szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
SZOCPED ELMLETE S GYAKORLATA
SZOCPED ELMLETE S GYAKORLATA : SZOCPED. ELM. S GYAK.

SZOCPED. ELM. S GYAK.

A szerk.  2007.08.30. 11:33

VI.

1.      Az iskolai szocilpedaggiai tevkenysg

 

 

A mai magyar trsadalomban a gyorsan nvekv s egyre slyosbod szocilis problmk igen rzkenyen rintik a gyerekkorosztly jelents rszt, ezek beszrdnek s tetten is rhetk az iskolban.

Az iskola ltalban  nem tud mit kezdeni ezekkel a krdsekkel,  adott esetben kzmbssg, intolerancia, st mg cinizmus is tapasztalhat.

Ott pedig, ahol a szocilis krdsekre is rzkeny pedaggusok felismerik a bajt, ltalban a szocilis szaktuds hinyban nem kpesek pontosan azonostani a problmkat s nem kpesek szakmailag elfogadhat segt beavatkozsokat kimunklni.

Bonyoltja a helyzetet, hogy a szlk az iskoltl vrnak segtsget sajt el nem vgzett nevel s gondoz feladataik ptlsra.

 

Vannak ugyan pedaggus munkakrben alkalmazott gyermekvdelmi felelsk, akik az ltalnos pedaggiai feladatok elltsn tl, mellkesen, harmadik, negyedik megbzatsknt vgzik e feladatot. A sok ms egyb szakmai feladat mellett nem tisztzott munkakrk, feladatuk. Van viszont ahol tisztzott a feladatkr, mde az csak adminisztratv jelleg, amely nem igazn pedaggiai vagy szocilis munka, mert jelentsek , statisztikk ksztsben merl ki.

 

A gyermekkel kapcsolatos szocilis problmk szmossga mellett teht jellemz, hogy azok okai s kvetkezmnyei rendkvl sszetettek s tbbdimenzijuak. Brmely terleten (csald, iskola, krnyezet) keletkez problma kihatssal van a msik terletekre.

 

A szocilis s pedaggiai munkban elssorban a prevenci s fejleszts terlett kell kiemelni.

Az elsdleges prevencira alkalmasak a szabadids programok, a szemlyisget, a kreativitst, a feladat- s problmamegoldst fejleszt szocicsoportok, terpik.

 

Sokat tehet a rgi vn bevonsa az elss gyerekek beilleszkedsnek idszakban, ha rendszeren el tud jnni a volt ovisaihoz.

Sokat jelent a tindzserek szmra, ha a plyavlasztsrl, a csalddal val kapcsolatrl, a drogrl, a szexualitsrl szinte sz esik a szocilis szakember vezetsben krkben.

 

Elmondhatjuk, hogy akkor tekinthet igazn eredmnyesnek s szakszernek az iskolai gyermekvdelem, ha tgabb mezben tud gondolkodni, cselekedni, ha nem csupn tzolt, baj esetn vdekez munkrl van sz, hanem a slyos problmk, bajok megelzsrl.

 

Egyrtelm az is, hogy az iskolnak nem konkrt szocilis munkt kell vgeznie: pl. csaldsegtst hanem elssorban beengedni oda a szocilis szakrtelmet, szakembereket, s kpesnek kell lenni a velk val egyttmkdsre.

 

Milyen hatsa lehet az iskolai szocilis munknak?

 

A legfontosabb, hogy a prevenci s a fejleszt tevkenysgek eredmnyekppen megersdtt szemlyisgek kerlnek ki az iskolbl, olyanok, akik emberi erforrsok lesznek nmaguk s msok keletkez szocilis problminak kezelshez.

 

A szocilpedaggia munka megtantja a gyermekeket, hogy nyjtsk ki kezket az iskola fel, s ugyanakkor hozzszoktatja az iskolt, hogy nyljon a gyerekek utn, vglis szksgk van egymsra!

 

E folyamat sorn fog a gyerek eljutni odig, hogy az iskolban is tall szemlyeket, akiknek szintn fog megnylni, s tall alkalmakat, amikor gtlsaitl, szorongsaitl megszabadulhat, feltrhatja a tanulssal, vagy az otthoni csaldi lettel kapcsolatos problmit.

 

Az gy kialakult, a gyerekek szmra biztonsgot, szeretetet, elfogadst nyjt lgkrben tud az iskola igazn eredmnyesen hozzjrulni a gyermeki szemlyisg alakulshoz, a tuds megszerzshez, az rtkek ltrehozshoz, egyszval gy tud hatkony pedaggiai munkt folytatni.

 

Hogyan kezdhet el a szocilis munka az iskolban?

 

Klnbsget kell tenni a feladatkrk kztt:

 

            PEDAGGUS                                              SZOCILIS SZAKEMBER

- Meghatrozott tanterv szerint dolgozik                      - a bajban lv embert segti klnterv szerint

- Tudst, ismeretet kzvett, fejleszt                             - a baj elkerlse vgett kszsget fejleszt

- Tanulst irnyt, instrul                                             - a szksges erforrsokrl instrul (tbaigazt)

                                                                                  - Az egyttmkdk kztt kzvett

- Trsadalmi pozcikra, szerepre kszt fel                  - rehabilitcit segti

- Eredmnyt, teljestmnyt rtkel                                - a kliens rdekben msokkal szemben kontrolll

                                                                                              - Szakmai etikai kdex alapjn dolgozik

 

A szocilis szakrtelem iskolba vitelnek gyakorlata sokfle modellt fog eredmnyezni, amelynek sarkalatos pontjai lehetnek:

·        Kezdetben valsznleg nem lesznek megfelel felttelek a munkhoz, de egytt kell mkdni a szocilis munksnak az iskolval

·        Kls szocilis szakember beengedsnek elksztse az iskolban

·        Kidolgozni, hogy a kt szakember hogy tud hatkonyan egymssal dolgozni.

·        Fejlettebb szintrl lehet beszlni akkor, ha a pedaggiai s szocilis szakterlet kztt j a kooperci, harmonikus integrci kezd kialakulni.

·        A vezetk, szakemberek szerepket akkor tudjk maximlisan elltni, ha trningen, kpzsen vesznek rszt.

 

A szocilpedaggus munkatervnek felosztsa

·        Kapcsolat a gyerekek csaldjval - ( beszlgets, tancsads, informci ads)

·        Anyagi tmogats ignylse - ( adomny, knyvtmogats)

·        Pedaggiai elvrsok-  ( egyni foglalkozs, szabadids tevkenysg, prevenci)

·        Szervezeti lpsek az iskolban-  ( tanulszoba, kollgk, szakember bevonsa)

·        Gyermekvdelmi hlzat ignybe vtele - ( egyttmkds evelsi tancsad)

·        j tpus szervezetek ltrehozsa - ( gyerek problmjnak tcsatolsa gygythoz, ms szolglathoz)

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!