1997. évi XXXI tv. tizedik rész
2007.08.30. 20:38
e) biztosítja a gyermekek
védelmét szolgáló tudományos kutatások és nemzetközi kapcsolatok fejlesztési
feltételeit,
f) kezdeményezi - az
érintett miniszterekkel együttműködve - a külföldön ellátatlanul maradt magyar
állampolgárságú gyermekekről való gondoskodás iránti intézkedések megtételét,
g) összehangolja és
szervezi a gyermekek védelmét biztosító rendszer irányításához és egységes
működéséhez szükséges nyilvántartási és információs rendszert,
h) gondoskodik az országos
gyermekvédelmi szakértői bizottság működéséről,
i)
j) gondoskodik az országos
örökbefogadási nyilvántartás működtetéséről.
(3) A
miniszter gondoskodik az átmeneti vagy tartós nevelésbe vett
a) súlyos pszichés vagy disszociális tüneteket mutató, illetve pszichoaktív
szerekkel küzdő, továbbá
b) akut orvosi ellátást nem
igénylő - egyedi gondozásra szoruló - szerzett immunhiányos tünetegyüttesben
szenvedő gyermekek ellátásának feltételeiről,
feltéve, ha - az országos gyermekvédelmi
szakértői bizottság véleménye alapján - a gondozásuk máshol nem biztosítható vagy ha külön elhelyezésük szükséges. Ennek
érdekében speciális gyermekotthonokat tart fenn.
(4) A
miniszter megszervezi a szülői felügyelet nélkül Magyarországon tartózkodó
külföldi állampolgárságú gyermek ellátását, és ennek érdekében - ha a külön
jogszabály alapján számára kötelező tartózkodási helyként gyermekvédelmi
intézményt kell kijelölni - gyermekotthont tarthat fenn.
(5) A
miniszter gondoskodik a bíróság által javítóintézeti nevelésre utalt vagy oda
előzetes letartóztatásba helyezett fiatalkorú bűnelkövetők nevelésének
feltételeiről, ennek érdekében javítóintézeteket tart fenn és - a
büntetés-végrehajtásért felelős miniszterrel együttesen - ellátja a
felügyeletükkel kapcsolatos feladatokat.
(6)
Hivatásos gondnokok képzésével, továbbképzésével kapcsolatos
nyilvántartás
102. § (1)
(2) A
hivatásos gondnoki feladatokat vállaló személy képzését, illetve a hivatásos
gondnok továbbképzését a gyámhivatal szervezi.
(3) A
hivatásos gondnoki képzésben, továbbképzésben eredményesen részt vett személy
adatait a miniszter által kijelölt szerv veszi nyilvántartásba. A nyilvántartás
az alábbi adatokat tartalmazza:
a) a hivatásos gondnok
neve, születési helye és ideje, anyja neve;
b) a munkahely megnevezése
és címe;
c) a foglalkoztatás kezdő
időpontja;
d) a képzésről kiállított
bizonyítvány száma, a kiállítás helye és időpontja, továbbá a kiállító
intézmény megnevezése;
e) a jogszabály által
előírt továbbképzés elvégzésének adatai.
(4) A
gyámhivatal bejelenti a nyilvántartást vezető szervnek
a) a hivatásos gondnok
foglalkoztatását a (3) bekezdésben megjelölt adatok közlésével, továbbá
b) a nyilvántartásba vett
adatokban bekövetkezett változást.
A gyámhivatal az
adatbejelentést a foglalkoztatás megkezdésétől, illetőleg az adatváltozás
időpontjától számított 30 napon belül teszi meg.
(5) A
miniszter által kijelölt szerv törli a nyilvántartásából annak a hivatásos
gondnoknak az adatait,
a) aki elhunyt,
b) akivel szemben
tevékenységének ellátása során törvényben meghatározott kizáró ok keletkezik,
c) akinek már nem áll fenn
munkaviszonya, közalkalmazotti jogviszonya, illetve egyéb munkavégzésre
irányuló jogviszonya az őt kirendelő gyámhivatal székhelye szerinti települési
önkormányzattal.
(6) A
nyilvántartásból adatok a nyilvántartásba vett személy, a gyámhivatal, továbbá
tudományos, statisztikai feldolgozást végzők részére - az adatvédelmi
jogszabályok megtartásával - továbbíthatók.
103. §
Az Országos Gyermekvédelmi Szakértői Névjegyzék
103/A.
§ (1)
Az Országos Gyermekvédelmi Szakértői Névjegyzék (a továbbiakban: Névjegyzék)
tartalmazza azok nevét, szakterületét, lakcímét és munkahelyét, akik részt
vehetnek a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenységet végzők
szakmai ellenőrzésében, a szakmai programok értékelésében, továbbá a
gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásban a gyermek személyiségével kapcsolatos -
különleges szakértelmet igénylő - jelentős tény vagy körülmény megítélésében.
(2) A Névjegyzékbe az vehető fel, aki büntetlen előéletű és a külön
jogszabályban meghatározott szakirányú felsőfokú végzettséggel vagy felsőfokú
képesítéssel, továbbá szakterületén szerzett legalább ötéves gyakorlattal
rendelkezik és szakterületének elismert képviselője.
(3) A
Névjegyzékbe pályázat útján lehet felvételt nyerni. A Névjegyzékbe való
felvétel öt évre szól, amely többször megismételhető. Egy pályázó legfeljebb
két szakterületet jelölhet meg.
(4) A
pályázati feltételeket a minisztérium hivatalos lapjában közzéteszi. A
pályázatokat a miniszter által kijelölt szervhez kell benyújtani. A miniszter
által kijelölt szerv gondoskodik a Névjegyzék vezetéséről. A Névjegyzékbe
történő felvételi eljárás részletes szabályait külön jogszabály határozza meg.
XVI. Fejezet
A fenntartó feladat- és jogköre
104. § (1) A
gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenységet ellátó állami és nem
állami intézmény fenntartója
a) dönt az intézmény
alapító okiratáról, gazdálkodási köréről, átszervezéséről, megszüntetéséről,
tevékenységi körének módosításáról, nevének megállapításáról,
b) meghatározza az
intézmény költségvetését, valamint az intézményi térítési díjat,
c) ellenőrzi az intézmény
gazdálkodását és működésének törvényességét,
d) jóváhagyja az intézmény
szervezeti és működési szabályzatát, szakmai programját,
e) ellenőrzi és évente egy alkalommal értékeli a szakmai munka eredményességét, a
szakmai program végrehajtását, valamint a gazdálkodás szabályszerűségét és
hatékonyságát,
f) gondoskodik a
szakemberek képzéséről, továbbképzéséről,
g) gyakorolja az intézmény
vezetője tekintetében a munkáltatói jogokat,
h) gondoskodik az
érdek-képviseleti fórum megalakításának feltételeiről,
i) kikéri a gyámhivatal
véleményét az intézmény működését érintő lényeges döntés meghozatala előtt, így
különösen az intézmény megszüntetése, feladatkörének megváltoztatása esetén,
j) kivizsgálja a 36. § (2)
bekezdése alapján hozzá érkező panaszokat és szükség esetén intézkedik a
panaszt kiváltó okok megszüntetése iránt, és a megtett intézkedéséről tájékoztatja
a működést engedélyező szervet.
(2) Az állami és nem
állami intézmény fenntartója a szervezeti és működési szabályzat jóváhagyását
akkor tagadhatja meg, ha az jogszabályt sért. A
szakmai program jóváhagyását akkor tagadhatja meg, ha az nem felel meg az e
törvényben, valamint a szakmai jogszabályokban előírt követelményeknek.
(3) A
fenntartó a törvényesség biztosítása érdekében ellenőrzi a házirend, valamint
más belső szabályzatok jogszerűségét. Az ellenőrzés eredményeképpen az állami
és nem állami fenntartó felhívja az intézmény vezetőjét a jogszabálysértés
orvoslására, illetve annak eredménytelensége esetén a jogsértő házirendet vagy
más belső szabályzatot megsemmisíti.
(4) Az állami és nem
állami intézmény fenntartója a szakmai munka eredményességét különösen a
Névjegyzékben szereplő szakértő által készített szakértői vélemény, a
gyámhivatal szakmai ellenőrzése, illetve az intézmény által készített beszámoló
alapján értékeli.
(5) Az állami és nem
állami intézmény évenként egy alkalommal kötelezhető arra, hogy tevékenységéről
átfogó, szakmai és pénzügyi beszámolót adjon.
(6) A
gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenységet ellátó intézmény
egyházi fenntartója az (1) bekezdés a), b), f), g),
i) pontjában meghatározott feladatokon túl gondoskodik az intézmény
a) szervezeti és működési
szabályzatának, szakmai programjának elkészítéséről,
b) gazdálkodásának és
működésének törvényességéről.
(7) A
fenntartónak a (3) és (5) bekezdésben megfogalmazott jogköre nem sértheti az
intézmény szakmai programjában meghatározott önállóságát.
ÖTÖDIK RÉSZ
A GYERMEKVÉDELMI ÉS GYÁMÜGYI IGAZGATÁS SZERVEZETE ÉS EGYES
ELJÁRÁSI SZABÁLYAI
XVII. Fejezet
A gyermekvédelmi és gyámügyi igazgatás szervei
105. § (1) Az e törvényben
meghatározott gyámügyi feladatok, továbbá a gyermekek védelmét biztosító
ellátórendszer működésének ellenőrzése állami feladat.
(2) Az állam az (1)
bekezdésben meghatározott feladatokat a települési önkormányzat jegyzője és a
gyámhivatal útján látja el.
(3) Az (1) bekezdésben
meghatározott feladatok felügyeletét a miniszter gyakorolja.
106. §
XVIII. Fejezet
107. §
XIX. Fejezet
108. §
109-117. §
118-120. §
121. § (1)
(2) A
helyi önkormányzat köteles előzetesen kikérni a gyámhivatal véleményét, ha
a) személyes gondoskodást nyújtó intézményt kíván megszüntetni, illetőleg
annak ellátási területét vagy az ellátási kötelezettség terjedelmét változtatja
meg,
b) az ellátórendszer
működését szolgáló vagyont más célra kívánja felhasználni,
c) az e törvényben vagy
külön jogszabályban nem szabályozott új ellátást kíván bevezetni.
122. §
XX. Fejezet
A gyermekvédelmi és gyámügyi igazgatás főbb szabályai
123. §
124. §
125. § (1) Bármely települési
önkormányzat képviselő-testülete az arra rászoruló gyermek részére rendkívüli
gyermekvédelmi támogatást biztosít, ha ennek hiányában a késedelem a gyermek
életét, testi épségét veszélyeztetné. Az ellátást biztosító települési
önkormányzat haladéktalanul értesíti az illetékes települési önkormányzatot,
amelytől követelheti a kifizetett támogatás megtérítését.
(2)-(14)
126. §
Egyéb eljárási szabályok
127. § (1) A
települési önkormányzat jegyzője vagy a gyámhivatal - ha jogszabály másképp nem
rendelkezik - a hatáskörébe tartozó ügyekben az eljárást hivatalból is
megindíthatja.
(2) Az eljárásban a
képviseleti jogosultságot közokirattal [Pp. 195. §
(1)-(2) bekezdés] vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal [Pp. 196. § (1) bekezdés)] kell igazolni.
128. § (1) A
gyámügyi eljárásban meg kell hallgatni a szülőt és más törvényes képviselőt, a
gondozót, a korlátozottan cselekvőképes személyt és az ítélőképessége
birtokában levő cselekvőképtelen gyermeket, továbbá minden esetben azt, akivel
szemben kötelezettséget kívánnak megállapítani, valamint - szükség szerint - a
gyermek más közeli hozzátartozóit. A meghallgatást mellőzni lehet, ha a
meghallgatás miatti késedelem elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna.
(2)-(5)
129. § (1) A
települési önkormányzat képviselő-testülete, jegyzője és a gyámhivatal (a
továbbiakban együtt: eljáró szerv) az eljárásban mindenkor vizsgálja a
kérelmező állampolgárságát, jogállását, valamint személyes jogát.
(2) Az eljáró szerv az
ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmezőt kötelezheti arra, hogy
családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja.
(3) A
gyermek szülője és más törvényes képviselője, gondozója kötelezhető arra, hogy
saját vagy gyermeke egészségi állapotáról, munkavégzéséről, tanulói, hallgatói
jogviszonyáról nyilatkozzék, azokat igazolja.
(4) A
gyámhivatal eljárása során kezdeményezheti az illetékes háziorvosnál - súlyos
veszélyeztetés esetén bármely orvosnál - betegsége, illetve szenvedélybetegsége
következtében állandóan vagy időszakosan kóros elmeállapotú szülő vagy más
törvényes képviselő, illetve a gyermekkel együtt élő más hozzátartozó orvosi
vizsgálatát.
130. § (1) Ha az eljáró szerv a
kérelmező vagyoni, szociális, egészségügyi, kulturális, lakás- vagy egyéb
körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tart, az ügyre vonatkozó lényeges
nyilatkozatokat és a megállapításokat jegyzőkönyvben (a továbbiakban:
környezettanulmány) rögzíti.
(2) Az eljáró szerv az
eljárásban felhasználhat más hatóság, illetőleg családvédelemmel foglalkozó más
szerv vagy személy által készített környezettanulmányt is, feltéve, hogy annak
elkészítése óta 6 hónap még nem telt el.
(3) A
gyámhivatal megkeresheti a települési önkormányzat jegyzőjét, hogy a
kérelmezőnek az (1) bekezdésben megjelölt körülményeiről készítsen
környezettanulmányt.
(4) Az eljáró szerv a
bíróság és az ügyészség megkeresésére környezettanulmányt készít.
(5) Az ellátásban
részesülő az ellátásra való jogosultság feltételeit érintő lényeges tények,
körülmények megváltozásáról 15 napon belül értesíti az eljáró szervet.
(6)
131. § (1) A
helyi önkormányzat hatáskörébe tartozó ellátásoknál az igazolás és a nyilatkozat
tartalmát, benyújtásának részletes szabályait, az elbírálás részletes
szempontjait, a jövedelemszámításnál irányadó időszakot a helyi önkormányzat
rendeletben szabályozza.
(2) A
jövedelemszámításnál irányadó időszak - ha a törvény másképpen nem rendelkezik
- a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a három hónapot, egyéb
jövedelmeknél pedig az egy évet nem haladhatja meg.
(3) A
pénzbeli és természetbeni ellátás - jogerős megállapítása esetén - a kérelem
benyújtásától esedékes.
(4) Ha a helyi önkormányzat
vagy annak jegyzője hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása
alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a 129. § (2) bekezdése
szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt
az általa lakott lakás, illetve saját és vele közös háztartásban élő közeli
hozzátartozója tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló
dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek
meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 70%-át, a valós
jövedelem az igazolt fenntartási költségek figyelembevételével kerül
megállapításra.
(5) A
települési önkormányzat képviselő-testülete, jegyzője, illetve a gyámhivatal
megkeresésére az állami adóhatóság 15 napon belül köteles közölni a pénzbeli
ellátást igénylő szülő vagy más törvényes képviselő, valamint - írásbeli
felhatalmazás alapján - az egy főre jutó havi jövedelem kiszámításánál
figyelembe veendő, a 19. § (4) bekezdése szerinti közeli hozzátartozó személyi
jövedelemadójának alapját.
132. § (1) Ha az ügyben a
gyermek személyiségével kapcsolatos jelentős tény vagy körülmény megítéléséhez
különleges szakértelem szükséges, szakértőként elsősorban nevelési tanácsadót,
szakértő- és rehabilitációs bizottságot, pszichiátriai szakellátó intézményt vagy
családvédelemmel foglalkozó szervet, illetve szakértői névjegyzékbe felvett
személyt kell megkeresni.
(2) Az (1) bekezdésben
meghatározott esetben a települési önkormányzat jegyzője, a gyámhivatal arra
kötelezi a szülőt vagy a törvényes képviselőt, hogy a gyermekkel keresse fel a
szakértőként kirendelt szervet vagy személyt, és közreműködésével járuljon
hozzá a szakértői vizsgálat eredményességéhez.
(3) Abban a kérdésben,
hogy a gyermek testi, érzékszervi, értelmi, beszéd vagy más fogyatékosságban
szenved, továbbá, hogy a gyermek beilleszkedési, tanulási, magatartási
rendellenességgel küzd, a Kt. 35. §-a szerinti szakértői és rehabilitációs bizottság, illetve
nevelési tanácsadó ad véleményt.
(4) Az átmeneti vagy
tartós nevelésbe vett és súlyos pszichés vagy disszociális
tüneteket mutató, illetve pszichoaktív szerekkel
küzdő gyermek ellátására, az ellátás módjára, formájára a megyei, fővárosi,
valamint az országos gyermekvédelmi szakértői bizottság tesz javaslatot. A
szakértői bizottság eljárásának részletes szabályait külön jogszabály határozza
meg.
(5) Az Szt. hatálya alá
tartozó fogyatékosok és pszichiátriai betegek otthonában az Szt.-ben
meghatározott feltételek szerint helyezhetők el gyermekek.
(6) A
gyermek és hozzátartozói közötti kapcsolattartás szabályozása vagy annak
végrehajtása iránti eljárásban felmerülő konfliktus megoldására a gyámhivatal
kezdeményezheti a konfliktusnak közvetítői (mediációs)
eljárás keretében történő rendezését. A közvetítő eljárás rendjét külön
jogszabály szabályozza.
133. § (1) Az e törvényben
meghatározott feltételek hiányában vagy az e törvény rendelkezéseinek
megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni.
(2) Az ellátást
jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell a pénzbeli
ellátás visszafizetésére, természetbeni ellátás esetén a pénzegyenérték
megfizetésére, személyes gondoskodást nyújtó ellátás esetén az intézményi
térítési díj összegének megfizetésére (a továbbiakban: megtérítés).
(3) A
folyamatosan nyújtott ellátás megtérítését legfeljebb egy évre
visszamenőlegesen lehet elrendelni.
(4) Az ellátás
megtérítését az eljáró szerv az igénybevétel jogosulatlanságáról való
tudomásszerzéstől számított 3 hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a
megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetve az ellátás megszűnésétől
egy év már eltelt.
(5) Az eljáró szerv a
megtérítést méltányosságból elengedheti, illetve csökkentheti.
133/A.
§ (1) A gyámhatósági eljárás költségeit - a (2)-(5) bekezdésben
foglaltak kivételével - az eljáró szerv viseli. A gyermekvédelmi gondoskodással
kapcsolatos hatósági ügyekben az eljárás költségeit minden esetben az eljáró
szerv viseli.
(2) Ha az eljárást azért
kellett megindítani, mert jogsértés történt, az eljárás költségeit az viseli,
akinek a jogsértés felróható.
(3) Az eljárás
költségeit az ügyfél viseli
a) az örökbefogadási
ügyekben,
b) az öregségi nyugdíj
mindenkori legkisebb összegének százszorosát meghaladó értékhatárú, kérelemre
induló vagyoni ügyekben,
c) a kapcsolattartási
ügyekben.
(4) A
(3) bekezdés szerinti ügyekben szakértő kirendelése esetén a gyámhatóság az
ügyfelet a szakértői díj megelőlegezésére kötelezheti.
(5) Ha az eljárásban
közreműködők hibájából merültek fel költségek, azokat az viseli, akinek a
költségek felmerülése felróható.
HATODIK RÉSZ
EGYÉB RENDELKEZÉSEK
XXI. Fejezet
Adatkezelés
Általános szabályok
134. § (1) A
gyermekek védelmét biztosító feladat- és hatáskört gyakorló állami és nem
állami szerv (a továbbiakban: adatkezelő szerv) az e törvényben szabályozott
feladatai ellátásához a 135-136. §-ban felsorolt
adatkörben, az ott meghatározott célok teljesüléséhez elengedhetetlenül
szükséges személyes adatokat kezelheti.
(2) Az adatkezelő szerv
gondoskodik arról, hogy a személyes adatok védelmének biztosítása érdekében
|