SZOCPED. ELM. S GYAK.
A szerk. 2007.08.30. 10:04
1. A szocilpedaggiai trtneti ttekintse
(kori npek trvnygyjtemnyei, az alamizsnafogalom eredeti rtelmezse
A szocilpedaggia kialakulsa a trsadalmi talakuls tnyezivel ll szoros kapcsolatban – az iparosodsi folyamat s az ezzel kapcsolatos trsadalomszerkezeti vltozsok, a szocilpolitika s a kzoktats –nevels fokozd eltrbe helyezse.
Magval a szocilpedaggia szval elszr 1850-ben Wegweiser – tmutat a nmet tanrkpzshez – cm mvben tallkozhatunk. De termszetesen ez nem azonosthat a tudomnyg keletkezsvel.
A szocilpedaggiai tevkenysg kezdetei mr az korba visszanylnak.
- Egyiptom – Halottak knyve
- A babiloniai Hamurabi trvnyoszlopa
- Biblia, melyben a Tzparancsolat bizonyos pontjai egyfajta segt ajnlsknt is felfoghatak, mint:
- tiszteld apdat s anydat
- ne lj
- ne parznlkodj
- ne lopj
- ne tny hamis tanbizonysgot embertrsad ellen
- ne kvnd embertrsadtl ami az v!
j szvetsgben Jzus legfbb parancsa: „Szeresd felebartodat, mint magadat!”
A korai kzpkorban az alamizsna fogalom rtelmezse: az adja akinek van , annak akinek nincsen. Keresztnyi ktelessg volt segteni az elesetteket. A kzpkor embernek lett a valls hatrozta meg. gy kell lni, hogy ksbb dvzlhessenek. Az istenszeretet egyik megnyilvnulsa egyfajta lelki-szellemi-anyagi alamizsnt adni.
Aquinoi Szent Tams olyan testi-lelki fogyatkozs kztt tesz klnbsget, amelyeket klnfle segtsgnyjtssal kell orvosolni:
- a tudatlant oktatni
- a ktsgben lvnek tancsot adni
- a gyszolt vigasztalni
- a megbntknak megbocsjtani
- a nehezen elviselhett elviselni
- s mindannyiunkrt imdkozni.
Ezenkvl:
- az hezknek enni adni
- a szomjazknak italt adni
- a ruhtlanokat ruhzni
- az ton lvknek szllst adni
- a fogsgban lvket kivltani
- a betegeket ltogatni
- a holtakat eltemet
Vagyis: Tancsolj, dorglj, vigasztalj, megbocsss, trj el s imdkozz!
A ma embere felismerheti, hogy az istenszeretetnek e sokfle megnyilvnulst a mai vilgunkban a szocilis szemlyes szolgltatsok kiptett rendszernek keretben hivatsknt ltjuk el.
A XVII. szzadban keletkezett rszben szerzetesrendi, de tbbnyire szvetsgi, s trsulati szint szervezetek reprezentljk a modern rtelemben vett szocilpedaggiai tevkenysg els szervezeti formit.
A felserdl nemzedk szmra pedaggiai formban nyjtott szolgltatsaikat a hit terjesztse rdekben vgzik, msrszt azonban a karitatv tevkenysgre is nagy hangslyt helyeztek.
E szervezetek tevkenysgt a sajt szemlyi szksgletekrl val lemondssal prosul, nfelldozan nyjtott, nem anyagi jelleg alamizsnanyjts jellemezte.
A kzpkor felfogsa szerint a szeglyek tiszteletremlt, a trsadalomba szervesen beletartoz rteget jelentettek.
A humanizmus, a reformci majd a megindul iparosods, mr megvltoztatja az elz felfogst. A szegnysget az egyni kudarc kifejezdseknt, negatvumknt rtkelik. A szegnysg gyanss vlik. Az alamizsnanyjts mr nem magtl rtend szksg. Megklnbztetnek mlt szegnyeket, akik nhibjukon kvl kerltek ebbe a helyzetbe, valamint mltnytalanokat, akik maguk tehetnek jelenlegi nyomorsgukrl.
A felvilgosods korban a gyermekek fel fordult a figyelem. A gyermeket tisztnak s romlatlannak tekintik - Tabulsa Rasa-nak, res lapnak. Felismerik, hogy a gyermek szellemi s erklcsi fejldshez j, tiszta plda kell.
Pestalozzi „az egsz otthon” mintjra hoz ltre szegny-tnevel intzetet gyermekek rszre. Az ott alkalmazott felntteknek a modellszeren brzolt felntt vilgot kellett bemutatniuk s lnik.
Pestalozzi kvetkezetesen sztvlasztotta az oktatsra s nevelsre szorul gyermekeket s a fiatalokat, a munkakerl s bnz felnttektl. Valjban gy mr egyfajta bnmegelzsi munkt is vgzett.
Szervezsi elve az volt, hogy a nevelintzeteket fggetlen trsadalmi szervezetek tartsk fenn, nagyvonal llami tmogats mellett.
Oberlin: a fiatal lnyokat kpezte ki gyermekek gondozsra, s gy neki sikerlt elszr a csaldon s iskoln kvl elszben szervezett formban a szocilpedaggiai gondozst megvalstania. Oberlin tantvnyait igy a ksbbi vnk s gyermekgondoznk elfutrainak tekintjk, olyan ambulns szocilpedaggiai tevkenysgnek, amely a XIX-XX. szzad forduljn fleg ni hivatss fejldtt ki.
Fellenberg nevhez fzd n. ipari-iskola, szegnyek iskolja az alsbb nprtegekbl szrmaz, tbbnyire elhanyagolt rvagyerekek rszre alakult. E gyermekeket itt gy neveltk, hogy szegnyknt is meg tudjanak kzdeni az let nehzsgeivel. A szegnyt a szegnysgre neveltk.
A XIX.szzadban az iparosods elrehaladtval a trsadalmi struktra is trendezdtt. A szegnysg nemzetkzi tmegjelensgg vlt, mely fknt a munksosztly egy bizonyos rtegt, a kizskmnyolt proletritust slytotta.
A szocilis gondoskods a szzadforduln mr 3 f terleten zajlik:
- gyermekgondozs
- szegnygondozs
- fogolygondozs
Wichern, a szocilpedaggia egyik klasszikusa szerint a fiatalok szmra ltestett menhelyeket nem bntet intzeteknek kell elkpzelni, hanem olyan intzeteknek, ahol a bntets helyett a keresztnyi felfogsnak megfelel eszkzkkel prblnak a fiatalokra hatni. A csaldi elv fontossgt hangslyozza.
Az ltala ltrehozott „Rauhes Hausban” az intzmnyes nevels mintegy utnozta a csaldi letet.
A szocilpedaggiai tevkenysget folytatk egyesletbe tmrlse a XX. szzadba nylik t. Kivtelt kpez a nmet Svjcban 1844-ben ltrejtt Szegnyeket Nevelk Szvetsge. A kollektv szolidarits abban jut itt kifejezdsre , hogy egy olyan szocilis nseglyez szervezetet alaptanak, mely kteles a bajbajutott tagjain segteni.
A szzadfordul krnykn az llami szegnygondozs mellett jelents szerepet jtszottak az egyhzi karitatv szervezetek, illetve a klnbz polgri kezdemnyezsek. A leginkbb nkntes segtk tbbnyire nk voltak, idvel szksgess vlt rendszeres kpzsk.
A I. vilghbor utn mr frfiakat is bevontak a szocilis szakmba, s biztostottk kpzsket is. Az 1960-as vekre tehet a szocilis szakmk kpzsnek teljes rendezse.
Erre az idre tehet, hogy az eddigi szakiskolk emelt szint szakiskolkk alakultak, melyeket nem sokkal ksbb szakfiskolai szintre emeltek.
Az 1960-as vek f irnyelveknt kezdett elterjedni a pervenci: clkitzs lett, hogy a szocilpedaggia ne csak akkor avatkozzon be , ha vszhelyzet van, amikor mr megtrtnt a baj, hanem hogy munkjval pont az ilyen helyzetek kialakulst elzze meg.
Az 1970-es vek ta a szocilpedaggia terletn dolgozk, a kpzsben rsztvevk, az gyfelek szma hirtelen, drasztikusan megntt, s ez a tendencia a mai napig tovbb tart. A szocilpedaggiai szolgltatsok ersen differencildnak, azaz nemcsak mennyisgkben, de minsgkben is vltoznak.
A modern szocilpedaggia ma sokkal szlesebb trsadalmi rtegeket r el, mint korbban. Jllehet az gyfelek egy rsze ma is a szokvnyos, htrnyos helyzetek csoportjbl kerl ki, de arnyuk az sszes szocilpedaggiai szolgltatst ignybe vevk kzl egyre alacsonyabb.
|