szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. November
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
CSALDPEDAGGIA SZIGORLAT C ttelsor
CSALDPEDAGGIA SZIGORLAT C ttelsor : CSALDPED

CSALDPED

A szerk.  2008.05.29. 06:02

6/C

6/c. A beszlgets vezetse

  

1.     Aktv hallgats kszsge

 

2.     A segts folyamata:

         feltrs (tnyek+ sszefggsek!)

         rtelmezs (mkdsrl hipotzis)

         tervezs (clkitzshez vezet t)

         megvalsts (stratgia s taktikk)

         kirtkels (siker ill. kudarc –elemzs)

 

3.     A „beszlgets” sajtossgai

 

  • kapcsolat kialakts (elvrsok s flelmek!)
  • kommunikcis kszsgek
  • akadlyok (mit, hogyan, mirt?)
  • emptia
  • fkusz – keress
  • pozitv visszajelents
  • perspektva nyits
  • motivls s btorts a vltoztatsra                                       fejleszts

 

 

Kpes vagyok-e segt kapcsolatot ltrehozni?

 

 

1)      Tudok-e a msik ember szmra megbzhatnak, tmasznak s kvetkezetesnek lenni? (Kongruens viselkeds)

 

2)      Tudok-e elg kifejez lenni, mint ember, hogy ktsget kizran kzljem, ki vagyok?           (Ketts-kzlsek - vagy ttetszen igaziak vagyunk)

 

3)      Megengedem-e magamnak, hogy a msik emberhez pozitvan viszonyuljak?    Melegsget, gondoskodst, szeretetet, rdekldst, megbecslst adjak neki?            (Szemlyes kapcsolat)

 

4)      Tudok-e elg ers szemlyisg lenni, hogy nll legyek a msik mellett?         (Fggetlen, autonm, rett szemlyisg)

 

5)      Elg biztos vagyok-e nmagamban ahhoz, hogy hagyjam a msik embert is nllan ltezni? (nrtk, nbecsls--az legyen aki: becsletes v. hazug...)

 

6)      Kpes vagyok-e teljesen tadni magam a msik ember rzsvilgnak s szemlyes gondolatainak, s ezeket az szemvel ltni? (tlkezs nlkl, emptival)

 

7)      El tudom-e fogadni ennek az embernek a klnbz arcait, amit elm tr?  (Felttel nlkli elfogads, eltlet, vagy eltlet mentessg)

 

8)      Tudok-e kell rzkenysget tanstani a kapcsolatban gy, hogy viselkedsem ne hasson fenyegeten?  (Dominancia szksglet vagy rett, autonm szemlyisg)

 

9)      Meg tudom-e t szabadtani a kls rtkels rmtl? (rtkels mentessg)

 

 

10)   Tallkozhatom-e a msik egynnel, amint ppen az alakuls folyamatban van, vagy meghatrozza-e viszonyunkat az s az n mltam? (retlen, neurotikus szemly vagy ltom, amiv alakulhat, s ebben erstem t meg).

 

A beszlgets nhny alapelve:

 

a., Az esemnytl a kapcsolatig

Legclszerbb:

Nem az esemnyre vlaszolunk;

Hanem azokra  a kapcsolatokra, amelyeket az esemny magban rejt.

Pl: Flra - kevesebb ajndkot kap, mint a btyja

                                 ?

anya:                        nem ez a lnyeg

       ?                        ?

hanem: szeretlek - e tged is annyira, mint a btydat?

           

b. Az esemnyektl az rzsig:

 

Clszer:

            Nem az esemnyre

            Hanem az esemnyekkel kapcsolatos rzsekre vlaszolni.

pl.: Glria meslj; Drit-> fik -> sros gdrbe

 

Anya lnya rzseire reagl:

            “Ltom, ez feldhtett”

            “Mrges voltl a fikra.”

            “Mg mindig haragszol rjuk.”

 

“Ugye flsz, hogy veled is ezt teszik?”

 

Vlasz: “Csak prbljk meg, magammal rntom ket” -nevets- ders befejezs.

 

c. Az ltalnostl a klnlegesig:

Ha egy gyermek nmagrl jelent ki valamit

Clszer:

Nem egyszer igen-nem-el felelni, hanem olyan rnyalatokkal, hogy rezze: vrakozsn fell megrtettk az rzseit.

Gyermek: “Nem vagyok j matekbl.”

Helyes vlaszok: “A matek nem knny tantrgy. Dolgozatrskor klnsen nehz lehet. Bzzunk benne, hogy megteszed, ami tled telik.”

 

Gyermek negatv kpet fest nmagrl: Tagadsunk s az ellenkezsnk nem segt.

 

gy segtnk, ha reztetjk vele: nem csupn az rzseit rtjk meg, de azt is, ami mgttk van.

 

d. Az ambivalencia kimondsa:

A gyermekek ktflekppen reznek szleik, tanraik s olyan szemlyek irnt, akiknek “hatalmuk” van felettk.

 

Meg kell rtetni velk, hogy ezek az rzsek normlisak s termszetesek.

Sok szgyenkezstl s szorongstl megkmlhetjk ket, ha ambivalens rzseiket tudatostjuk bennk, hangot adunk nekik.

 

Blcsessgre van szksg ahhoz, hogy felismerjk mindenfajta rzelem jogos, lehet: a pozitv s negatv rzelmek ppgy, mint az ambivalensek.

 

Nem mi magunk vlasztjuk meg az rzelmeinket, de mi dnthetjk el, hogyan s mikor fejezzk ki azokat.

Sokkal fontosabb a gyermeknek, hogy tudja mit rez, mint hogy tudja, mirt rzi azt.

 

e. Tkrt tartani a szemlyisg el

A gyermek gy nyerhet tiszta kpet rzelmeirl, ha “hallja” amint visszatkrzdnek bennnk.

A tkrtl ?  tkrkpet vrunk.

Az rzelmi tkr szerepe az, hogy olyannak mutassa rzelmeinket, amilyenek valjban torzts nlkl.

 

f. A teljestmnyt dicsrjk vagy a szemlyisget?

Szl - dicsr “milyen j kisfi vagy”

A gyermek nem kpes ezt elfogadni, mert sajt magrl kialakult kpe ettl meglehetsen eltr, pl.: azt kvnja, hogy a btyja krhzba kerljn.

 

Valjban:

Minl tbben dicsrik, annl rosszabbul fog viselkedni, azrt, hogy kimutassa igazi njt.

g. Kvnatos s nem kvnatos dicsret:

Kvetkezetesen kell adagolni

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA///PREKAMBRIUM.GPORTAL.HU /// PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO.GPORTAL.HU ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    "TEKERJ VISSZA" - RÉGI KERÉKPÁROK IDÕSZAKI KIÁLLÍTÁSA - BAJA TÜRR ISTVÁN MÚZEUM    *****    Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerd&#245;aljai, 150m2-es alapterület&#251;, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT