9. / A Tétel
A szerk. 2008.04.28. 08:41
A segítő és segítőkapcsolatok: szociális munkás,
szociálpedagógus, családpedagógus
9. / A Tétel
A segítő és segítőkapcsolatok: szociális munkás,
szociálpedagógus, családpedagógus
A segítség és segítségnyújtás sajátságos feladat.
A segítő lehet hivatásos és hivatalos.
Hivatásos:
ˇ szociálpedagógus
ˇ családpedagógus
ˇ szociális munkás
ˇ pszichológus
ˇ pszichiáter
ˇ pap, lelkész, apáca
Hivatalos:
ˇ orvosok
ˇ tanító
ˇ rendőr
ˇ szupervisor
Informális segítők:
ˇ önsegítők, szülők
ˇ közvetlen környezet, barátok
ˇ távolabbi segítők, rokonok
Szociális munkás:
Magyarországon 1989 óta képeznek főiskolán amerikai minta alapján. A szociális élet egy területén az egészségügyben az elfekvő betegek, aggok szociális ügyeit intézi
Szociálpedagógus:
Olyan pedagógus, aki elsősorban oktatási, nevelési intézményekben megelőzi, kezeli a szociális gondokat
Családpedagógus:
Elsősorban a családsegítő intézetekben dolgozik, feladat a családok segítése.
A fiatalok kapják a legtöbb segítséget és ők adják a legkevesebbet. Az idősek segítenek a legtöbbet.
A szociális segítés célja a másokon való segítés, azok problémáit kezelni, konfliktusai megoldani.
Mi a különbség a szociális munkás és a szociálpedagógus között:
A szociálismunkást az orvosi egyetem főiskolai karán képzik, kórházakban, szociális otthonokban, szociális ellátóban dolgozik. A szociálpedagógust a pedagógiai főiskolán képzik, fő szakterülete az iskolai szociális munka.
A szociálpedagógus bízzon az emberben, fogadja el a másságot, legyen intelligens, módszeres, hiteles, emberséges, legyen tartása. Tudnia kell, hogy ki is ő valójában. Segítenie kell, de nem mindenáron. Fontosa kívülmaradás képessége, a jó szervezőkészség.
A szociálpedagógus személyisége a kliens szempontjából:
ˇ a kliensek elvárják, hogy minőségi kapcsolatot ápoljon velük. A szociálpedagógus mutassa meg az utat, ami a probléma megoldásához vezet
ˇ a kliens kedveli a barátságos, becsületes, szakmájában otthonosan mozgó szociálpedagógust
ˇ a kliens tudni akarja a szociálpedagógussal kapcsolatban, hogy mi a szándéka vele, mi történik, merre vezetik. Tudni akarja, hogy haladtak-e előre. A bizonytalanság, céltalanság zavarja őket.
A szociálpedagógus kliens kapcsolat személyi feltételei:
ˇ bizalom
ˇ gondoskodás
ˇ elfogadás
ˇ rugalmasság
ˇ módszeresség
ˇ empátia
ˇ melegség
ˇ kötelességtudat
ˇ szellemi erő
ˇ önbizalom
A szociálpedagógusnak előre kell terveznie:
ˇ anamnézist kell készíteni felmérni a helyzetet
ˇ célok meghatározása
ˇ program kidolgozása
ˇ lépcsőfok- részcélok – meghatározása
ˇ közösen megállapítani az utat, módszereket, ahogy előrehaladnak
ˇ a klienssel írásos megállapodást kell kötni
A szociálpedagógus feladatai:
ˇ probléma meghatározása. A kliensnek általában két típusa van, olyan aki tudja a problémáját és olyan aki ismeri a tüneteket, de bizonytalan, nem tudja, hogy mi a baja
ˇ meg kell magyarázni a helyzetet
ˇ célokat kell kitűzni, terveket kell készíteni
ˇ kiválasztani a célravezető eszközöket
ˇ az eredményeket értékelni
A segítés pszichológiai alapjai:
Célja a klienst éretté tenni. Segíteni, hogy megtalálja a jó utat, a kudarcait fel tudja dolgozni. Határozatképessé kell tenni.
A szociálpedagógusnak meg kell felelni
Az ember érzelmi szükségleteinek utat kell találni, minden kliensnek van kapcsolat s szeretet utáni vágya. Ennek lehetőségét kell biztosítani, de lehetőleg ne a szociálpedagógus elégítse ki ezt a vágyat, mert a kliens függővé válik tőle. Saját környezetében kell megtalálnia a gyengédség, az elismerés utáni, a védettség a valakihez tartozás vágyát. Önállóságát erősíteni kell.
A kliens és a szociálpedagógus között különböző érzelmek vannak, melyek pozitívak és negatívak is lehetnek.
A szociálpedagógus részéről:
Pozitív érzés: elfogadás, bizalom
Negatív érzés: félelem, bizonytalanság, szubjektivitás, rossz értékítélet
Néha a gondozónak is szüksége van segítségre, tűrőképességének növelésére, hogy ne csorduljon túl a pohár. (Burn-out kiégés)
Ideális, ha a segítő munkában a szociálpedagógus kapcsolatot keres, együttműködik más segítőkkel is.
A segítő kapcsolat:
ˇ minőségi, jó kapcsolat, emberközpontú
ˇ fontos a kompetencia
ˇ a tisztelet az ember iránt. A klienst úgy kell elfogadni, amilyen
ˇ álljunk a kliens rendelkezésére, legyen mérsékelten meleg a kapcsolatuk
ˇ fontos a finomság, udvariasság
A családsegítés fő feladata:
ˇ megerősíteni a családot értékrendjében
ˇ felvirágoztatni a család életét
ˇ segíteni a párválasztást
ˇ támogatni a családot a stresszhelyzetekben, melynek okozói lehetnek: alkohol, munkanélküliség stb
ˇ családi tanácsadás
ˇ rá kell ébreszteni az embereket, hogy a család fontos a társadalomban
ˇ nevelőotthonokban kialakítani a családközpontú nevelést
Családsegítő célja
ˇ szebbé tenni a család életét
ˇ a csonka családok mindig sebzettebbek
ˇ segíteni a családon belüli párbeszédet
ˇ támogatni a családot
Mint segítő különböző szempontokból vizsgálhatjuk önmagunkat:
ˇ kliens szempontjából: a szociálpedagógus a koordinátor, aki egyengeti a kliens útját az eredmény felé
ˇ Gordon: nem kell irányítani, visszatükrözni kell
ˇ Rogers: az önmegvalósításban kel segíteni.
ˇ Pozitív legyen a karakter
ˇ A szociálpedagógus tervezzen ismerni kell a környezetet és ne csak tervezzen
ˇ Meg kell határozni a célokat, amit szeretne elérni
ˇ Programot kell készíteni – egymásra épülő lépések legyenek
ˇ Módszereket meg kell választani
ˇ Szükséges, hogy valamilyen szerződés jöjjön létre a kliens és a szociálpedagógus között.
|