1
A szerk. 2007.10.23. 17:54
1. Ttel
A. A korai szemlyisgfejldst befolysol tnyezk.
A psziholgiban fejldsnek ltalban a szemlyisg fejldst rtjk. A fejlds jelenti a meglv struktrk vltozst. A fejlds tovbb folyamatot is jelent, az az idben megy vgben, s olyan vltozsok jnnek ltre a nvekv differencils sorn, amelyek visszafordthatatlanok, irreverzibilisek.
A fejlds nvekedsen, rsen valamint tanulson alapul folyamatos, irreverzibilis folyamat, ami magasabb szint szervezdshez vezet. Az emberi viselkeds a fejlds sorn egyre differenciltabb vlik, egyre jobb lesz a krnyezethez val alkalmazkods, s fokozdik az autonmia s az identits rzse.
A fejlds alapveten kt rszre vezethet vissza, az rkldsre (genetikai faktor), valamint a krnyezetbl szrmaz hatsokra, s mindkt tnyez elkerlhetetlenl rvnyesl. Ebbl kifolylag kt szlssg volt jelen: 1, preformista: genetikai faktor mindenhatsga, a genetikai rkls hatrozza meg a szemlyisget. 2, empirizmus: ”tabula rasa” az jszltt tiszta lappal indul, nincs genetikai rkls.
Mivel az ember genetikai llomnynak 90%-a a fajra ltalnos jellemz sajtossgokrt felels, lteznek olyan tvonalak, amelyek mentn halad a faj minden egyednek a fejldse, vagyis a fejlds kanalizlt. A fejlds korai szakaszban az egyedfejlds halad a faj fejldsre jellemz ton, az eltr hatsokkal szemben (krnyezeti) nagyfok nkorrekcis tendencia rvnyesl. 18-24 hnapos kortl az nkorrekcis tendencia gyengl az egyni klnbsgek (pl.: genetika, krnyezet) egyre kifejezettebb vlnak.
Sem a fejlds bels feltteleit, sem a krnyezeti tnyezket nem lehet objektv mrce alapjn felosztani, (pl.: j vagy rossz, hasznos vagy kros) mivel ugyanazok a tnyezk egyik gyerekre krosak, a msikra pedig jtkonyan is hathatnak. Figyelembe kell venni, hogy a krnyezeti tnyezk, hatsok szoros ugyanis az interakci a bels felttelek s a krnyezet kztt. A tranzakcionlis fejlds-modellben az jut kifejezsre, hogy a krnyezeti hatsok nagyon gyakran az egyn – gy a fejld gyermek – llapotnak, viselkedsnek fggvnynek megfelelen alakulnak.
A gyerekeket mr a szletstl egyedinek kezel nevel mindig jl rtelmezi a gyermektl rkez jeleket, s adekvtan jelez vissza.
A fejlds teht komplex kapcsolatot mutat a gnekkel s a krnyezeti-kulturlis hatsokkal.
Prenatlis fejldsi szakasz:
Az ember biolgiai fejldsen nem szletsvel, hanem a fogantatssal kezddik, mg a pszichs fejlds akkor, amikor az egyed elszr reagl a klvilg ingereire. Az els szakaszt az anya testben li meg ez az intrauterin fejldst ami kb. 280 napig tart. Ezt tovbbi kt szakaszra lehet osztani az embrionlis s a ftlis szakaszra.
Az embrionlis szakasz kb. 8 htig tart. 8 hetes korban a fejld emberi lny kb. 4cm hossz, mr kialakult minden szerve, s ezek mr megkezdtk mkdsket.a szve mr majd egy hnapja ver, az izmok megkeztk els problgat mozgsaikat.
A fejld emberi lny ebben a korban a legsrlkenyebb a krnyezeti hatsokra, klnsen a teratogn tnyezkre, hiszen ekkor okozhatnak fejldsi rendellensget. Ezrt is fontos, hogy az anya kszljn a terhessgre. Fontos, hogy a klnbz krnyezeti tnyezk nem egyformn hatnak.
A magzati szakasz akkor kezddik mikor kialakult mr asz sszes szvet s szerv, ugyanis ebben a szakaszban mr csak a nvekeds s a tkleseds marad htra. Az rzkszervek is mkdnek mr. ppen ezrt az ingerek szksgesek a receptorok fejldshez, hiszen fejldskhz mkdsk szksges, s az idegrendszeri kzpontjaik is gy fejldnek.
A kls hatsok az anya szervezetn keresztl hatnak, s az anya szervezetnek biokmiai vltozsai is hatst gyakorolnak a magzatra. Pl.: a sok stresszvetlst ill. korai szlst okozhat.
A pernatlis szakaszt a szlets zrja le, ami nagy, de termszetes terhet r gyerek s anya szervezetre. Nvekszik azon vlemnyek szma, melyszerint tl sok fjdalomcsillapt s rzstelent adagolsa, ami cskkenti az jszltt megkzdsi (copig) prblkozst, lgzsi, oxign-elltsi problmkat okozhat, ami valamennyi szervezetrendszere kihat s befolysolja az jszltt viselkedst.
Az jszlttkor:
Ezt a korszakot azrt klntjk el a csecsemkortl, mert az els hetek specilis rzkenysggel brnak. tmeneti jellegkor, ez a biolgiai lnybl trsadalmi lesz.
Az elszakads az anyai testtl anatmiailag megtrtnik, de funkcionlisan nem trtnik meg. Lte az anytl fgg. Anya s gyermek dulunit alkotnak. Ketts egysg ez egy kzs burokban.
Szletskor az agy megegyezik a felntt ember agyval, funkcionlisa azonban mg fejletlen. Hinyoznak az idegnylvnyok s hinyos a velhvelyeseds (myelinizci) is.
Az jszltt egy meglehetsen tagolatlan eszelsi mezben tallja magt. Sajt teste egybefolyik a krnyezettel, szlelsi Konstancii mg nem lteznek, jformn semmilyen kapaszkod nincs a szerzett tapasztalatszerzshez. Ingerkorltok, un. Ingerbarrier veszi krl, ami vdi a fejletlen szenzoros rendszert az ingerlssel szemben, belertve a szocilis ingereket is. Az rzkels legkorbbi szakaszban az jszltt nem a klvilgbl rkez ingerekre reagl.
Az jszltt kor msodik szakaszban mr szerepet jtszik a kontaktpercepci, itt indul be az individuci, vagyis a sajt test elklnlse az anytl.
Szletskor veleszletett felttlen reflexek s elemi mozgsmintk teszik lehetv az j letfelttelhez val alkalmazkodst, ezek addig mkdnek, mg nem jnnek ltre magasabb rend alkalmazkodst lehetv tev feltteles reflexek. A legfontosabb felttlen reflexek:
Ø Szop-reflex
Ø Fog-reflex
Ø Mpro-reflex (tkarolsi reflex): a gyerek olyan mozdulatot tesz, mintha valamit tkarolna.
Ø Babinszky-reflex (talpreflex)
Az jszltt izomtnusa nagy, vgtagjait hajltott llapotban tartja.
Ø Kompetencia : mr az jszltt is rendelkezik vele, amelynek segtsgvel mr els idktl kezdve kpes aktvan kapcsoldni krnyezethez, kpes befolysolni azt.
Ø Habitucit mutat a szmra jelentsggel nem br, ismtld ingerekre, vagyis nem hagy magt flslegesen zaklatni.
Ø A humn ingerekre jobban reagl.
Ø Vdekez mozgsokat mutat, szmra knyelmetlen helyzetben.
Vizulis retlensgk ellenre az jszlttek sokat nzegetnek, vonzza ket az les kontraszt.
Az imprinting s a kora anya-gyerek kapcsolat jelentsge:
Konrad Lorenz ta ismerjk a korai tanuls fogalmt. A szls utn van egy szenztv peridus ahol az idegrendszerben mly lenyomatok kpzdnek. Tbb llatksrlet bebizonytotta, hogy ennek a peridusnak nagy szerepe van a ktds kialakulsban. Fontos, hogy az anynak s a gyereknek korn legyen alkalma kapcsolatot teremteni- Ha ez nem trtnik meg az anya-gyerek kapcsolata , a szociabilits srlkenyebb lesz. A szocilis deprivci, az anytl val megfosztottsg krostja a ktds kialakulst, s a ksbbi letre is kihatssal lesz.
A csecsemknl ktdsnek nevezzk azt a hajlamot, hogy bizonyos emberkekzelsgt, velk biztonsgba rzi magt.
Az anyai gondoskods, szeretet kapcsolat megvonsa az els hrom vben, slyos kvetkezmnyekkel jrhat a szemlyisgfejldsre nzve. Az ilyenkor jelentkez tnetcsoportokat Sptz hospitalizmusnak nevezte el. Tnetek:
Ø Sztereotip mozgsok, vesztibulris ningerls,
Ø A gyerek teljes aptit mutat,
Ø Abnormlis szocilis viselkeds, pl.: tlzott flelem idegen emberektl,
Ø ltalnos fejldsbeli lemarads.
ltalban: a gyereknek hinya van az egszsghez szksges szeretetbl.
A szeretet-deficit egy leten t fggsget okozhat, lehetetlen teszi az identits s az autonmia kialakulst. A legslyosabb szemlyisg zavarok eredett egyre gyakrabban kapcsoljk ssze a hospitalizmussal.
A csecsemkor: (2-12 hnap)
Felegyenesedst irnyt reakcik- lts, halls fejlettebb mint a mozgs. Ennek oka, hogy nem a kreg alatti kzpont az irnyt, hanem a kisagy, az agykreg-piramis s exhapiramidlis rendszer, valamint a vesztibulris s szenzoros rendszer.
Elszr a fej emelkedik, majd a knykre tmaszkodik, trzs s a vgtagok tagolt mozgsa, plasztikuss vlnak –lshelyzet.3hnaposan hasra fordul, majd 4hnaposanhasrl htra, ez elksztje az lsnek.
5-6 hnapos korra elri, hogy tud mr jtszani s manipullni.
7-8 hnapos korra egyedl l – ltst fejleszti.
8-9 hnapos megprbl felllni, els lps az individualizci fel, jelvltoztats, trgykeress s manipulci fokozatosan fejldik s 15 hnapos ltalban megindul a jrs.
A manipulci kutat bels ksztetsen alapul ltalban.
Lts-nyls: veleszletett koordinci, ezt hrom hnapos korig a megkapaszkodsi sztn gtolja.
4-5 hnapos sajt kezvel majd trgyakkal is rintkezik.
6 hnapos: rzs, forgats, markols –a szemvel figyeli ket, tapasztalatokat szerez.
7 hnapos: sokrt ktkezes manipulci, kzvltsok, hosszabb ideig is akr. A manipulci irnya a tenyrtl az ujjhegyek irnyba halad. Megfogsi sma, aktv erfogs – asszimilci /Piaget/, majd megtapasztalja a trgyak anyagt, mrett, slyt s ehhez igaztja a fogst – akkomodci.
8-9 hnapos jellemz a prezis fogs /ujjhegyes/.
11-12 hnaposan mr tbbfle mozgsformt, mozgskombincit alkalmaz, differenciltak, figyelemkoncentrci javul ltal a test-sma kialakulsa az az a gondolkods is fejldik, ezt egy gyakorl fzis kvetei, ez funkcirmmel jr /Mahler/ A vilg megismerse kzben visszatr az anyhoz, tankols.
Az jszltt szlelse veleszletett, gy azonnal kpes bekapcsoldni a szenzoros-perceotulis ciklusfunkciba, a felntt:tanult.
A perceptulis tanulssal gazdagtjk a gondolkodst, ami a mozgs s manipulci kialakulsval fejldik. Trgy.-szn-nagysg s alakkonstancia fejldik az rzkszervek, mozgs sorn. Tri tjkozdsa a mozgson alapszik.
Gibson: perceptulis fejldssel a trszlels vlik ismert a gyerek szmra /a mlysgtl val flelme kb. 6 hnap emelkedik/. Hogy a valsgot tkrzze a gyerek szemllete sok tapasztalatot kell szereznie minden irnybl.
Attitdk elemzse:
Def.:valamely szemllyel, trggyal, csoporttal, jelensgekkel szitucikkal, kapcsolatos rkel belltds, viszonytsok alapjn val vlemnyalkots, rtkels, mely a hozzlllsban,viselkedsben rtkelsben megnyilvnul, de nem szimpla lmny.
Funkcii:
Ø konatv: viselkedsi, cselekvsi, szndkok, szablyok
Ø kognitv: megismer, informcis tartalom, pozitv v. negatv
Ø affektv: rzelmi indulatok, elfogad v. elutast
Biztostjk a szemlyisg sszhangjt a krnyezeti jelensgek viszonyulshoz, direkt kapcsolatuk nincs. Egyenslyban kell lennik, a tnyek vlogatsban jelents szerepk van.
Lehet:pozitv, negatv, semleges, szemlytelen, kzmbs elfogult.
Az egyn tapasztalatai rvn msoktl veszi t az attitdket, melyek mlyn rgzltek,nem tudatosak, ezek ellenllak a vltoztatsokkal.
Egybfunkcii:
Ø eszkz az alkalmazkodshoz
Ø n-vd s nvd
Ø n-kifejez, egyni rtkek erstse
Ø ismereti tuds, megismer rtkekkel kategorizl
Thurstone:megllaptsok viszonylagossga, a viszonyuls mrtke differencilt
/0-tl x rtkig megllap./. a kivlasztott megllapts rtkeinek tlaga jelzi az
attitdt.
Likert: -teljesen egyetrt
-helyesl
-kzmbs
-elutast
-egyrtelmen elutast
sszegz skla . pontszmok alapjn tbb krdst mutat. Erssge az attitdk rtkelse.
Guttmann: kijelentsek rangsorolsa, rangszmok megszorzs az attitd rtke.
Os-good:szemantikus differencils, tovbb finomtsa, tudatlan asszocici segtsgvel az rzelmi viszonyokat deriti fel,-rzelmi tartalom feltrsa-
Bogardus: trsadalmi tvolods felmrse. Adott npcsoporttal milyen tvolsgot akar tartani az egyn, mennyire engedi be az rtkeibe.
|