3
A szerk. 2007.10.23. 18:02
3.B. A szocializci hatsa az nfunkcik kialakulsra. Az nkp s az iskolai teljestmny sszefggse. A Pygmalion-effektus.
A szemlyisgnek, mint nszablyoz rendszernek felttelezett kzppontja a sajt tudattal br „n”. Eredend meghatrozatlansgunkbl msok segtsgvel bontakozik ki s vlik tudatoss egyedisgnk, nmeghatrozottsgunk. Valjban nnk krnyezetnk adomnya. Az nnk kpes a szemlyisgnket irnytani, ellenrizni s fejleszteni. E funkcik az nfunkcik.
1.) ntudat
Sajt szemlyisgnk tudata = szemlyisgtudat
Az ntudat ltal li t az egyn, hogy a trsadalomnak egy meghatrozott , sajtos egyedi vonsokkal rendelkez tagja. Segtsgvel kpes az ember nmagt msoktl elhatrolni. A szocializci folyamatban fokozatosan alakul ki, az n elbb rzki, majd tudati szinten vlik kln a krnyezetben lktl. A msoktl val elklnls els jele a gyermeki utnzs,a tudatosuls pedig a 3. szemlyben trtn beszd eltnse, az egyesszm els szemlyben val nmeghatrozs a kisgyermek 3 ves kora tjkn.
2.) nkp
Azoknak a szemlyes tulajdonsgoknak az sszessge, amelyeket az egyn nmagnak tulajdont. Lnyege a krnyezet visszajelzsei alapjn nmagrl alkotott sszkpben ragadhat meg. Realistsfoka vgs soron attl fgg, hogy a krnyezet visszajelzsei mennyire valsak s szintk.
A kellen megalapozott nismerettel, relis nkppel rendelkez egyn sokkal knnyebben boldogul az letben, beilleszkedse is problmamentesebb. Ezen egyn j nismerettel rendelkezik.
Ez 3 alapvet rszbl ll: testkp, kognitv kp, szocilis kp.
Az nkp nem mkdhet megfelelen egy viszonytsi alap nlkl, ez az un. eszmnyi nkp, az nidel. Ez egyfajta modell, amelyhez az egyn valdi nkpt egyre-msra hozzigaztja. Az nidel rendeltetsnl fogva sikerre orientlt.
A problma akkor vetdik fel, hogy a vals n s az nidel kztt nagy a klnbsg. Ekkor az egynben fokozottan alakul ki a negatv nkp – mely rdgi krknt egyre mlyebb csaldsi , frusztrcis helyzetekbe sodorja az egynt.
A pozitv nkp gyermek jellemzi:
- sikerorientlt
- realitsokban l
- sikeres az iskolai teljestmnye
- a trsas kapcsolatokban is gyesebb, j a kapcsolatteremt kpessge
Negatv nkp gyermek:
- inkompetens
- kudarckerl
- sikertelenebb az iskolai teljestmnyben
- a vals ne s az nidel kztt nagy a klnbsg
- frusztrlt
A pedaggus relis, pt jelleg visszajelzsekkel segthet a gyermeknek.. Pozitvan rtkelje t. Sikerlmnyeket kell biztostani, teljestkpessg alatti feladatokkal. Mindig az aktulis feladatot kell rtkelni. Az erfesztst ki kell hangslyozni, s fokozatosan emelni a feladatok nehzsgi fokt. s figyelni kell arra, hogy a gyermekek sokfle kpessggel rendelkeznek egyszerre.
3.) nellenrzs: folyamatos szembests a trsadalmi elvrsokkal, a krnyezet visszajelzsivel s az nidellal.
nrtkels: a szerzett tapasztalatok kritikus nmegtlse.
4.) nnevels: valjban a nevelsi folyamat bels (intim) oldala. Annit jelent, mint ntudatunk rvn rszt venni sajt szemlyisgnk formlsban. Az nnevels a pozitv tulajdonsgok kialaktsra s elmlytsre, tovbb a negatv vonsok kikszblsre irnyul.
Az nfunkcikhoz szorosan kapcsoldik az identits fogalma. Az nazonossg egyfell magban foglalja egyni ltnk szubjektv tlsnek az lmnyt, msfell vgyaink, rzelmeink s minden olyan tulajdonsgunk tlst, amelyekkel azonosthatk vagyunk. Az identits biztostja szemlyisgnk egysgt s llandsgt.
Pygmalion-effektus – nbeteljest jslat
Amit a msikrl feltteleznk gyakran be is vlik.
A clszemly vgl tnylegesen alkalmazkodik a mi elvrsainkhoz. Rosenthal s Jacobson vizsglatai bizonytottk. Iskolai helyzetben a j benyomsok s a javuls elvrsa a tanrok rszrl valsgos javulsba fordul t, valsznleg azrt, mert a tanrok klns figyelmet szentelnek azoknak a dikoknak, akiktl a j teljestmnyt elvrjk.
A kvetkez szempontokat kell figyelembe venni az iskols gyerekekkel kapcsolatos ksrlet magyarzathoz:
· Elfeltevsek tszervezdnek ( a tanr jat felttelez a gyerekrl)
· Elvrsi hatsok ( a feltevseket elfogadva thangoldik az szlels is)
· Differencilt bnsmd ( a tanr eltr visszajelzseket ad)
· A gyerek nkpe s nrtkelse ( a tanr vlaszai hozzjrulnak ezek alakulshoz)
· Teljestmnymotivci s ignyszint ( fgg az nrtkelstl, az nkptl)
· A tnyleges teljestmny ( motivcis tnyezk is befolysoljk a teljestmnyt. A teljestmny gyarapodsa visszaigazolja az elfeltevseket, melyeket a tanrok tpllnak.)
|