CSALDPSZICHLGIA
A szerk. 2007.09.28. 20:59
Bevezets a csaldpszicholgiba I.
A csald, mint rendszer
Elklnl ms rendszerektl
A hatrok funkcii
1.) elklnt ms rendszerektl,
2.) rajta keresztl biztostja a rendszerek kzti kommunikcit,
3.) szablyozza a ki- s bejut informcikat,
4.) megszri a rendszert fenyeget hatsokat (ki- s beramlst egyarnt),
5.) sszetartja a bels erket
A csald struktrja
Sttusok, szerepek a csaldban
A csaldon belli alrendszerek
Hatrokkal vdett alrendszerek:
A csald funkcii (Nemzeti Csaldpolitikai koncepci 2000.)
pszichoszocilis funkci (rzelmi, mentlis klma biztostsa)
szocializcis funkci (rtkrendszer, szerepek)
szellemi, kulturlis funkci (kulturlis s erklcsi
rtkek tadsa)
gondoz- ellt funkci (gyermek, ids, beteg )
gazdasgi funkci (fogyasztsi, esetleg termelsi egysg)
npessg biolgiai jratermeldse
A csald, -mint „tmogat rendszer”- funkcii
1. nkp, nrtkels kialaktja
2. Vilgkp, letfilozfia megalapozja
3. Szocializl
4. Az identits forrsa
5. Referencia- s kontrollcsoportknt hat
6. Informcikat ad az eligazodshoz
7. Konkrt gyakorlati segtsget nyjt
8. Pihens s regenerlds helye
9. rzelmi teherbrst segti
10. nmegvalsts sikernek rsze
( Caplan, G. 1976. – Komlsi P. 2001.)
Csaldi letciklusok
a./ jonan hzasodott pr csaldja;
b./ csecsems csald;
c./ kisgyermekes csald;
d./ iskolskor gyermekes csald;
e./ serdl kor gyermekes csald;
f./ felnvekedett gyermeket kibocst csald;
g./ magukra maradt, mg aktv szlk csaldja;
h./ inaktv reg hzaspr csaldja.
rkls
A szemlyisg alakulst alapjaiban meghatroz tnyezk:
Egyni fejlds szksgletei, ill. rettsgi kritriumok
0-1 v: fiziolgiai szksgletek, biztonsgrzet, bizalom
1-3 v: szeretet, nll cselekvs, autonmia
3-6 v: iniciativ viselkeds, kezdemnyezs, aktivits
6-10 v: tudsszomj, tanuls, intellektulis elsajtts, teljestmny, elismers
10-16 v: nkiprbls, ksrletezs a sajt ervel, identits
16-18 v: intimits, szolidarits, eszmeisg, letfilozfia, "harc", partnersg
Jelentsggel br szocilis kapcsolatok
csecsemkor /0-1 v/: anya
kisgyermekkor /1-3/: apa /s az anya
vodskor /3-6/: alapcsald
iskolskor /6-10/: szomszdsg, iskola pedaggus, „munkavezet
serdlkor 10-16/: kortrscsoport, kvlll csoportok, "idel-"felnttek
ifjkor /16-18/: bartok, msik nem partner, "trner"
Fejldsi krzisek, ill. azok hinyllapotai, mutati:
csecsemkor: bizalomhiny
kisgyermekkor: szgyen, ktsg, visszahzds, szeretetlensg /agresszi, dac/
vodskor: bntudat - regresszv v. agresszv viselkeds, lland bels feszltsg, kapkods, neurotikus reakcik;
iskolskor: kisebbsgi rzs, inaktivits, rdeklds hiny, tanulsi problmk;
serdlkor: identitszavar - deviancik;
ifj felnttkor: izolci, felsznes s felelssg nlkli kapcsolatok.
A csaldi mkdsek klnbzsge
Szli bnsmd
A NEVELÕI LGKR
S A
GYERMEKI VISELKEDS
SSZEFGGSE
MELEGSG S ENGEDKENYSG KVETKEZTBEN:
aktv, nylt, sikeresen agresszv (Baldwin)
szablyokhoz val minimlis ragaszkods (Maccoby, fiknl)
fokozott felnõtt - szerep jtszs (Lewin)
minimlis nagresszi (Sears)
fggetlen, bartsgos, kreatv, kis projektv ellensgessg
MELEGSG S KORLTOZS KVETKEZTBEN:
alzatos, dependens, engedelmes, udvarias, rendes (Levy)
minimlis agresszi (Sears)
szablyokhoz val maximlis ragaszkods (Maccoby, fiknl)
dependens, bartsgtalan, nem kreatv (Watson)
maximlisan engedelmes (Mevers)
HIDEGSG S KORLTOZS ESETN:
neurotikus problmk (klinikai tanulmnyok)
tbb veszekeds s szgyenlõssg a trsas kapcsolatokban (Watson)
trsas kapcsolatokban visszahzdik (Baldwin)
fejletlen felnõtt - szerep jtszs (Levin)
maximlis nagresszi (Sears, fiknl)
HIDEGSG S ENGEDKENYSG ESETN:
bnzs (Glueck, Bandura, Walters)
engedetlensg (Mayers)
maximlis agresszivits (Sears)
CSALDI NEVELS JELLEMZI ( PREFER / Komlsi S. alapjn)
Csaldi let sznvonala
1. A hzassg minsge
2. Kulturlis ignyessg
3. A szlk elvrsa a gyermek jvjvel szemben
Az egyttls sznvonala
4. Szbeli egyttmkds
5. Beavats
6. Segtsgigny
Motivci mrtke
7. Dcsrs
8. Mltnyls
Foglalkozs sznvonala
9. Mesls
10. rdeklds
11. Egyttlt
12. Krdsviszony
rtelmezsi keret:
Rendszerszemllet
Trsas-kolgiai szintek
A trsas-kolgiai szintek egymsra hatsai
A csald bels mkdsnek dinamikja
A csaldtagok viselkedst befolysol tnyezk
elemi drive-ok:
Harmnia vagy konfliktus modell?
Szemlleti modell vlts
Defektmodell
szemllet kiindulpontja:
a srlt,
beteg ember
betegsge,
s annak kezelse
Teht: a
„beilleszkedsi nehzsg”,
„hiperaktivits”,
„figyelemzavar”,
„agresszivits”,
„tanulsi nehzsg”,
„finommotoros s grafomotoros, ill. nagymozgsos gyetlensg”,
„idegrendszeri retlensg”, stb.
Kompetenciamodell
Az egszsges szemly, pozitv sajtossgai fel fordul,
az emberi termszet optimistbb megkzeltsvel
Kompetenciamodell szemlletmdja
Az ember:
tanul, vltoz, fejld lny;
aktv, kreatv, adaptv
kpessgekkel.
Cl: ehhez biztostani
az optimlisabb
fejlesztsi feltteleket
|