szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
CSALÁDSEGÍTÉS
CSALÁDSEGÍTÉS : CSALÁDSEGÍTÉS

CSALÁDSEGÍTÉS

A szerk.  2008.01.11. 11:29

Segédanyag 4. rész Segítő beavatkozás rendszere Társadalomi nagyságrendek szintjei Családi életciklusok Egyéni fejlődési szükségletek, szociális kapcsolatok

A segítő beavatkozások rendszerének kialakításánál

figyelembe veendő szempontsor

 

1./     Társadalmi nagyságrendek /társadalmi szintek, társas-ökológiai                          megközelítés/; (U.Bronfenbrenner,1979.)

2./     Családi életciklusok /mint a társadalom alapegységeinek                              fejlődési periódusai, s egyben az egyensúly megbomlások                         periódusai/; (R.Hill, 1964.)

3./     Az egyéni fejlődési szükségletek, mint változó feltételrendszerek                            /fejlődéslélektani szempont/; (E.H.Erikson;1959, Karácsony S.)

4./     Az egyéni szignifikáns szociális kapcsolatkörök, mint az élettér                    személyi /szociális, társas/ feltételrendszere                                        /szociálpszichológiai  szempont/; (Erikson, Karácsony))

5./     Alapvető, jellemző tevékenységformák, mint a                                                        szükségletkielégítés korspecifikus aktivitásának                                             megjelenései /tevékenységi szint pedagógiai                                           konzekvenciákkal/; (Erikson, Karácsony)

6./     A fejlődési krízisek hiányállapot-mutatói, melyek a sikertelen                      szocializáció korcsoporti jellemzői /Fejlődéslélektani                                      szempont/. (Erikson)

                            A társadalmi nagyságrendek szintjei

 

         - makrotársadalom /állam, társadalmi, politikai berendezkedés/

 

         - exotársadalom /helyi társadalom; lakóhelyi körzet, "community" /

 

         - mezotársadalom /szomszédság, baráti-, tevékenységi        körök/

 

         - mikrotársadalom /a család/

 

Családi életciklusok    

 

                            a./     újonan házasodott pár családja;

                            b./     csecsemős család;

                            c./      kisgyermekes család;

                            d,/     iskoláskorú gyermekes család;

                            e./      serdülő korú gyermekes család;

                            f./      felnövekedett gyermeket kibocsátó család;

                            g./     magukra maradt, még aktív szülők családja;

                            h./     inaktív öreg házaspár családja.

 

Egyéni fejlődés szükségletei

 

a./     0-1 év:       fiziológiai szükségletek, biztonságérzet, bizalom

b./     1-3 év:       szeretet, önálló cselekvés, autonómia

c./      3-6 év:        iniciativ viselkedés, kezdeményezés, aktivitás

d./     6-10 év:      tudásszomj, tanulás, intellektuális elsajátítás,

                                               teljesítmény, elismerés

e./      10-16 év:    önkipróbálás, kísérletezés a saját erővel, identitás

f./      16-18 év:    intimitás, szolidaritás, eszmeiség, életfilozófia, "harc",                                            partnerség

Jelentőséggel bró szociális kapcsolatok

 

a./     csecsemőkor /0-1 év/:  anya

 

b./     kisgyermekkor /1-3/:   apa /de az anya megmarad/

 

c./      óvodáskor /3-6/:          alapcsalád

 

d./     iskoláskor /6-10/:                  szomszédság, iskola /pedagógus,                                                                      "munkavetező"/

 

e./      serdülőkor 10-16/:       kortárscsoport, kívülálló csoportok, társak                                                    csoportja, "ideál-"felnőttek

 

f./      ifjúkor /16-18/:             barátok, másik nemű partner, "tréner"

         A korcsoportokra jellemző alapvető tevékenységformák:

 

a./ csecsemőkor:           a környezet érzékelő megismerése, ad-kap                                                               tevékenység,

b./ kisgyermekkor:       játék /mozgásfejlődés, nagymozgások,                                                            manipuláció, szenzomotoros                                                                            tevékenység, megfog-kapaszkodik,/

c./ óvodáskor:              játék /fejlettebb mozgások, szenzomotoros                                                      viselkedés, kooperációs cselekvések,                                                       szociális szereptanulás/

d./ iskoláskor:              tanulás /munkakedv által vezérelt versengés/                                                  gyűjtés, kortársakkal folytatott állandó                                                         kommunikáció, együttműködés, dolgok                                                         készítése,

e./ serdülőkor:              önmagát meghatározó külső-belső cselekvések,                                              gondolkodás /önmaga lenni, vagy nem lenni/

f./ fiatal felnőttkor:      önmaga megtalálása a másikban, felfokozott                                                 kommunikáció /meta- és verbális/ az intim                                           kapcsolatokban.

 

         Fejlődési krízisek, ill. azok hiányállapotai, mutatói:

 

a./ csecsemőkor:           bizalomhiány

 

b./ kisgyermekkor:       szégyen, kétség, visszahúzódás, szeretetlenség                                                 /agresszió, dac/

 

c./ óvodáskor:              bűntudat - regresszív v. agresszív viselkedés,                                                  állandó belső feszültség, kapkodás,                                                                 neurotikus           reakciók;

 

d./ iskoláskor:              kisebbségi érzés, inaktivitás, érdeklődés hiány,                                                        tanulási problémák;

 

e./ serdülőkor:              identitászavar - devianciák;

 

f./ ifjú felnőttkor:         izoláció, felszínes és felelősség nélküli                                                                        kapcsolatok.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?