TANCSADS ELMLETE
A szerk. 2007.08.30. 09:52
18.) Szupervizi
Szupervzi: szakmai felgyeletet, kontrollt jelent. A segt foglalkozsban a tevkenysg szerves rszt kpezi.
A szupervzis kapcsolat minsgrt a szupervizor s a szupervizand (kliens) egyknt felels. A sikeres szupervizi felttelezi a szupervizand aktivitst. A szupervizandnak vgig kell gondolnia s elemezni a megbeszls eltt az esetet. Ez az nszupervizi.
A szupervzi szksges, mert a klienssel egytt vgzett intenzv, rvid munka a konzultcit vezet szakember szmra nagy pszichs s szakmai megterhelst jelent.
A szupervzi clja:
A szocilis szolgltatsok hatkonysgnak s eredmnyessgnek javtsa
A mindennapi tapasztalatokbl val tanuls elsegtse ( a segt szakember a szupervzor segtsgvel feldolgozza a slyos stresszt okoz munka tapasztalatokat. gy kpes naprl-napra fenntartani s jrateremteni emberi s szakmai integritst. Ezltal a szupervzi megakadlyozza a kigst.)
Szupervzi feladata:
A gondoz tudsanyagnak kiegsztse, eltletnek leptse, figyelem felhvs a hibs lpsekre.
A gondoz nismeretnek fejlesztse, rett szemlyisg kialaktsnak elsegtse
Haznkban az utbbi vekben ismertk fel jelentsgt, ptettk be az egyni s csoportos kikpzsbe. A szakmailag felkszltebb nagy gyakorlattal rendelkez szakemberek irnytjk. Lehetv vlt egy-egy kls konzulens alkalmazsa szupervzis szerepkrben. A nevelsi tancsadkon bell a szupervzi tbbfle lehetsge valsthat meg:
I. EGYNI SZUPERVZI
Idsebb, tapasztaltabb szakember nyjtja a kezd fiatal szakember szmra, a kikpzs, a szakemberr vls eszkze.
Blint csoportmdszern alapszik. Egy kvlll szakember a kezd beszmolja alapjn r tud ltni az ismeretlen pciens olyan vonsra, amit a kezd szakember esetlen nem vesz szre.
Heti rendszeressggel zajlik le. Kls szakemberrel is ltrejhet, aki irnytja vagy csak rszt vesz az esetmegbeszlsen.
A hatkony mkdshez szksges, hogy megfelel arnyban legyenek a kezd s a munkban tapasztalt szakemberek.
Az intim szfrt is rinti. A szupervzor s a gondoz kapcsolata nem hierarchikus, egyenrangak a partnerek. A gondoz a szupervzor szemlyben tli sajt szemlyes kompetencijt, azt a kapcsolatot, ami kzte s a gondozott gyermek vagy szlje kztt ltesl.
II. CSOPORTOS SZUPERVZI
Tbbfle formban valsulhat meg:
- egy egsz munkacsoport szervezetten ignybe veheti egy kls szakrt szupervzijt
- mkdnek szupervzis Blint-csoportok a Pszicholgiai s a Pszichitriai Trsasg keretben.
A terapeuta maga vlasztja meg azt a szemlyt, akinl szupervzira akar jelentkezni.
A szupervzi funkcii:
- eduktv (nevel)
- tmogat
- menedzseri
A szupervzi nem a szocilis munksrt van, hanem legfbb clja a kliens rdekeinek vdelme. Eszerint a szupervzor szerepeihez tartozik:
a kliens kszsgeinek s tudsnak fejlesztse
a szocilis munks s kliense kztti interakci dinamikjnak megrtse
annak tudatostsa s feldolgozsa, hogy a szocilis munksra milyen hatssal van a kliens szenvedse, amely kigshez vezethet
a szolgltats minsgnek biztostsa, amelyben emberi tvedsek is lehetnek, de mindezek mellett a szupervzor felelssggel tartozhat azrt, hogy a szupervzand tevkenysge megfeleljen a szolglat gyakorlati s etikai normjnak
A megfrads, kigs megelzsre alkalmazzuk:
a relis clkitzseket( kisebb elemekbl kell felpteni a clokat, kisebb sikereket is rtkelni kell)
kudarcok tudatos anticiplsa ( problmalistt ksztnk, s elemezzk sajt kudarcainkat)
munkafegyelem ( a munkaidt jl kell beosztani)
szupervzi ( hozzsegt a relis oldalrl val megkzeltshez, az egyn oldalrl kzeltve szembest az irracionlis elvrsokkal)
Vigyzat! A szupervzi ne fejlesszen ki tlzott depedencit, mert az az egyn nllsgt, hatkonysgt lecskkentheti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19.) A tancsads s a csoport
Tancsads: etikai s jogi normkra alapozott interperszonlis jelleg tevkenysg, amelynek clja segteni a rszorulk szitucis s fejldsi problmi megoldsban.
A tancsad szakember jellemvonsai:
- differencilt pontos szlels
- beszd s gondolkodsbeli rugalmassg
- tnyek elemzsre val kpessg
- rzelmi nyitottsg s stabilits
- kiegyenslyozottsg s stabilits
- bartsgos, rdekld viselkeds
- problma rzkenysg
- emptia
- kontaktus ltest kpessg
- kompetencia- hatrok ismerete.
Csoport: emberek kzssge, amit min 2-3 f alkot, akik kapcsolatban llnak egymssal s ritkbb, gyakoribb interakci jellemzi viszonyaikat.
Csoportjellemzk:
mret szerint: kis- nagy csoport
jelleg szerint:
elsdleges ( gyakori interakci van, kis ltszmak, teljes szemlyisggel fordulnak egyms fel, pl. csald)
msodlagos ( nagycsoportos, az interakci nem gyakori, csak szemlyisgk egy rszvel fordulnak egyms fel, pl. munkahely)
formlis: szablyok alapjn jn ltre, klsdleges cl megvalstsa rdekben
informlis: rzelmi alapon jn ltre s mkdik, pl: csald
Csoportos tancsads elnyei:
trsak jelenlte javtja az egyn teljestmnyt
csoporthoz val tartozs rzse
szocializci elsegtse
normk , rtkek knnyebb elfogadtatsa
csoporttagok kpesek egymst befolysolni ( csoportkohzi)
Csoportfejlds szakaszai:
1. vizsglds, tjkozds
2. rzelmi vlasz
3. sajt s trsak problmjnak megbeszlse
4. megrts s belts
A csoportokkal vgzett szocilis munka:
- a csoport megfigyelse: 1. Kzvetett: mly informcik gyjtsre nem alkalmas, nem direkt
mdon figyelnek meg . A tagokat megkrdezem, de
nem vagyok ott a gylsen.
2. kzvetlen: szemlyes kzvetlen megfigyels.
Fontos: mennyire aktvak a csoport tagjai?
Ki mennyit beszl?
Megnyilatkozsok, tartalom
Csoportos tmogats sorn a normlisan s hatkonyan mkd csoport tagjai egymst dntseikben tmogatjk, problmjukra kzsen talljk meg a megoldshoz vezet utat. Minden csoportnak szksge van referenciacsoportra, egyrszt a viszonyts miatt, msrszt a teljestmny-fokozs miatt.
Csoportkialaktsnl figyelni kell:
Ne legyen nagy ltszm. Min. 3 f, max. 12 f, mert a nagy csoport nehezen mozgathat
Ne tartsunk eladsokat, hanem trgyals, megbeszls legyen a csoportmunka lnyege
A kialaktsnl fontos az elhelyezkeds is, amely lehet:
- KR :elnye, hogy mindenki mindenkivel kapcsolatban lesz
Htrnya, hogy komoly dolgot elintzni nem lehet.
Azrt alkalmazzuk, hogy a csoport hamar sszerzdjon s jl rezze magt.
- LNC v. Y alak: mindenki mindenkit lt, teht nem zrt, j a komoly munkhoz, mert munkalgkrt sugroz
- KERK alak: ez a legjobb a problmamegoldsnl, kzpen lhet a problms ember, vagy maga a vezet.
Csoport elnyei: csoporttagok hatnak egymsra, csoportgondolkodst vlthat ki
Csoport htrnyai: rossz irnyba hatnak egymsra, gyengl a felelssgtudat, konfliktusok alakulhatnak ki, csoportszellem elklnl, a csoport szlssgekhez is vezeti az embert.
Csoportvezet: azok a tipukus vezetk, akik szocilis penetrancija (trsas hatkonysga) magas.
- Irnytja a csoportot, felel a csoportrt
- Tervezi a csoport lett
- Biztostja az eszkzket a mkdshez
- Elveszi a csoport felelssgt
- Szakembernek kell lennie, tudnia kell, hogy mit s hogyan kell csinlni, de ki kell krnie a csoport vlemnyt is.
- Mintaad szerepe van, teht pozitv hozzllsnak kell lennie.
- llandan tudnia kell, hogy hol ll a csoport, megvilgtja a csoport cljt, helyzett, hogy mi trtnjen a csoportban.
Csoportkohzi, azaz csoporthoz val tartozs. Az ember oda ktdik a legjobban, ahova legnehezebb bejutni, de pozitv visszajelzseket kap. Az ers csoportkohzinak nemcsak pozitv, hanem negatv hatsa is lehet. A csoportszellemmel nehz szembeszllni. Minl ersebb egy csoport, annl nagyobb a hatsa az emberre, az egynekre, pozitv rzelmi hatst eredmnyezhet. Csak az vezessen csoportot, aki j irnyba kpes terelni.
Csoportkzvlemny: a kollektv kzs vlemnyt, nzett tkrzi. Fontos szerepet tlt be a csoportclok megfogalmazsban, cselekvsi tervek kialaktsban, a dntsek elksztsben. Akkor hatkony, ha a csoportot rint lnyeges krdsekben a tbbsg vlemnyt trkzi.
Csoportllektan: a csoport szerkezetvel, mkdsvel, kommunikcijval, lgkrvel stb.. foglalkozik.
Csoportdinamika: a csoport mozgkonysgt, vltozkonysgt, konstruktv s destruktv erinek egymsra hatst jelenti.
Csoportnorma: kollektv elvrs, rtk, csoportnyomsknt hat, a csoportkohzit fokozza. Addig mg a csoportnorma nem alakul ki nincs csoport!
Csoportlgkr: a csoporthangulat, kedlyllapot, rzelmi klma. A munkval, a kollektvval, vezetsi elvvel val elgedettsg szintjn. Ha stabil a lgkr a teljestmny is jobb.
Csoporthatkonysg: a csoport teljestkpessge fgg a tevkenysg jellegtl, s a tagok teljestkpessgtl.
- additv tevkenysg: minden rsztvev ugyanazt a munkt vgzi.
- Diszjuktv tevkenysg: a kollektvban akadnak kiemelked teljestmnyre kpes tagok,a kik jelentsen javtjk az tlagot.
Csoportfajtk:
1) Interakcis csoport :kzremkd csoport. Ezzel valsznleg nem lesz dolgunk, mert llandan kapcsolatban vannak egymssal, problmikat meg tudjk oldani. Jellemezheti kzs munka, veszekeds a megoldsrt.
2) Reakcis csoport: vitatkoznak. Problmikat nem tudjk megoldani, de llandan a problma krl forognak. Ezt t kell formlni interakcis csoportt. Minimum clirnyosan veszekedni- majd ebbl kivezetni- megbeszlni-megoldani a problmt. A reakcis csoportban a veszekedsek a veszekedsrt szlnak.
3) Tanul csoport: a csoport clja valamilyen tanuls.pl. viselkedstanuls. Ez nem iskolai csoport, sajtsgos clja van, ms a munkafolyamat. Csoportmunka, megbeszls, vita van, ez aktivizlja az embereket.
4) Problmamegold csoport: adott problmra keres megoldst
5) Dntshoz csoport: fel kell hozni, hogy milyen dntseket lehet hozni, s a legjobban kivlasztani. Mindenkinek adjuk meg a lehetsget, hogy elmondja mit akar. Engedjk meg, hogy az emberek szabadon dntsenek. Mindenki fogadja el a csoport dntst. Szorgalmazzuk a demokratikus dntseket, ne egy valamibl kelljen vlasztani, mert az nem dnts
6) nsegt csoport: kellene szlk csoportja, fogyatkos szlk csoportja, antialkoholistk csoportja, hiperaktv gyerekek szlei, idsek csoportja. Brmilyen problmval kzd csoportot nsegtv lehet tenni, ha a csoport is akarja.
|