szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
PZICHOSZIGORLAT
PZICHOSZIGORLAT : 9

9

A szerk.  2007.10.23. 18:23

A TTEL

9.Ttel

A.   Eltrsek a csecsemk s a kisdedek egyedi fejldsben ill. a pszichikus krosods tnetei a 6-12 ves korban- teoretikus nzpontbl

 

Eltrsek a csecsemk s a kisgyermekek egyedi  fejldsben

 

Az egszsges csecsemk s kisgyermekek azonos letkori szakaszban megkzeltleg azonos fejlettsgi szintet mutatnak. Azonos a fejlds motivcis bzisa is. Minden gyerek ktdni, kapcsolatot teremteni akar krnyezetvel, s  trekszik az nllsgra s kompetencira. Azaz a csecsem s kisgyermek viselkedsnek motivcija s   tartalma megegyezik, de igen nagy klnbsg mutatkozik a cselekvs formjban.

 

1.      Temperamentumbeli eltrsek

Az  jszlttek nagymrtkben klnbznek egymstl, pl. aktivitsi szintjkben, tkezsi szoksaikban, alvsi adottsgaikban, ill., hogy mennyire rzkenyek a klnbz ingerekre. Megklnbztetnk „simulkony” s  „nem simulkony” csecsemket.

A nem simulkony csecsemk – ksrletek bizonytottk – motoros kszsge jobban fejldik, kevesebb nluk az ujjszops, sajt testk  fogdossa,  s kevesebb rdekldst mutatnak a puha textiljtkok irnt. ltalban mindenkivel kerlik a szoros testi kontaktust, az anya lelse is csak  rvid ideig kellemes szmukra.

A simulkony csecsem rmmel fogad minden fizikai kontaktust, simogatst,  lelst, beczst, felemelst.

A gyermek viselkedsi stlusa alapjn hrom nagy csoportot elklnteni: knnyen kezelhet, nehezen kezelhet, lassan felenged gyermekek csoportjt.

A csecsemk tbbsge a knnyen kezelhetk kz tartozik. tkezsi, alvsi ritmusuk gyorsan kialakul, szablyos, jl alkalmazkodnak a vltozsokhoz, az j helyzetekhez rdekldssel kzelednek, viselkedsk pozitv, kiegyenslyozott.

A nehezen kezelhet gyerekek alvsa, tkezse rendszertelen, nehezen fogadjk el az telt, az j zeket nehezen szoktk meg. j helyzetekben, ismeretlen szemlyek kztt knyelmetlenl  rzik magukat. Az enyhbb frusztrcis helyzetekre srssal, agresszival reaglnak. Az ilyen gyermek visszautast viselkedse zavarja a szlket, gy az  itt elfordul rzelmi kiegyenslyozatlansgnak nem csak a sajt temperamentuma az  oka,  hanem az oka,   hanem az,  ahogy a szlk reaglnak a  gyermek viselkedsre.

A lassan felenged gyermek is nehezen fogadjk az j helyzetek, a vltozs, az ismeretlen szemlyek kzeltst. Az j dolgokat hosszabb ideig szemlli, s az j jtkokkal is csak lassan kezdenek el jtszani. tkezsnl az j zeket elszr kikpik, de tbbszri prblkozs utn azrt elfogadjk azt.

 

Nincs egyetlen vagy legjobb mdszer a nevelsre. Minden gyereknl a temperamentumnak megfelelt kell alkalmazni.

 

2.      Nemi klnbzsgek

 

A lnyok s fik kztt a viselkedsi klnbzsg mr a szletstl kezdve megfigyelhet. Az egyik viselkedsi forma, amiben klnbsg van az a vokalizci. A lnyoknl csecsemkorban a mosolyg arcra s a ggygsre sokkal inkbb kivlthat a visszaggygssel, mint a fiknl, s nagyobb mrtkben lehet kvetkeztetni rtelmi fejldkre is. Vizsglatok bizonytottk,  hogy  nyolc hnapos korukban a lnyok szocilisan s emocionlisan sokkal fejlettebbek. Tizenhrom hnaposan a lnyok sokkal dependensebbek, kevesebbet explorlnak, jtkaik nyugodtabbak. A fikra ugyanekkor a nagyobb fggetlensg, az aktvabb explorci jellemz, fokozottabb a mozgsignyk s lnkebben jtszanak a jtkokkal, mint a lnyok. Ezek a klnbsgek azrt vannak, mert az anya klnbsget tesz a fi-s a lnygyermekek kztt ill. a  csecsemk is mskpp vlaszolnak az anya viselkedsre. A szocilis  rzelmek terletn is klnbsg mutathat a lnyok s fik kztt. A visszahzds s a bizalmatlansg llandbb jelleg  a lnyoknl.

 

2. Az agresszi

 

Az ntudat kialakulsval egytt jr a gyermek ignye, hogy nllv,  fggetlenn vljk. Ekkor kvetkezik be a vlsg, mert kiderl, hogy ennek lehetsgei korltozottak, s nem kpesek a szltl elszakadni.

Az rzelmi-akarati vlsg gyakran dhkitrsekben nyilvnul meg. Ha nem teljestik kvnsgt, akkor sr, vlt, dobl, t, fldhz csapkod trgyakat s nmagt. Az ekkor megmutatkoz elutasts szorongsra s flelemre utal, a rombols pedig az agresszivits jelenltre.

A dh mr csecsemkorban megjelenik, elssorban a korltozsra, vagy akkor, ha a gyereknek valamilyen kellemes tevkenysge hirtelen megszakad.  A csecsem ilyenkor srni kezd, llegzete fennakad, arca kivrsdik, szemt sszehzza, szja legrbl, knnye szinte soha nincs, kaszl mozdulatokat vgez,  vagy teljesen ledermed. Az els nagyobb dhkitrsek 18 hnapos korban jelentkeznek. Kt ves kor utn a dhrohamok a ltvnyos formja (t, harap, msoknak nekiront, fldre csapkods) cskken.

A korai gyermekkorban az agresszv viselkeds gyakorisgban s formjban  vltozik ill. a kivlt  ok is. A fiknl ltvnyosabb s tlnyoman fizikai formja van az agresszinak, mg a lnyok szocilisan jobban elfogadott formban, csfoldsban, gnyoldsban, piszkldsban, verblisan, mimikban nyilvntjk ki agresszijukat.

Az agresszi se nem j, se nem rossz. Szmolni kell vele, s meg kell prblni szocializlni.

 

A szli nevels hatsra a korai gyermekkori temperamentumbeli jellemzk a ksbbiekben megvltozhatnak, j s rossz irnyba egyarnt.  A knnyen kezelhet gyerekeknl ritkn tapasztalhat nagy vltozs. A lassan felenged gyerekeknl mr nagyobb eltrsek vannak a ksbbi tapasztalatok hatsra. Azoknl a gyerekeknl azonban, ahol a biztonsgrzet egyltaln nem alakult ki, azok ksbb  is  bizonytalanok maradnak. A passzv gyerek tbbnyire dependens felntt lesz.

Ha a gyerek nem kap elg szeretetet, gondozst a krnyezettl, fellpnek a szocilis izolci tnetei. Magba foglalja a hospitalizmus s az anyai deprivci fogalmt is, de elfordulhat a csaldban, ingerszegny krnyezetben l gyereknl is.

Az intzeti gyerekeknl megfigyeltk,  hogy nmagukat ingereltk, mivel a krnyezet nem juttatott szmukra elegend stimulust, az idegen szemlyre szlssges reakcikat adnak, vagy rendkvl izgatottak, vagy szokatlanul csendesek,  aluszkonyak voltak. Megbetegedsre, fertzsre fogkonyabbak. Az anyai gondozs nlkli gyerekeknl ltalnos legyenglst tapasztaltak. Ezek a gyerekek a ksbbiekben szoros szemlyes kapcsolat kialaktsra  kptelenek voltak,  szocilisan retlenek,  aresszvek. Iskolai  tevkenyegk gyenge, irreverzibilis krosodst von maga utn.

 

A pszichikus krosods tnetei 6-12 ves korban

 

A krnyezeti rtalmak okozta szemlyisg fejldsi zavarok tnetei hrom csoportba lehet osztani:

1.      Fejldsi  retardcik

2.      Neurotikus megnyilvnulsok

3.      Minimlis cerebrlis diszfunkcik (MCD)

Fejldsi retardcik

/ Szomatikus retardci: a hospitalizci egyik jellegzetes tnetek a csecsem szomatikus retardcija: a lass nvekeds, az elgtelen slygyarapods s a mozgskoordincinak az  letkorhoz viszonytott fejletlensge. Az rzelmileg elhanyagolt, szorong, depresszv gyermekeknl a tnetek a kisgyermekkoron tl is fennmaradnak.

/ Beszdhibk: a beszdzavarok, azaz a kiejts zavarai (pszesg, raccsols), a beszdritmus zavarai (dadogs, hadars, akadozs) s a megksett beszdfejlds sok esetben a gyerek motoros (mozgsszervi) fejletlensgbl erednek. Krnyezeti rtalmak kvetkeztben beszdhiba keletkezhet azoknl a gyerekeknl is, akiknl a mozgsos fejletlensg esete nem ll fenn. E beszdzavarok gyakran egytt jrnak neurotikus megnyilvnulsokkal. Fejlesztsk, javtsuk a logopdinak a feladata.

/ rtelmi fejlds retardcija: az rtelmi fejlds retardcija, a lassbb pszichs fejldst el kell hatrolni a fogyatkossgtl: nem agyi srls, hanem krnyezeti rtalom kvetkezmnye, kedvez esetben visszafordthat folyamat. A retardci jele a gyermek rdekldsnek szk  kre s gyengesge. E gyermek ksbb knyszeredetten s knldva tanul, hinyzik belle az ismeretszerzs legersebb motivcija: a kvncsisg s a tudsszomj. A felfedezs rmt is csak igen halvnyan li meg.

/ Figyelem szpotosts zavara: az rtelmi fejlds s mindenfle teljestmny alapjait ingatja meg. A figyelem csapongsa, igen rvid idtartamra val korltozottsga klnfle okokbl eredhet. Oka lehet az rdekldshiny, ami maga utn vonja a laza figyelmet: a gyermek ltalnos nyugtalansga, a gyors fradkonysg is. Minden esetben figyelmetlen az a gyermek, akinek rzelmi konfliktusai vannak, befel figyel.

/ Logikai funkcik kialakulsnak retardcija: az rzelmi srlt gyerekek nagy szzalknak intelligencija kora tlagnl alacsonyabb szint. Az elvont fogalmakkal nem tudnak dolgozni, gy a szmtan, nyelvtan fogalomrendszert alig rtik. Az iskolai tanulmnyaikban annyira elmaradhatnak s a pszicholgiai vizsglat esetleg olyan intelligenciahnyadost llapt meg, tves rtelmi fogyatkosoknak tlik ket.

E retardcik ltalban kivltjk az iskolai teljestmnyekkel kapcsolatos rendellenes magatartst, a tanulsi kedv hinyt vagy a tanuls elleni ers ellenszenvet, a tlzott flelmet a felelstl, a dolgozatoktl.

Kedvez esetben e problma mr az iskolba lps idejn felvetdik a gyerek csaldi s vodai krnyezetben. gy a tankteles kor gyerekek, mieltt az els osztlyba lpnek komplex iskolarettsgi vizsglatodon vesznek rszt. Ennek a tesztnek a segtsgvel mrhet ismrvei vannak, melyek kzl leglnyegesebbek a:

/ rtelmi fejletsg ismrvei: 15 percig szndkos figyelemsszpontostsra kpes, formt, nagysgot, irnyt differenciltan szlel. Egyszer cselekedeteket tervszeren tud vgrehajtani, szmfogalmi vannak a hatos szmkrn bell. Verblis kzsge, fogalomfejlettsge s memrija olyan fokon van, hogy egy rvid trtnetet megkzelt pontossggal el tud ismtelni.

/ rzelmi  s  akarati rettsg ismrvei: a vizsglat idejre el tud szakadni csaldtagjaitl, van feladattudata, tudja kvetni ms felnttek utastsait, kitartan tud alkalmazkodni a szablyokhoz.

/ Szocilis iskolarettsg: be tud illeszkedni a csoport munkba, kpes a csoporton bell nllan dolgozni, trsaival kapcsolatot kvn felvenni.

Az iskolarettsgtl  nagy mrtkben elmaratt is felveszik az 1. Osztlyba, gy a magatartsi  rendellenessgeken kvl olvassi gyengesge (dislexia), az rstanuls nehzsgvel  s a szmfogalom kialakulsnak nehzsgvel kell szmolnunk.

 

Neurotikus megnyilvnulsok

 

A gyermekkori neurotikus tnetek az idegrendszer funkcionlis megbetegedsnek tnetei: a gyerekek krnyezethez ill. a realitshoz val hibs alkalmazkodsban s vegetatv jelensgekben nyilvnulnak meg.

Freud a pszichikus struktrban hrom mkdsi egysget klnbztetett meg az sztn-nt, az nt, s a felettes- nt. A freudi felfogs szerint e hrom mkdsi egysg kztt fellp nagy intenzits feszltsgbl ered a neurzis.  Az n feladata a klvilghoz alkalmazkods mellett, hogy az sztn-n s a felettes-n kztt fenntartsa a bels lmnyharmnit, megelzze a neurzis ltrejttt. Ezt az nvd, elhrt mechanizmusok segitsgvel tudja teljesteni.

Az elhrt mechanizmusok kzl a legnagyobb jelentsge az elfolytnak van.  Lnyege, hogy a tudatbl kiszorulnak, a kellemetlen, trsadalmilag elfogadhatatlan kpzettrstsok.

A regresszi valamely pszichs funkcinak vagy a szemlyisg globlis magatartsnak visszaesse a fejlds egy alacsonyabb szintjre.

Az izolci a knos tudattartalmakat indulattalantja s az eredeti esemny ltal kivltott indulatot ms trgyhoz kapcsolja. 

A projekci olyan tudattalan pszichikus folyamat, amellyel az n  sajt rzelmeit, vgyait, indulatait,  ms szemlynek vagy szemlyeknek tulajdontja.

A reakcikpzds elhrtott indulattalan ellenttes szoks, illetve magatarts alakul ki.

Az azonosuls  ez is egy  elhrt mechanizmus.

A kompenzci az egynre htrnyos, konfliktust okoz tudattartalmakat ellenslyozza valamilyen, az tlagosnl magasabb teljestmnnyel.

Az ellaborci a legmagasabb szint elhrt mkds: a pszichikus tartalmak feszltsgt rtkes, kreatv tevkenysggel cskkenti.

 

/ Szorongs: a szorongs generalizldott, rgzlt trgytalan flelmi llapot. A szorong felntt vagy gyermek gy rzi, hogy fl, szinte, hogy llandan fl mgis a szorongs klnbzik a flelemtl.  A flelem: termszetes biolgiailag megalapozott veszlyt  jelz reakci, a legtbb esetben kls okai vannak. A  flelem konkrt dologhoz kttt a szorongs viszont nem. A szeparcis (elszakadsi) szorongs : a fejlds menetben beilleszked, teht nem neurotikus llapot. Lekzdshez az anyai ktds bizonyossga mellett a gyermek jtka nyjt segtsget.  A ksbb kialakul neurotikus szorongs egyik tpusa teht a szeparcis szorongsra, a szeretet biztonsgnak elvesztsre, az elmagnyosodsra vezethet vissza, amit a csaldi, krnyezeti rtalmak, a gyermek rzelmi elhanyagolsa, bntalmazsa, a szlk viszlykodsa, betegsge, halla okoznak. Szorongsos alaplmnyknt mg kialakulhat a szocilis inkompetencitl val szorongs s a bntudati szorongs is. E kett a szablyokhoz val viszonyuls  nehzsgeiben, a felnttek negatv minstseibl ill. a gyermek nminstsbl  fakad. A szocilis inkompetencitl val szorongs alaplmnyt rendszerint a szlk egyiknek vagy mindkettjknek magas kvetelmnyei, magas a gyermek ltal sohasem teljesthet elvrsai hozzk ltre. A tl szigor normk  korltai kztt nevelked gyerekeket a srn ismtld valsgos kudarcok nyomasztjk, a szorong „lemond” szlk gyermeke a kpzeletbeli kudarctl retteg. Mindkt esetben kialakul a teljestmny- szorongsos szindrma: az j helyzettl, az j feladatoktl val visszariads, menekls. A bntudati-szorongst a szeparcis szorongssal trvnyszeren egytt jr jelensgnek tekintik. A konfliktushelyzetek kivlthatjk a bntudati szorongst pl. gyakori okozja a testvrfltkenysg. Bntudati szorongs figyelhet meg a tlrzkeny a szlkhz dependensen ktd gyermekeknl, a szlk vlsa, vagy betegsge esetn. Forrsa lehet e szorongsnak mg az rzelmi zsarols is.

/ Depresszv magatarts: alaphangulat nyomott, rzelemmentes, kzmbs magatartsban vagy ellenkezleg mindentt veszlyt gyant viselkedsben nyilvnul meg. Indtkszegnysg, rdekldshiny, bgyadt mozgs jellemz, s a gyerek passzivitsban sllyed.  A gondolkods lass, monoton, s nehzkes. Szomatikus tnetek: alvszavar, tvgytalansg, tnuscskkens, s slyvesztesg. Gyermekkori depresszv magatarts akkor diagnosztizlhat, ha az sszes tnet egyidejleg jelenik meg. A depresszis szemlyisgfejlds mlyen gykerez, nehezen gygythat folyamat, a hospitalizcis rtalom egyik kvetkezmnynek az analitikus depresszinak egyenes folytatsa. Nem tudnak jtszani. tletei nincsenek, unatkozik, a hasonl letkor gyerekekkel  nem tud kapcsolatot teremteni. A pszichoreaktv tneteket mutat gyerekek kpesek szemlyi kapcsolatokat ktni. rzelemgazdag gyerekek, akik rszt vesznek msok bnatban. Tneteik tragikus letsors vagy rendkvl mly szorongsos llapot kvetkezmnyei.

/ Gyermekkori knyszerek: a knyszeres tneteket olyan llandan ismtld tbbnyire szorongssal  sszekapcsolt gondolatok, cselekvsi ksztetsek, amelyekrl a knyszeres gyermek gy rzi,  hogy azok akarattl fggetlenek. A gyermekkori knyszerek fejlds-llektani folyamatokhoz kapcsoldnak.

M  A gyermekek nagy rsze mg nem hagyta maga mgtt a kisgyermekkori mgikus gondolkodst, hisz mg abban,  hogy a gondolat s a kvnsg mindenhat s a veszlyt rejt realitson ezekkel rr lehet.

M  A varzsmondatok a jtknak a felfoghat bizarr cselekvsek az „izolci” elhrt mechnizmusaknt cskkentik a bntudati vagy teljestmny szorongst.

        Ha a pubertsig elhuzdan jelenkeznek e tnetek, akkor feltehet, hogy valdi                                           

        knyszerneurzissal kell szmolnunk, aminek orvoslsa csak pszichoterpis kezelsek keretben  trtnhet.

/ Disszocilis tnetek: a disszocilis magatartsokat mind a gyermek, mint krnyezete szndkosnak tartja. A motivci rejtett. Hasonlan ms neurotikus megnyilvnulsokhoz frusztrcik s konfliktusok kvetkezmnyeknt jn ltre. A krnyezeti  hatsok megvltoztatsval, ill. pszichoterpival gygythat. Tnetek:

M  Agresszivits: az agresszv magatarts  klnbzkppen jelentkezik a klnbz letkorokban. A gyermek agresszivitsnak legjelentsebb  forrsai:

1.      A gyermek knz szorongsai lekzdsre megtallja a tmadst, mint kiutat.

2.      Az agresszv szemlyisgfejlds egyik kiindulpontja lehet a szlk indulatos-agresszv magatartsa a dackorszakban lv  gyerekkel szemben.

3.      Az rzelmi frusztrcik s a krnyezet, durva, erszakos magatartsa kivlthatja a gyermek agresszivitst.

 

       A zavar korrekcijt csak az  agresszit kivlt okok feltrs alapjn lehet megtervezni. Az agresszi  lland forrsait,  a szlk flelmet kelt bnsmdjt kell megszntetni s  a gyermek szorongsait cskkenteni. Az erszakos gyerekeket feladatokkal kell  elltni.

M  Hazudozs: nem nevezhet neurotikus tnetnek ha egyszer- egyszer hazudik. A kros hazudozs szembefordulst jelent a felnttekkel akik nem elgtik ki a gyermek rzelmi szksgleteit. Az  ilyen gyerek bizalmatlan mindenkivel szemben, magnyos lehangolt.

M  Lops: nem tartozik a slyos tnetek kz, ha idnknt pnzt vagy valamilyen ms rtket visz el otthonrl, hogy trsainak ajndkot adjon, szeretetet vsroljon magnak. Neurotikus lops az n. krptlsos lops amikor a dacos gyllkd llapotban rendszeresen  meglopja krnyezett, ez krptlst s egyben bosszt jelent.

M  Csavargs: lehet epilepszis szimptma, neurzis, pszichoptis fejlds tnete, de lehet egszsges reakci is. Az is megtrtnik, hogy a pubertsos gyerekek kalandvgytl hajtva szknek el, ingerszegny, kevs lmnyt nyjt krnyezetkbl. Gyrgy Jlia megklnbzteti a szks-csavargs enyhe  alakjt amikor a gyermek jtk-szrakozs cljbl  csavarog el, a tbbnapon t tart, ismtld, knyszeres jelleg  neurotikus  csavargst, amely szorongssal, agresszival s pnikllapottal jr egytt, s a reaktv depresszv llapotban bekvetkez kborlst, amely valamilyen slyos trauma hatsra alakul ki.

 

/ Ptcselekvsek: a ptcselekvseket a gyermek tudattalan szorongsai, konfliktusai hvjk el.  Jellemzjk, hogy maga a tevkenysg  vgzse tudatos, a gyerek felelsnek rzi magt rte, mgsem kpes felhagyni vele. Fajti

M  Ujjszops: rmszerz, nyugtat tevkenysg. Mg 2-3 ves korig teljesen „normlis”jelensg,addig ennl idsebb gyerekeknl ez azt jelenti, hogy a gyerek nem kap elg melegsget, vagy esetleg rtkelst s sikerlmnyt nlklz.

M  Krmrgs: a tnet a gyerek izgalmi agy flelmi llapotban ersdik. A krmrgs a kemny, szigor szlk s nevelk elleni elfojtott aktulis agresszi jele. Nha olyan mlyen automatizldik, hogy megvltozott krlmnyek mellett is fennmarad.

M  Hajkitps, szjharaps, ujjak trdelse, a fej falba verse: a gyermek abban dl indulatokat s kitrni kszl dht csak a fjdalmat okoz, nmaga ellen fordtott tudja levezetni.

M  Onnia: a nemi szervek fogdossa, drzslgetse kellemes rzsek kivltsa cljbl a csecsemknl megfigyelhet, nem koros jelensg. A ksbbi letkora is rgzlt tnetknt fellp onnit jellemzi, hogy a gyermek igen gyakran s gtlstalanul msok eltt is onanizl. Ez helyettesti s kizrja a tbbi jtkot. az onnia tiltsa bntets, a gyerek megszgyentse trsai eltt tbbnyire ersti, rgzti e tnetet.

/ Pszochogn funkcizavarok: valamilyen szervnek hibs mkdse, aminek organikus oka nincsen. Fajti:

M  jszakai gybavizels (enurezis nocturna):az egyik leggyakrabban elfordul funkcizavar. A pszichikus eredet gybavizels a hlyag funkcionlis zavar, amely abban nyilvnul meg, hogy a hlyag kirtst a tanult feltteles reflex helyett a csecsemkorra jellemz felttlen reflexmkds indtja el. Gyakran fordul el els osztlyballpskor, testvrfltkenysgnl illetve nevelotthonokban is nagyon gyakori. A gygytst elssorban a gyermek konfliktusainak megoldsa mozdtja el. Fontos, hogy a gyermek nyugodt, kiegyenslyozott lelki llapotban fekdjn le aludni.

M  Beszkels (enkoprezis): a beszkels tbbnyire nappal fordul el. A gyermek nem szablyozza szkletrtst akaratlagosan, sem az inger sem a kirts folyamatt nem szleli. E tnet mgtt szinte minden nagyfok szorongsos s elmagnyosods llapot van jelen.

M  Alvszavarok: klnbz formban s mdon nyilvnulnak meg: nehz elalvs, nyugtalan, felletes vagy kevs alvs, alvajrsban, s jszakai felriadsban. Ilyen esetekben a kszb alatti folyamatos izgalmi llapot zavarja az alvst. A  krnyzet szmra a legriasztbb jszakai felriads (pavor noctornus), rmlom. A gyermek alvsbl hirtelen felriad, de nem bred fel teljesen. sszefggstelen, rtelmetlen kiablsokat hallat, nem ismeri meg hozztartozit. A  nhny percig tart roham utn ismt elalszik s reggel  nem emlkszik a trtntekre. Ez valami slyos szorongs megnyilvnulsa. Leggyakrabban a szigor nevelsi mdszerek, fenyegets stb.. Alvajrs szintn a nappali feszltsgek, konfliktusok okozzk.

M  Tpllkozsi zavarok: a legslyosabb pszichogn tpllkozsi zavar az tel visszautastsa, a rohamos fogys, fkpp serdlkorban lp fel. rzkeny gyerekek nyugtalan, szeszlyes bnsmdra, kudarcokra tvgytalansggal, gyakori  hnyssal reaglhatnak. Ha kemnyen s erszakosan evsre knyszertik ket a tnet slyosbodik. Az egyes telektl val undorods hasonl pszichikus funkcizavar. Aggasztan hat a krnyezetre a gyerek arnytalan nagy tvgya. Az tel visszautastsa, rohamos fogys anorexia nervosa, arnytalanul nagy tvgy bulmia.

M  Tic: az izom akaratlan s gyors sszehzdsbl keletkez arc-vagy testrngs, rendszertelen jelleg knyszermozgs, ami igen sok formban nyilvnulhat meg pl. fintor, pislogs.  Ht ves kor eltt nem szokott jelentkezni. Gyakran a pubertsban lp fel amikor a felgylemlett agresszi mr nem reaglhat le a megszokott mdon. Gyermekpszichitriai vizsglat s specilis komplex  terpia indokolt.

 

/ Pszichoszomatikus megbetegedsek: a pszichoszomatikus betegsg egyrtelm meghatrozsa mg nem alakult ki. Egyes belgygyszati pl. gyomorfekly, epekivlaszts zavarai, a magas vrnyoms, asztma, pszichikus eredet betegsgek. Emocionlis megterhelsre ltrejv krnikus szervi funkcizavarok, szervi megbetegedshez vezethetnek. Ezeket a megbetegedseket orvosi s pszichikus terpik kombinlsval kell kezelni. Az iskolban fellp pszichoszomatikus betegsgek kzl a leggyakoribb: tarts intenzv fejfjs, asztma, allergia, neurotikus jelleg gyomor, bl s szvpanaszok.

 

3. Minimlis celebrlis diszfunkci (MCD)

 

Az vods- s iskolskor gyerekek nagyfok viselkedsi, ill. tanulsi nehzsgeikre mr nhny vtizede felfigyeltek a szakemberek. Jellegzetes a gyerekeknl, hogy az intelligenciahnyadosuk a norml  znba esik, s aktulis krnyezeti rtalmak sem indokoljk a problmt.  Az MCD-szindrms gyerekeknl teht  agyi elvltozs nem mutathat ki, a tnetek kialakulsban felteheten a kzponti  idegrendszer hibs mkdse szerepel, a viselkedsi s kognitv zavarok okozjaknt. ltalban 2-3 ves korban vlik feltnv az a jellegzetes tnet egyttes, amely valsznsti a celebrlis dszfunkcit. Az ilyen gyerekek szmra nehz a mozgs koordinci s a mozgskontroll. gyetlen  suta a nagymozgsokban, ksbb kezd el lni, llni, jrni, ugrlni.  Nehezen tri a kvetkezmnyeket, nem adekvtan vlaszol az ingerekre. Gyakran vltoztatjk helyket, feszltek, felcsigzottak, szertelenek, ezt a  cltalan izst-mozgst a szakirodalom hiperaktivitsnak nevezi. Alvsuk felsznes, kevesebbet alszanak mind a tbbi  gyerek. Rvid ideig tudnak csak figyelni. A mindennapos rutincselekvsekre sem lehet ket rszoktatni, viselkedsk kiszmthatatlan (vratlan dhkitrseket,  hirtelen nevets vltja fel). Gyenge a szem-kz koordincijuk, tovbb a tvolsg felmrse,  az emlkezetk,  hallsuk, a verblis kszsgk. Nehezen tanuljk meg a  jobb-bal oldal megklnbztetst. Slyosbtja a helyzetket a kudarc s a megblyegzs miatt kialakult szorongsuk. Specilis fejleszt eljrsokkal  t lehet segteni a tanulsi akadlyokon ket ill. forma- s trpercepciikat kialaktani, finommozgsuk koordinldik a megfelel foglalkozs segtsgvel. Fizikai munka s sport igen elnys a szmukra.

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints