12
A szerk. 2007.10.23. 18:41
11.B. Az egyttes lmny, a trsas viselkeds fejldse. A vezet s a csoport kapcsolata, a vezet hatsa a csoport teljestmnyre.
Trsas viszonyainkat a szocilis szksgletek hatrozzk meg. A kapcsolatok ltestsnek s fenntartsnak ignye az ember trsas-lny mivoltbl ered, a kapcsolatok ugyanis a trsadalmi let alappillrei. Az emberek kztt lteslt kapcsolatokat a trsadalomllektan interperszonlis kapcsolatoknak nevezi.
A kapcsolatok kialakulsa sok minden alapjn trtnhet: sttusz, vonzalom, trsadalmi s demogrfiai hasonlsg, rdekldsi kr. Lnyeges szerepe van a trsas viselkeds alakulsa sorn az egyttes lmnynek (Mrei Ferenc), amely nagy hatssal van a szemlyisgfejldsre, valamint a szocializcis folyamatra. Megfigyelhet , hogy a trsak puszta jelenlte bizonyos fok izgalmi llapotot kelt az egynben.A kapcsolatok alakulst szablyszersgek jellemzik, a ktelk egyre szorosabb vlik, bizalom n.
Levinger a kapcsolatok fejldstrtnetben 5 fzist klnbztet meg:
1. Megismerkeds
2. Felpls
3. Megszilrduls
4. Meggyengls
5. Befejezds
Levinger a kapcsolatok fejldstrtnetnek elemzse sorn kitrt az egyes trsas viszonyok specilis sajtossgaira, amely alapjn beszlhetnk:
· Legbenssgesebb viszonyrl
· Bartsg
· Rokoni kapcsolat
· Munkatrsi kapcsolat
A csoporttrsuls rsi folyamatt Mrei Ferenc is kutatta. rta le elszr, hogy a csoport alaktsi kpessg egy fejldsi folyamaton megy keresztl.
Krlbell serdlkorunkra lesznk kpesek egy csoportban csoporttagknt szerepeket vinni. Mrei mdszere, amivel a gyerekek csoporton belli helyzett vizsglta, az aktometria volt, melynek lnyege, hogy a gyerekek kapcsolatait az egyttes tevkenysgekbl mrte fel (pl.: kzs jtk)
Azt nzte, hogy a gyerekek jtk kzben hogyan s mivel veszi fel a kapcsolatot, kivel tevkenykednek egytt.
Csoporttagsg fejldse:
1. szakasz:
2-3 ves gyerekeknl figyelhet meg.Az egyttltk mg csak tipolgiai, egyms mellett vgzik magnyos tevkenysgket. A csoportlmnyt az egyttes hely szimbolikja adja meg
2. szakasz – egyttmozgs szakasza
A csoportot a mozgs tartja ssze. Nem verblis ton mlyen bevsdnek a csoporthoz val tartozs lmnyei, motivcija. Egy-egy mozgs vletlenszer modellje lesz a tbbiek mozgsnak. A terjeds mintegy fertzs szer.
3. szakasz – sszeverds (4-5 ves kor)
Egy trgy vagy egy lmny kr gylnek a gyerekek, a kzs rdeklds gy mr valamilyen szablyszersget visz az egybknt mg ad-hoc szervezd trsas letbe (spontn). Itt tanuljuk meg, hogy a csoporttagokkal azonos az rdekldsi krnk.
4. szakasz – sszedolgozs szakasza
A cselekvsek koordinldnak, a tevkenysg egyttmkdsen s munkamegosztson alapul egy kzs cl rdekben
5. szakasz – a szerepszer differencilds szakasza
Az al-, flrendeltsgi viszonyok mellett a szerepeket is kiosztja ekkor a csoport.
A vezet s a csoport kapcsolata, a vezet hatsa a csoport teljestmnyre
A vezets a trsas let nagyon fontos tnyezje. A legtbb emberi szervezetben a vezetkre hrul, hogy a szervezet cljaival sszhangban motivljk a beosztottakat s megszervezzk a termelsi folyamatokat.
Egyes nzetek szerint azonban a vezet nem egyszeren azrt van , hogy befolysolja a csoportot, hanem a csoport, s a csoport eltt ll problmk vlasztjk ki a megfelel vezett, a ksbbiekben is alaktva t.
A vezet s a csoport viszonynl sok fgg attl , hogy milyen forrsbl tpllkozik a vezet hatalma. Megklnbztethetnk:
- knyszert hatalmat, melynek jogban ll a bntets
- jutalmaz hatalmat
- szakrti hatalmat
- trvnyes hatalmat
- vonatkoztatsi hatalmat: a vezet szemlyisgnek vonzereje
A kinevezett vezetket gyakran tekintik kevsb trvnyesnek, s az ilyen vezetknek gyakran kevesebb is a hatalmuk, mint azoknak, akiket a csoport vlasztott meg s fogadott el.
Fiedler s msok is felismertk, a hatkony vezetsnek kt, egymssal gyakran nehezen sszeegyeztethet funkcija van:
- egyfell biztostani kell, hogy a csoporttagok elgedettek legyenek, ez a trsas –emocionlis tpus vezet jellemzje
- msfell gondoskodni kell arrl, hogy a csoport feladatt a lehet leghatkonyabban vgezze. Ez pedig az n. feladat-vezet tpus jellemzje.
A szocilpszicholgusok gyakran vizsgltk, s vizsgljk azt a jelensget, hogy milyen hatssal vannak a csoport teljestmnyre s megelgedettsgre a klnbz vezeti stlusok. Ezt vizsglta Lewin, Lippet, White (1969.) is.
Vezetsi stlusok:
1.) AUTOKRATIKUS VEZETS: a csoport vezetje rszletesen elrta a csoportfoglalkozs teendit, meghatrozta a tennivalkat, a csoport minden tagjnak rszletes utastst adott, hogy mit kell tennie. A csoport vezetjnek elismerse s elmarasztalsa olyan hierarchit hozott ltre, amelyben kiskirlyknt uralkodhatott.
A vezets eredmnye: a csoportmagatarts engedkenynek s alzatosnak bizonyult. A dikok csak akkor reztek sztnzst arra hogy tevkenykedjenek, mikor a vezet nem volt jelen. Nagy feszltsg uralkodott, gyakori volt az ellensgeskeds.
2. DEMOKRATIKUS VEZETS: a tennivalkat gy hatroztk meg, hogy a csoport tagjai a tevkenysg megkezdse eltt megbeszlst tartottak, majd dntst hoztak. A vezet akkor adott informcikat a csoportnak, mikor szksg volt r.
A vezets eredmnye: a rsztvevk hatkonysga nagyobb volt a clok elrse rdekben. sszetartozs alakult ki, a tagok aktvak, lnkek voltak, betartottk a szablyokat, megjegyzseik kevsb szemlyeskedk voltak.
A kutatk arra jutottak, hogy a demokratikus vezets nemcsak nagyobb hatkonysg, hanem kevesebb stresszel jr a csoport tagjai szmra. Az emberi interakci sokkal hatkonyabb.
3. MINDENT RHAGY VEZETS (Laissez faire): a vezet nem vett rszt a clok kitzsben, feladatokban. Csak akkor adott informcit, ha krtk. A munkafolyamatban nem vett rszt, nem dicsrt s nem kiablt. Ez a klma majdnem teljes szabadsgot biztostott az egyn szmra.
A vezets eredmnye: megprblkoztak azzal, hogy kzsen hozzanak dntseket, de az egyttmkdsre irnyul trekvs hamarosan meggyenglt. Egyetlen clt sem tudtak megvalstani.
|