4
A szerk. 2007.10.23. 18:04
4. Ttel
A. Az rtelmi fejlds szakaszai.
Az vodskorban az anatmiai s fiziolgiai vltozsok terletn a hatalmas, ugrsszer vltozsok nem kvetkeznek be. Az idegrendszer folyamatai kzl az ingerlet a dominns, a gtlsok lassabban alakulnak ki. Emiatt magas az arousal. nagy a mozgsigny.
Az idegrendszer felptsben s mkdsben vltozsok kvetkeznek be. Az agy tmege 3 ves korban 1100 g, a 6 ves 1350 g. A nagyagyfltekk csaknem valamennyi idegplyja myeleinizldik s tovbb folytatdik az agykreg sejtllomnynak differencildsa is. Intenzven fejldik a kzponti idegrendszer tevkenysge, nvekszik a kreg irnyt szerepe a kreg alatti kzpontok fltt. Lassan megindul a gtlsok kialakulsa is, ez lassabban megy, de ksbb ez lesz az nfegyelem, nkontroll fiziolgiai alapja.
Az rzkels, szlels fejldse.
Az rzkszervek fejldse vodskorban is funkcionlis, vagyis hasznlat kzben fejldik. A gyermek aktvv vlsa elrelendti az rzkelst s az szlelst. A megismer tevkenysgek fejldse elssorban a kor f tevkenysghez, a jtkhoz kapcsoldnak. Az nkntelen folyamatok dominancija figyelhet meg az rzkelsben s az szlelsben s a tbbi megismer folyamatban is. Motivcis htterk a kellemes, kvnatos, rdekes.
A szenzomotoros intelligencia, 3 ves kor eltti idszakban, az szlelsi s motoros funkcik egymsba fondva, egymstl el nem vlaszthatan mkdnek. A fejlds eredmnyeknt ezek a funkcik kettvlnak, fokozatosan kezd fggeltlenedni az szlels a cselekvstl.
3-6 ves korra a lts veszi t a vezet szerepet. A vizulis funkcikat is megklnbztethetjk aszerint, hogy alakltsrl s formaszlelsrl vagy sznpercepcirl van sz.
J alaklts: az sszetartoz egszek egysges egszknt val felfogsa. Az vodskorban szinkretizmus dominl. Ltsmdja globlis, strukturlatlan. A gyermek 3-4 ves korban mg nem kpes a rszletek felismersre, elemzsre. A 4-5 ves gyerek felfogsa analitikus Mr felismer bizonyos rszleteket, de azokat izolltan, az egsszel val sszefggsk nlkl ragadja meg. Zazz nyomn ezt "pontltsnak" is szoktk nevezni. Sokszor ssze nem tartoz rszeket kapcsol ssze mskor - rzelmi hatsra - finom mozzanatokat ragad ki. 6-7 ves korban alakul ki az elemz lts, Gestalt-lts. Ez a strukturlt egsznek a felfogsa, az egsznek a rszleteivel egytt trtn szlelse. Az egsz s a rsz sszefggseinek helyes felismerse, az rs-olvass tanuls alapfelttele. A mondatok szavakbl llnak, a szavak betkbl. Egy sz, egy Gestalt, amit el kell tudni klnteni vizulisan, st auditv is a tbbi sztl, ugyanakkor betkbl, aprbb rszletekbl ll. Fontos teht, hogy ami egybe tartozik azt egybe is lssa, s a szegmentumokat differencilni tudja.
J forma szlels: (forma, mret, fellet, nagysg) Ebben a fejlds hasonl vonulatot mutat. Kezdetben csak egy kritrium, dimenzi mentn kt elem sszehasonltsval boldogul a gyerek. A felismers alakulsa a ltsi konstancik fejlettsgtl fgg. A fejlds sorn egyre pontosabb lesz a felismers s a megklnbztets, s egyre tbb dimenzira terjed ki. Az 5-6 ves gyerek mr kpes elrendezni tbb trgyat nagysg, szn s forma szerint. A formlsban nagy szerepe van az aktv mozgsnak s a mintzott krnyezetnek. A trgy lokalizci az aktv testmozgs kzben ltrejtt perceptuo-motoros tanuls eredmnye. A lts mellett az rzkszervek kzl a tapintsnak is igen pozitv hatsa van.
J a sznfelismersre mr a hrom ves gyermek is kpes, de a megnevezst tanulnia kell. Gyakran mg a 6 ves gyerekeknl is lehet tapasztalni, hogy szenzorosan ugyan kpesek megklnbztetni a szneket - teht nem szntvesztk - de nem tudjk ezt verbalizlni, vagyis krnyezetk nem fordtott gondot arra, hogy a sznek nevt megtantsa nekik. A sznek differenciltabb megklnbztetse fokozatosan nvekszik az letkorral.
J trszlels: kialakulsa, a trirnyok lekpezse a test-sma fejlettsgnek fggvnye. A test-sma a szervezet s a krnyezet, valamint a szervezet s a rszei kztt fennll trbeli relcik ismerete, ezeknek az informciknak egy funkcionlis egysgbe, perceptulis smba val rendezdse. Ez tbb rzkszervi modalitsban szerzett informcibl ll ssze. Hossz tanulsi folyamat eredmnyeknt, ami a 4-10 letv kztt zajlik, a gyerek szmra vizulisan s kinesztetikusan tudatoss vlik, hogyan tlti be a teret a sajt testvel, s tapasztalja meg annak hatrait A test-sma kialakulsa utn a vizuils tri referenciarendszer kzpontjv vlik s a trirnyok lekpezse a sajt testen trtnik. A kisvodsok a valdi trirnyok szerinti tjkozdsra mg nem kpesek. A trben val tjkozdsra mg nem kpesek. A trben val tjkozdshoz mozgsos lmnymaradvnyokat hasznlnak fel, pl. tugrottuk, felugrottunk egy lpcsn. gy tjkozdik a gyerek az ismert tvonalon. A mozgsos lmnymaradvnyok mellett hamarosan a vizulis tmpontok is megjelennek, s szerepet kapnak a tjkozdsban pl. ott volt egy cukrszda, ahol be kellett fordulni. A valdi trirnyok szerinti tjkozds els lpse a dominns kz felismerse, majd a jobb s a bal ks segtsgvel a szimmetrikus testrszek megklnbztetse. A sajt testen megismert trirnyok: lent, fent, mgtt, fltt, kztt. A beszd, a verbalizci is fontos a helyzetek megtlse szempontjbl. Az vodai testnevelsben fordtsunk figyelmet arra, hogy a mozgsprogramot mindig verbalizcival, szbeli magyarzattal, utastssal ksrjk. A differencilt irny-megklnbztets elengedhetetlen felttele, hogy a gyermek szkincsben meglegyenek az adekvt kifejezsek pl. al, fl, mell, hta mg. A trszlels minsge meghatroz szerepet jtszik az olvass- s rstanulsban. A trirnyok felismersnek s megklnbztetsnek kpessge, illetve ennek fejletlensge hzdik meg bizonyos bettvesztsi hibk mgtt (b-d,) fontos, hogy ezeket a zavarokat idben kiszrjk s kompenzljk, mert a test-sma zavarai nemcsak erre a funkcira hatnak ki, hanem a szemlyisgfejldsre is jelentkeny hatssal vannak. A test - sma zavarai zavart nfejldshez vezethetnek, az nrtkels s kompetencia alakulsban meghatroz jelentsgek.
J idszlels: az idben val tjkozds szintn lmnyhez kttt, a trbeni tjkozdsnl megismert tmpontkpzs az idben val tjkozdst is elsegti. A gyermek mg nem tud kronolgiban gondolkodni. lmnymaradvnyai segtsgvel tud egy-egy esemnyt elhelyezni az idben. Ezek nha a felntt szmra jelentktelennek tnnek. Az id tlzottan absztrakt a gyerek szmra, nem fogja fel a tegnap, a ma viszonyszavakat. Gyakran keverednek is ezek, hiszen nincsen konkrt tartalmuk a gyerek szmra. A gyerek nem rzkeli az id folyamatossgt pl. a szletsnapjukon regednek egy vet. Csak a kisiskolskor vgre nyernek a trtnelmi vszmok rtelmet, ekkor mr kpes lesz a szzadokban val gondolkodsra.
Az emlkezet fejldse
Az vodskor kezdetn az nkntelen, spontn emlkezet dominl, 5 ves korban kezd kifejldni a szndkossg. Az vods inkbb felismer, mint felidz.
Az emlkezetet az vodskor kezdetn a cselekvs s a mozgs hatrozza meg. A verblis emlkezet is cselekvsbe gyazva fejldik. Sokkal tbb szt jegyez meg az vods, ha az esemnyeket eljtszotta vagy, ha a mondkk, versikk mozgsos programhoz kapcsoldnak, vagyis eljtszhatk. A szavakra val emlkezst elsegti a testel kapcsolatos anticipcis jelleg jtkok pl. kerekecske-gombocska. A j ritmus verseket, allitercis szvegeket knnyen megjegyzik, nem kzmbs a szveg emocionlis teltettsge s a szveget ksr testmozgs ritmikja sem.
A cselekvsbe gyazott emlkezet dominancija utn a vizulis emlkezet lesz uralkod. Ennek az emlkezetnek kivl teljestmnye letkori sajtossg, a gyerekek kpekre, trgyakra sokkal jobban visszaemlkeznek, mint szavakra.
5 ves kor utn megjelenik a szndkos emlkezet, nvekszik az emlkezet terjedelme is. Klnsen szembetn az emlkezet fejldse a verblis emlkezet terletn. A 4 ves 12-13 sztagot, 6,5 ves 16-48 sztagot kpes trolni rvidtv emlkezetbe, s krsre visszamondani.
A verblis emlkezet fejldse nagyon fontos, hiszen az iskola erre pt, de az iskolba lps pillanatban a gyerek vizulis emlkezete mg jobb, verblis emlkezetk nem mindig megbzhat.
A kpzelet alakulsa s a mese
A kpzelet, az szlelsi tapasztalatokkal van kapcsolatban. Azt is mondhatnnk, hogy a kpzelet az szlels bels oldala szlelsi anticipci. Itt az szlelsi smk elvtelezse folyik, csak ilyenkor nincsen kls informci felvtel. Az szlels sorn kialakult smkkal, emlkekkel manipullunk. Ennek a mennyisge hatrozza meg azt, hogy a reproduktv vagy produktv alkot kpzeletrl van e sz.
Mivel a gyerek szlelsi tapasztalatai mg cseklyek, kpzeletnek hatkonyga is kicsi. Feltn lnksg, mersz csapongs jellemzi, ers emcik tplljk. Mivel a valsgot mg nem ismeri, a kpzelet vilgt vlasztja rzelmei, vgyai, kvnsgai teljeslsnek sznhelyl.
A gyermeki kpzelet legtipikusabb formi a jtk s a mese. A mi kultrnkban a knyveknek nagy szerepe van, kt ves korban adekvtan tud bnni velk (nem doblja, tpi, hanem nzegeti). A hrom ves gyermek legszvesebben sajt letnek vagy szlei htkznapjainak trtnett hallgatja, amelynek ismerete knnyebb teszi tvolltk elviselst. Az lmny verbalizlsa nveli a szkincst s az lmnyek megrzst s felidzst. 4-5 ves korban mr valami olyasmit szeretne hallani ami a „tndrmese” kategriba tartozik. A gyermek knnyedn beleli magt a mesbe, s knnyedn kzlekedik a mese s a val vilg kztt. Ez a szimultn ketts tudat, amely nem kt egymst kizr rendszer, hanem az tls kettssge. Ez az llapot, vonz, izgalmas kzeg rmforrs, feszltsgteremt, feszltsghordoz s feszltsg levezet. A mese gondolatai egybeesnek a gyermeki gondolkods s a kpzelet sajtos smival. Motvumok:
J tvltozs: mindenbl minden lehet a gondolkodsban s a jtkban pl. bkbl kirlyfi.
J ellenttek preferencija: a gyermek mg nem tud ambivalens llapotokat rzkelni, ezrt szksges a szlssgek hasznlata pl. risok s trpk.
J ismtlsek: biztonsgrzst keltenek, anticipcis rmt nyjtanak, ilyenek a kezd szfordulatok is pl. egyszer volt hol nem volt
J veszlybl val megmenekls: a gyermek kicsinysgt, tehetetlensg rzst oldja pl. kirlylny megmenekl a srknytl
J kompenzci: kisebbsgrzs cskkentse pl. legkisebb testvr
A mesk lnyege a misztikum. A gyermek sohasem ktelkedik az irrelisnak tn esemnyekben, jelensgekben, a mesben nem ltezik olyan, hogy nem lehet, nem igaz. A mese ugyanakkor mindig sugall alapvet erklcsi normkat, kategrikat, amelyek beplnek a gyermek szemlyisgbe. Segti az erklcsi-etikai rend kialakulst s a szocializcit.
Az npmesk rzik meg a np tapasztalatait, a np kollektv tudattalanjt reprezentljk
( Jung). Az adott nemzet tapasztalatait, archetipusait, gondolkodsmdjt kzvetti a gyermek fel. Archetpus pl: rossz anyag - gonosz mostoha, boszorkny
j anya - tndr, kirlyn
Az emberisg tipikus problmi is megtallhatk a mesben: dackorszak, fltkenyg, ambivalencia, szexualits, dominancia, levls a szlkrl, knyeztets, korltozs, amelyekre megoldsi lehetsgeket, javaslatokat knl, a gyermekek szmra a klnbz konfliktusokban.
si szimblumok:pl.: tz – indulatok, melegsg, otthon, fny, kzssgi lmny
vz- j let, megtisztuls, megjuls, rads, fuldokls
A rajzfilmek nem ptoljk a meslt mest, ksz vizulis paneleket nyjt, a kpzeleti kpek ramlst megakadlyozza. Ez hossz tvon krostja a kreativitst, s az olvassrl is leszoktatja a gyereket.
Az vods kor gyermek gondolkodsa
A gondolkodst gy jellemezhetjk mint az „agy nyelvt”. Ilyen rtelemben tbbfajta gondolkodsrl beszlhetnk:
. propozcionlis gondolkods: a „lelki flekkel” hallott mondatok formjt lti
. kpleti gondolkods: „lelki szemeikkel” ltott vizulis kpzeleteknek felel meg
. motoros gondolkods: a „metlos mozdulatoknak” felel meg
A gyermekeknl az utbbi a jellemz. A gondolkods az agyba beplt cselekvs s ilyen rtelemben a gondolkods fejldse a cselekvsek beplsnek folyamatt is jelenti. A felnttek gondolkodst tbbnyire a msik kt tpus jellemzi.
Gondolkodsi tevkenysgrl szkebb rtelemben akkor beszlhetnk, ha problmahelyzet eltt llunk. Problmahelyzet akkor addik, amikor valamilyen clt kvnunk elrni, de a clhoz vezet t nem vagy csak rszleteiben ismert. A problmamegolds fgg, attl, hogy rszeire tudjuk e bontani a problmt s hogy hogyan kpezzk le. Nha azrt vannak nehzsgeink a problmkkal, mert valami fontos dolgot kihagyunk, nem szlelnk, nem vesszk bele a problmrl ksztett mentlis reprezentciba .
A gyermek szmra maga a cl fellltsa is gondot jelent, al clokra bontsa pedig analizl kpessgeinek hinya miatt szinte lehetetlen. Ebbl fakadnak a gyermeki gondolkods „hibi” s korltai.
A gondolkods fejldsnek f teoretikusai: Piaget, Vigotszkij s Wallon illetve ezek tantvnyai.
Jean Piaget: ld. Gyermekllektan cm knyve. Bp.1999 Osiris
Piaget az egyik legtfogbb elmletet alkotta meg a gondolkods fejldsre. Az elmlet hrom attitdt egyest, a biolgust, a filozfust s a pszicholgust. A gyermekeket klnbz feladatok el lltotta, de nem csak a megolds, hanem az odavezet t is rdekelte. F mondanivalja a gyermek rtelmi fejldsben minsgi vltozsok figyelhetk meg. A fejlds szerinte biolgibl tvett asszimilci-akkomodci fogalmval rtelmezhet. Minden fejlds, minden lelki mkds ktplus folyamat teht az asszimilci bejv ingerek hasonltsa a bels viszonyokhoz, az akkomodci a bels viszonyok kzeltst jelenti a kls krlmnyekhez. A klshz igazods s a belshz hasonlts egyenslya jelenti a megfelel rtelmes viselkedst, az adaptcit, az egyenslyt. Ez utbbi a fejlds sorn egyre tkletesebb lesz.
Piaget msik fontos ttele: a fejlds szerinte nfejlds, a trsadalmi krnyezet segtheti, de a szervezdsek, j struktrk bellrl jnnek ltre.
A beszd s a gondolkods viszonyt is tisztzza. Szerinte a szimblumrendszerek a gondolkodsi rendszerek szolgi, s nem alakti, a nyelv fejldse mindig az intellektulis fejlds fggvnye s nem fordtva.
Az rtelmi fejlds peridusai Piaget szerint:
1. 0-2 ves korig tart a szenzomotoros peridus. Lnyege: a vilggal val ismerkeds, a tapasztalatok elrendezse, a problmamegolds egyarnt a szenzomotoros smba mennek vgbe, a szenzomotoros smba integrldnak. A msodik v sorn eljut a gyermek odig, hogy olyan esemnyeket is megjelentsen, amelyek perceptulisan nincsenek jelen. Elszakad a fizikai tevkenysgektl s belsv vlt cselekvseket vgez, amelyeket „elmvelteknek” nevezhetnk. Az rzkszervi mozgsos szakasz akkor vgzdik, amikor a gyerek kpes reprezentlni egy esemnyt az elmjben s belsleg gondolkodni rla. A gyermek egsz vilga kitgul, amennyiben tud olyan dolgokra gondolni, amelyek nincsenek jelen, de amelyek jelen voltak, vagy jelen lesznek.
2. 2-7 ves korig tart a mvelet eltti szakasz. Ez a gyermek gondolkodsnak az a peridusa, amikor – a felntt szemszgbl nzve – hibsan hasznlja.
A mvelet eltti gondolkods sajtossgai:
. egocentrikus: a gyermek nehezen tallja a sajt szemllett hozzigaztani mshoz, csak egy nzpontot tud figyelembe venni (centrls)
. mentlis perspektvavltsra kptelen: nem tudja msok nzpontjt tvenni, nem tud decentrlni
. Egy szempontsg: a viszonylatok sokig felfoghatatlanok szmukra, pl. hogy a nagymama az apu anyukja
. Invariancia, anyagllandsg fogalmnak hinya: kt halmaz szmra akkor egyforma, ha egyforma alakban egyforma helyet foglalnak el trben. A 7. letv tjkn fggetlenedik a szemlleti benyomsoktl. Piaget 3 fokozatot klnt el:
. 4-5 ves korban akkor egyenl kt halmaz, ha egyforma helyet foglalnak el a trben
. 5-6 ves korban ha egyenknt hozzrendelnk egy sor korongnak prt, akkor egyenlnek szleli, de ha szthzzuk a sort, akkor tbb
. 6-7 ves korban a halmazok minden elrendezsben egyformk, invarinsak, fggetlenek a szemlltl
Az ilyen fogalmak elsajttsban fontos szerepe van a cselekvses feladatoknak pl. gyurmzs, mely sorn megtanthat a mennyisgek reverzibilitsa, visszaalakthatsga. Fontos mg, hogy a feladatok szavakkal is megtmogatottak legyenek. Ezen a terleten vita volt Piaget s Vigotszkij kztt.
Piaget gy gondolta, hogy ahnyszor megtantunk valamit, annyiszor fosztjuk meg a gyermeket attl a lehetsgtl, hogy nmaga szmra felfedezze. A fejldst egy spontn folyamatnak kpzelte, amiben mi passzvan alkalmazkodunk a gyermek fejldshez. Az iskola legnagyobb hibjnak azt tartotta, hogy mechanikusan szavakhoz asszimill, nem trgyakhoz s cselekvsekhez. Az iskolban sokat kell kisrletezni, nem elg a szemlltets, tevkenysg, manipulci szksges. A problmkat tgan, divergensen kell megfogalmazni, hogy az egyedi vlasz keressre sztnzzn. Olyan jelensgeket kell bemutatni, ami a gyerekekben ellentmondst, diszkrepancit kelt a mr meglv kognitv smkhoz kpest s a sma tszervezsvel jr.
Vigotszkij szerint Piaget pedaggiai pesszimizmust sugall. is a fogalmi fejldst vizsglta, s azt vallotta, hogy a tants s a fejlds kztt nem antagonisztikus az ellentt, lland klcsnhatsban vannak. Ez a klcsnhats bonyolult, de pozitv kapcsolat. Bevezette a legkzelebbi fejldsi zna fogalmt. Lnyege, hogy egy gyermek egy adott fejlettsgi sznvonalon a legkzelebb es fejldsi zna feladatait egy kis segitsggel knnyedn oldja meg. Szerinte az oktats s a fejlds gy viszonyulnak egymshoz, mint a legkzelebbi fejldsi zna az aktulis fejlettsgi szinthez. Az oktalts ereje abban rejlik, hogy a fejlds elre halad.
Mugny, Doise, Peret-Clermont azt tapasztaltk, hogy a cselekvst sszehangol kt gyerek jobb kognitv teljestmnyt r el, mint azok a gyerekek, akik egyedl oldjk meg ugyanazt a feladatot. Az egyedl dolgoz gyerekek egocentrikus megkzeltsbe zrkzhat, kt klnbz llsponttal rendelkez gyerek szmra nehz egy nem decentrl megkzeltsmdot kialaktani. Azt tapasztaltk mg egy invarianciai kisrlet sorn, hogy ha egy gyerek olyan nzponttal szembesl, ami kizrja a sajt llspontjt, az rknyszerti sajt szemlletnek megvltozatsra. A szerzk ezt a helyzetet szociokognitv konfliktusnak neveztk el, s gy vlik, az ilyen adaptv szocilis interakcik fejleszt hatsuak, kognitv tstruktrldshoz vezetnek.
A fogalmi fejlds a kategorizci
A fogalom fejldse, mind az osztlyozsi rend fejldse, mind annak a kpessgeknek a fejldse, hogy a gyermek alkalmazza ezt a rendszert a krnyezetben. A trgyak fogalomhoz rendelst kategorizcinak nevezzk.
A fogalmi szervezds egyik legfontosabb funkcija a memrira nehezed informcis teher cskkentse.
A fogalom lehet konkrt s absztrakt. Konkrt fogalmak az „llatok” vagy a „trgyak”, absztrakt fogalmak az „igazsg”, a „demokrcia” vagy a „szpsg”.
A klasszikus fogalmi definci egszen Arisztotelszig vezethet vissza, aki szerint a fogalmak pontosan definilhatk egy vagy tbb, egyenknt nlklzhetetlen s sszessgben elgsges (kritrium) jellemzvel. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy egyes fogalmakat nem lehet ilyen mdon definilni.
Rosch gy vlte, hogy szmos kznapi fogalomnak, mint „gymlcs”, „madr” vagy „jrm”, nincsenek pontosan definil jellemzi. Ezek a fogalmak lettelen halmazok s legjellemzbb eseteik, az n. prototipusaik kr szervezdnek. A prottipikusabb tagoknak tbb kzs tulajdonsguk van, a kevsb prototipikusak kevesebb kzs tulajdonsgokban osztoznak, s szmos tulajdonsguk van a szomszdos fogalma tagjaival. Legorotipikusabb gymlcs: az alma, llat: emls
A kategris szervezds elsajttsa nem explicit tants formjban trtnik, hanem egyni tapasztalatok segtik a fogalmak kialakulst. Termszetesen a mai kultrnkban a dekontextult tantsnak (amit az iskolban tantsi rnk vgeznek a pedaggusok) nagy szerepe van a kulturlis tapasztalatoknak s a tudomny eredmnyeinek tadsban.
Az egyni tapasztalatok kztt kitntetett szerepet jtszik a perceptulis lmnyek s a mozgs. A mozgs jelentsge risi a fogalomi gondolkods fejldsben. A fogalmaknak nincs agykrgi reprezentcijuk, csak a hozzjuk kapcsoldo rzkszervi, szlels s mozgsos tapasztalatoknak. A jelentsekhez hozztartozik egy forgatknyv (script) is, ami magba foglalja a trgy trtnett. A gyerekek ezt a „forgatknyvet” tanuljk a fogalom-elsajtts sorn.
|