FELNTTNEVELS - ANDRAGGIA
A szerk. 2007.08.27. 13:41
|
Nyugat-Magyarorszgi Egyetem
Benedek Elek Pedaggiai Kar |
Tantrgy neve:
Felnttnevels |
Oktat neve:
|
Szak:
|
Tagozat: |
Tanv:
2006/07/1 |
Ajnlott flv: |
Kreditszma:
3 |
Flvi raszm:
8/0 |
Tantrgy kdja:
BSLA8PEK07 |
Tantrgy elfelttelnek kdja: |
Flv zrsa:*
Kollokvium |
Tantrgy tpusa: ** |
Tanszk:
B-vodapedaggia Tanszk (SzoNI) |
Tantrgyfelels neve:
Hartl va |
* gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, kritrium-kvetelmny
** ktelez, ktelezen vlaszthat, szabadon vlaszthat |
A tantrgy clja:
A hallgatk andraggiai ismereteinek megalapozsa, elmlytse, egyetemes s hazai fejldsi tendenciinak megismertetse, mai problematikjnak ttekintse. A hallgatk megfelel szakirodalmi s tapasztalati bzison szerezzenek ismereteket a felnttnevels rendszerrl, trsadalmi funkcijrl, legalapvetbb jellemzirl. Kvetelmny: rtelmezzk a gazdasgi-, trsadalmi rendszer s a felnttnevelsi rendszer legfontosabb sszefggseit. |
Tmakrk:
•Az andraggia tudomny-rendszertani krdsei. Helye a tudomnyok rendszerben. Az andraggia fogalma, clja, feladata, alapfolyamatai. A felnttnevels trtnete.
•A felnttsg mint problma. letkor-kritriumok. A felnttnevels a permanens nevels rendszerben. Trsadalmi, gazdasgi, egyni szksgletek. letkor-vlsgok s letdntsek.
•A felnttoktats alapelvei. A felnttoktats vilgproblmi – a felnttoktatsi stratgikat meghatroz dokumentumok.
•A felnttnevels cl–s feladatrendszere. A felnttkpzs intzmnyrendszere, emberi tnyezi. A felnttkpzs formi, funkcii.
•A felnttnevels tartalma, hrom f tpusa (spontn formlds, regeneratv szrakoztat mvelds, cltudatos nevel-mvel folyamat)
•A tanuls fogalma, fajti. A tanulsi kpessg felnttkori vltozsai. Tanulsi kompetencia. A sajtlmny tanulselmlet. Tanulsi stlusok. A motivci fogalma. Felnttek tanulsi motivcija. Konstruktivizmus.
•Rsztvev-kzpontsg a felnttek tanulsban. Tanuls egsz leten t. (Lifelong Learning) A kpzs tervezsi szintjei. Munkaerpiaci kpzsek.
•Felnttoktatsi vilgkonferencik. j fordulat a felnttkpzsben. A funkcionlis analfabtizmus. Minimlis kompetencia.
•A felnttnevels szocializcis s individualizcis funkcii. Teljestmny s rtkels. A felnttnevels stlusa s mdszerei.
•A tvoktats. A tvoktats helyzete s fejlesztsnek lehetsgei. Andraggia s kommunikci.
|
Irodalom:
Tanknyv:
-Durk Mtys. Andraggia. A felnttnevels s kzmvelds j tjai. Magyar Mveldsi Intzet, Bp., 1999.
-Dr. Zrinszky Lszl: A felnttkpzs tudomnya – Bevezets az andraggiba. Okker Kiad, Bp., 1996.
Ajnlott irodalom:
-Delors, Jacques: Oktats – rejtett kincs. Osiris Kiad, Bp., 1997.
-A magyar felnttoktats mai helyzete. (Szerk.: Csoma Gyula, Herbai gnes, Juhsz Nagy gnes, Sri Mihly) Nmet Npfiskolai Szvetsg Nemzetkzi Egyttmkdsi Intzete, Bp., 1997.
-Nemzetkzi nyilatkozatok s dokumentumok a felnttoktatsrl s az egsz leten t tart tanulsrl. (Szerk.: Haranyi Lszl, Heribert Himen, Sz. Tth Jnos) Nmet Npfiskolai Szvetsg Nemzetkzi Egyttmkdsi Intzete, Bp., 1998.
-Memorandum az egsz leten t tart tanulsrl. Eurpai Kzssgek Bizottsga, Brsszel, 2000. oktber 30.
|
A flv teljestsnek felttelei (gyakorlati jegy esetben):
- |
A vizsgra bocsts felttelei s a szmonkrs tmakrei (kollokvium, szigorlat esetben):
1.Az andraggia tudomny-rendszertani krdsei. Helye a tudomnyok rendszerben. Az andraggia fogalma, clja, feladata, alapfolyamatai.
2.A felnttnevels trtnete. A felnttsg mint problma. letkor-kritriumok.
3.A felnttnevels a permanens nevels rendszerben. Trsadalmi, gazdasgi, egyni szksgletek. letkor-vlsgok s letdntsek.
4.A felnttoktats alapelvei. A felnttoktats vilgproblmi – a felnttoktatsi stratgikat meghatroz dokumentumok.
5.A felnttnevels cl–s feladatrendszere. A felnttkpzs intzmnyrendszere, emberi tnyezi. A felnttkpzs formi, funkcii.
6.A felnttnevels tartalma, hrom f tpusa (spontn formlds, regeneratv szrakoztat mvelds, cltudatos nevel-mvel folyamat)
7.A tanuls fogalma, fajti. A tanulsi kpessg felnttkori vltozsai. Tanulsi kompetencia.
8.A sajtlmny tanulselmlet. Tanulsi stlusok. A motivci fogalma. Felnttek tanulsi motivcija. Konstruktivizmus.
9.Rsztvev-kzpontsg a felnttek tanulsban. Tanuls egsz leten t. (Lifelong Learning) A kpzs tervezsi szintjei. Munkaerpiaci kpzsek.
10.Felnttoktatsi vilgkonferencik. j fordulat a felnttkpzsben. A funkcionlis analfabtizmus. Minimlis kompetencia.
11.A felnttnevels szocializcis s individualizcis funkcii. Teljestmny s rtkels. A felnttnevels stlusa s mdszerei.
12.A tvoktats. A tvoktats helyzete s fejlesztsnek lehetsgei. Andraggia s kommunikci.
|
|
|
|
|
Sopron, 2006. szeptember 4.
|