5
A szerk. 2007.10.23. 18:08
5. Ttel
A. Az rzelmi fejlds, rzelmi szocializci
rezni annyit jelent, mint innovlva lenni valamiben. Az rzelem a szervezet s a krnyezete kzti illeszts (interface), amely az lland vltoz helyzetek, esemnyek, valamint az egyn vlaszai kztti kzvett.
Minden rzelemhez jellegzetes kifejezsminta tartozik, ezltal knnyen felismerhetek pl.:arcminika, testtarts. Az rzelmek mindig van trgya a kls krnyezetben. A trgytl elszakadt rzelmi llapotot idegennek, ijesztnek ljk meg.
Schachter s Singer
Az nevkhz fzdik a legjelentsebb rzelemelmlet az n. kttnyezs kognitv-arousal elmlet (1962)
Az rzelem egy fiziolgis arousal llapot, s az ennek megfelel kognitv rtelmezs funkcijnak tekinthet, a fiziolgis mintzat ugyanis nem tekinthet elegendnek az rzelem felismershez. Azt, hogy a fiziolgiai aruosal llapotot hogyan cmkzzk meg a helyzet kognitv rtelmezse hatrozza meg pl.: flelem, dh.
Az egyes rzelmi llapotok fiziolgis mintzata nagyon hasonl, ez alapjn az rzelmeket nem lehet beazonostani, ilyenkor a kognitv tnyezk a meghatrozak pl.: fltem mert stt volt.
Az rzelmek illeszts jellegek. Az rtelmet a krnyezeti jelensghez illesztjk. Az rtelemnek risi jelentsge van. Nehz ket meghatrozni mert komplex jelensgek.
[ elzmnyek: verblis, nonverblis
[ nkontroll folyamatok
Rosch prototipikus elmlete:
Szintn jat hozott az rzelem differencilsban. Elmlete jl hasznlhat az rzelem – fogalmak termszetnek feltrsban. Az rzelmi kategrik is jobban rtelmezhetek, ha „lettelen halmazknt” kezeljk ket. Az emberek kpesek jl elklnteni, melyek jobb s rosszabb pldi az egyes rzelem kategriknak. Az rzelmi jelentshez hozztartozik egy forgatknyv (script) is. Ennek tartalma: prototipikus elzmnyek, okok, hiedelmek, fiziolgiai reakcik, arckifejezsek, kvetkezmnyek.
Minden rzelem rendelkezik elzmnyekkel (kivlt ok), kognitv kifejez- s viselkedses vlasz- mintzattal. Az rzelmek prototipusai magukban foglaljk az nkontroll folyamatok bizonyos sszessgt is. Az rzelmi szocializci sorn tanult kimutatsi szablyokat.
Azt, hogy az ember rez, nem tanult, hanem genetikailag primer folyamat. Mivel az rzelmek kifejezse hasonl valamennyi emberi trsadalomban, ez a kzs kommunikcis rendszer kzs genetika alapjait felttelezi.
Darwin evolcis elmlete:
Ennek egyik f ttele az gynevezett adaptcis ttel. Az emberek felismerik egyms rzelmeit, s alkalmazkodnak hozz pl.: sr valakièvigasztals. Az rzelmeket ki kell fejezni! Az rzelmek kommunikcijnak fontos rtke van az emberi faj szmra.
Az rzelem fejldse:
Az jszltt rez, de rzse differencilatlan. Felttelezik az rzelmek lateralizcijt. Az agy bal homloklebenye a kzelt tendencik, vagyis a pozitv rzelmek, mg a jobb homloklebeny a kerl vagy visszahzd rzelmek –negatv rzelmek-hordozja.
Mindkett mr szletskor jelen van. Az els rzsek pl.: jllakottsg(pozitv), tesi bajok(negatv). a fltekk kztti kommunikci nvekedtvel s az rs sorn az ezzel kapcsolatos egyb vltozsokkal ms rzelmek is megjelennek. Az rzelmek differencilsa mr a beszd eltt megkezddik, de csak a verbalizcival vlik teljess. A verbalizci eltt a gyermek expresszival tudja a vilg tudomsra hozni rzseit.
Elszr az alap szit rzelmek jelennek meg, elszr spontn beszdkben a gyerekek ezeket nevezik meg. Kezdetleges rzelem- sztrt hoznak ltre, felismerik s megtudjk nevezni a ltott arckifejezsen keresztl a tkrzd rzelmeket.
A csecsemkor vgn j rzelmeket kezdenek mutatni, az „n” msokhoz val viszonyt fejezik kiè nre vonatkoz rzelmek.
A nagyon kicsi gyerekek nem kpesek az emocionlis vlaszokat kontrolllni, ezt az rzelmi szocializci sorn sajttjk el. A szocilis tanuls felttele a magas hfok kapcsolat.
Ahogy az agykreg egyre inkbb tveszi a viselkeds irnytst, gy vlik egyik legfontosabb szerepv az arc trsas, a kimutatsi szablyok alkalmazsa, az nkotroll – folyamatok mkdse. A szocilis alkalmazkods a harag elfojtsa(anigerin) stratgijval fgg ssze.
A kimutatsi szably:
[ szocilis elrs, az arc viselkedsnek etikettje
[ nemi, csaldi s kulturlis eltrsek mutatkozhatnak
rzelmeink lehetnek hitelesek vagy kpmutatk.
Kongruencia: emocionlis hitelessg. Rogers vezette be a fogalmat, s a kommunikatv viselkeds sszhangjt fejezi ki. A kongruencia lehetv teszi a msik embernek, hogy felismerje, hogy emocionlis llapotuk ppen „hol tart”. A msik rzelmi llapotnak felismerse az emptia llapotban trtnik.
Fontosabb alaprzelmek:
[ flelem: adaptv relem. Szerepe a veszly elkerlse, vagy felkszts a megkzdsre. A flelem hinya betegsg. Spitz szerint elszr 8 hnapos korban rznk flelmet, ez az n. „8 hnapos szorongs”= Egyedlltkor, ha az anya nincs jelen, idegenek eltt: szeparcis flelem.
Igazi szorongsos feszltsg akkor lp fel , amikor a szeretett szemly utn vgyd gyermek csaldik vrakozsban. A flelemnek vannak genetikai tnyezi, de kondicionlhatk. A msodik v vgn a gyermeket n. konkrt flelem (konkrt trgytl fl) jellemzik, melynek oka az ismerethiny. Ksbb a tanuls folyamn ezek terjednek generalizldnak.
A kpi gondolkozs kialakulsval egytt megjelenik a szimbolikus flelem. Jellemzje a trgyak tulajdonsgokkal val felruhzsa, mesebeli alakok letre keltse. A flelem tmehet szorongsba, s tanult tehetelensget okoz (ez a dntskptelensg egyik fajtja).
A flelemnek mindig van trgya, a szorongsnak nincs!!!
6-7 ves korban jelenik meg a hallflelem.
Ha a flelem nem relis betegsghez vezethet. Ilyen betegsg a pnikbetegsg: nem valdi
olykor irrelis veszlyhez kapcsoldik a flelem.
[ Harag, dh: - harag: tmad jelleg rzelem, agresszv aktusra ksztet ingerlt
tesz, a szemly integrltsgt vdi, hatkonysgot szolgl.
- dh: gyors energiamobilizci, elszntsg tls ksri.
Mozgstja a szervezet kszenlti rendszert, a mellk vesevel adrenalin s noradrenalin raktrai kirlnek, a vrbe kering hormonok mennyisge megn. Szablyos stressz szindrma fejldik ki. A motivci (agresszi) s az rzelemben (harag) manifesztldik. Tbb kutat szerint a haragot frusztrci elzi meg.
Az llatvilgban az agresszi helyzetmegold, az embereknl akkor tapasztalhat, ha nem tud adaptv mdon reaglni az illet.
Proszocilis agresszi: a krnyezet vagy az egyn rdekeit szolglja
Asszertits: nrvnyest agresszi.
Az els szemly ellen irnyul harag s agresszi megnyilvnulsok msfl- kt ves kor tjkn jelentkezik (dac korszak). A szembetallkozik a szocilis ktessgek s tilalmak rendszervel, s ez szmos frusztrcit von maga utn. A harag tarts elfojtsa slyos egszsg krosodshoz vezethet a ksbbi letkorban. A harag energival teli rzelem, valamilyen formban le kell vezetni. A dh beszklt tudatllapotot hoz ltre, a konstruktv megoldsokhoz alacsonyabb arousal szint a kedvez.
A nevels feladata, hogy az agresszit antiszocilis irnybl proszocilis irnyba vltozassa.
[ rm, szeretet: energikus, aktv, leters rzelem. Az rmlmny pozitv esemny, mindig nyeresggel jr. Az j elsajttsa a gyerekeknl funkcirmknt, nagyobb gyerekeknl szocilis rmknt jelenik meg. Az rm tlsnl kb. 6 ves kortl tapasztalhat nkontroll. A szeretet abban klnbzik az rmtl, hogy mindig trshoz kttt. A szeretetet tl ember biztonsgot, nyugalmat, bizalmat l t. Az rzs aszerint fejldik, hogy milyen mintt kapott a gyerek a csaldban a szeretetre.
Maslow:
-D(deficit) szeretet: a szeretett ember olyan nylt, amire szksgnk van, hinyszksgletet elgt ki, deprivcis betegsgeket okoz.
-L(lt) szeretet: nzetlen, msok lte irnt rzett szeretet, tisztelet. Nem azonos a vonzdssal, nem birtokl jelleg. Prototpus az egszsges anyai sztn szeretet.
A korai letkorban fontos az anyai szeret, hogy ksbb legyen mit adni a msiknak.
A szeretetben hinyt szenved ember fgg helyzetbe kerl msokkal szemben, embertrsait szksgletkielgtknt nzi, azokat a hasznossg szempontjbl tekinti. A szeretetben hinyt nem szenved ember csak feltart adagokat ignyel.
|