5. Csaldstruktrk, hatkonyan s nem hatkonyan mkd csaldstruktrk. Csaldgondozsi fzisok, feladatok, beavatkozsi stratgik.
A csald rokonsgra pl trsas kiscsoport. A csaldban a tagokat a rokoni s a trsas kapcsolat irnytja. A csald ketts vezets kiscsoport: ahol az apa kifel vezet, intzi a csald gyeit, mg az anya a csald harmnijt, kapcsolatait rzi s gazdagtja.
A csaldtagok szerepet, magatartsi formt vesznek fel. A szerepek megjellik minden egyes csaldtag pontos helyt. A csaldszerepek rugalmasak s llandan fejldnek.
Bels rendszernek alkotelemei a csaldi szerepek: frfi s n, apa, anya, fi, leny s az alrendszerek: szlk, gyerekek, frfiak s nk.
A szerepek s alrendszerek jl elhatroldnak egymstl, ugyanakkor szoros, de nem merev kapcsolat ll fenn kzttk.
A rendszerszemllet elveti a tl merev hatrokat az alrendszerek kztt, ugyanis ezek egyszerre hatrok s teresztk is kell, hogy legyenek.
A csald elemei az alapszerepek: pl: apa, anya, s a feladatkrk (pnzgyi, gazdasgi, viselkedsmodellek stb.)
A csald letciklusa sorn ms s ms rendszerllapotokba kerl. Kzben megvltoznak a szerepek s a feladatok is. Pl: ms a szerepe a szlnek kisgyermekvel, mint serdl gyermekvel.
A csald kls rendszerbe tartoznak a szerepek: pl: nagyapa, nagyanya, nagybcsi, nagynni stb. , s az alrendszerek: nagyszlk, rokonok, de maga az orszg is, ahol a csald l.
Fontos, hogy mind a bels s mind a kls rendszerek kztt legyen kapcsolat, mely egyben benssges is.
A jl mkd csaldban az alrendszerek kztti hatrok tisztn kivehetk. Vagyis szablyok, kvetelmnyek biztostjk egyrszt a szlk tekintlyt, msrszt a rugalmas tjrst az egyik alrendszerbl a msikba.
1. A jl mkd csaldban ers a szli alrendszer.
2. Autonmia jellemzi az egyes szlket s a szlk egyttest, ugyanakkor a szlk kztt klcsns fggs alakul ki.
3. Az egyni fejlds s a rendszer fennmaradsa egyenslyban van
4. A szlk egyms szvetsgesei, egyttmkdnek egymsrt s a gyermekeikrt, bizonyos dolgokbl kizrjk, bizonyos dolgokba bekapcsoljk a gyermekeket, s a nagyszlket.
5. A hzaspr csak akkor kpes klcsns alkalmazkodsra, ha nem akadlyozza a szl, anys, aps vagy a gyermek.
6. A gyermeki alrendszer akkor mkdik, ha a szlk nem korltozzk szksgtelenl a gyermekeket a testvreivel, kortrsaival val egyezkedsben.
Nem hatkonyan mkd csald:
1. Nem mkdnek az alrendszeri hatrok, tisztzatlan a hierarchia, a felelssg sztosztsa
2. Alkalmazkodsi problmk fordulnak el
3. Vgletek vannak: - tl merevek a hatrok – pl. a gyermek gy magra marad,
antiszocilis magatartst vehet fel.
- elmosdottak a hatrok – sszefondott csald: minden a gyermekek eltt s
bevonsukkal trtnik.
4. Ugyanabban a csaldban is elfordulhat, hogy az anya-gyermek kapcsolata sszefondott s kirekesztdik az apa, itt a gyermek kerl be a szli alrendszerbe, s a msik szl nem tud megfelelen funkcionlni (ugyanez elfordulhat apa-lnya kapcsolat esetn.) Ilyenkor a nevels sok irnyban srl: a figyermek elveszti a megfelel apamintt, a leny az anyamintt.
Ahhoz , hogy a szlk kpesek legyenek a gondoskods, biztonsgnyjts, irnyts, ellenrzs elltsra ehhez hatalomra van szksgk. A pedagginak tmogatnia kell a gyermek nllsodsn, egyni szksgleteinek figyelembevteln tl a szlk kompetencijt is. Itt rvnyesl a keresztnyi hitvalls rk rvnyessge: Tisztelt apdat s anydat!
A szli hatalommal kapcsolatos problmk :
- a kt szl kztti szvetsg hinya
- a gyermek fejldsi lehetsginek hasznostsban add nehzsg :
a.) tl korai nllstssal sajt hatalmt is cskkenti a szl
b.) tl ksi nllstssal a gyermeket nem engedi felelssgteljesen cselekedni, itt sajt hatalmt erlteti.
- korltozott lehetsgek: laksproblma – nincs lehetsg az elklnlsre, betegsgek, neveltsgi hinyok, anyagi problmk…stb
A gyermekek fejldst nagy mrtkben befolysolja a csaldi rendszer strukturlis psge, az alrendszeri hatrok meglte, rugalmassga, csaldtrtneti letvezetsi mintk.
A struktrt alaktani lehet az nismeret, szeretetkpessg fejlesztsvel, rtkek, akarati tnyezk befolysolsval a korrekci s a megelzs eszkzeivel.
Csaldgondozsi fzisok, feladatok:
A csaldgondozs nem egy szemlynek, az egyetlen tnetnek, egy problmjnak megoldsra, hanem a gyermek csaldi htterben lv sok panasz, sokfle htrny cskkentsre, a csaldi problmamegolds javtsra szolgl.
A nehzsgek megoldsban a kis lpsek elvt gyakoroljuk, azaz nem lehet egyszerre mindent megvltoztatni, hanem csak abban az temben, ahogy a csald kpes r. Eleinte abban nyjtunk segtsget, ami a csaldi tudat szerint a legfontosabb.
A szksges vltoztatst a csaldhoz val kzeledssel, majd a vltoztatsok utn az nllstst tvolodssal rjk el.
A vltoztatni valk sorrendje:
1. Sokirny tmogats. A htrnyos helyzet csald s gyermek rdekvdelme
2. A csaldban s az iskolban optimlis egyttmkdsi md elrse a gyermek rdekben.
3. A nevelsi, gondoskodsi szoksok vltoztatsa.
A csaldgondozs fzisai:
I. A bizalompts, tmogats fzisa: kb. ½-2 giv is eltarthat, heti 1-2 alkalom
- A kapcsolatfelvtel : csaldtrtnet, elzmnyek, a gyermek fejldstrtnete
- Megfigyels szakasza: informcikat szerznk a problma kialakulsrl, helyzetrl,
- Irnytott beszlgets szakasza: itt alaktjuk ki a hipotzist a problma kezdetrl, a fenntart krlmnyekrl, a megolds lehetsgeirl.
- A problma megold-tervez szakasza
- Kzvetlen segtsg s irnyts szakasza
- Az elrt eredmnyek rtkelse.
II. A csaldi sszefogs kivltsnak fzisa
Az intenzv beavatkozs direkt, korrekcis csaldpedaggiai beavatkozsok ideje.
- aktiv intervenci: clja, hogy minl tbb alternatv megolds kerljn felismersre, ellenttek feltrsnek, kinyilatkoztatsnak idszaka.
- Eltvolodssal vltoztats szakasza: A nem vltoztat idszakban taktikailag a kzmbssget alkalmazzuk., ekkor rezhetik t a csaldtagok, mit veszthetnek alternatvaknt, meggyzdhetnek, hogy kpesek mr nllan is msknt cselekedni.
III. A stabilizls fzisa
- a gyermek egyni megerstse: pl: tanulsi mdszerek, a koncentrls javtsa, motivcik kialaktsa, stb…
- A kapcsolattarts szakasza: a csalddal val tallkozs mr csak 1-2 havonta esedkes
- A tancsadk szakasza: a szlknek mr csak a tancsadsok szintjn segtnk. rzelmi tmaszt nyjtunk, informcival segtnk.
IV. Az nllsts fzisa
- A visszavonuls szakasza: 3-6 havonta tallkozunk a csalddal.
- Az eset befejezse: a kzs tapasztalatok feleleventse, sszegzse, megerstjk a vltozsokat.
Beavatkozsi stratgik:
1. Esetmegbeszls : esettanulmny, krnyezet-kliens vizsglata
2. Felknlt problma megfogalmazsa : a csald ltalnos problmja
3. Egyni problmk
Szemly Õ kimeneti cl Õ megclzott rendszerek Õ beavatkozsi stratgia
Apa kereseti lehetsg Munkakzvett Ksrs, bejelents, stb…