CSALD? - GYERMEK - S IFJSGVDELEM
A szerk. 2007.08.28. 10:13
VI. A MEGELZS SZNTEREI
zWHO hromfzis rtelmezse:
·Az elsdleges megelzs a problma, konfliktus kialakulsnak megelzse magban foglalja az univerzlis, alapelltsi formkat
·A msodlagos megelzs magban foglalja a clzott segtsgnyjtst, illetve a problma kialakulst kveten a veszlyeztetett gyermekek csaldon belli vagy ms elhelyezsi helyen trtn gondozst
WHO hromfzis rtelmezse
zA harmadlagos megelzs specilis elltsokat jelent, be kell avatkozni, hogy megsznjn az rt magatarts
A MEGELZS S KEZELS SZINTJEI
1. minden gyermeknek s csaldnak jr ellts
2. specilis ellts gyerekeknek, csaldoknak
3. a Gyermekjlti Szolglat ltal koordinlt gondozs s figyelemmel ksrs
4.vdelembe vtel s ktelezs
5. a gyermek/ek ideiglenes kiemelse a csaldbl
6. a gyermek/ek vgleges kiemelse a csaldbl
VII. CSALDOKKAL, GYEREKEKKEL FOLYTATOTT SEGT TEVKENYSG
A J SEGT SZAKEMBER ISMRVEI
©figyelmesen meghallgat
©elrhet
©nem minst
©van humorrzke
©egyenes s szinte
©megbzhat
A CSALDGONDOZS ALAPELVEI
za gyerekeknek szksgk van a csaldjukra
za gyerekek biztonsga a meghatroz szempont
za legtbb csaldtag gondoskodik a msikrl, a maga lehetsgei s mdja szerint
za bajban lv csaldok szeretnnek vltoztatni helyzetkn
A CSALDGONDOZS ALAPELVEI
zaz adott pillanatban mindenki a tle telhet legjobbat teszi
za krzishelyzet j esly a vltozsra
za nem megfelel beavatkozs tbb krt okoz, mint hasznot
za vltozs lehetsge s ereje a csaldban van
A KIEMELS HATSA A GYERMEKRE
zPOZITV
ya „j” gondoskods megtapasztalsa
ystabilits, biztonsg, kiszmthatsg
yj, pozitv kapcsolatok kialaktsa
zNEGATV
ygysz, trauma a vr szerinti csald elvesztse miatt
yj letforma elsajttsa, szablyok
yismeretlen krnyezet
A KIEMELS HATSA A GYERMEKRE
zPOZITV
yelfogads, s a szemlyes rtkek elismerse
ysegtsg a csalddal val kapcsolattartsra
yj viselkedsi mintk s attitdk elsajttsa
zNEGATV
ystigma a gondozotti sttusz miatt
yaz „odatartozs” rzs hinya
yklnbzsg a tbbiektl
A KIEMELS HATSA A GYERMEKRE
zPOZITV
yegyttmkdsi kszsgek javulsa
ysajt szksgletek megfogalmazsnak s kifejezsnek megtanulsa
yj tapasztalatok, lmnyek
zNEGATV
yelfogadhatatlan viselkeds az j krnyezet szmra
ya szakemberek szerepnek meg nem rtse
ya szemlyisgfejlds megtorpanhat
A KIEMELS HATSA A VR SZERINTI CSALDRA
zPOZITV
yaz a tudat, hogy a gyermekrl gondoskodnak
ya napi gondok megsznse, j hangulat tallkozsok
zNEGATV
ygysz, bntudat a gyermek elkerlse s a szli szerep elvesztse miatt
yfltkenysg a gyermeket gondozkra
A KIEMELS HATSA A VR SZERINTI CSALDRA
zPOZITV
ya megfelelsi knyszertl val megszabaduls
ya krzishelyzet rendezse
ya szakemberek tmogatsa, megrt viselkedse
zNEGATV
yflelem a gyermek vgleges elvesztstl
ykonfliktus az elvrsok s rtkrendbeli klnbsgek miatt
A KIEMELS HATSA A VR SZERINTI CSALDRA
zPOZITV
ya nevels felelssgnek megosztsa
ytmogat kapcsolatok kiptse
yjobb nevels, gondozs elsajttsnak eslye
zNEGATV
yaz j szli szerep s korltok okozta nehzsgek
ya „rossz” szl szerep miatti flelem
ya figyelemmel ksrtsg ambivalencija
SZABLYOK, ELVEK A GYEREKEK GONDOZSAKOR
zmaradjunk semlegesek
zkontrollljuk magunkat s a rnk bzott gyermekeket
zkerljk az olyan helyzeteket, ami kifraszt vagy dhss tesz bennnket
za tetteknek legyen kvetkezmnye
za bntetsnl is legynk kvetkezetesek
zfejlesszk ki, illetve poljuk a pozitv oldalakat
SZABLYOK, ELVEK A GYEREKEK GONDOZSAKOR
zdolgozzunk vele egytt olyan tevkenysgekben, amelyeket ismer
znormalizljuk a fiatal kapcsolatait krnyezethez
zhangslyozzuk a csoporton bell a fiatalok, gyerekek egyms kztti kapcsolatrendszert, szerepket
zemeljk ki a szabadid, a szrakozs, az rm fontossgt
SZABLYOK, ELVEK A GYEREKEK GONDOZSAKOR
zknljunk lehetsget, hogy sikerlmnyeket „gyjtsn”
zadjunk lehetsget arra, hogy megtanuljon clszeren, clirnyosan tervezni, viszont kerljk a klcsns fggsgi helyzetek kialaktst
zengedjnk teret a kzs munkban, azoknak is, akik mindig, mindenbl kimaradnak
A NEGATV MEGKLNBZTETS JELEI
za gyerek nem akar msokkal jtszani
zkerli a fizikai kontaktust
znem csinlja meg azokat a dolgokat, amelyekben korbban kudarcot vallott
zazt mondjk magukrl, hogy gysem jk semmire, csnyk, butk, gyetlenek
A NEGATV MEGKLNBZTETS JELEI
zfjdalmat srlst okoznak sajt maguknak
zmegjelensk, tartsuk jelzi, hogy nem bszkk magukra
A NEGATV MEGKLNBZTETS
KVETKEZMNYE
zgyenge nbizalom, nrtkels
A SZAKEMBER FELADATA
zel kell fogadni s tisztelni kell a gyerekeket
zel kell fogadni s tisztelni kell szleiket s csaldjukat
zsegtsget kell, hogy a gyerek megmutathassa azt, amiben j
zsegteni kell a gyermeket, hogy elfogadja s vllalja a mssgt
ztilos diszkriminatv, derogl, negatv mdon beszlni
znem szabad ltalnost, minst jelzket hasznlni
A SZAKEMBER FELADATA
za gyereket nem szabad olyan helyzetbe hozni, amibl vesztesen kerl ki
zismerjk el a gyerek sikereit s btortsuk
zhagyjuk, hogy a gyermek a sajt tempja s lehetsgei szerint tegye meg a dolgokat
za gyerekek kvethetnek el hibkat
zmindenkinek biztostani kell a lehetsget, hogy pozitv kpet alakthasson ki magban s msokban nmagrl
TZ LEHETSGES HIBA S ELKERLSK MDJA A CSALDOKKAL, GYEREKEKKEL FOLYTATOTT MUNKBAN
za segtk nem fordtanak kell figyelmet a csaldtl, szomszdoktl, ismersktl kapott informcikra
Ha ms forrsbl jnne az informci, vajon msknt reaglnnk-e?
za segt akr tl is reaglhatja a helyzetet, ha a jelzs a sajttl vagy magasabb hivatalokbl jn
Meg kell vizsglni a helyzetet, hogy, ha mstl kapom a jelzst, akkor is gy reaglnk, cselekednk-e?
10 HIBA S ELKERLSI MDJAIK
za segtk nem fordtanak elg figyelmet arra, hogy a gyerek mit mond, hogyan nz ki, hogyan viselkedik
Hogyan tudom kvetni az esemnyeket, ha a “fszereplrl” megfeledkezem? Ha a gyerek elg rett mr, hogyan ltja a trtnteket? Ha a gyereknek nehzsgei vannak, amikor ki kell fejeznie magt, vagy a testbeszde ellenttben ll az ltala elmondottakkal, megtettem-e mindent, hogy tisztzzam a helyzetet?
10 HIBA S ELKERLSI MDJAIK
zha a segt a leglthatbb s legsrgetbb jelekkel foglalkozik s ms jelensgekre, jelekre nem fektet hangslyt
Meg kell tallnunk ebben a helyzetben, hogy mi a baljs benne, s fel kell tennnk a krdst, hogy akkor is aggdnnk-e ha ms jelzs is lenne.
10 HIBA S ELKERLSI MDJAIK
z felttelezsek s eltletek bizonyos csaldokrl, gyerekekrl, flrevezet, elhamarkodott vlemnyalkotshoz illetve kvetkeztetsekhez vezetnek
Keressen tnyeket, melyek altmasztjk, vagy ppen ellenkezleg elfeledtetik nnel ezeket a vlemnyeket.
za szlk viselkedse, akr egyttmkdk, akr elutastk, gyakran flrerthet
Figyeltem-e az sszes jelzskre, mi lehet az oka a viselkedsknek?
10 HIBA S ELKERLSI MDJAIK
za szakemberek gyakran azt hiszik, hogy k a legjobb tudsuk s meggyzdsk szerint elmagyarztak valamit, s azt a msik fl biztosan megrtette
Ellenrizzk, hogy a gyerek s a csald valban megrtette amit mondok neki, vagyis, hogy mi a kvetkez lps, trtns.
zha a segt fenyeget, vagy agresszv csalddal tallja szembe magt, nem szvesen beszl rla, tbbnyire vonakodnak segtsget krni
Mirt nem rzem biztonsgban magam a csaldltogats sorn? Milyen segtsget tudok krni sajt vdelmemben?
10 HIBA S ELKERLSI MDJAIK
zha az els vizsglds azt mutatja, hogy a gyermek nincs kzvetlen letveszlyben, vagy nem slyos a problma, akkor ritkn kldik ket olyan szakemberhez, szolglathoz, aki meg tudn elzni a tovbbi problmkat, vagy a helyzet slyosbodst
Milyen segtsgre van szksge a csaldnak? Biztos lehetek-e abban, hogy tudjk, hogy milyen szolgltatsokra jogosultak, hogy tudjk, milyen lehetsgeik vannak?
10 HIBA S ELKERLSI MDJAIK
zgyakran a kapott s sszegyjttt informcik nem megfelelen dokumentltak, a tnyeket s vlelmeket nem ellenrizte senki, s a dnts okai s folyamata nincs rgztve
Hogyan gyzdhetek meg arrl, hogy a kapott informcik helyesek-e? Ellenrizzk, hogy mennyire pontos a dokumentcink, mindent rgztettnk-e?
MIT KELL VIZSGLNUNK A DNTSHOZATALI FOLYAMAT A GYERMEK GONDOZSA, VDELEMBE VTELE, ILLETVE KIEMELSE ESETN
zA bejelents rkezsekor fel kell mrnnk a kvetkezket:
ØMi a vlemnyezett problma?
ØMilyen prioritsokat kell meghatrozni? (Mely problmk lveznek elsbbsget?)
ØKivel kell beszlni s milyen sorrendben?
VIZSGLNUNK KELL
ØKiket, milyen szolgltatkat, intzmnyeket, szakembereket kell bevonni?
ØKi fogja a beszlgetseket vezetni?
ØHol lesznek a vizsgldshoz szksges megbeszlsek?
VIZSGLNUNK KELL
zA helyzetfelmrs, dnts meghozatala eltt:
ØMilyen bizonytkok, adatok, dokumentumok llnak rendelkezsnkre?
ØVeszlyben van-e a gyermek?
<SPAN style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-fareast-font-family
|