TANÁCSADÁS ELMÉLETE
a szerk. 2007.08.30. 09:32
7.) A szülők gyakori reagálási típusai a gyereke krízis helyzetében
Bármilyen kicsi a probléma, az a szülőnek mindig rosszul esik. Minden szülő jót akar a gyerekének.
A szülő gyakori reagálási típusai a gyereke krízis helyzetében:
- jót akar, de rosszul cselekszik ( elferdít, elterel, elhárít, megóv)
Nem elég az ösztönszerű szülőség!
Ilyen eset, mikor valamelyik nagyszülő megbetegszik, de a szülő nem akarja, hogy a gyerek lássa, ez a megóvás. Ha közben a nagyszülő meghal, akkor megpróbálják megóvni attól, hogy haláleset volt, ezzel elhárította figyelmét, de ha még azt is mondják erre, hogy elutazott, akkor elferdítették a tényeket.
Traumánál csak az igazságot szabad mondani, túltenni úgyis csak akkor tudjuk magunkat rajta, ha újra éljük a dolgokat.
A szülők azért nem tudják objektíven megítélni a gyermekeiket, mert nem ismerik eléggé őket.
A jó tanácsadó szakember gusztust csinál a szülőnek a saját gyerekéhez. Szárnyakat ad a gyereknek és a szülőnek is, ha valaki bízik bennük, bíztatja őket. A szülők nevelési szokásait is meg lehet változtatni.
Ha a gyereken akarunk segíteni, akkor partnernek kell a szülőt tekinteni, viszont a szülővel csak annyit foglalkozunk, ahogy azt a gyerek problémája megköveteli.
Amilyen mértékben csökken a szülő feszültsége a gyerekkel szemben, olyan mértékben növekszik a gyerek jóléte.
A szülő mindig azt akarja a gyereknek, amit ő nem kapott meg.
1. megóvja a krízistől a gyermeket
2. elhárítja a figyelmet a krízisről
3. eltereli a gondolatait a gyermeknek
8.) A felnőtté válás folyamata és a tanácsadás
Minél több gondja van egy társadalomnak annál később érnek az emberek.
1.) Megismerés területe:
Az ember állandó ébrenlétben tartsa a világmegismerését, az értelem és az intellektus területe is egyben. Fontos az állandó kíváncsiság!
Kisgyermeknél alapvető a kíváncsiság felkeltése. Felnőtt az értelmét a zavarban is működteti, és fenn tudja tartani minden helyzetben a kíváncsiságát.
A felnőtt ember tényszerűségre, elemzésre törekszik.
¨ Önmagát és a körülvevő világot ésszerű gondolkodással fel próbálja fogni, és megpróbálja megérteni.
¨ Az értelmét nyugtalanító, zűrzavaros helyzetekben is megpróbálja működtetni
¨ Lelki pillanatnyi nyugalma érdekében sem dől be rászedett dolgoknak, ésszerűen gondolkodik ( pl. lépj be ebbe a körbe és ebből lesz sok pénzed, stb
¨ Gondolkodási képességét saját érzelmi viharai közt is megőrzi.
2.) Érzelmi terület:
Érzelmi területen felnőtt ember az, aki:
¨ Aki felnőtt, az a saját lelki működését ismeri
¨ Elviseli saját belső ellentmondásait és azokat kezeli
¨ Nemcsak saját belső ellentmondásait, hanem más ember ellentmondásait is elviseli, tisztában van azzal, hogy ellentétes érzelmekből állunk
¨ Másik érzelmeire rezonálni képes( át tudja élni a másik érzelmeit), empátiával rendelkezik
¨ A terhek és a konfliktusok elviselésére is képes.
3.) Szociális terület
Társadalmilag, szociálisan felnőtt ember az, aki:
¨ Rendelkezik beilleszkedési képességgel, és másokkal való együttélési képpel
¨ Tudja, hogy a másik az nem én vagyok,
¨ Tudja, nem lehet csak saját érdekeink szerint élni
¨ Megegyezésre, kompromisszumra képes( saját érdekei szerinti felfogás)
¨ Mindenért akkora kompromisszumot kössünk, amekkorát megér
¨ Önmaga, családja, környezete iránt felelősséggel bír és képes önmagát és családját eltartani.
¨ Képes a kudarcok elviselésére, képes vágyait késleltetett csatornákban teljesíteni
Aki nem felnőtt, az ÁLFELNŐTT. Életútjukat sorozatos kudarc jellemzi. Bár van erejük újrakezdeni, de sikertelenek az újrakezdésben is. A pillanatnak élnek, felelőtlen döntéseket hoznak, létformájukban nem volt idejük felnőtté válni.
Konfliktusmegoldás ifjú korban – megküzdés a szülővel
Ifjúkorban a társas kapcsolatok, pályaválasztás, teljesítményproblémák esetében gyakran jelentkeznek a megoldandó konfliktusok. Ezek a konfliktusok az ifjú érzelmi és gondolati életének középpontjába kerülhet.
Az ifjú számára fontos a konfliktusmegoldás, amely új viszonyulásra saját identitásának újraformálására készteti. A különböző élethelyzetek a személyiségét provokálják, s azt a kérdést vetik fel: Ki vagyok? Mi vagyok? Mi az, ami jó nekem?
A felmerült konfliktusok csak a személyiség identitásformálódásának aktív folyamatában nyerhetik el rendezésüket.
Az érzelmi önállósulás sem könnyű. A felelős önellátás majdnem lehetetlensége szükségszerűen függőségi helyzetet teremet, amely zavart okoz.
A szülőkhöz fűződő viszony konfliktusai elől való kitérések olyan kompromisszum-kötéshez vezetnek, melyeknek óriási vesztesége van: arra ad mintát, hogy az életvitel során az ellentmondások feloldhatatlanok. Teherként hosszan cipelni kell, azaz boldogulásukért a konfliktus elől kitérők sem tanulnak meg harcolni.
Mérei Ferenc egyik tanulmányában olvasható, hogy a serdülő és ifjúkori élmények legalább olyan személyiség-meghatározóak, mint a kisgyerekkoriak.
Az egyetemisták sajátos félkötöttségben való együttélése a családdal konzerválhatja a depedens kötődéseket, oldja a serkentő feszültségeket, de az a tartós együttlét igen jó ösztönzője is lehet a hatékony megoldások kezeléséhez. Nyeresége óriási, mert az ifjú a szülővel való megküzdés során saját, egész korábbi énfejlődésével való kapcsolati lehetőségét is megnyeri, identitásába bedolgozhatja, és egyben az új, felnőtt kapcsolati viszonyulásában megerősödik. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|