RGEBBI RSBELI VIZSGAKRDSEK
A szerk. 2007.10.14. 08:00
1. Hatrozza meg a slumosods fogalmt
Slum: a vrosok, elssorban nagyvrosok fizikailag leromlott llapot s szegnyek ltal lakott vrosrszei.
Slummosods: egy vrosrsz fiziklisan s szocilisan lepl. (Gazdasgi s pnzgyi lehetsgek; meg kell vltoztatni a fizikai tr funkcijt.)
2. Vzolja fel a szektorelmletet!
(Hurd, 1903.): Az elz hipotzist Hurd tengelyszer nvekedselmlete egsztette ki, mely szektorokra osztja fel a vrosokat. Ezek a vroskzponttl a vros hatrig nylnak, csillagszer, tengelyszer alakzatnak is nevezik. Hurd szerint a nvekeds a kzponttl kifel halad minden irnyba, de leggyorsabban a nagy kzlekedsi artrik mentn. Az elsdleges sugarak kztti hzagokat folyamatosan feltltik, mihelyt kifejldnek a keresztirny kzlekedsi vonalak. Idvel egy kzel csillag alak trbeli minta lesz az eredmny.
3. Hatrozza meg a modern vros tendenciit!
1. Olyan kzpontokk vltak, ahonnan irnytjk a vilggazdasg fbb folyamatait.
2. Ezek a vrosok adnak otthont azoknak a pnzintzeteknek, specializlt szolgltatknak, amelyek ma mr nagyobb hatst gyakorolnak a gazdasgi letre, mint az iparvllalatok.
3. Helyknt szolglnak a megersdtt ipargakban foly termels s kutats szmra.
4. Ezek a vrosok jelentik azt a piacot, ahol a pnzgyi s szolgltat ipargak “termkeit” rtkestik.
Ezen kvl….
- vilgmret urbanizci,
- npessg nvekedse,
- a vros nem sziget, hanem dominns teleplsi forma,
- tbb vros s nagy mretek nvekedse,
- vrosi szerkezetek vltozsai: trbeli strukturlds,
- szuburbanizci s konurbanizci (sszenvsi folyamat) megy vgbe, amelyben eltnik a falu s a vros klnbsge.
Gentrifikci (munksosztly s belvrosi szomszdsg megjtsa) s a nagy ipari zemek ptse a vidki terleteken.
4. Ismertesse az 50-es vek magyarorszgi laksrend-szernek jellemzit!
A lakskrds normatv kezelst hrom szakaszra oszthatjuk.
A 40-es vek msodik feltl kialaktott j trsadalmi rend alapja a termel eszkzk s a kzfogyaszts rendszernek llami tulajdona, a gazdasg kzpontostott irnytsa centralizlt, tervutastsos mdszerrel. Az llam garancit vllalt, hogy a szksgletek egy rsznek kielgtst termszetben, trsadalmi juttatsok formjban oldja meg gy, hogy bizonyos szolgltatsokat kivon a nem ltez piaci forgalombl s feltteleit, biztostsukat, kielgtsk mdjt llami ellenrzs al vonja. Ezen juttatsok azt a clt szolgltk, hogy a szksgletek bizonyos kre, mint pl. a lakshoz juts, lakskarbantarts, laksfeljts ne fggjn tbb az egyn s a csald anyagi helyzettl. Ennek mdjaknt trvnyestette vlt a brek alacsony szintje, azltal, hogy a szksgletek kielgtshez szksges vsrlert nem ptettk be a brekbe. ® Eurpa legrfizetsesebb lakbrrendszere.
1945-re rossz laksviszonyokat rklt az orszg. Pl. 100 laksra 382 lak jutott. 1945-ben 2 milli 386 ezer laks volt, melynek jelents rsze egyszobs, 100 laksra 151 szoba jutott, s 100 szobban 1945-ben 260 f lakott. 1/4-ben volt csak elektromos energia.13%-ban vezetkes vz.3%-ban gz. 40%-a vertfldes; 71%-a nem tarts ptanyagbl kszlt. A vilghbor utn az orszg laksllomnynak 4%-a megsemmislt, 70%-a megrongldott.
1944-1949-ig 10.000 laks plt, 100.000-et feljtottak. Ez az tem az 50-es vektl lassult. 1950-1954 kztt a tervezett 220 ezer helyett 103 ezer plt meg. Hatalmas mobilitsi hullm, npessgnvekeds. Bp.-en 13,5%, (vente tlagosan 25-30.000 ember) vidki vrosokban 20,5%. 100 laksra 156 f jut. 1954-ben 7700 ktszobs laksnak megfelel lakterlet esett ki, kzintzmny hlzat nvekedse miatt. A trsadalmi feszltsgeket a laksgazdlkods tjn cskkenteni, a laks a megbecsls egyre ersebb szimbluma. Npessgszm nvekedett, a fiatal hzasok klnvlsa is kihvst jelentett (® trs-, al-, gybrlet) ( trsbrlet-nagy laksok levlasztsa). A korszakra jellemz a munksszlls hlzatnak kialaktsa is.
5. Hatrozza mag az adminisztratv rgi jellemzit
Rgi: terleti egysg, a terlettervezs s politika alapvet kategrija. Rgi lehet egy orszgon belli, tbb teleplst, vagy egy-egy tjegysget magban foglal terletrsz, tbb orszg egymshoz kapcsold orszgrszt magban foglal egysg. Egy-egy rgi fejldse olyan folyamat, amely a terletfejleszts szereplinek spontn dntsei nyomn, azok msodlagos, a terleti fejldsre gyakorolt hatsknt formldik.
A rgiknak ktfle tpust klnbztetjk meg: - adminisztratv rgik, - funkcionlis rgik
Tbbnyire hierarchikus terleti egysgek, amelyek egy vagy tbb helyi kzssget foglalnak magukban. Az adminisztratv terleti egysgek egymstl fldrajzilag is definilhat hatrokkal klnlnek el, de nem felttlenl fizikai rtelemben. E terleti egysgek gazdasgi rtelemben rendszerint inhomogn, nagyon gyakran sokfle tpus helyi kzssget, teleplst foglalnak magukban. Minl nagyobb egy adminisztratv rgi, annl kevsb homogn az sszettele. Az adminisztratv rgik klnbz tpus alrgikbl llhatnak, amelyeknek klnbz strukturlis vonsaik lehetnek.
1. Adminisztratv rgik
A rgik trtnelmileg kialakult tpusa az adminisztratv rgi. A helyi kzssgek fltt rendszerint megjelenik egy magasabb, orszgrszt, megyt vagy tartomnyt egybe foglal terleti egysg, tervezsi szint, amely tbb teleplsre terjed ki, e fltt pedig az orszgos szint van. Elfordul, hogy az orszgos szint s a helyi szint kztt tbb szint van, de az is, hogy a megye szint fltt jelenik meg egy sszefoglal tartomnyi szint, mint pl. Nmetorszgban.
Az adminisztratv terleti egysgek egymstl fldrajzilag is definilhat hatrokkal klnlnek el, de nem felttlenl fizikai rtelemben. A terleti egysgek gazdasgi rtelemben rendszerint inhomogn, nagyon gyakran sokfle tpus helyi kzssget, teleplst foglalnak magukban.
ltalban, minl nagyobb egy adminisztratv rgi, annl kevsb homogn az sszettele.
Praktikus okokbl a regionlis statisztikk leggyakrabban adminisztratv egysgekre vonatkoznak, mert rendszerint gy llnak rendelkezsre az adatok. Az adminisztratv rgik azonban klnbz tpus alrgikbl llhatnak, amelyeknek klnbz strukturlis vonsaik vannak, gy az tlagokat mutat statisztikk nem adnak teljes kpet. A teljes rtk helyzetkpek rdekben a hivatalos terleti statisztikkat ki kell egszteni ms, analitikus cl statisztikkkal is.
6. Jellemezze a regionlis tervezst Magyarorszgon!
Az llamszocializmus idszakhoz kapcsoldott s sszefgg a terleti gazdasgpolitikval. Kibontakozsa egybeesett a nehzipar, fknt a hadiipar fejlesztsre koncentrl stratgival, amely a terlet- s teleplsfejlesztst a nagy beruhzsokhoz kapcsold rszeredmnyeknek tekintette.
’50-es vek: Az alapelvek megfogalmazdtak. Hatkonyan lehetett rvnyesteni, mert a terlet s teleplsfejleszts tnyezi gyakorlatilag mind llami kontroll al kerltek, az ipart llamostottk, a beruhzsok, a bankrendszer llami kzre kerlt. 1952-ben ltrejtt az Orszgos Tervhivatal, mely a gazdasgi tervezst s terletfejlesztst irnytotta. Orszgos Telepls hlzatfejlesztsi Tanulmnyterv cl: a teleplshlzat rklt arnytalansgainak felszmolsa, a teleplsrendszerbl fakad gazdasgi s trsadalmi htrnyok lekzdse.
’60-as vek: Orszgos Telepls hlzatfejlesztsi Koncepci (OTK) ezen alapult, eleme a teleplsek kategrikba sorolsa volt. Elssorban a kiemelt regionlis szerepkrrel rendelkez teleplseket hozta elnybe. Elmleti modell volt, nem foglalkozott ttelesen a terletfejlesztsi forrsok elosztsval. Az alacsonyabb kategriba sorolt teleplseket segtette, elltst javtotta, alap-, kzp-, felsfok intzmnyrendszer kiptst hirdette. Gyakorlatban a kiemelt teleplsek szmra elnys volt.
’70-es vek: Megindul az OTK kritikai rtkelse. Pl. npessg-koncentrci, laksptssel kvethetetlen vrosnvekeds, egyes vidkek elnptelenedse, ltalnos hanyatlsa, intzmny hlzatuk--- teleplsi funkcik elvesztse tern. (ingzs, lakhely-munkahely)
’80-as vek: 1985-1990 kztt a fokozatosan talakul terletfejlesztsi, teleplsfejlesztsi politika fggetlenedett a korbbi gyakorlattl--- nll, nkormnyzati gazdlkods.
’90-es vek: jszer terleti jelensgek alakultak ki. 1988-1989-ben j terletfejlesztsi finanszrozsi rendszer. Az egyenslyi helyzet ltrejtte helyett a terleti egyenltlensgek nvekedse. j regionlis tervek. (kutatsi-tervezsi munkk)
|