SZOCPED: ELM ÉS GYAK
A szerk. 2007.08.30. 10:01
1. A szociálpedagógiai tevékenység meghatározása, célja, feladatai.
Interdiszciplináris kapcsolatai
Szociálpedagógia: olyan tevékenység, amely a gyerek és az ifjúkorosztály kapcsolatai, tanulási, szociális, problémáit egységben, komplex rendszerben kezelve elsősorban az érintett személyekkel, csoportjaival, valamint családjukkal együttműködve, másrészt a környezet erőforrásait mozgósítva segít a gyerek, fiatal és környezetének egyensúlyát megtartani, ill. a felbomlott egyensúlyát helyreállítani. Mindezzel hozzájárul a felnövekvő gyermek és fiatal optimális életvezetéséhez.
Gertrud Bäumer: „A szociálpedagógiai mindaz, ami nevelés, de nem iskola és nem család!”
Egyfajta nevelés, ahol egyrészt egy kívülről történő beültetésről és másrészt egy passzív átvételről van szó. A tanulási folyamatnak a másik ember által történő legintenzívebb elősegítése sokkal inkább egyidejűleg a legintenzívebb öntevékenység is.
Figyelembe kell venni, hogy e nevelés maga mindig közösségben megy végbe, állandóan a legkülönbözőbb szociális kapcsolatok hálójában zajlik, de emellett be kell látni, hogy az ember lényegét tekintve személy, létében önálló, cselekedeteiben pedig önhatalmú.
A szociálpedagógia színterei:
Oktatási intézmények , iskolák, óvódák (gyermekjóléti ügyek, ifjúsággondozás területe), benntlakásos intézmények, speciális intézmények, művelődési intézmények, családsegítő központok, gyermekjóléti szolgálat, gyermekvédelem, egészségügyi intézmények, családok, lakótelepek, maga az utca.
Feladata:
§ a társadalom valóságos működési szabályszerűségeinek felismerése elemzése.
§ a gyereket érintő társadalmi egyenlőtlenségek, problémahelyzetek és az ezeket kiváltó okok kielégítetlen szükségletek, veszélyeztető tényezők komplex szemléletű elemzése
§ az ember és környezete viszonyrendszerében a gyermek és a fiatal személyiségfejlődése, szocializációja és tevékenysége sajátosságainak, törvényszerűségeinek átfogó elemzése.
§ A különböző szoc. helyzetű gyerekek, fiatalok, csoportjaik és közvetlen családjaik és pedagógusaik számára adekvált (megfelelő) segítségnyújtás a szociális munka, a gondozás, a nevelés, oktatás, a szabadidő-pedagógia, stb. eszközeivel, ezen folyamatok tervezése, kivitelezése, ellenőrzése, értékelése és rendszerszemléletű elemzése.
§ A fiatalok és csoportjaik összekapcsolása problematikus élethelyzetek megelőzését, javítását szolgáló állami, szociális, oktatási, egészségügyi intézményi és társadalmi szociálpolitikai, jogi, érdekérvényesítő, gyermekjóléti és védelmi stb. szolgáltatásokkal és erőforrásokkal.
§ A kompetenciahatárok ismeretébe partneri kapcsolatok kialakítása és együttműködés más szakemberekkel, orvos, pszichológus, szoc. munkás, jogász, gyógypedagógus.stb.
A szociálpedagógusnak tudni kell:
1. Kire irányul ( kit kell segíteni)
2. Milyen a családi helyzete ( probléma okai)
3. Felismerni a problémát
4. Ismerni kell a folyamatok hátterét
5. Szocioökonómiai státuszt ismerni kell
6. Tudni, hogy a rossz körülményeknek mi a következménye ( munkanélküli szülő – rossz anyagi helyzet)
7. Milyen a gyerek pszichés fejlődése egy adott teljesítményhez
8. Jogos-e a pedagógus elégedetlen véleménye
9. Mi a kliens és az intézmény problémája, mely intézmény tud segíteni a kliensnek vagy környezetének
10. Mikor és mely szakembert kell megkeresni a problémával, a szociálpedagógus közvetíti vagy irányítja a tevékenységet.
A szociálpedagógus eszközei:
- Megfigyelés, vizsgálat,
- Tanácsadás
- Gondozás
- Szabadidős tevékenység
- Nevelés
- Egyéni törődés
- Képviseli a klienset a hivatalos intézményeknél
Interdiszciplináris kapcsolatok:
1. pszichológia (fejlődéspszichológia, személyiségpszichológia, szociálpszichológia, magatartászavarok pszichológiája)
2. pedagógia
3. gyógypedagógia
4. szabadidőpedagógia
5. szociológia
6. jogtudomány
7. orvostudomány
8. szociálpolitika
|