szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
SZOCILPSZICHOLGIA
SZOCILPSZICHOLGIA : XI.

XI.

A szerk.  2007.09.28. 20:38

11. Az egyttes lmny, a trsas viselkeds fejldse. A vezet s a csoport kapcsolata, a vezet befolysa a csoport teljestmnyre.

11. Az egyttes lmny, a trsas viselkeds fejldse. A vezet s a csoport kapcsolata, a vezet befolysa a csoport teljestmnyre.

 

A csaldot minden csoporttagsg archetpusnak (elkpnek) tekintjk, mivel itt kapja meg a gyermek az els csoportlmnyt s a ksbbi csoporthoz val kapcsolds motivcii is itt alakulnak ki.

A csoport s gy a csald feladata:

·         stresszolds

·         rzelmi vagy egyb szksglet-kielgts, pl.: magny elkerlse

·         a kommunikci, s az interakcis kpessgek fejldse

·         a csaldban kell megszereznie trsas kompetencijt, amelyekkel kpes lesz ksbb a csoportba val beilleszkedsre.

 

lmnytbblethez jutunk mind a csaldban, mind a csoportban.

A csaldban s a csoportban jelen vannak a csoportfolyamatokra jellemz trvnyszersgek.

Jelen van:

·         interdependencia (=klcsns fggsg)

·         csoporthierarchia (=a csoportban elfogat hely)

·         csoportszerep: minden csoportban - akr csaldcsoport, akr ms csoport - mindenki szerepet tlt be, illetve mindenkitl elvrnak szerepeket, aminek meg kell felelnie.

·         clkitzs

·         normakpzs

A csald, mint korai csoportminta, teht kialaktja a gyermekben a csoportosulssal kapcsolatos attitdket, a kzssgi elv szerinti egyttmkdsi kszsget. Termszetesen ezt nem minden csald teszi egyenl mrtkben. Fgg attl, hogy mennyire nyitott vagy zrt, autokratikus vagy demokratikus a csald, a trsadalmi vagy az egyni clokat tartja fontosabbnak.

A gyermek csaldon belli csoportviszonya alapveten abban tr el a ksbbi csoporthelyzettl, hogy:

·         a gyermek magtl rtetdnek vesz minden jelensget a csaldban

·         a tbb-kevsb interiorizlt tekintlyt hossz ideig felttel nlkl elismerik, pl.: pedofil prblkozsok

·         a csaldnak, mint csoportnak a gyermek szemben nincs alternatvja

 

Piaget szerint a felnttek vilgt szimbolizl csaldi csoport normi az engedelmeskedst, a tekintlyen alapul ragaszkodst, a kiknyszerttet fegyelmezettsget rjk el a gyermek szmra, mg a kortrscsoportokban msfajta erklcsi szably uralkodik

A klcsns megegyezs s egyttmkds, a klcsns tisztelet s az nknt vllalt fegyelem jellemzi az egszsges kortrscsoportot. Mindez mr az nkormnyzatisg, a demokrcia tanulsnak a terepe.

A kortrscsoport az egyetlen, ahol egyenlsgen alapul viszonyokra is szmthatunk, ktoldali kapcsolatokat adhatunk s kthetnk, mg a szli, tanri, munkahelyi kapcsolatokban egyoldal fggsget vrnak el tlnk.

A kortrscsoportok segtenek abban is, hogy a szlktl val levlssal jr szorongst cskkentik, betltik az intim szli kapcsolatok elmaradsval keletkez rt, s megvdenek az elszigeteldstl.

Valdi kortrscsoportok serdlkorra alakulnak ki, addig a csald mell kiegsztskppen tartoznak, de serdlkortl helyettestik is mr a csaldi csoportot. Mindezekrt nagy pedaggiai lehetsgek szunnyadnak a kortrscsoport jelensgben.

 

Mrei Ferenc

1945 s 1948 kztt vgzett kutatsai pldtlanok a magyar szocilpszicholgia trtnetben. Az ltala bevezetett mdszer, az aktometria – a trsas esemnyek formlis regisztrlsa.

E vonatkozsban Lewin eszmjt fejleszti tovbb: tbb megfigyel egyidejleg regisztrlja a kzssg trtnseit, ms-ms nzpontbl.

A csoportalakuls fzisait Mrei a kvetkezkppen bontja le:

1.       egyttlt: a gyermekek egyms trsasgban vannak, de semmifle strukturlt kapcsolat nem alakul ki kzttk

2.       egyttmozgs: a csoportot a mozgs tartja ssze

3.       trgy krli sszeverds: egytt szemllnek egy trgyat, anlkl, hogy sszehangoltan csinlnnak brmit is – ha esetleg tevkenykednek a trggyal, az mindenkinek a „magngye”

4.       sszedolgozs: a cselekvsek koordinldnak, de ez mg csak a trgy krli sszeverds aktvabb vltozata, a leggyakrabban ptkezs kzben figyelhet meg.

5.       Szerepszer differencilds 8maga a szereposzts szrmazhat a tevkenysgbl,  vagy a csoport szervezetbl is)

Vizsglta mg:

Alapjelensg, az utals

Barti trsasgban, szerelmesprokban vagy vodai-iskolai csoportokban egyarnt megfigyelhet jelensg: egy korbbi egyttes cselekvs egyik elemnek megismtlse visszaidzi az egsz kollektv lmnyt, annak eredeti rzel tltsvel egytt. A jtk viszonylag sokig tart. Sokan vesznek rszt benne. A jtknak nincs vezetje, legfeljebb egy-egy rszletes kezdemnyezje Pl.: tzolts jtk. A szerepek nagyrszt spontn vlasztssal alakulnak ki. Utna 2 nappal egy kislny a szabadjtk kzben felkiltott: „meggek”. Ezzel a gyerekek felidztk a tzolts jtkot.

 

Vezet s csoport kapcsolata

A gyermekcsoportokban azok a tipikus vezetk, akiknek a szocilis penetrancija (= trsas hatkonysga) magas. Felmerl a krds, vajon ki a hatkonyabb – a csoport, amelynek mr kialakultak a maga szoksai, intzmnyei, lmnykzssge, vagy a vezet, akinek szocilis penetrancija magasabb.

A ksrletben tlagos gyerekek csoportjt lltottk szembe igen hatkony vezetvel. A kvetkez fejlemnyek fordultak el:

         vezet teljesen beolvadt a csoportba, megsznik vezet lenni

         a vezet kveti a tradcikat, de megrzi az utast jogkrt

         a vezet alkalmazkodik a csoporthoz, de megszerzi a tagok tulajdonban lv trgyakat

         a magas szocilis penetrancijj gyermek a tradcik j formavltozsait hozza ltre. jtsokat vezet be.

         a vezet elspri a csoport meglv normit, s teljesen j hagyomnyokat vezet be. Ez a legritkbb.

A vezet befolysa a csoport teljestmnyre

 

3 fle vezetsi stlus

Lewin, White s Lippit nevezetes ksrletben gyermekcsoportok viselkedst figyeltk 3 fle vezeti magatarts mellett:

         az autokratikus vezet parancsuralmi rendszert tartott fenn

         a demokratikus vezet a csoporton belli spontn megbeszlsre ptett

         a laisse-faire vezet elhanyagolta a csoportot

 

A szocilpszicholgusok azt a jelensget vizsgltk, hogy milyen hatsa van a tanri vezet stlusnak az osztlyklma kialakulsban. Ezt a kutatssorozatot 3 amerikai szocilpszicholgus vgezte: Lewin, Lippet, White. Kutatsaik kzppontjban az a krds llt, hogy milyen hatssal vannak az osztly klmjra a klnbz tanri vezetsi stlusok. Eredmny:

·        demokratikus               autokratikus                 laissez faire

 

A vizsglat a kvetkezkppen zajlott le.

A rszt vev, tdik osztlyos dikokat nknt jelentkezk kzl vlasztottk ki Iowa City iskolibl. Feladatuk az volt, hogy klnbz szakkri tevkenysgekben vegyenek rsz, melyek clja a dikok szmra is nyilvnvalan kreatv munka volt: sznhzi larcok, maszkok megtervezse s elksztse, replmodell-kszts, stb.

A vizsglat megkezdse eltt szociometrikus vizsglatokat ksztettek az iskolban, s a dikokat gy osztottk be  a klnbz csoportokba, hogy a csoportok bels szerkezete lnyegben hasonl legyen. Egy-egy szakkrbe t dik kerlt. Annak rdekben, hogy rtsk a csoportlojalitst, mindegyik csoport sajt szobt kapott, a csoport tagjai vlasztottk klubjuk nevt, s k dsztettk fel a klubhelyisget is.

A ksrletet gy szerveztk meg, hogy mindegyik csoportnak lehetsge volt kiprblnia az sszes lehetsges vezeti stlust. A csoportok lre egy felntt frfi kerlt vezetnek. Az volt a megbzatsa, hogy viselkedsvel olyan lgkrt teremtsen a csoportokon bell, amely vagy autokrata, vagy demokratikus klmt hoz ltre a csoportban. A csoportok 3-6 htig tart idszakon keresztl dolgoztak egytt. Minden hetes peridus letelte utn a vezetk vltottk egymst. Viszont a korbban szerzett tapasztalatok befolyssal vannak az adott idszak ksrleti klmjra, vagyis a dikok magatartsra. Ezt a problmt gy prbltk feloldani, hogy mindegyik csoportban ms s ms sorrendben kvettk egymst a klnbz vezetsi stlusok.

Autokratikus vezets

A csoport vezetje rszletesen elrta a csoportfoglalkozsok teendit, meghatrozta a tennivalkat, a csoport minden egyes tagjnak rszletes utastsokat adott arrl, hogy az adott munkafolyamatban milyen tennivalkat kell elvgezni. Meghatrozta, hogy mely dikok dolgozhatnak egytt, s ebben egyltaln nem vette tekintetbe a dikok kvnsgait, vonzalmait. Ha megdicsrte vagy kritizlta a rsztvevket, akkor kritikja vagy dicsrete inkbb szemlyesnek volt nevezhet, mint objektvnek. A csoport vezetjnek elismerse s elmarasztalsa egy olyanfajta hierarchit hozott ltre, amelyben kiskirlyknt uralkodott a csoport fltt.

 

Demokratikus vezets

A tennivalkat gy hatroztk meg, hogy a csoport tagjai a tevkenysg megkezdse eltt megbeszlst tartottak, majd dntst hoztak.

Teht a csoport vezetje kzben „irnyelveket” fogalmazott meg, javaslatokat tett. Az volt a feladata, hogy segtsen a csoportnak az ltalnosabb clok kialaktsban, s alternatv megoldsokat javasoljon a clok megvalstsa rdekben. A vezet elltta a csoportot informcikkal, amikor arra volt szksgk.

A csoportvezetsnek az volt a clja, hogy a csoport nigazgatst gy sztnzze, hogy btortsa a problmk szabad megvitatst, elsegtse a csoport dntshozatalt, s biztostsa a tbbsgi szavazat rvnyeslst.

A vezetnek objektven kellett megtlnie az eredmnyeket akkor is, amikor megdicsrte vagy brlta a csoport tagjait. Ennek az volt a clja, hogy btortsa s erstse a csoport tagjaiban azt a gondolkodsmdot, amelynek sorn egyre inkbb kpesek lesznek sajt maguk rtkelni sajt munkjukat, anlkl, hogy fgg viszonyban lennnek a vezettl.

 

Laisser faire (teljesen rhagy) vezets

Eredetileg nem is terveztk a kutatssorozatba, csak az egyik ksrletnl az egyik demokratikus vezet munkja kudarcot vallott s gy „iktattk be”.

A vezet nem vett rszt a clok kitzsben, nem adott semmifle segtsget a clok elrsre s nem szlt bele a csoporton belli partnervlasztsba. Akkor adott informcikat, ha krtk. A munkafolyamatokban nem vett rszt, nem dicsrt s nem kiablt. Ez a klma majdnem teljes szabadsgot biztostott az egyn szmra.

 

Eredmnyek

Autokratikus:

A csoportmagatarts engedkenynek s alzatosnak bizonyult. A dikok csak akkor reztek sztnzst arra, hogy tevkenykedjenek, amikor a vezetjk jelen volt. Amikor a vezet elhagyta a szobt, a munka intenzitsa cskkent. Nhnyan ellensgesen viselkedtek a vezetvel szemben, az azonban rejtett maradt. Ebben a klmban nagy feszltsg uralkodott a tagok kztt, az ellensgeskeds is gyakori volt, amely fknt a csoport egy tagjra irnyult.

 

Demokratikus:

A rsztevk hatkonysga nagyobb volt a trsas clok megvalstsban, s a munka cljainak elrsben. A csoport bels kohzija ersebb volt, s csoportsszetartozs-tudat alakult ki. lnkebbek voltak, kifejeztk individualitsukat is. Ez a klma sztnzte a rszvtelt, a dikok jobban ignyeltk a tisztessges jtk szablyait, s kevesebbet foglalkoztak a sttuszbeli helyzetkkel. Kritikai megjegyzseik objektvek voltak, kevsb szemlyeskedk, mint a tbbi csoportban.

 

Laissez faire:

Megprblkoztak ugyan azzal, hogy kzsen hozzk meg dntseiket, de az egyttmkdsre irnyul trekvsk hamarosan meggyenglt. A tagok idnknt agresszven viselkedtek egymssal szemben, amit a megfigyelk rszben ttlensgnek, rszben az eredmnyessg hinybl ered frusztrcinak s rszben annak tulajdontottak, hogy hinyzott a csoportbl az a felntt, akit a csoport tagjai tisztelhettek volna. Egyetlen clt sem tudtak megvalstani. A tagok magatartst a sttusz-presztzs orientlta, s a csoporton belli rend nagyon hamar sszeomlott. A dikoknak csak a tredke vllalkozott arra a foglalkozs vgn, hogy kitiszttsa a helyisget, mg a demokratikus csoportban nknt jelentkeztek.

 

A kutatk arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy a demokratikus vezets nemcsak nagyobb hatkonysgot, produktivitst eredmnyez, hanem kevesebb stresszel jr a csoport tagjai szmra, s jobban kielgti ket az ilyen lgkrben vgzett munka. Az emberi interakci sokkal hatkonyabb, mint az autokratikus klmj csoportban, mgpedig azrt, mert jobban sztnzi a rsztvevket, jobban  motivlja ket a rszvtelre.

A demokratikus vezets csoportot meg kell klnbztetni a laissez faire vezets csoporttl, mert az elbbi megkveteli a rendet s a tekintlyes szemlyt is.

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!