TANCSADS ELMLETE
A szerk. 2007.08.30. 09:28
2.) Mikor van szksge az embernek segtsre?
Mikor vlik szksgess a segts? s kinek?
Brmikor- brkinek- brmennyi idre. Akinek az nfunkciinak rendszere megbomlott .
Ha tbb nfunkcit srls r, akkor elg a baja, a segts azt jelenti, hogy azt az n funkcit, ami hinyzik, segtnk neki visszalltani.
nfunkci: minden ember sajtos mkdsi felttelrendszere. Minden ember nfunkci vesztse sajt magnak szl, helyrelltsra csak sajt maga tehet, esetleg ms ember segtsgt ignybevve.
Tancsadsi helyzetbe az kerl, aki valamilyen ignyt kpes felismerni s megfogalmazni. Csak az kpes erre, akinek erre elszocializcija van. „Ha nem brok valamivel, fordulhatok a msikhoz.”
nismerettel rendelkez embernek lehet segteni, annak aki vltoztatni akar. Vagyis: segteni annak lehet, aki hagyja is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.) Tancsadsi helyzet s a gyermek, felntt
Hogyan lehet kapcsolatot teremteni fiatallal, felnttel?
Csak az merjen embereken segteni, aki nmagval stabilan meg van. A kapcsolat alapja az emberszeretet, az emberek irnti bizalom.
A szocilis kompetencia egy bzis, amelyben az ember segtst vgez, ennek alapja a jindulat, teht megprblja megrteni a msik pillanatnyi reaglst.
Minden emberben van jindulat, csak nem mindenki gyakorolja.
A kapcsolatban elsdleges szempont, hogy rzelmileg hassunk a kliensre ( pl. egy gyereknl nem az sz fitogtatsa az els. Soha nem a problmt akarjuk egyszerre elemezni, hanem az letkornak megfelelen kell kezelni, pl. ptsnk valamit, egyszeren vegyk emberszmba.
A kapcsolatteremts sikere nagymrtkben fgg a tancsot kr s a tancsad szemlyes kontaktusnak minsgtl. Arra kell trekedni, hogy a befolysol szubjektv elemek mellett egy tudatosan vgigvezetett, jl megszervezett tancsadi munka folyjk.
A tancsad rszrl ennek a munknak vilgosan tgondoltnak, megtervezettnek, a clnak megfelelen kell folynia.
A tancsads mindig az lett egy rvid kiemelt szakaszban trtnik. Ennek tudatban pteni kell az elzmnyekre, ezeket fel kell trkpezni, gy meg tudjuk hatrozni a tancsads tartalmi sszetevit. Ezek:
A pozitv nkp megismerse s hatkonysgnak megfogalmazsa
Az npusztt magatartsok veszlynek felismerse, valamint ezek hatsnak cskkentse
Dntsi kpessg meghatrozsa a tanulsi clok, illetve a plyaclok vonatkozsban.
A szocilis kompetencia rsze egy rsze rkltt, ms rsze tanult, de volt kpzett rsze is.
Fiatal felnttel ms a helyzet.
Hagyjunk idt a megismerkedsre, mindig a tancsad legyen a kezdemnyez, valamilyen adminisztrcis lap kitltse segthet a j kapcsolat kialaktsban. A kapcsolat kialaktsa a tancsadtl fgg, a vezet, de ezt nem kell hangslyozni.
|