TANCSADS ELMLETE
A szerk. 2007.08.30. 09:37
11.) A tancsadsban rsztvevk egyni s trsas viselkedsformi
Kapcsolati kategrik (+) |
Megbzi torzulsok (-) |
Egyni forma |
Trsas forma |
Egyni forma |
Trsas forma |
nirnyts |
Egyttmkds |
Kls irnytottsg |
Egyeztets |
Tjkozott tlet |
Nyitott kommunikci |
Korltozott hit |
Dogmatikus kommunikci |
nfejleszts |
Szocilis vltozs |
nkorltozs |
Szocilis pangs |
rzelmi kompetencia |
Interperszonlis rzkenysg |
rzelmi inkompetencia |
Interperszonlis rzketlensg |
nismeret |
Szocilis rzkenysg |
nrtelmezs |
Szocilis flrerts |
Sajt maga elfogadsa s rtkelse (dicsts) |
Msok elfogadsa |
nbecsmrls |
Msok lertkelse, becsmrlse |
Tnyleges szemlyisgllapot legtbb embernl:
- knyszert
- konvencionlis
- kreatv
- nteremt
- nalakt
Megbzi szemlyisgtpusok:
- zavarodott
- kompulzv (knyszert, srget)
- kreatv
- nltrehoz
- ntalakt
Megbzk- kliensek: megbzi kategrik s llapotok.
Megbz idelok, amelyek irnytjk a segts folyamatt.
1. nirnyts s egyttmkds ( az egyn sajt rtkeinek megfelelen vlaszt)
2. tjkozott tlet s nyitott kommunikci ( az egyn relevns informci alapjn fggetlen mdon gondoskodik, gondolatait kpes vilgosan kzlni)
3. nfejleszts s szocilis vltozs ( az egyn alkalmazza sajt kpessgeinek fejlesztst szolgl mdokat, valamint azon szocilis formk ltrehozsn igyekszik, amelyek ezen fejlds megnyilatkozst lehetv teszik
4. rzelmi kompetencia s interperszonlis rzkenysge ( az egyn nyitott sajt rzelmei irnt, kpes ezeket kontrolllni, rzkeny ms szemlyek rzelmi llapota s rzelmi ignye irnt)
5. nismeret s szocilis rzkenysg ( az egyn tltja sajt pszicholgiai folyamatait, megrti a trsadalmi folyamatokat)
6. sajt maga s msok dicstse (az egyn rmt leli sajt s ms szemlyek ltben.
A gyakorl szakember:
- utast s elr gy, hogy elsegtse az nirnytst s az egyttmkdst a megbz letben
- informatv gy, hogy elsegtse a tjkozott tlet s a nyitott kommunikci megvalsulst.
- Konfrontl gy, hogy elsegtse az nfejlesztst s a szocilis vltozst az egyn letben
- Katartikus gy, hogy elsegtse az rzelmi kompetencia s az interperszonlis rzkenysg kialakulst.
- Katalizl gy, hogy elsegtse az nismeretet s a trsadalmi rzkenysget.
- Tmogat gy, hogy elsegtse a megbz letben sajt maga s ms szemlyek dicstst.
Szemlyisg llapotai – keverk tpusok
ZAVARODOTT- viselkedse rendszertelen, nincs nkontrollja, nincs sajt autonmija, ersen befolysolt, alig vlaszt nknt.
KOMPULZV – nmaga ltal knyszertett szemly, viselkedse merev, nem tud helyzetekhez alkalmazkodni, ltja, hogy valami elnyomja autonmijt, de nem tudja mi az, nem tud ellene tenni semmit.
KONVENCIONLIS – hagyomnyos, viselkedsben gondolkods nlkl igazodik a krnyezethez, nincs tudatban, hogy ez gtolja egynisgt, nem tudja egyni rdekeit rvnyesteni.
KREATV – olyan mrtkben vltoztatja meg viselkedst, hogy autonmija ne srljn, viselkedse tudatos.
NLTREHOZ – tudatos a viselkedse, a kreatv szemlyisg tkletes formja. Cljuk, hogy a tapasztalatok s cselekedetek valamennyi terletn sajt szndkaik vezessk ket.
NTALAKT – tudatt kiterjeszti olyan terletekre is , amely mr nmagn kvl esik, a transzcendens vilgban otthon vannak. Az autonmia most mr arra irnyul, hogy feltrja a llek ltens erit s a norml tudatot kiterjessze olyan terletekre, melyek kvl esnek azon.
Megbzi torzulsok
Mindenkppen a krnyezet rovsra kell rni. A kliens egy megszokott, konvencionlis krnyezetben l, ahonnan nem tud kitrni. A torzulsok fajti:
kls irnytottsg vezrli az embert ( olyanoktl kr tancsot, akik ugyanolyan bajba vannak, mint .Az egyn gondolkods nlkl vlaszt, elfogadva a trsadalmi konvencionlis normkat.
Korltozott kommunikci ( kritika nlkl mindent elfogad, s ugyangy prbl tenni. ltalban az ilyen ember intolerns, dogmatikus s eltletes.)
nkorltozs s szocilis pangs ( nincs tisztban nmagval, nincs szocilisan elktelezve, nem tartozik sehov) Elzrkzik az nteremtstl s hinyzik belle a szndkos szocilis elktelezettsg.
Interperszonlis rzketlensg ( sajt rzelmei rabja, rknyszerti magt msokra, ms rzelmei irnt rzketlen)
nrtelmezs s szocilis flrerts ( nem fogja fel a sajt pszichikai folyamatait, ha felfogja, helytelenl rtelmezi a krnyez vilgot)
nbecsmrls, msok lertkelse ( bntudat, alkalmatlansg rzse jellemzi, llandan kritizl, elgedetlen magval, msokat szid s kritizl.)
A megbz zavarai a beszlgets sorn- tennivalink
A megbz maga vlasztja a szakember szolglatait abbl a clbl, hogy vltozzon vagy fejldjn. Ennek ellenre idnknt ellenlls tanst, vagy kitr reakcii vannak. Ennek az ellenllsnak 3 alapvet formja van:
1. Konvencionlis inercia (megszokott ttlensg): ez a fajta ellenlls tisztn konvencionlis llapot szemlyeknl fordul el, ahol nem ll fenn egyttal ers elkeseredettsg hajtotta knyszer. Valamilyen hit, vagy viselkedssel kapcsolatos szocilis tudatlansg nem ll fenn. Ez a fajta inercia igen sok korltoz s inadekvlt trsadalmi hiedelmet s gyakorlatot tart fenn, ami a beszlgetsek sorn kiderlt a megbz attitdjben. A konvencionlis inercia ellenll a szemly kreatv llapota kialaktsnak, a szexulis, szocilis, gazdasgi, politikai s kolgiai tudat risi terleteit zrja ki. A hagyomnyos pszichoterpiban s tancsadsban ezt a terletet elhanyagoltk.
2. Kompulzv (knyszeres) vdekezs: korltozbb s lemerevtbb hatsa van, mint a konvencionlis inercinak. A megbz letnek korai szakaszban pszichoszocilis traumt lt t, megtagadva, elnyomva s vdve magt az rzelmi megrzkdtats, bnat, mreg s flelem ellen. Ez a vdekezs a beszlgets sorn ellenllst fejt ki az nteremt folyamat szempontjbl a gyermekkori fjdalmak korltoz hatsnak felszmolsban.
Tipikus form:
a) Megads ( a megbz fgg helyzetbe kerl s ertlenn vlik, tancsot s magyarzatot vr a szakembertl, nincs tisztba sajt szksgleteivel, rdekeivel, identitsval. A megbz teljesen el van zrva, olyan, mint egy bels ldozat.)
b) Menekls ( a megbz verblis vndorlsa kezd. Az egyn knyszert, flrevezetett nsegtsgbe van bezrva, bels megmentje sajt magnak)
c) Tmads (a megbz a rejtett rzelmi fjdalmat, annak aggodalmt tviszi a szakemberre. Minden olyan javaslat, ami letkkel kapcsolatban elhangzik „igen, de” reakcit vlt ki bellk. Megprbljk a szakembert olyan szitucikba hozni, ami klcsns vdaskodsba torkollhat. Az ilyen fajta megbzk beleragadnak a kompulzv elnyom, vagy kompulzv lzad szerepbe.
3. Transzperszonlis beszkls: az a fajta ellenlls az egyn ntalakt llapotnak kibontsval szemben jelentkezik. A megbznak az az rzse, hogy mindennapi nje valami mdon fggetlen a vilgtl, a dolgoktl, a tbbi embertl, a lttl, egyetemes tudattl. A szemly a transzperszonlis munka hatrn megll, zavarban van, hitetlen, szkeptikus, fl, s nem mer belevgni.
Mik a teendink a megbzi ellenllsnl?
1. legynk informatvak, majd utastak, bresszk r az ellenllsi tpusok tudatra, utastsuk : vessen vget az ellenllsnak!
2. legynk konfrontlak, adjunk azonnal visszacsatolst.
3. legynk katartikusak , pl. pszichodrmval , mely jra tlsre ad lehetsget
4. legynk katalizlak, pl. szerepjtkokkal
5. legynk tmogatak , rtkeljk a megbzt – fontos a megersts, dicsret, ismerjk el a kemny munkt.
A szakember vlsghelyzetei
Kt helyzet fordul el:
manipulcis helyzet: a kiadott szakvlemnyt msra kvnjk alkalmazni, mint amire szl ( ez a kiskapu keress) pl. gyermekelhelyezsi pereknl. A gyerekre mindig negatv mdon sl el. Hivatalos szakember csak hivatalos ton rhat le brmit a gyermekrl. A manipullsban gyakran bent van a szl.
dntsi vlsg: azt jelenti, hogy ha az embernek meg van a kszsge arra, hogy terpis szakemberhez forduljon , a kialakult helyzet szinte belesodorja a dntsi helyzetbe. Vrni nem kpes. A szakembert valamilyen vlemny nyilvntsra knyszerti.
|