PEDAGGIA SZIGORLAT
A szerk. 2007.08.27. 14:14
Pedaggia szigorlat (Nevels, oktats elmlete, Fejleszt pedaggia, Szocilis gondoskods trtnete). Szoc. ped. nappali, levelez, diploms lev.(Sopron), esti (2006)
1.
A. Az egyetemes emberi rtkek alakulsnak elsegtse a nevelsi folyamatban. Szocializci, individualizci, perszonalizci. A nevels-oktats-kpzs fogalmnak, tartalmnak problematikja. A szemlyisgfejleszts folyamatnak trvnyszersgei.
B. A fejlesztpedaggia fogalma, helye, kapcsolata a trstudomnyokkal. Tgabb s szkebb rtelmezse. Fejleszts, tanuls gygypedaggiai-pszicholgiai magyarzatai.
C. Egszsggyi ellts, karitatv egyesletek s llami juttatsok az kori Grgorszgban.
2.
A. Az rtkorientci problmi, az rtkrendszer alakulsa. Az egyetemes erklcsi rtkek alaktsnak folyamata, az erklcsi nevels gyakorlata a szemlyisg fejlesztsben.
B. A fejlesztpedaggia tgabb rtelmezse (egy-egy terletre vonatkoz plda ismertetse –HKT, Zsolnai-mdszer, Cseresznye-sori minta, Vidovszky-mdszer.
C. Karitatv egyesletek, llami juttatsok, szocilis intzmnyek s a szocilis jogalkots az kori Rmban.
3.
A. A tudomnyos megismers lehetsgei a nevelsi folyamatban. A vilgnzet alakulsa, fejldse. A gyermeki vilgkp jellemzi.
B. Gygypedaggiai integrci. Fogalmak, filozfiai alapok, tpusok, felttelek.
C. Az jtestamentum szocilis zenete. A szegnyek, betegek, zvegyek s rvk tmogatsa a korai keresztny kzssgekben.
4.
A. A valsg mvszi megismersnek jelentsge a szemlyisg fejldsben. A gyermeki tevkenysg szerepe az eszttikai rtkek tszrmaztatsban.
B. Differencil pedaggia, fogalmak (vodai, iskolai szinten).
C. A kolostorok mint a szocilis gondoskods legfbb intzmnyei a korai kzpkorban (5-11.sz.)
5.
A. A valsg megismerse a nevelsi folyamatban, a gyermeki ismeretszerzs tja, sajtossgai, helye a tevkenysgrendszerben.
B. A tanulsi zavar defincii, trstudomnyos, etiolgiai magyarzatai.
C. A kptalani s vrosi ispotlyos rendek. Szocilis gondoskods az rett kzpkorban (11-14.sz.).
6.
A. rtelmi fejlds s fejleszts. A gyermeki tapasztalatszerzst s az ismeretek rendszerezst elsegt mdszerek alkalmazsnak lehetsgei.
B. A tanulsi zavar leggyakoribb okai.
C. A vrosi s llami szocilpolitika kezdetei Nyugat- s Dl-Eurpban a kora jkorban (16-18.sz). Szegnygyi rendeletek haznkban a felvilgosult abszolutizmus jegyben.
7.
A. Az egszsges letmd kialaktsa, a fejleszts tartalma. A testi nevels fbb ismrvei, trvnyszersgei.
B. A tanulsi zavar veszlyeztetettsg, teljestmny-deficitek megnyilvnulsai vods korban.
C. Magn s egyesleti jtkonysg a 19. szzad els kt harmadban.
8.
A. A pedaggiai clrendszer elemei, bels sszefggsei, problematikja.
B. A gyermek- s ifjkori viselkedszavarok leggyakoribb tpusai. Figyelemzavar, hiperaktivits, agresszivits, oppozcis viselkeds, antiszocilis viselkeds. Az autizmus jelensgkre.
C. Trsadalmi vltozsok az ipari forradalom nyomn. Utpikus szocialista, egyhzi s civil kezdemnyezsek a szocilis problmk kezelsre.
9.
A. A csald, mint rtkkzvett. Szerepe a szemlyisg fejlesztsben. Szli modellhatsok. A gyermek helye a csaldban. Az intzmny s a csald kapcsolata, egyttmkdsnek sznterei.
B. Az szlelsi folyamatok fejldse Affolter szerint. Ismertesse a motoros fejlds fzisait Kephart s Katona szerint.
C. A modern llam s a trsadalombiztostsi rendszerek kiplse a 19. szzadi Eurpban.
10.
A. Csoportjelensgek a gyermekkorban. Trsas kapcsolatok: az egyn, a mikro- s makro csoportok. A kortrscsoportok szerepe a pedaggiai hatsrendszerben. A pedaggus, mint rtkkzvett. Modellhatsok.
B. A tanulsi zavar megnyilvnulsai iskolskorban (diszelexia, diszgrfia, diszkalkulia). Msodlagos neurotizcis tnetek.
C. Szocilpolitika a dualizmus kori Magyarorszgon.
11.
A. A nevelsi folyamat megszervezse. A szemlyisgfejleszts sorn alkalmazott mdszerek, eljrsok tpusai, osztlyozsa. Kivlasztsuk s alkalmazsuk szempontjai.
B. Kpessgek s tulajdonsgok diagnosztizlsa, elmletei. Rszkpessg zavarok vizsglati eljrsai (DPT, Marosits-fle teszt, Sindelar-1).
C. Szocilis munka s gyermekvdelem haznkban a szzadforduln (1890-1918).
12.
A. Szoksok, ill. kszsgek s jrtassgok kialaktsnak trvnyszersgei a nevelsi folyamatban. A gyakorls szerepe az let klnbz terletein.
B. Fejlesztsi mdszerek – Diszlexia prevenci, Sindelar-mdszer, rszkpessg fejlesztse, Komplex, Prevencis vodai Program.
C. Szocilpolitika s szocilis munka a kt vilghbor kztt Magyarorszgon.
13.
A. A motivci pedaggiai rtelmezse. A serkents s gtls eszkzeinek szerepe a motvumok alakulsban.
B. J. Ayres szenzoros integrcis koncepcija s mdszere (vizsglat, terpia). M Frostig koncepcija s mdszere (vizsglat s terpia).
C. j kezdemnyezsek a kt vilghbor kztti hazai szocilis gondoskodsban: az „egri norma” s a „produktv szocilpolitika”.
14.
A. A biolgiai s trsadalmi tnyezk klcsnhatsa a szocializcis folyamatban. A szemlyisg fejldst s fejlesztst meghatroz tnyezk sszefggsei (adottsg, hajlam, rtermettsg, kpessg).
B. A kognitv funkcik egyb vizsglatai (pedaggiai vizsglatok, figyelemvizsglat, Edtfeldt vizsglat, Dprog.T). A Meixner reedukcis mdszer alapgondolatai.
C. A jlti llam Nyugat-Eurpban a II. vilghbort kvet negyed szzadban.
15.
A. A differencilt szemlyisgfejleszts lehetsgei klnbz szervezeti keretekben s munkaformkban.
B. A hiperaktivits felismerhetsge, rtksklja a pedaggus szmra. Prevencis korrekcis hats fejleszt jtkok.
C. Szocilis munka s gyermekvdelem haznkban az llamszocializmus vtizedeiben.
|