4
A szerk. 2007.10.23. 18:06
4.B. A szocilis megismers sajtossgai, a szemlyszlels elmletei
A trsas interakciba val sikeres bekapcsolds rdekben elszr is kpeseknek kell lennnk arra, hogy helyesen szleljk az embereket, akikkel dolgunk van. A szemlyszlels eredmnyekppen msokrl benyomsokat szerznk, ezeket rtelmezve tleteket alkotunk, kvetkeztetsekre jutunk, majd pedig ezekbl egysges sszkpet, szemlyisgkpet alkotunk a msikrl.
A msok szlelse egyike a legfontosabb, m ugyanakkor a legbonyolultabb feladatoknak, amelyekkel a htkznapi letben tallkozunk. Oka, hogy megtlsnk trgya szubjektv lny, akinek megnyilatkozsai tbbflekppen rtelmezhetek.
Ha sikerrel akarunk jrni trsas interakciinkban, kpesnek kell lennnk a msik ember viselkedsnek helyes s pontos rtelmezsre, a megrtsre s elreltsra egyarnt.
A msok szlelse valjban brmely interakci els, dnt fontossg szakasza, de az interakci fenntartsban, s befejezsben is vgig fontos szerepet jtszik, hisz a kapcsolat alatt vgig figyelemmel kell ksrnnk partnernket.
A gyakorlati letben megvalsul szemlyszlels legalkalmasabb mdszerei a megfigyels s a beszlgets.
A megfigyels tbbnyire a kls jegyek, az attitdk s ltalban a viselkeds vizsglatra terjed ki. A kls jegyek fogalomkrbe sorolhat a megjelens, a fellps, a mozgs s valamennyi alkati sajtossg. De mivel a kls jegyek tudatosan szablyozhatak, ppen ezrt inkbb csak kiegszt informciforrsok.
Az attitdk a hozzllsban, a vlemnyalkotsban, az rtkelsben egyarnt megnyilvnulhatnak s bellk az egyn rtkrendjre, szemlletmdjra kvetkeztethetnk.
A viselkeds az egyn krnyezetre irnyul kls megnyilvnulsa. Tkr: a maga kpt mutatja benne mindenki. A szemlyszlelsnl viszont figyelembe kell vennnk, hogy a viselkeds is sznlelhet.
A beszlgets – verblis kommunikci, ppgy nem egyrtelm informciforrsunk, mint a megfigyels. Hiszen adhat valaki hamis informcikat azrt mert nem ismeri jl nmagt, de tudatosan is hazudhat valakinek. A nem verblis kommunikci eszkzei is – br ezek megbzhatbbak – de befolysolhatak (a gesztikulci, testtarts, arcmimika, tekintet, testbeszd – rdekes tny hogy a perifrilis testrszek helyzete s mozgsa kevsb sznlelhet, mint mondjuk a fej, az arc mimikja.)
A szemlyszlels pontossgt szmos objektv s szubjektv tnyez s krlmny befolysolhatja.
A felfogott informcik rtkelst nagymrtkben befolysolhatja a megfigyel s a megfigyelt szemly hasonlsga, de az letkor s az szlel neme, a szimptia s unszimptia, a tekintlytisztelet, vagy akr az szlel pillanatnyi hangulata vagy emptis kpessge gyszintn befolysol tnyez lehet.
Gordon Bower rmutatott arra, hogy ha valaki rl valakinek az szlel ez esetben a msik szemlyben is elssorban az rmteli elemeket fogja felfedezni elszr.
Az szlels pontossga nagyban fgg attl, hogy a megfigyel mennyire tmaszkodik leegyszerst smk alkalmazsra.
Ilyen smk:
a.) Sztereotipizls : ami nem ms, mint adott kultrkrben elfogadott, az emberek valamely csoportjra, vonatkoztatott ltalnosts. Pldul: fajokra, nemzetekre, etnikumra, szakmkra, stb…
A sztereotipizls gyakori forrsa a torz percepcinak. Hiszen egy adott csoport jellemzi nem szksgszeren rvnyesek a csoport valamennyi egynre.
A csoporsztereotipizls egyik negatv jellemzje, hogy a szemtank igaz gyakran emlkeznek egy szemly etnikai hovatartozsra, azonban nem emlkeznek egyni jellemzire. (Laftus vizsglata.)
A sztereotpizls gyakran jr egytt az eltlettel. Vizsglatok alapjn megllapthat, hogy azok az emberek akik eltlettel szemllnek egy embercsoportot, valsznleg pontatlan tleteket alkotnak eltletk trgyrl.
b.) Implicit (burkolt) szemlyisgelmletek
Ezek lehetv teszik, hogy az ismert jellemzk alapjn tletet alkossunk az ismeretlenekrl. Sminkban adott tulajdonsghoz egy egsz tulajdonsglnc kapcsoldik. Pl: felttelezzk, hogy aki becsletes, az mindenkppen megbzhat s lelkiismeretes is egyben pedig ez nem felttlen igaz!
Ezeket a meglehetsen szubjektv prekoncepcikat hasznljk fel az emberek arra, hogy msokrl vlemnyt alkossanak, vagyis a kzvetlenl szlelt tulajdonsgbl valsznsgi alapon kvetkeztetnek ms nem pp megnyilvnul vonsokra.
rdekessg, hogy Jones s Nisbett elmlete szerint az „szrevett „ tulajdonsgok inkbb a megfigyelk szemben lteznek, mint a cselekv pszichikumban! A burkolt szemlyisgelmletek valjban hipotziseink s elvrsaink sszessge, arrl, hogyan szervezdnek az emberi tulajdonsgok s jellemvonsok.
c.) Tipologizls
Ezek a leegyszerstett jellemzsek egy-egy embertpusra vonatkoznak. Szemly-prototpusokat alaktunk ki magunkban a megismert embertpusokrl. A prototpus a tulajdonsgok idelis kombincija, a krdses embercsoport gymond „tkletes” pldja. E sma teszi lehetv, hogy a mindenki szmra ismert tpusok tulajdonsgaival brmely ismeretlen szemlyrl rvid ton vlemnyt alkossunk, ha elzleg t az adott tpusba tartoznak tljk. Akkor eredmnyes, ha adott szemly a tpus vonsainak tbbsgvel rendelkezik.
Torzt hatsa abban rejlik egyrszt, hogy a szemlyszlelsnek kizrlag a racionlis, kognitv oldalra sszpontost, hinyoznak mellle rzseink, attitdjeink. Msrszt ha valakit egyszer mr besoroltunk valamely tpusba, hajlamosak vagyunk arra, hogy csak azokkal a vonsokkal foglalkozzunk, amelyeket a tpusba illnek tlnk, s figyelmen kvl hagyjuk azokat, amelyek azzal inadekvtak (nem megfelelek).
A szemlypercepci folyamatnak lnyeges mozzanata az oksgra val kvetkeztets, az attribci. Abbl indul ki, hogy az emberek az ltaluk szlelt viselkedst elszr mindig az okok alapjn igyekeznek rtelmezni.
Fritz Heider szerint az emberek a lehetsges kls s bels okok kzl, elszr mindig kls okot keresnek a viselkedsre. Ezutn kvetkez bels okoknl kt sszetevt vizsglnak meg: a kpessget s az erfesztst. E kett gymond szorozza egymst, ha brmelyikk hinyzik az egyttes hats nulla lesz. Vagyis kpessg erfeszts nlkl vagy erfeszts kpessg nlkl nem vezet eredmnyre.
Harold Kelly szerint az emberek gyakran folyamodnak a bels s kls okok kombincijhoz. Szerinte az tlagemberek a viselkeds szndkt az szlelk az eredmnytl visszafel haladva igyekeznek megllaptani, vagyis abbl kikvetkeztetni, hogy az illetnek volt-e elzetes tudsa az szlelkre gyakorolt hatsrl. Kelly 3 dimenzis modellje:
1.) a helyzet, amelyben a viselkeds megjelenik
2.) az akci clja
3.) a cselekvk, akik a viselkedst vgrehajtjk.
sszefoglalva: a szemlyszlels folyamatban elfordul hibk, torztsok csak akkor kszblhetk ki, illetve cskkenthet, ha informcigyjtsnk rendszeres s sokoldal, kvetkeztetseink relisak, tletalkotsunkban a lehet legkisebb mrtkre cskkentjk az emltett szubjektv tnyezket.
5.B. Az attitd fogalma, funkcija, mrse. Az eltlet. Konzisztencia-elmletek
Az attitd valamely szemllyel, emberek csoportjval, trgyakkal, jelensgekkel kapcsolatos rtkel belltds, olyan viszonytsi keret, aminek alapjn az egyn vlemnyt alkot, viselkedik, rtkel.
Rosenbert s Hovland szerint az attitdnek hrom sszetevje van:
1.) affektv oldal: amely az elfogadst illetve elutastst tartalmazza
2.) kognitv oldal: amely az attitdtrggyal kapcsolatos ismeretek krt fogja t.
3.) Konatv oldal: a viselkedsi szndkok, cselekvstendencikat foglalja magban.
Az attitd akkor stabil, ha a 3 komponens egyenslyban van.
Az attitdk funkcii:
- Eszkzfunkci: alkalmazkodsi funkci – a pozitv hatsok maximlsa, a negatv hatsok minimalizlsval segtik a nehzsgek elkerlst.
- nvd funkci: az egynt a pozitv vonsainak erstsvel tvol tartja a negatv rzsektl
- rtkkifejez funkci: a tnyleges egyni rtkek rvnyessgt erstik.
- Ismereti funkci: lehetv teszi, hogy az j lmnyeket kategorizlhassuk, s ezzel egyszerbb vljon a vilg megismerse.
Az attitdk mrse
- nregisztrls
- kls elbrl ltali regisztrls
- sklamdszer: tbbdimenzis metrikus vonatkoztatsi rendszer. A klnfle sklk olyan krdsekbl llnak, amelyekben az azokra adott vlaszok alapjn nemcsak tpusokba lehet az attitdket sorolni, hanem a sorrendjket, vagy az egymstl val tvolsgukat is meg lehet hatrozni.
Legismertebb sklk:
- Thurstone-skla: a megllaptsok (itemek) rokonszenvessgt, ellenszenvessgt egy szakzsri llaptja meg 0-10-15 pontrtkelsig. A vizsglati szemly attitdjt az ltala kivlasztott itemek sklartkeinek az tlagval jellemzik.
- Likert-skla: a kijelentssel val egyetrts vagy egyet nem rts mrtkt 5 vagy 7 fokozat skln fejezik ki, a „teljesen egyetrtek” vlasztl, az „egyltaln nem rtek egyet” vlaszig.
- Guttmann-skla: a kijelentseket rangsorolja, cskken preferencia szerint rendezi el. Az rtkels a rangszmok megoszlsa alapjn trtnik.
Az eltlet
Mlyen rgzlt, meggyzdst nlklz olyan rtkel belltds, amely megelzi a valsg tnyleges megismerst, a tnyeknek, logikus rvelseknek ellenll.
ltalban csoportra irnyul, s azon alapul, hogy ezek az emberek a csoport tagjai. Irnyulhat fajra, etnikai csoportra, kisebbsgekre, nemzetekre , trsadalmi csoportokra... Lehet pozitv illetve gyakrabban negatv eljel.
- Az eltlet olyan egyneknl ersdik meg, akik slyos frusztrcit szenvedtek el, sikertelensgk okt msokra akarjk thrtani.
- Hatalmi s gazdasgi verseny, konkurencia is elidzheti. Azok hirdetnek eltletet, akik hatalmukat akarjk nvelni vagy gazdasgi helyzetket javtani a kisebbsg elnyomsa rvn.
- Az eltletessg mlyen be van gyazva a trsadalom kultrjba, s a szocializci tjn sajttjuk el. Teht nem termszettl adottak, hanem tanuljuk ket.
- Az eltletessgre az autoritrius, tekintlyelv emberek hajlamosak. E szemlyisgtpus meghatrozott nevelsi gyakorlat termke.
Adorno s trsai ltrehoztk az un. „F” (fasiszta) –sklt, amely azt volt hivatott mrni adott szemly mennyire hajlamos az eltletessgre, teht az un. a potencilis fasisztkat kereste. A skla szerint e szemly jellemzi:
- konvencializmus, merev rtktlet
- autoriter behdols, gondolkods nlkli alvetds a vezetnek
- autoriter agresszi – a gyengesg megvetse
- anti-intracepci – idegenkedik a gyengdsgtl, az rzelmi lettl
- embergyll.
Az autoritrius szemlyek csaldi neveldst az rzelmi melegsg hinya, s fknt az apa rideg, kvetel s bntet szemlye jellemzi. A gyermek egyrszt idealizlja az apt s ksbb ezt az idealizlst tviszi a vezetre, msrszt tudat alatt ellensges az apjval szemben s ezt az ellensgessget vetti ki bizonyos kisebbsgekre.
A Konzisztencia elmletek- (kongnitv dinamikai elvek) - (az sszhang megteremtse)
Az attitdk megvltoztatsnak problematikjval foglalkozik.
1. Fritz Heider – egyensly elmlete
2. Cart Wright – Harary – kiterjesztett egyensly elmlete (csoportokra alkalmazva)
3. Newcomb – szimmetria elmletek: Az emberek a kommunikciban az sszhangra trekednek.
4. Leon Festinger – kongnitv disszonancia (ellenttes attitdk ltal kivltott feszltsg) elmlete
Az ember az ssze nem ill s mgis egymssal sszefggsbe hozott tudati elemek okozta feszltsgek kikszblsre valamilyen kvetkezetessget rvnyest, amely a helyzet, a vlemny megvltoztatsval az ellentmonds kiiktatsra, az sszhang (konzisztencia) megteremtsre ksztet . Pl: megmagyarz valamit.
|