1
A szerk. 2007.10.23. 17:56
B. A szocilpszicholgia tudomnya, trgymdszerei. Jelentsebb trsadalomtudsok s elmleti modelljeik.
A szocilpszicholgia az alap pszicholgikhoz tartozik ( lt.pszi., szem.pszi., fejl.pszi. tartozik mg ide).
Magyarorszgon alkalmazott irnyzatok:
Ø pedaggiai pszicholgia
Ø munka pszicholgia
Ø egszsg pszicholgia
Ø klinikai pszicholgia
A szocilpszicholgia sz magyarul trsadalomllektant jelent, (az elnevezst elszr Albert Schaffle „ A trsadalmi test lete s felptse” cm knyvnek alcmeknt szerepelt.).
Defincik:
I.Def.:A szoc.pszi azt vizsglja, hogy a trsak miknt befolysoljk a pszihikus funkcikat.
II. Def.: Allprt: A szoc.pszi azt a jelensget kutatja, hogy hogyan zajlanak le az emberi interakcik. Azt a jelensget kutatja, hogyan befolysolja a trsak tnyleges vagy impliklt jelenlte, gondolatait, viselkedst, rzelmeit s szndkait.
Hatrtudomny: szociolgia s pszicholgia
Azoknak a tudomnyos krdseknek a vizsglatra szervezdtt, melyek tanulmnyozsra egyedl sem az egyik, sem a msik tudomny nem vllalkozhat, mivel e tmk ktarcsgnl fogva nem sorolhatk be egyrtelmen sem a szociolgia sem a pszicholgia illetkessgi krbe. Olyan trsadalmi tmk ezek, amelyeknek llektani vonatkozsuk is van.
A szocilpszicholgia a trsadalmi let s llektani jelensgek klnfle viszonyaival, a kollektv tnyezk ltal determinlt pszichikus jelensgekkel foglalkoz tudomny.
A szocilpszicholgia azt vizsglja, hogy a klnbz trsadalmi formcik s az ezekben vgbemen folyamatok milyen hatst gyakorolnak az e formcikat alkot egynek pszichikumra, milyen befolyssal vannak viselkedsre, egyb individulis megnyilvnulsaira; milyen vltozsokat idznek el lelki letben, szemlyisgnek alakulsban, egsz letvitelben. s fordtva: az egyn milyen befolysol hatst fejt ki a szban forg formcikra, azok bels letre, mkdsre, fejldsre.
A kutatsok 4 terletre sszpontosulnak, azaz 4 nll szocilis egysggel:
egynnel
trsas kapcsolatokkal
kisebb-nagyobb emberi egyttesekkel (csoport)
tmegmreteket lt alakzatokkal (tmeg)
kapcsolatos llektani tmkat vizsglja.
A szemlyes szfrn bell egyebek kztt a szocializlds, a szocilis szerepek, az attitdk termszett, a trsas kapcsolatokban a kapcsolattarts, a klcsns egymsra hats, az nmegmutatkozs sajtossgait, a csoportok vonatkozsban a bels viszonyok, a konformits, a csoportdinamika alakulst, a tmegek vilgt rinten pedig a tmegviselkeds, a kzvlemny s az egyb tmegjelensgek jellemzit.
A szocilpszicholgia eredmnyeit szles krben hasznostjk: pedaggia, nevelsszociolgia, etnogrfia, kultrantropolgia, vezets-s szervezs tudomny.
Az letmddal, a trsadalmi normkkal, az rtkekkel, a nemzedkek egymshoz fzd viszonyval s sok egyb krdssel kapcsolatban feltrt trsadalomllektani ismeretek egyre nagyobb hatssal vannak a kzgondolkodsra is, s egyre fontosabb szerepet jtszanak az e tmkkal sszefgg trsadalmi problmk szakszer kezelsben.
A szocilpszicholgia trtneti fejldse
Az els mveli eurpai kutatk voltak, nll tudomnny vlsa azonban az USA-ban kvetkezett be.
Az USA a 19. szd. msodik felben elsknt lpett a gazdasgi fejlds tjra. Ez azonban a trsadalom letben is gykeres vltozsokat hozott. Az urbanizci, a trsadalmi trtegzds felgyorsulsa, a szocilis szerepek, az egyni rdekek megvltozsa addig nem tapasztalt problmkhoz vezetett. Nvekedett az alkoholizmus, a bnzs, a prostitci, emelkedett az ngyilkossgot elkvetk szma, a mentlis betegsgekben szenvedk szmarnya.
A cl a trsadalom megjavtsa volt. Az ehhez szksges mdszerek kialaktst a trsadalom a tudomnytl vrta. A jelzett problmk azonban interdiszciplinris megkzelts vizsglatokat ignyeltek, amire kln-kln sem a szociolgia, sem a pszicholgia nem vllalkozott. Olyan tudomnyra volt szksg, ami a ketts szemlletmdot egyesteni tudta. gy jtt ltre a szocilpszicholgia.
Az els jelentsebb vizsglatok fleg az egyn trsadalmi szerepnek, a trsadalmi tevkenysgben val rszvtelnek, a klnfle emberi csoportok szervezdsnek, bels letnek s mkdsnek, az emberi kapcsolatok s klcsnhatsok sajtossgainak tanulmnyozsra terjedtek ki.
Az els szocilpszicholgiai mvet Edward A. Ross jelentette meg. Nem sokkal ksbb adtk ki Angliban William McDougall munkjt. Az elbbiben a trsadalom, a msikban az egyn volt a kiindulsi alap.
A 20-as vektl egymst kvettk az elmletileg is egyre megalapozottabb munkk: Kurt Lewin a csoportstruktrrl s csoportdinamikrl, Morenonak a szociometrirl, Mertonnak a referenciacsoportokrl, Likert-nek az attitdvizsglatokrl rt knyve.
Az vtized vgre kialakult szlssges trsadalmi nzetek: az antiszemitizmus, az antidemokratikus magatarts s nzetrendszer mind jabb feladatokat jelentettek a szocilpszicholgit mvelknek.
Jelents eredmnyeket rtek ebben az idben Allport az eltletek, Festinger a kognitv disszonancia tanulmnyozsban. Erre az idre esik a csoportkutatsok kiszlesedse is.
A msodik vilghbort kvet idszakban a szerepelmlettel, jtkelmlettel, a konfliktusok problematikjval kapcsolatos kutatsok kerltek eltrbe:
Hull – viselkeds alapelvei
Hebb – viselkeds szervezdse
Festinger – informlis trsas kommunikci sajtossgai
A trsadalomllektan terjeszkedse az 50-es vekben mr tlntte az USA hatrait. Elbb Nyugat-Eurpban honosodtak meg az amerikai eredmnyek. Azonban itt is beindult a kutatmunka, egyfajta nllsodsi trekvs is megjelent:
Bartlett – kognitv szocilpszicholgia
Tajfel – eltletek, sztereotpik, csoportkzi viselkeds
Moscovici – trsas befolysols
Piaget
Tajfel s Moscovici kezdemnyezsre indult az Eurpai Ksrleti Szocilpszicholgiai Trsasg – azt szorgalmazta, hogy a tudomny behatan foglalkozzon azokkal a trsadalmi folyamatokkal s esemnyekkel, amelyek az egyn lelki mkdsre hatnak.
A volt Szovjetuniban s Kzp-Kelet-Eurpban csak a 60-as vek elejn indultak be a rendszeresebb trsadalomelmleti kutatsok. A vizsglatok itt elssorban az letmd, laksviszonyok, a termels, munkaszervezs kiscsoportok trsadalomllektani vonatkozsaira terjedtek ki.
Az utbbi kt-hrom vtized legismertebb szerzi: Osgood, Clark, Bandura, Kelley, stb.
Haznkban a trsadalomllektani kutatsok rvid mltra tekintenek vissza. A msodik vh. Eltt: Erdei Ferenc, Mrei Ferenc, Bib Istvn.
A hbor utn a kutatmunka j idre megszakadt. Az jjleds a 60-as vekben kvetkezett be.
Mrei Ferenc – „egyttes lmny” jelensgkrnek vizsglata
Ma a trsadalom vals jelensgeit clozzk a kutatsok.
Pataki Ferenc – identitsvizsglatok
Hunyadi Gyrgy s Lszl Jnos – attitdkutats
Csepeli Gyrgy - nemzeti identits
Szocilpszicholgia mdszerei
Allport rendszerezsi elmlete
Ktdimenzis: I
-koronknti jelensgeket vizsgl
-egyetem
II
-beavatkoz
-nem beavatkoz
Beavatkoz
11
Konkrt
Egyetemes
Nem beavatkoz
1. Konkrt nem beavatkoz: terepkutats, megfigyels, elemzs. Nincs beavatkozs, a megfigyelt szemlyek nem tudjk, hogy vizsglat trgyai. Pl.: trtnelmi adatok tanulmnyozsa is ide tartozik
2. Konkrt beavtkoz: terepiakisrlet, mestersgesen idzi el az esemnyeket.
3. Ksrleti szituci: a megfigyelt jelensgnl beavatkozst idznek el.
4. Laboratriumi ksrlet:
5. Megtlsi feladat: Kzvlemnyt kutatja. Statisztikai adatokra pl. (konkrt egyetemes)
6. Mintavtel (egyetemes-nem beavatkoz)
7. Formlis elem alkots. Nem emoirikus adatok, Mr meglv adatok, ill. elmletekbl alkot jakat.
8. Szimulci: Pl.: rendszerelmlet
A szocilpszicholgia leginkbb a terepkisletet hasznlja, tovbb a 3,4-est
Vannak ltalnosan hasznlt mdszerek (megfigyels, ksrlet, kikrdezs, dokumentumelemzs) s specilisabb mdszerek (szociometria, attitdsklzs, tartalom- s helyzetelemzs)
Alkalmazsukat midig gondos elkszt munka elzi meg.
(kutatsi tma egyszer krlhatrolsa, kutatsi cl megfogalmazsa, hipotzis fellltsa, megfelel eszkzk s technikk kivlasztsa, stb.)
A tudomnyos kutats eredmnyessgnek legfontosabb kritriumai az rvnyessg s megbzhatsg.
Megfigyels:
Tapasztalati adatok gyjtsre, jelensgek, folyamatok nyomon kvetsre, okok s eredet feltrsra alkalmas mdszer. A kutats kezdeti szakaszban tbbnyire nlklzhetetlen. A megfigyels lnyegt tekintve cltudatos, tervszer, rendszeres s objektv tnyeket feltr szlels.
A megfigyels lehet:
Ø kzvetlen (szemlyes), amely trtnhet
passzv szemlldssel
aktv tnykedssel
nyltan (a megfigyelt elzetes tjkoztatsval)
leplezett formban s
Ø kzvetetten, vagyis eszkzket (mikrofont, magnetofont, kpmagnt, egy irnyban tltsz ablakot, fnykpezst) alkalmaz.
Az adatok, tnyek, eredmnyek rgztse trtnhet teljes, vagy rszleges jegyzknyvvezetssel, jelrendszerben val rgztssel, tovbb kategriba sorolssal.
Ksrlet:
Jl megfogalmazott hipotzisbl kiindulva valamely konkrt jelensg j, rejtett sszefggseinek feltrst, klnbz felttelektl val fggsgnek megllaptst clz mdszer. A ksrlet sorn tervszeren hatnak arra a szitucira, amelyben az adatgyjts trtnik.
Ez a mdszer tbbszri egzakt sszehasonltst tesz lehetv a ksrletet megelz s az azt kveten elllt j helyzet (llapot) kztt. Az sszehasonlts cljra kt csoportot szerveznek: a ksrleti s a kontrollcsoportot.
Az eredmnyek megbzhatsgt klnfle kontroll- s utvizsglatokkal igazoljk. A ksrlet trtnhet termszetes s mestersgesen kialaktott krlmnyek kztt. A ksrleteknl az eredmnyek megbzhatsga sokkal nagyobb mint a megfigyelsben.
Kikrdezs: (explorci)
A szocilpszicholgiai kutatsok leggyakrabban alkalmazott mdszere, amely egyarnt alkalmas rzelmi viszonyulsok, tudatllapotok, vlemnyek kzvetlen megragadsra, ill. rtkelsre. Trtnhet szban s rsban. Az interj lehet egyni vagy csoportos.
Az eredmnyessg szempontjbl fontos kvetelmny a pontos, egyrtelm krdsfeltevs, az interjalannyal val j kapcsolat, s a megfelel vizsglati lgkr megteremtse.
Az rvnyessg kvetelmnye azt kvnja meg, hogy a vlaszok a tnyleges vlemnyt tkrzzk. Az ankt a kikrdezs krdves formja, amely tbbnyire rgztett krdsekre adand rsos vlaszokra szortkozik. Elnye, hogy tmegmret adatokat kpes szolgltatni. A krdsek lehetnek nyitottak (amikor a vlaszads nem korltozott) s zrtak (amikor a vlasz csak az elre megadottak valamelyike lehet).
Dokumentumelemzs:
A mltban kszlt rsos anyagok meghatrozott szempontok szerinti feldolgozsa. Fontos informciforrs. J szolglatot tehet az elzetes tjkozdsban is. A tjkozds cljra hivatalos s szemlyes dokumentumok egyarnt felhasznlhatk. (statisztikai kimutats, munkaterv, napl, levelek, letrajzok)
Tartalomelemzs:
A dokumentumelemzssel rokon, a kommunikci manifeszt tartalmnak objektv s kvantitatv lersra alkalmas specilis eljrs, amely konkrten azt vizsglja, hogy bizonyos fogalmak, gondolatok, rzelmi reakcik milyen gyakorisggal fordulnak el a vizsglati szemlyek beszdben.
Helyzetelemzs:
Nem ms, mint hatsrendszer-elemzs. Ezt a mdszert leginkbb a tevkenysgek elemzsre alkalmas mdszerknt tartjk szmon. A kvetkez tnyezk vizsglatra terjed ki: a cl, a krnyezet, a tevkenysg jellege, kvetelmnyszint, eszkzk, rszvtel mikntje, terhels nagysga, tevkenysg haszna.
Szociometria:
A csoport rzelmi szerkezetnek s e szerkezeten bell egyes csoporttagok szocilis helyzetnek, rzelmi kapcsolatok elrendezdsnek a feltrkpezsre alkalmas mdszer. Kidolgozsa Jacob Moreno nevhez fzdik. A vizsglati szemlyeknek az a feladatuk, hogy sajt csoportjukbl megadott kritriumok alapjn vlasszk ki maguknak a legszimpatikusabb trsakat. A kritriumokat krdsek formjban kaptk meg a vizsglatba bevont szemlyek. Pl. ki a legszimpatikusabb csoporttrsa?
Legelterjedtebb a 3 kritriumos s 3 vlasztsi lehetsget adeljrsok. A szociometriai felmrs eredmnyeknt kapott adatokat a kutatk tblzatban sszestik, amelyekbl 1-1 egyn szociometriai helyzete jl leolvashat. Az adatokbl sokfle statisztikai mutat kpezhet. Pl.: kiolvashat a klcsnssgi index, amely megmutatja, hogy a csoporttagok hny szzalknak van klcsns kapcsolata.
A szociometriai adatok grafikus brzolst szociogramnak nevezzk.
Jelentsebb trsadalomtudsok s elmleti modelljeik
Moreno:
Romniban szletett, de plyafutst Bcsben kezdte meg: itt alaptott meg a Rgtnzsek Sznhzt. Az improvizlson alapul drmai megjelents utbb egy szocilpszicholgiai, ill. terpis eljrs, a pszichodrma kezdemnye lett. (jtkos, kreatv). A pszichodrma azta szles krben hasznlatos, mint a csoportterpia s az nismeret-fejleszts mdszere.
A szociometria technikjt Amerikban dolgozta ki. A spontn rokonszenvi vlasztsokat vizsgl krdveket a csoport relis letterben tltik ki, egyms jelenltben, de egymstl fggetlenl; s a krdsek relis lethelyzetre utalnak. Az eredmnyek egy diagrammon brzolhatk, amelyben a nyilak jelzik a vlaszok irnyt. Az egyirny vlasztsok, viszonzatlan rokonszenvek, a fantzia vilgt jelentik meg. Sokan csak a klcsns vlasztsokat jellik. (pl. Mrei)
Jellegzetes alakzatok:
1. |
|
Frfi pr egyszeres vlasztssal: rzelmi hfokban kiegyenslyozott barti kapcsolat
|
2. |
|
Klnnem pr szoros kapcsolata: vlheten szerelem |
3. |
|
„sztrvezrls” alcsoport: csillagalakzat
|
4. |
|
Zrt tmb: tbbszrs kzs vlasztsokkal az lmnykzssgek s egyttes cselekvsek kzege. Szigor hatrai vannak. Pl.: klikk. |
5. |
|
Lnc formci: a pletykk, az egyre torzul hrek terjedsnek csatornja |
Moreno egyik kutatsa az n. „Hudson vizsglat”:
A New York-ban lv intzmnyben tbb mint 500 serdlkor lny lt, kb. 100 fnyi szemlyzettel. A relis hlzat kirajzolshoz szemlyenknt 5 vlasztsra volt szksg, s ennek alapjn a magnyosak arnya 12 %-nak addott. A szociogramm brzolsa utn Moreno asszisztense szvltst provoklt a lnyok egyikvel, aki a trsas hlzatban kzponti helyet foglalt el. A hr terjedse ksrteties pontossggal kvette a feltrkpezett kapcsolati struktrt, ugrs egyltaln nem volt.
A szocilis zenetek hatrn az zenetek tovbbtsa is megtorpant. Ez a ksrlet is igazolja, hogy a szociometriai hlzat nem mtermk: a kzs lmnyek megvalsulsnak, a hrek s lhrek terjedsnek, a pros s kollektv rzsek hullmzsainak kzege.
Kurt Lewin
Munkssgban mindenekeltt az egyn indtkrendszere, a szemlyisg s a krnyezete kztti dinamizmus rdekelte.
A Lewin-iskola ksrletei kzl a csoport llektani eredmnyeire utalunk: E vizsglatok 1933-ban kezddtek, amikor a Hitler uralom ell az USA-ba emigrlt.
Lewin mdostotta a csoport defincijt: korbban emberek olyan sszessgt tekintettk csoportnak, akik valamilyen kzs attribtumot mutattak, pl. vasutasok, nk, szegnyek.
Lewinnl a csoport ismrve nem a kzs jegy, hanem az „interdependencia” , az egymstl val klcsns fggsg. A csoportot kezeltk egszknt, relis ltezknt (nem pedig kategriaknt) felfogni.
Csoportdnts:
A hbor alatt az elltsi nehzsgek nyomn szksgess vlt, hogy az USA lakossga belssgeket is fogyasszon (ez nekik idegen volt). Lewin hziasszonyok s csaldanyk szmra szervezett csoportokat, amelynek egy hnyadban szakavatott eladsokat hallgattak vgig, egy msik rszben egy szakrt egynileg adott tmutatst az asszonyoknak, megint ms csoportokban pedig vitt tartottak, amg a rsztvevk maguk hoztak dntst a tpllkozsi szoksok megvltozsrl. A tapasztalatok azt mutattk, hogy a csoportos dntshozatal a szoksok jvbeli megvltozst illeten szignifiknsan hatkonyabb, mint akr a szakrti elads vagy az egyni meggyzs.
T-csoportok
10-15 fbl ll ktetlen beszlget csoportok ezek. Cljuk a viselkeds tudatostsa, az nismeret fejlesztse, a trsas hatkonysg gyaraptsa a nylt s spontn kommunikci ltal. E csoport lnyegesebb cljai:
klcsns rintkezs – elfeltevsektl s tulajdontsoktl mentesen
sajt magatarts fellvizsglata, meglv kapcsolati mintk tudatostsa
klcsns egyttmkds elmozdtsa
3 fle vezetsi stlus:
Lewin, White s Lippit nevezetes ksrletben gyermekcsoportok viselkedst figyeltk 3 fle vezeti magatarts mellett:
az autokratikus vezet parancsuralmi rendszert tartott fenn
a demokratikus vezet a csoporton belli spontn megbeszlsre ptett
a laisse-faire vezet elhanyagolta a csoportot
Mrei Ferenc
1945 s 1948 kztt vgzett kutatsai pldtlanok a magyar szocilpszicholgia trtnetben. Az ltala bevezetett mdszer, az aktometria – a trsas esemnyek formlis regisztrlsa.
E vonatkozsban Lewin eszmjt fejleszti tovbb: tbb megfigyel egyidejleg regisztrlja a kzssg trtnseit, ms-ms nzpontbl.
A csoportalakuls fzisait Mrei a kvetkezkppen bontja le:
1. egyttlt: a gyermekek egyms trsasgban vannak, de semmifle strukturlt kapcsolat nem alakul ki kzttk
2. egyttmozgs: a csoportot a mozgs tartja ssze
3. trgy krli sszeverds: egytt szemllnek egy trgyat, anlkl, hogy sszehangoltan csinlnnak brmit is – ha esetleg tevkenykednek a trggyal, az mindenkinek a „magngye”
4. sszedolgozs: a cselekvsek koordinldnak, de ez mg csak a trgy krli sszeverds aktvabb vltozata, a leggyakrabban ptkezs kzben figyelhet meg.
5. <
|