8.
A szerk. 2008.01.09. 10:18
A pedagógus személyisége. Pályaszocializáció, pályafejlődés.
8. A pedagógus személyisége. Pályaszocializáció, pályafejlődés.
Witty szerint a jó pedagógus:
1. együttműkődő a gyermekkel
2. jóindulatú
3. türelmes
4. humorézékkel rendelkezik
5. igazságos
6. kellemes modorú és külsejű
Rogers 3 jellemzőt tart a legfontosabbnak
1. kongruencia (hitelesség)
2. feltétel nélküli elfogadás , a tanuló felé való pozitív érzelmi odafordulás
3. empátia: a tanuló érzéseinek megérzése
Harsányi szerint a kívánatos személyiségvonások
1. általános vonások: idegrendszeri kiegyensúlyozottság, hivatástudat, türelem, optimizmus és humor
2. A nevelési relációban alapvetőek a gyermek szeretete, ismerete és megértése
3. a tanítási relációban szükséges vonások: szaktudás, közlőképesség, igazságos értékelés, logikus- világos magyarázat.
Kelemen László szerint:
1. a pedagógus szociális lény, a társadalom megbízottja, aki azt tekinti hivatásának, hogy a társadalom szellemi értékeit átadja.
2. Eszmeiség, kiforott világnézet jellemezze , mert szuggesztív ereje csak a személyes azonosulásból eredhet.
3. Fejlettebb és tökéletesebb legyen, mint növendékei. Alapvető a szakmai és pedagógiai kulturáltság.
4. Szükséges a szuggesztív erő, a megfelelő közlőképesség.
5. Alapvető vonás a humanizmus, a tanulók iránti szeretet és megértés. A gyermek érezze, hogy a pedagógus nem ellene, hanem érte tevékenykedik.
Pályaszocializáció
A pályaszocializáció az a folyamat, amelynek révén az egyén valamilyen pálya, szakma képviselőinek sorába lép, majd egyre magasabb szinten látja el szakmai szerepét.
A pályaszocializációban 3 szakaszt különböztetünk meg:
1. motivációs szakasz: amely visszanyúlik a személyes élettörténetbe
2. képzési szocializációs folyamat: ebben a szakaszban egy szocializációs naptár készíthető azokról a változásokról, amelyeken a pályára készülők végig mennek a képzés során. Minden kötelességüknek megpróbálnak eleget tenni. Majd megjelenik az elbizonytalanodás, kétségbeesés, a követelményeknek való megfelelés szorongóvá tesz. Ezt követi a túlélés időszaka. Ítt már a képzés alatt meg lehet tanulni a bizonytalanság felismerését és tolerálását . Végül megjelenik a biztonságra való törekvés, ahol megmutatkoznak a saját képességek, készségek.
3. A pályán eltöltött szocializációs folyamat
A pálya iránti elköteleződés
Központi kérdése, hogy a pedagógus mennyire tekinti a maga számára értékes tevékenységnek a tanítást. Ez azon múlik, hogy a gyakorlati tanítás időszaka alatt hogyan értékelik a tevékenységét és ennek alapján mennyire találja magát a szakmai szerepében kompetensnek, mennyire érzi magát képesnek a kitűzött szakmai célok megvalósítására.
|