TANCSADS ELMLETE
A szerk. 2007.08.30. 09:34
9.) A beavatkozs s kategrii – tpusok
Beavatkozs = intervenci
Fejlds = a kvnatos viselkedsformk elrsvel (az egyn harcol, hogy olyann vljon, aki..)
A beavatkozs mindig szemlyrl szemlyre irnyul szndk, amely mindegyik flbl rzelmi reakcikat vlt ki.
A beavatkozsi kategrik alapvet szndktpusok, amelyek a gyakorl szakember a megbzjval val foglalkozs sorn vezrlik.
Beavatkozsi kategrik:
Segt formk
(A szakember clja, hogy kpess tegye a megbzt az nll letre, elsegtse az nmaguk irnytotta tanulsukat.) |
Parancsol formk
(A szakember felelssget vllal megbzja nevben, irnytja viselkedst.) |
Katalizl segts
(folyamatban val vltoztats – elsegti a megbz nfelfedezst.) |
Utast forma
( clja, hogy irnytsa a megbz viselkedst, a tancsad s megbz kapcsolatt)
|
Katartikus segts
(hirtelen bekvetkez segtsi md, mely hatalmas rzelmeket vlt ki) a szakember kpess akarja tenni a klienst arra, hogy hirtelen mdon bredjen r valamire-aha! -rzs
|
Informatv segts
(olyat hozok a tudomsra, amit eddig nem tudott) |
Tmogat segts (dicsret!)
( clja, hogy megerstst adjon a kliensnek gy, hogy az rtkelje nmagt, lssa viselkedsnek eredmnyt.)
|
Konfrontl segts
(tkztetses segts - rbreszt valamire, vagyis tkrt tart el)
|
rvnyes beavatkozs: mikor a beavatkozs megfelel a megbz adott fejlettsgi llapotnak, valamint a szakember s a megbz kztt kialakul interakcinak.
A 6 kategria mgtt 3 alapvet politikai rtk lelhet fel:
- hierarchikus rtk (akkor, ha a szakember a megbz nevben vagy helyette dnt)
- koopercis rtk ( akkor, ha klcsns konzultlssal jutnak dntsre)
- autonm ( amely sorn a szakember elsegti, hogy a kliens maga tudjon dnteni.
-----------------------------------------------------------------------------------
10.) A segtsgnyjts s kpzs fajti
A segts olyan ltalnos emberi tevkenysg, amely brmely lethelyzetben az egyn bels indttatsbl, vagy lehetsgeibl kvetkezen megjelenthet folyamat.
Segtsgnyjts fajti:
a.) csald tmogatsa vltozs s krzishelyzetekben
bartok, rokonok, ismersk, kollgk – legtbbjk laikus, a tapasztalatokra pt, sajt tapasztalataikra. Praktikus dolgokat mondanak.
b.) szakmai tudsbl ered szolglat felajnlsa
c.) Munkahelyi kommunikcis segts: szakszervezet, fnki jindulat, stb…
d.)szervezeti szolgltats: tzoltsg, rendrsg, mentk, stb…
e.)pszicholgiai szolgltatsok : lelki tancsads, pszichoterpia, szocilpedaggus, stb…
f.) szellemi szolgltatsok : lelksz, ltnok, termszetgygysz, js, stb…
A segtsg els 4 tpusa esetben elnysen alkalmazhatk a rvid, intenzv szeminriumok, melyek sorn a 6 kategris modellt a rsztvevk ignyeinek megfelelen adaptljk, s szelektv mdon hasznljk fel.
Az egsz elkszts s kpzs tmban igen fontos, hogy egyensly jjjn ltre a szakmai szempontok eltrbe helyezse, illetve megfelel httrbe szortsa kztt.
A szakmai szempontok tlzott eltrbe kerlse ketts eredmnyre vezet: a szakmai szerepet egyszerre alkalmazzk vden s elnyoman, a szakember mikzben magnak tl nagy tapasztalatot tulajdont, a laikusoknak semmit sem, azt lltja, hogy a segtsre szorul vdelmt szolglja.
-----------------------------------------------------------------------------------
|