III.
A szerk. 2007.09.28. 20:03
3. A szocializci hatsa az nfunkcik kialakulsra. Az nkp s az iskolai teljestmny sszefggse, a Pygmalion-effektus.
3. A szocializci hatsa az nfunkcik kialakulsra. Az nkp s az iskolai teljestmny sszefggse, a Pygmalion-effektus.
nfunkcik
A szemlyisgnek felttelezett kzppontja a sajt tudattal br n, ami nem ms, mint trsas krnyezetnk adomnya. Msok segtsgvel bontakozik ki s vlik tudatoss egyedisgnk.
Legfontosabb nfunkcik:
ntudat
Segtsgvel kpes az ember nmagt msoktl elhatrolni, szemlyisgnek egysges s aktv jellegt tlni. Folyamatosan alakul ki, elbb rzki, majd pedig tudati szinten. Els megnyilvnuls a gyermeki utnzs, a tudatosuls pedig a harmadik szemlyben val beszd eltnse, helyette az egyes szm els szemlyt jelz nvmsok.
nkp
Azoknak a szemlyes tulajdonsgoknak az sszessge, amelyeket az egyn nmagnak tulajdont. Gyermekkori kezdetleges formja emocionlis jelleg. Sajt testrsz felfedezse, testrl gyjttt infk, testrszek s sajt szemly megnevezse. Fontos nismeret gyarapt tnyez az utnzs, az azonosulsi hajlam, nemi jelleg felismerse stb. Az nkp valamennyi megnyilvnulst befolysol. Tudatos s tudattalan elemekbl ll. Tudattalan amelyrl az egyn nem tud, krnyezete sohasem hvta fel a figyelmt. Minl relisabb s teljesebb az nkp annl kevesebb benne a tudattalan elem. nkp 3 oldala: testkp, kognitv kp, szocilis kp. Rendelkezni kell eszmnyi nkppel, nidellal.
nellenrzs
Egyni megnyilvnulsokra, teljestmnyekre, klnbz szemlyes tulajdonsgok alakulsra trtn tudatos odafigyels, az gy szerzett tapasztalatok kritikus nmegtlse.
nnevels
A szemlyisgformls egyik komponense, a szemlyisg trsadalmi fejldsnek kiegsztje, a nevelsi folyamat bels oldala. ntudatunk rvn rszt vesznk sajt szemlyisgnk formlsban. Legfbb jellemzje: dinamizmus, pozitv irny nmegvltoztatsra, tkletestsre val tudatos trekvs. Szorosan sszefgg az egyni ismeretek fejlettsgnek sznvonalval. (Elmletileg a pozitv tulajdonsgokat kialaktjuk, elmlytjk, a negatvakat kikszbljk.) Az nnevelsnek a trsadalom erklcsi eszmnyben testet lt emberi szksgletek, s motivcik irnyba kell haladnia.
Valamennyi nfunkci jl koordinlt sszmkdsnek eredmnyeknt vlik a szemlyisg nszablyz rendszerr.
Identits (nazonossg)
Egyni ltnk szubjektv tlsnek az lmnye, vgyaink, gondolataink, rzelmeink tlse, amelyek szemlyisgnk integrns rszt alkotjk, melyekkel azonosthatk vagyunk.
Kt dimenzija: 1) csoportidentits (trsadalmi helyzetnk); 2) szemlyes identits (legszemlyesebb bens nnk). A szocilis tanuls eredmnye.
Pygmalion-effektus
A kvetkez szempontokat kell figyelembe venni Rosenthal iskols gyerekekkel kapcsolatos ksrletnek magyarzathoz:
· Elfeltevsek tszervezdnek:
A tanrok jszer feltevsek („ksi virgzs”) birtokban tekintenek a tantvnyokra
· Elvrsi hatsok:
Az jabb hipotziseket elfogadva thangoldik maga az szlels is
· Differencilt bnsmd
Az eltr szrevtelek nyomn a tanrok eltr visszajelzseket adnak. Itt nemcsak a szndkos s szban megfogalmazott kzlsekre gondolunk: az ntudatlan vagy flig ntudatlan nem-verblis zenetek sokkal hatkonyabbak lehetnek.
· A gyerek nkpe s nrtkelse
Minthogy az nmagunkrl val tuds nem kizrlag a kzvetlen nmegragadson alapul, hanem a trsas mezbl rkez visszajelentsek jelentsen rszt vesznek annak megalapozsban, az „n”-rl szl rtkelsek pedig ehhez a reprezentcihoz tapadnak, a tanrok differencilt vlaszai eltrsekhez fognak vezetni a nvendkek magukrl alkotott kpben s nmegbecslsben is.
· Teljestmnymotivci s ignyszint
Bizonyos vrakozsokat tpllunk sajt teljestmnynkkel kapcsolatban, s egynenknt jellemz, hogy az indtkrendszerben kinek-kinek milyen fontos szerepet tlt be a teljestmny. A teljestmnymotivci s ignyszint fgg az nrtkelstl. Magas nrtkels szemly magasabbra helyezi a teljestmnyfeladatokban a mrct.
· A tnyleges teljestmny
A motivcis tnyezk mellett a kpessgek is befolysoljk a teljestmnyt. Ha valaki a magasra helyezett mrct teljesti, akkor van eslye, hogy a tovbbiakban az ignyszintje is emelkedik, ami jabb teljestmnyre sztnzi. A kr bezrul. A teljestmny gyarapodsa visszaigazolja az elfeltevseket, melyeket a tanrok tplltak, s melyek eredetileg Rosenthal s Jakobson jslatai nyomn alakultak ki.
Tanr |
Gyerek |
1. Elfeltevsek tszervezdse
|
4. nkp s nrtkels |
2. Elvrsi hatsok
|
5. Teljestmnymotivci s ignyszint |
3. Differencilt bnsmd |
6. Teljestmny |
|