2
A szerk. 2007.10.23. 17:57
2.Ttel
A. A test-sma s az n-tudat kialakulsa.
Csecsemkor:
Nhny hetes jszlttnl a mosoly nagyon sokfajta ingerrel kivlhat. Nhny httel ksbb az emberi arcnak dnt szerepe van a mosoly kivltsban, vizsglatok szerint a szemnek van klnsen fontos szerepe a mosoly kivltsban. A szocilis mosoly msok mosolyval van sszefggsben, vagyis a csecsemnek mosolyognia kell msok mosolyra s neki is mosolyt kell kivltania az emberekbl.
A gyermek egyre jobban reagl az t gondoz felntt jelenltre s az un. meglnklsi komplexum jelenti az az jszlttkor vgt. A gyermek intezvebben prbl reaglni krnyezetre.
Az rzkszervi-mozgsos fejlds:
Ez a beszd kialakulsa eltti szakaszt foglalja magban. Piaget az rtelmi fejlds els szakaszt szenzomotoros korszaknak nevezte mivel a csecsem mg „csak” rzkszervi s mozgsos ton tud tapasztalni. A vilgrl szerzet tapasztalatait mozgsos smba rendezi. Bizonyos esemnyek zavart okoznak a mr meglv smiban. Ezt az esemnyt a csecsem asszimilja s hozzigaztja (azaz akkomodlja) struktritgy, hogy j struktrkat alakit ki amelynek rvn az egyensly helyrell. A gyereknek fokozatosan kell prblkoznia, alaktgatnia a rendelkezsre ll smkat, hogy jszer helyzetekkel is megtudjon birkzni.
A csecsemk bren tlttt idejk nagy rszben ismtld ritmikus cselekvseket vgeznek, melyek rszleteikben itt-ott vltoznak. Piaget ezeket cirkulris reakcnak nevezet el. Ezeknek a cirkulris reakciknak hrom tpust klntette el:
Ø Az elsdleges cirkulris reakci: sajt testtel kapcsolatosak pl.: ujjszops, ggicsls.Ide tartozik mg az amikor a gyerek a kezt nzegeti, vagy az egyikkel a msikat fogdossa, esetleg a lbt.
Ø Msodlagos cirkulris reakcik: 4-8 hnapos kor jelenik meg, mr fejldik a szem-kz koordinci, a gyerek kpes instrumentlis mdon hatni krnyezetre. Ez a reakci biztostja, hogy a gyerek sajt testn kvl a klvilgot is megismerje.
Ø Harmadlagos cirkulris reakci: a trgyak kzti viszonyokat reprezentlja: odatni egy trgyat a msikhoz, eldugni egyiket a msik mg …stb.
Ezek a cirkulris reakcik koordinldnak, egyre bonyolultabb vlnak, majd elvezetnek az akarat kialakulshoz.
A csecsem kezdetben az szlelt krnyezet irnyban tevkenykedik, majd megkezddik a tevkenysg belsv vlsa, interiorizldsa. Pl.: a gyermek kpes az elkvetkez tkezsre gondolni, br az tel nincs jelen.
A gyermek kezdetben kzvetlenl az rzkszervi mozgsos smkat mobilizlja, majd ksbb ezeket a prblkozsokat a fejvel hajtja vgre. Az eddig klsdleges cselekvsben megnyilvnul ksrletezs egyre inkbb belsv vlik, itt kvetkezik be rzkszervi-mozgsos smk interiorizcija.
Az rzkszervi mozgsos fejlds szakaszai:
Ø Reflex-gyakorls (0-1 hnap kztt) itt a vele szletett reflexek, mechanizmusok gyakorlsa folyik.
Ø Az els szoksok kialakulsa (1-4 hnap kztt) itt alakulnak ki az elsdleges cirkulris reakcik pl.: ujjszops, ggicsls
Ø Msodlagos cirkulris reakcik kezdete (4-8,9 hnap kztt) kialakul a szem-kz koordinci, a manipulci kiterjed krnyezete trgyaira lsd. Dorka eszi a telefonjt
Ø Msodlagos smk koordinlsa (8,9-11,12 hnapig) ugyanazon cselekvsek oda-vissza trtn lejtszsval kialakulnak a msodlagos cirkulris reakcik egyms kztti sszefggsei. Ugyanazt a clt mr tbbfle mdon tudja elrni.
Ø Harmadlagos cirkulris reakcik kezdete (11,12-18 hnapos korig) klnbz trgyak kzti sszefggsek felfedezse, megrtse. A problma megolds prba- szerencse mdszerrel.
Ø A smk interiorizcijnak kezdete (18-24 hnapos korig) a problma megolds hirtelen belts tjn trtnik, a cselekvseket azok kivitelezse nlkl el tudja kpzelni.
A konstancik alakulsa
A pszicholgusok szerint az jszltt szlelse veleszletett, a felntt pedig tanult. Az jszltt szmra a helyzetvltoztatsok s az llapotvltozsok megklnbztethetetlenek. –Nincs szmra sem j, sem ismers mivel nincsen viszonytsi alapja, kialakulatlanok az szlelsi smi.
Fejldnek az szlelsi Konstancik : az alak, - szn, s nagysg Konstancia. Mindezen fontos funkcik alapja az aktv, nindtott mozgs.
Mg az egszen fiatal csecsem az eltn trgyakkal nem foglalkozik, a fejlds sorn a msodlagos smk koordinldsnak idejn keresi hova tnt el, ha nem ott akkor hol jelenik meg. A harmadlagos cirkulci megjelense utn felismerhet lesz szmra, miszerint az egyik trgy a msik mgtt, alatt vagy fltt vagy egy msik ltal eltakarva van. A trgykonstancia kialakulban van.
A trben val tjkozds is a mozgson alapul. A lttr a helyzetvltoztat mozgsok fggvnye. Amg a helyzetvltoztats lehetsge korltozott a lttr is korltozott.
A perceptulis fejldssel , nevezetesen a trrzkelssel kapcsolatosan Gibson (1963) vgzett ksrleteket. Megllaptotta, hogy az ember egszen kis kortl kezdve kpes a mlysg szlelsre, mivel felteheten olyan veleszletett tulajdonsgai vannak, amit az aktv helyzet s helyvltoztats aktivl.
Termszetesen a Konstancik fejldse nem r vget a csecsemkorral, egszen kisgyermekkor vgig labilis. Minl kisebb a gyermek annl inkbb szksge van rzkszervi benyomsokra. A gyermek cselekvsvel szinte letapogatja a vilgot, gy rgzti rzkszervi benyomsait, s gy pontosan rzkeli a „dolgokat”.
A mozgsos s perceptulis fejlds, a testsma alakulsa
A kisgyermekkor elejre, a gyerekek jelents hnyadra mr nllan jr. Ebben a korban azonban a jrs mg nem automatikus, a gyermek gyakran elveszti egyenslyt s elesik. Kezdetben az azonos oldali vgtagokat egyszerre emeli, majd a felesleges mozgsok kiiktatdnak, s a jrs sszerendezdik. Kialakul a lpsritmus, az als s a fels vgtagok felvltva mkdnek. Az nll un. aktv, nidtotta mozgs jelents szerepet jtszik az individualizci folyamatban. Megindul a testsma kialakulsa. A testsma vagy testvzlat az nmagunkrl kialaktott hromdimenzis trlmny. A sajt magunk mreteit, arnyait s ezeknek a trben val elhelyezkedsnek ltst jelenti. Ltrejn a sajt test elklnlse, krnyezettl s egyb trgyaitl. A mozgsos s rzkszervi lmnyek hatsra nemcsak un. kognitv trkp, hanem sajt testkrl is kialaktanak vzlatot. A sajt testrl kialaktott vzlat, mint a perceptullis sma, a beszdfogalom kialakulsa utn az n-fogalom hordozjv vlik az n-tudat genezisnek, az idividum kialakulsnak egyik llomsv. Ltrejttbe nagy szerepe van tbb rzkszervnek, gy a ltsnak, tapintsnak, kinesztzinak s a vesztibulris rendszernek. A vgtaghelyzet vizulis s helyzeti jelzsei az agyban sszekapcsoldnak egytt raktroznak el s egyb rzkszervi modalitsban szerzett tapasztalatok is hozzjuk kapcsoldnak. Sok ilyen tapasztalat hozza ltre a sajt testrl alkotott perceptulis smt.
A krnyezetben s a sajt testen trtn tjkozds egyarnt a sajt mozgsok sorn nyer emlkezeti mintt. A klvilg trgyainak lokalizcija a testhelyzet referencijnak hteren valsul meg. A test alakkoordinti a mozgson keresztl alakulnak ki, ezrt fontos, hogy sokfle krnyezeti helyzetben legyen. A test-sma vizulis tri referencia-rendszer lland kzpontja. A trirnyok lekpezse a sajt test referencijn trtnik.
A normlis testkp fenntartshoz kls tri tjkozds, mintzott krnyezet szksges. Erre a perceptulis deprivcis ksrletek mutattak r. A deprivlt szenzoros krnyezetben deperszonalizci tnetek lpnek fel.
A sajt testen s a kls trben trtnt tjkozds a srtetlen ntudat fenntartsnak felttele, normlis testsma rzs.
Fontos szerepe van a mozgsnak, mivel a mozgs hordozza a legnagyobb transzfert, vagyis az itt szerzett tapasztalatokat egy az egyben t lehet vinni ms terletekre. Pl: tanuls vagy elvont gondolkods.
Az ntudat alakulsa
nnek nevezzk a pszicholgiban az nmagunkrl val tapasztalatainknak, ismereteinknek rendszert, testnkrl, kpessgeinkrl, lmnyeinkrl megrztt tudst. Ez az egsz magba foglalja cselekvseink mgtt azt a lappang tudst, hogy az ami velem trtnik, annak n vagyok az alanya, okozja s n lem t.
Az nkp kialakulsnak kt tnyezje:
Ø A testsma kialakulsa
Ø A szocilis feed-back (visszajelzs): nmagunkrl szl tapasztalatok nagy rsze trsas trtnsekbl ered. Az n s a klvilg klnvlasztsa, a szemlyisg felfedezse egy msik ember kzvettsvel trtnik. Mindenki olyan kpet alakt ki magrl amelyet krnyezete visszatkrzsei jeleznek szmra. Ez a teria Mead (1972) nevhez fzdik. az „n” kt szintjt klnbztette meg amit az ”I” s a „ME” nvmsokkal jellnek. Az I a szemlyes tiszta n, az n mint alany, a bellrl meglt n. A ME pedig felptett tudatos n, trgy ahol nmagt teszi meg az n tevkenysge trgyul, a szocilis kzvettssel meglt n.
Az n-identits kialakuls: a gyermek utnozza krnyezetnek azon tagjait, akikhez szoros rzelmi kapcsolat fzi. Knny teht beltni, hogy az utnzshoz nagyon fontos a sajt test ismerete. A msok viselkedsnek vizulis szlelsbl s a kp bels reprezentcijbl, megfelel transzformcival a sajt idegrendszere olyan mozgsokat llt el, mint a msik. A kognitv trkp ilyen magas fok manipulcija tudatossgot ignyel.
A kompetencia ignye az embernek veleszletett motivcinak tekinthet. A kisgyermek szmra fontos, hogy a krnyezetben tallhat trgyakkal nllan tevkenykedjen, hogy rszt vegyen a felnttek „letben”. Ezen kompetencia ignnyel kapcsolatos szli megnyilvnulsoknak nevezzk kompetenciaksztetsnek. (Popper-Ranschburg, 1978.). Az ilyenfajta szli magatarts lehet btort-megenged, elutast-tilt. Ennek megfelelen beszlhetnk pozitv vagy negatv kompetenciaksztetsrl. Ezek hatsra pozitv vagy negatv nkp alakul ki.
TEHETED
(pozitv kompetenciaksztets)
az nbizalom s az nrtkels |
NEM TEHETED
(negatv kompentenciaksztets)
az nbizalom s az nrtkels |
Fejlds
Pozitv nkp
Bels kontroll
A felelssg vllalsa
Autonmia
ners ember |
Gyengls
Negatv nkp
Kls kontroll
A felelssg thrtsa
Fggsg
ngyenge ember |
Az n-tudat funkcigyakorlsval jr frusztrcik gyakran agresszv viselkeds-
mintkat vltanak ki a gyerekbl, ezt a korszakot dac-korszaknak is szoktk nevez-
ni.
|