megfogalmazsnak.
A tancskr jl teszi, ha elszr kulcsszavakat keres, amelyek utalnak a
tancskr helyzetre. A tancsad teht abban tmogatja a tancskrt,
hogy gy mutassa be sajt vilgt, ahogyan azt meghatrozni kpes. A
tancsadnak mindig segteni kell abban a tancskrt, hogy a fontos
krdsekben finomtsa nmaga helyzetnek lerst s bemutatst, de
mindvgig el kell fogadnia azt a nyelvi smarendszert, amellyel a
tancskr hozz fordul. Igyekezni kell eljutni a kzlsek tnyleges, mly
rtelmhez.
|