2
A szerk. 2007.10.23. 17:58
2.B. A szocializci folyamata, a szocilis tanuls formi. Szocilis szerepek, szerepkonfliktusok. A szakmai szankcik.
Az egyn trsadalomba val beilleszkedsnek, trsadalmiv vlsnak szocilisan meghatrozott folyamatt szocializcinak nevezzk. Az a folyamat, amely sorn az egyn megismeri szkebb s tgabb krnyezett, annak szoks- s normarendszert, hagyomnyait, rtkeit, az egyttls szablyait.
A szocializci valjban egy tanulsi folyamat, a tanuls szocilis formja: szocilis tanuls.
E tanuls azonban nem egyirny, s nem is egyoldal, mivel egyrszt a befogad aktv rszese, msrszt azrt sem, mert e folyamatban nemcsak formldik, hanem formlja is a krnyezetben lvk szemlyisgt.
A szocilis tanulsban kzvett szerepet betlt szemlyeket gensnek nevezzk. Ilyen kzvettk: a csaldtagok, vodai, iskolai, munkahelyi kollektvk, melyekben az egyn elfordul.
Kezdetben a csald tagjainak van meghatroz szerepe, kzllk is az desanynak van dominns szerepe. Ksbb a kortrscsoportok, majd a gyermekkel foglalkoz felnttek (pedaggus) szerepe n meg, igaz a csald szerepe fokozatosan cskken, de hatsa vglegesen soha nem sznik meg.
A szocilis tanuls formi:
- spontn: utnzs (imitci), mely az szlelt viselkedsmdok, cselekvsek megfigyelse rvn vgbemen tanulsi folyamat, spontn mintakvets. Az utnzs clja nem az ismeretszerzs, hanem a minta lemsolsa.
- Tudatos:
mint az azonosuls (identifikci), mely szintn mintakvets , de mr tudatos s a mintt szolgltat szemlyhez val rzelmi ktds valamint rtelmi elfogads is kapcsoldik hozz.
Szereptanuls: A szereptanuls a szocilis szerepek elsajttsnak folyamata. A szerep valamely trsadalmi helyzethez kapcsold trsadalmi elvrsok sszessge. A szereptanuls sorn az egynnek szankcikat kell alkalmaznia nmagval s msokkal szemben, le kell gtolnia azokat az rzelmeket, amelyek akadlyozhatjk e normkban foglalt ktelezettsgek teljestsben.
A szereptanuls eredmnyessgt segti az elvrsok tisztzottsga, a hasonl szerepek ismerete (transzferhats) s befogad szemlyes tulajdonsgainak ismerete (nismeret). Fontos tnyez a szereppartner, vagyis az ellenpozcit elfoglal partner.
Szerepkonfliktusok
A szocilisszerep valamely trsadalmi pozicihoz, (sttushoz) kapcsold trsadalmi elvrsok sszessge.
Lteznek:
- pervazv jelleg szerepek , melyek thatak, minden szerepre kihatnak pl: nemi szerep
- rokonsgi
- csaldi
- foglalkozsi
- szitucis
- magnleti
- korszerep
- csoportszerepek: konstruktv: segti a csoport cljait = kezdemnyez,krdez, engedelmesked, destruktv – htrltat, akadkoskod, hrharang, diszfunkcionlis = sztr vagy a bnbak
- Buda Bla szerint: a szocilis szerep sajtos reaglsi md, olyan technika, amely lehetv teszi az egyn szmra, hogy egynisge srelme nlkl kapcsoldhasson be a rendezett egyttlsi mintkba.
- Mead: a szerep egy adott szituci, szablyszer viselkeds egyttese, mely az egyn motivcisi kr pl, sajtos clt kvet s kollektv normk hatrozzk meg.
- Goffman: van az egynnek szabadsga a szerephez mrten. Itt nagyon fontos maga a szubjektum, a szerep flexibilis kell, hogy legyen.
Az egynnek tbbfle szerepet kell megvalstania az letben egyszerre, tbb elvrsnak kell megfelelnie (pl: egy frfi: nemi szerep, munkahelyi vezet, apa, futball br, stb..), megvalstsuk nehzsgekbe tkzhet, gy kialakulnak a szerepkonfliktusok.
Kahn szerint ezek lehetnek:
- szemly-szerep konfliktus: ha az adott szerep nem illik a megvalst szemly mentalitshoz
- szerepek kzti konfliktus: tbbfle szerepelvsrnak az egyn nem tud eleget tenni.
- Szerepen belli konfliktus: ugyanazon szerepen belli ellenttes elvrsok.
A szerepkonfliktusok kezelsi lehetsgei Gross s Mason szerint:
- legitimitst hangslyozva, morlisan igazodik az egyn elvrsokhoz
- kibv keresse
- morlis kibv keresse, vagyis a legitimitst s a szankcikat egyenl mrtkben kezeli
- tovbbi lehetsgek: mentsgkeress, betegsgbe val menekls, ngyilkossg, alkoholizmus, kbtszerfggs.
A szakmai szocializci
Adott szakma gyakorlshoz szksges szakmai ismeretek, kszsgek, kpessgek.
4 szakaszra tagoldik:
1.) Plyaorientci: az adott szakmra val rirnyuls, a szakmval kapcsolatos elvrsokrl kialaktott szubejktv elkpzels. Itt nagy szerepe van a csaldnak, pedaggusoknak. A plyavlasztssal zrul.
2.) A szakmai tanuls befejezsvel eljuthat az egyn a plyaalkalmassg szintjre, a szakmai feladatok sikeres vgzshez, a szakmai problmk nll megoldshoz.
3.) Plyakezds: ha e szakasz sikeres, kialakul az egynben a szakmai tevkenysggel kapcsolatos pozitv viszonyuls, a hivatsrzet.
4.) Plyavitel: az egyn kpes nllan dolgozni, de ismeri mr az rnyoldalakat is, s mindez hivatsrzett mlyti s kivltdik a hivatsszeretet. Innen pedig eljuthat a legmagasabb szintre: a hivatstudatra, mely a plyaalkamassg tudatos tlst jelenti. Ezen a ponton az egyn trezheti, hogy plyavlasztsa helyes volt, s valban kpes e hivats betltsre.
|