SZOCPED. ELM S GYAK.
A szerk. 2007.08.30. 11:22
1. A szegnysg a XIX.-XX. szzadban, a pauperizmus jelensg kezelse.
A szocilpedaggiai tevkenysg rtelmezse a klnbz orszgokban.
pauperizmus: tmeges elszegnyeds, f rintett rtege a kizskmnyolt proletritus.
F ok az ipari forradalom elretrsvel, az ipari – gazdasgi vltozsok hatsra bekvetkez nyomor, szegnysg elharapodzsa.
Kezelsben 3 f irnyvonalat klnbztetnk meg:
1. Konzervatv, hagyomnyos: Az egyhz karitatv segt rendszere folytatdik, s ersdik. A llek megmentse s az anyagi segtsgnyjts jellemzi. Elsdleges cl mgis: az emberek lelknek a megmentse.
2. Forradalmi: MARX-Engels llspontja rvnyesl: az elszegnyedett rtegen csak egy forradalom segthet. Cl a fennll trsadalmi rendet eltrlni, a burzsu osztlyt megsemmisteni, a hatalmat a munksok kezbe adni. (Eredmny: a kommunizmus lodozatai: 60 milli ember!!!)
3. Reformisztikus:
- Olyan jtsokat vezet be, amely elindtja a szocilis munkt
- Megjelennek az oktat-nevel munkban nem pedaggiai jelleg munkk, amelyek kzeltenek a szocilpedaggia fel.
- Nem elg a pedaggiai mdszer, ms is kell ahhoz, hogy az egzisztencia javuljon.
- A trsadalomnak is tennie kell a helyzet javtsa rdekben.
Az albbi terleteken indult meg vltozs:
- Egszsggy: felismerik, hogy sszefggs van a trsadalom szerkezete s a lakossgban egyenltlenl megoszl morbidits (betegsg) s mortalits (hallozs) kztt.
Szakemberek felismerik a betegsgeket, melyek npbetegsgg vlnak ( pl.tifusz, vrhas, a tuberkolzis a szegny rteg betegsge)
j terlet a mentlhigin, a higinia elve pedaggiai tma lesz.
Fejldik az orvostudomny, megfkezik a jrvnyt
tkezsi akcik indulnak ( tejakcik, uzsonnaakcik)
A gygyszat is a megelzs jelentsgt hangslyozza.
- Jog
Klnvlik a gyermek s fiatalkorak bntetse
Gyermekvdelmi trvnyek, ligk jnnek ltre
Szakemberek tcsoportosulnak
Fiatalkor is munkt vllalhat
Iskolaktelezettsg – problmt jelent, felismerik, hogy trvnyben kell szablyozni!
- Szocilpolitika : az llam figyelme a szocilis feladatok fel fordul. Kiemelend a ktelez oktatsi id bevezetse, mely segti a gyermekeket kivonni az ipari termelsbl.
Tmogatsok
Gyermek s ifjsgvdelmi szervezetek alakulnak
Az llam egyre tbb trvnyt ad ki a gyermek s ifjsgvdelem , az ifjsggondozs terletre.
A gyerekek s fiatalok higins elltsait trvny szablyozza
A szocilpedaggiai tevkenysg rtelmezse a klnbz orszgokban
Nmetorszg: a szocilis nevels nem csupn a trsadalmi fejlds bizonyos szakaszainak nevelsi feladata, hanem a nevels ltalnos vonsa. A nevels clja megvltoztathatatlan, feladata ppen ezrt nem vezethet le a klnleges trsadalmi viszonyokbl. Az iskoln kvl helyezi a szocilpedaggit.
A nmetnyelv orszgokban olyan kzssgi feladatkr jn ltre mely a csald s az iskola mellett sajtos pedaggiai jelleggel rendelkezik s ennek megfelelen sajt intzmnyekre s szakostottan kikpzett szakemberekre pl.
Franciaorszg: 1945. utn kezddik el a segt szakmk differencildsa. A tanr mellett ltrejn a nevel hivats is. Felismerik hogy a neveli hivats nem korltozdik a gyermek, serdl – s ifjsgi korosztlyokra, be kell vonni a felntt lakossgot is!
Szovjetuni: itt vlik a szocilpedaggia szlssges llami pedaggijv, melyet sszefz a marxista pedaggival. A kommunizmus szocilpedaggija: az embert hasznlhatv tenni a kollektiva cljaira!
Amerikai Egyeslt llamok:
„Social Work” – mely trekvsei kzppontjba az egynt helyezi. Figyelembe veszi az egyn nrendelkezsi jognak srthetetlensgt.
Jellemzje a szocilis kapcsolatok eszkzszer felhasznlsa.
3 mkdsi aspektus jellemzi:
- feltrs, helyrellts
- fejleszts
- megvs.
Magba foglalja a szocilis egyni segtsgnyjtst:
- a szocilis csoportmunkt
- a szocilis kzssgi munkt
- a szocilis munka kutat tevkenysgt.
A Social Work nmagt a trsadalmat egy szerveknt definilja, kivvja magnak a kln hivatsknt val elismerst.
Csehszlovkiban az oktatkat s nevelket egytt kpezik, s ugyanabba a szakszervezetbe tmrtik ket.
Lengyelorszgban sok specifikus kifejezst hasznlnak: gondozpedaggus, millipedaggus, laktelepi pedaggus s ugyanakkor tanrnak is tekintik ket, nem csak nevelnek.
|