11
A szerk. 2007.10.23. 18:35
11.B. Az együttes élmény, a társas viselkedés fejlődése. A vezető és a csoport kapcsolata, a vezető hatása a csoport teljesítményére.
Társas viszonyainkat a szociális szükségletek határozzák meg. A kapcsolatok létesítésének és fenntartásának igénye az ember társas-lény mivoltából ered, a kapcsolatok ugyanis a társadalmi élet alappillérei. Az emberek között létesült kapcsolatokat a társadalomlélektan interperszonális kapcsolatoknak nevezi.
A kapcsolatok kialakulása sok minden alapján történhet: státusz, vonzalom, társadalmi és demográfiai hasonlóság, érdeklődési kör. Lényeges szerepe van a társas viselkedés alakulása során az együttes élménynek (Mérei Ferenc), amely nagy hatással van a személyiségfejlődésre, valamint a szocializációs folyamatra. Megfigyelhető , hogy a társak puszta jelenléte bizonyos fokú izgalmi állapotot kelt az egyénben.A kapcsolatok alakulását szabályszerűségek jellemzik, a kötelék egyre szorosabbá válik, bizalom nő.
Levinger a kapcsolatok fejlődéstörténetében 5 fázist különböztet meg:
1. Megismerkedés
2. Felépülés
3. Megszilárdulás
4. Meggyengülés
5. Befejeződés
Levinger a kapcsolatok fejlődéstörténetének elemzése során kitért az egyes társas viszonyok speciális sajátosságaira, amely alapján beszélhetünk:
· Legbensőségesebb viszonyról
· Barátság
· Rokoni kapcsolat
· Munkatársi kapcsolat
A csoporttársulás érési folyamatát Mérei Ferenc is kutatta. Ő írta le először, hogy a csoport alakítási képesség egy fejlődési folyamaton megy keresztül.
Körülbelül serdülőkorunkra leszünk képesek egy csoportban csoporttagként szerepeket vinni. Mérei módszere, amivel a gyerekek csoporton belüli helyzetét vizsgálta, az aktometria volt, melynek lényege, hogy a gyerekek kapcsolatait az együttes tevékenységekből mérte fel (pl.: közös játék)
Azt nézte, hogy a gyerekek játék közben hogyan és mivel veszi fel a kapcsolatot, kivel tevékenykednek együtt.
Csoporttagság fejlődése:
1. szakasz:
2-3 éves gyerekeknél figyelhető meg.Az ő együttlétük még csak tipológiai, egymás mellett végzik magányos tevékenységüket. A csoportélményt az együttes hely szimbolikája adja meg
2. szakasz – együttmozgás szakasza
A csoportot a mozgás tartja össze. Nem verbális úton mélyen bevésődnek a csoporthoz való tartozás élményei, motivációja. Egy-egy mozgás véletlenszerű modellje lesz a többiek mozgásának. A terjedés mintegy fertőzés szerű.
3. szakasz – összeverődés (4-5 éves kor)
Egy tárgy vagy egy élmény köré gyűlnek a gyerekek, a közös érdeklődés így már valamilyen szabályszerűséget visz az egyébként még ad-hoc szerveződő társas életbe (spontán). Itt tanuljuk meg, hogy a csoporttagokkal azonos az érdeklődési körünk.
4. szakasz – összedolgozás szakasza
A cselekvések koordinálódnak, a tevékenység együttműködésen és munkamegosztáson alapul egy közös cél érdekében
5. szakasz – a szerepszerű differenciálódás szakasza
Az alá-, fölérendeltségi viszonyok mellett a szerepeket is kiosztja ekkor a csoport.
A vezető és a csoport kapcsolata, a vezető hatása a csoport teljesítményére
A vezetés a társas élet nagyon fontos tényezője. A legtöbb emberi szervezetben a vezetőkre hárul, hogy a szervezet céljaival összhangban motiválják a beosztottakat és megszervezzék a termelési folyamatokat.
Egyes nézetek szerint azonban a vezető nem egyszerűen azért van , hogy befolyásolja a csoportot, hanem a csoport, s a csoport előtt álló problémák választják ki a megfelelő vezetőt, a későbbiekben is alakítva őt.
A vezető és a csoport viszonyánál sok függ attól , hogy milyen forrásból táplálkozik a vezető hatalma. Megkülönböztethetünk:
- kényszerítő hatalmat, melynek jogában áll a büntetés
- jutalmazó hatalmat
- szakértői hatalmat
- törvényes hatalmat
- vonatkoztatási hatalmat: a vezető személyiségének vonzereje
A kinevezett vezetőket gyakran tekintik kevésbé törvényesnek, és az ilyen vezetőknek gyakran kevesebb is a hatalmuk, mint azoknak, akiket a csoport választott meg és fogadott el.
Fiedler és mások is felismerték, a hatékony vezetésnek két, egymással gyakran nehezen összeegyeztethető funkciója van:
- egyfelől biztosítani kell, hogy a csoporttagok elégedettek legyenek, ez a társas –emocionális típusú vezető jellemzője
- másfelől gondoskodni kell arról, hogy a csoport feladatát a lehető leghatékonyabban végezze. Ez pedig az ún. feladat-vezető típus jellemzője.
A szociálpszichológusok gyakran vizsgálták, s vizsgálják azt a jelenséget, hogy milyen hatással vannak a csoport teljesítményére és megelégedettségére a különböző vezetői stílusok. Ezt vizsgálta Lewin, Lippet, White (1969.) is.
Vezetési stílusok:
1.) AUTOKRATIKUS VEZETÉS: a csoport vezetője részletesen előírta a csoportfoglalkozás teendőit, meghatározta a tennivalókat, a csoport minden tagjának részletes utasítást adott, hogy mit kell tennie. A csoport vezetőjének elismerése és elmarasztalása olyan hierarchiát hozott létre, amelyben kiskirályként uralkodhatott.
A vezetés eredménye: a csoportmagatartás engedékenynek és alázatosnak bizonyult. A diákok csak akkor éreztek ösztönzést arra hogy tevékenykedjenek, mikor a vezető nem volt jelen. Nagy feszültség uralkodott, gyakori volt az ellenségeskedés.
2. DEMOKRATIKUS VEZETÉS: a tennivalókat úgy határozták meg, hogy a csoport tagjai a tevékenység megkezdése előtt megbeszélést tartottak, majd döntést hoztak. A vezető akkor adott információkat a csoportnak, mikor szükség volt rá.
A vezetés eredménye: a résztvevők hatékonysága nagyobb volt a célok elérése érdekében. Összetartozás alakult ki, a tagok aktívak, élénkek voltak, betartották a szabályokat, megjegyzéseik kevésbé személyeskedők voltak.
A kutatók arra jutottak, hogy a demokratikus vezetés nemcsak nagyobb hatékonyságú, hanem kevesebb stresszel jár a csoport tagjai számára. Az emberi interakció sokkal hatékonyabb.
3. MINDENT RÁHAGYÓ VEZETÉS (Laissez faire): a vezető nem vett részt a célok kitűzésében, feladatokban. Csak akkor adott információt, ha kérték. A munkafolyamatban nem vett részt, nem dicsért és nem kiabált. Ez a klíma majdnem teljes szabadságot biztosított az egyén számára.
A vezetés eredménye: megpróbálkoztak azzal, hogy közösen hozzanak döntéseket, de az együttműködésre irányuló törekvés hamarosan meggyengült. Egyetlen célt sem tudtak megvalósítani.
|