3
A szerk. 2007.10.23. 18:01
3. Ttel
A. A beszdfejlds, nyelvelsajtts elmletei.
A nyelvszek nem tudnak t fog vlaszt adni azokra az alapkrdsekre, hogy a gyerekek hogyan sajttjk el a nyelvet, vagy, hogy hogyan kpesek olyan vlaszokat adni, illetve ltrehozni, mint a felnttek. A gyermek anyanyelv-elsajttsnl kt problma merl fel:
Ø Hogyan fedezi fel a gyermek a szavak jelentst – ez a referencia problmja
Ø Hogyan tanulja meg a szavakat gy elrendezni, hogy azoknak msok szmra jelentse legyen - ez a nyelvtan problmja.
A genetikai adottsgok termszetesen nlklzhetetlenek, pl. hangkpzs. Mr szletsnkkor elnyben rszestjk a beszdhangokat ms hangokkal szemben, pr ht elteltvel kpesek vagyunk klnbsget tenni a nyelvek kztt. A kommunikci, mint eszkzrendszer csak szocilis krnyezetben fejldik ki, az adott genetikai program, csak humn krnyezetben rvnyesl.
Az els rtelmes sz: az els v vgre tehet, ezeltt csak preverblis kommunikci ltezik.
Szocilis krnyezet: megfelel krnyezet legyen ahhoz, hogy a gyerek megtanuljon beszlni.
A pszicholgia s a nyelvszet hatrn kialakult tudomnyg a pszicholingvisztika, ami a beszd fejldsvel foglalkozik.
1. Szituatv peridus: 1-3 v. A nyelv elsajttsnak idszaka.
2. Ggicsls: funkcirm, a prblgats rme. (A sketen szletett gyermek is ggicsl, de ez idvel elszrkl.). Tbb mint 200 fle hangot prblgat a gyermek, amelyek kzl rgzlnek az anyanyelv hangjai, amit nem hasznlunk nyelvnkben az, kiesik.
3. Gagyogs: sztagot, egyszer szavakat mond a gyermek, fontos, hogy az anytl megerst szavak rkezzenek fel.
4. Szituatv beszd: a helyzethez s nem a trgyhoz kttt. Nem mindig rtjk a gyerek beszdt, sajt maga krel szavakat. Az anya mindent rt, mert a szitucival egytt hallja s ltja a gyereket, teht a „szavakat” tudja kapcsolni cselekvshez, dologhoz stb.
5. Kontextusos beszd: a gyermek mr gy hasznlja a szavakat, hogy sszefggjenek, beszd f formja a dialgus.
6. Egocentrikus beszd: 2-5 v krl, a gyerek nmagnak beszl, pl. jtk kzben. Ilyenkor mg nem szocilis lny, hiba beszl sszefggen.
7. Absztrakt beszd: 3 v utn tnik fel, a beszd msodik jelzrendszerr vlik. A beszd igazi kzl funkcit hordoz. Kapcsolatokat akar teremteni. Informcikat gyjt. Krdseire azonban gyakran nem vr vlaszt. Mirt korszak: 3-5 vesen.
Elemi kreativits: egymssal ssze nem fgg jelensgeket kapcsol ssze, metaforkat gyakran hasznlja pl. vaddiszn-dinnye.
Fontos, hogy a krnyezet legyen hiteles, s , hogy sszhang legyen a verblis s nemverblis csatornk kztt.
Fontos az anya szociokonmiai sttusza, minl magasabb annl jobban kpes a gyerekkel kommuniklni.
Fontos teht a krnyezet hatsa:
Ø Kidolgozott kd csaldok
Ø Korltozott kd csaldok
Nyelvelsajttsi elmletek
Szocilis-tanulselmlet:
Skinner s Bandura nevhez fzdik, mint minden tanulsi folyamatnl itt nagy jelentsget tulajdontanak a krnyezet ltal nyjtott megerstseknek. A nyelvelsajtts lnyegt az utnzsban s a megerstsben ltjk. A beszd alakulsa, a kommunikci fejldse komplex folyamat s szoros sszefggsben fejldik ms pszichs funkcikkal mint pl. gondolkods.
Nyelvszeti-kommunikcis elmlet:
A pszicholgia kognitv forradalmnak elindtja Chomsky volt, s ennek a pszicholgiai irnyzatnak ma is az ttele az alappillre. Chomsky azt az llspontot kpviseli, hogy a beszdnek nagyrszt biolgiai alapjai vannak. A nyelvelsajtts gyorsasga, egyetemessge azt sugallja, hogy az emberi nyelv alapvet szerkezete, egyetemes nyelvtana az emberi evolci ajndkaknt mint lehetsg velnk szletik, s erre a genetikai szervezdsre dolgozzuk ki sajt nyelvnk nyelvtant. Chomsky ezen fell a nyelvet egy korltlan, az ember szabadsgt s lehetsgt reprezentl nyitott rendszerknt fogja fel.
Chomsky terija generatv grammatika nven vlt ismertt. Lnyege, hogy a nyelv lnyegi mechanizmusait az agy egy rkletes struktrja hatrozza meg. Ez egy kszenlt, egy beleszletett perdiszpozci, amely lehetv teszi, a mondatok alkotshoz szksges szablyok gyors megragadst. A hangslyt az informcifeldolgozsra helyezi. A gyermek a szituatv peridusban kpes hipotziseket fellltani a jelenre vonatkozan. Gyakori a tlltalnosts. Ezekben a tlltalnostsokbl fakadnak azok a nyelvtani hibk amelyeket minden l nyelvben meg lehet tallni. Ezek ltalban nyelvtani kivtelek pl. tiem, lt, eggyedik.
A kt elmlet szintzise, egysgbe foglalsa Brunner (1978.) nevhez fzdik
Szerinte a hangsly az anya s a gyermek folytonos interakcijn van, a gyermek mr kommunikl, mieltt tudna beszlni pl. gesztusok tjn. A preverblis kommunikci volt Brunner megfigyelsnek trgya, ebbl is kt elemet emelt ki, a referencit s az egyttes cselekvst.
A referencia esetben dnt krds az, hogy a gyerek elrje, hogy az anya azt figyelje amit . Ennek rdekben a gyerek kpes srni, nyafogni vagy rnzni a trgyra. Az anya szmra is fontos, hogy a megtallja a gyermek rdekldsnek „referencijt”, trgyt. A tipikus utnanylsi mozdulatot rdemes megfigyelni ebben az idszakban. Mind a kz, mind a kar teljesen kinylik, az kl kinylik s becsukdik, a test elre hajol. Gyakran a szj is mozog, a tekintet a trgyra szegezdik. Megfejlettebb forma a tiszta rmutats, csak a mutatujj van kinyjtva.
Egyttes cselekvs, pl. knyvolvass. Ebben az interreakciban a gyerek lexikai ismereteket szerez, a dialgus szablyait, a kommunikci alapvet normit, a verblis s nonverblis csatorna hasznlatt is megtanulja.
|