Órai anyag
A szerk. 2007.12.05. 22:12
IFJÚSÁGPSZICHOLÓGIA
Több féle képen jelölik: serdülőkor (12-16), ifjúkor (24-ig), kamaszkor.
Pubertás-prepubertás, kamasz-kiskamasz, nem könnyű kor. Se a gyereknek, se a környezetnek.
Nehéz kor, nagyon kell szeretni a gyereket. Filmek: Maléna, Kamaszkorom legszebb nyara. Vers: Petőfi Sándor: Tündérálom.
A fejlődés során a legfőbb bio-szocio-pszichológiai átmenet: 19 éves kortól szexuális érés, identitás integrálódik. Átmenet a saját és a jövő nemzedék között.
Fejlődési szakaszok:
-Fraud pszichoszexuális szakaszai: orális, anális, fallikus, latencia, genitális szakasz.
-Erikson pszichoszociális szakaszai:
· bizalom, avagy bizalmatlanság
· autonómia, avagy szégyen és kétely
· kezdeményezés, avagy bűntudat
· teljesítmény, avagy kisebbrendűség
· identitás, avagy szerepkonfúzió
· intimitás, avagy izoláció
· alkotóképesség, avagy stagnálás
· integritás, avagy kétségbeesés
Főbb elméleti megközelítések serdülőkorban:
Egyik a másikat cáfolja, és építkezik belőle.
I. biológiai érési megközelítés
II. környezeti, tanulási megközelítés
III. univerzális, konstruktivista megközelítés
IV. kulturális megközelítés
I. Serdülőkor: A biológiai adottságok kibontakozása. Fraud: a szexualitás az első, biológiailag meghatározott. A genitális szakasz idején indul be, és a legnagyobb harc is ekkor indul be. Szeretném, vágyom rá, de nem lehet, ezért konfliktushelyzet lesz. Genitális szakasz: A nemi érés kezdete, az elfojtott szexuális vágyak teljes intenzitással jönnek újra elő. Ellentétes nemű kortársak felé fordul, végső cél a szaporulás.
Felettes én: szuperego
Én: nagy ego (dackorszak)
Ösztönén: id (velünk születik)
II. Olyan lesz a gyerek, amilyen hatást gyakorol rá a környezete. Bandura vizsgálta az agresszivitást, és azt mondta, hogy a szülő tanítja meg a gyereket az agresszióra. Mead Szamod-szigetére (Indiai-óceánon van) elment 1926-ban, és figyelte a serdülőkort, a szokásokat az őslakosoknál. A szex nem tabu, ha beindul a biológiai érés, a fiatalok félre vonulhatnak. A tradíció erős náluk. Nincs szorongás, stressz. Jól élnek, de a biztonság kell hozzá.
Egy másik modell szerint nem vagyunk egyformák, eltérőek a társadalmi, környezeti különbségek, és a személyiségünk.
Szülői viselkedésminták:
2 dimenziós táblázat |
elfogult, érzékeny, gyerek központú |
elutasító, érzéketlen, szülő központú |
parancsoló, kontrolláló |
irányító, kölcsönös, kétirányú, kommunikációt igénylő |
tekintélyelvű, hatalomérvényesítő |
nem követelő, kevésbé korlátozó |
elnéző (tipikus cigány család) |
gondatlan, elhanyagoló, közömbös, érdektelen |
III. Piaget, Erikson: Azt mondják, hogy fontos a környezet, a szocializáció. Jól elkülönített fejlődési szakaszaik vannak. Identitás, szerepkonfúzió jön létre, ha nem sikeres ennek a korszaknak a végigjárása. Intimitás, avagy izoláció: vagy képes vagyok társat találni, vagy nem és akkor elszigetelődök. Lányok promiscuitása! A serdülőkornak két nagy feladata van. A társadalomba beilleszkedjek egységes egészként, és a szexuális késztetéseimmel bánni tudjak a mi kultúránkban, a társadalmi elvárások szerint.
Ha ezek befejeződnek, kialakul az identitás. Identitás: mennyire vagyok összhangban magammal és a környezetemmel, a múltbeli és jövőbeli önmagammal. Vállalom, ami voltam, vannak terveim, tudom, hogy mi akarok lenni. Az identitáskényszer a serdülőkorban lesz központi kérdés, célja, hogy a viselkedésem, a képességeim, és a vágyaim összhangba kerüljenek. A felnőtt normáknak megfelelni.
IV. A kulturális háttér szerepét emeli ki. Minden kultúrában mások az elvárások, és annak kell megfelelni. A Kalahári-sivatagban nemi érés után férjhez mennek, és kész. Nálunk a fiúk 13-14 éves korban már biológiailag érettek, de sem lelkileg, sem pszichológiailag nem.
Start: A hipotalamuszból megy egy jelzés, és elkezdi piszkálni az agyalapi mirigyet. A növekedési hormon elkezd működni, beindít egy testszöveti növekedést. Ezután fokozódni kezd az ivarmirigyeket serkentő gonadothrop hormon. Az elsődleges nemi szervekre fog hatni, a petefészekre és a herére. Nőknél két hormonra fog hatni: az ösztrogénre és a progeszteronra. Így lesz peteérés, és menstruáció. Fiúknál a herékre hat, tesztoszteront vált ki , a spermiumra hat, és bekövetkezik az első magömlés.
A serdülőkor sajátosságai:
-biológiai változások
-hormonális változás (viharokat okoz, a külvilág is érzékeli, soványodás, elhízás)
-hangulatingadozás
-nyugtalanság, álmatlanság
-megjelennek a másodlagos nemi jellegek (mell, szőr, hangszín)
BLOS három részre osztja a serdülés szakaszait:
I. preadolesszencia
II. tulajdonképpeni adolesszencia
III. post adolesszencia
I. Korai adolesszencia, prepubertás. A fiúk nyugtalanok lesznek, fontos a csoportalakítás, szabályokat szerveznek, hűséget esküsznek (Pál utcai fiúk), illetlen szavakat használnak. A lányok is harciasak lesznek, vagy csábítanak. Trágár vicceket kedvelik, illetlen szavakat használnak, és a szülői kezdeményezés ellen lázadnak. A nemi szerepvállalásnak a kritikus időszaka (cici). Fél az anya visszahúzó erejétől. A lány verseng az anyával, hisztériázik. Azt várja el, hogy az anya nőként szóljon hozzá, úgy érzi, hogy űberelni kell az anyát. Az énideál választásához fontos. Olyat választ, amilyenné ő is akar válni. Azonos nemű iránti érdeklődés. Mintát keres a serdülő. Lehet rajongani csöndben, és hevesen is. A szülőről való leválás elindul, és a szülőkből való kiábrándulás (észreveszi, hogy az apa szürcsöli a levest). Kiüresedést, válságot okoz.
3 tendenciája van a serdülőkornak:
-szülőkről való érzelmi leválás -preadolesszencia időszakában
-nemi identitás elérése
-felnőtt szerep vállalása tulajdonképpeni adolesszencia időszakában
II. Fraud szerint újraéljük az ödipuszi komplexust serdülő korunkban.
Különböző elhárító mechanizmusokat használ:
-Hirtelen visszavonul a családról érzelmileg, és egy családon kívüli személyre helyezi át.
-Az érzelmeit ellentétbe fordítja, és a szülő által képviselt erkölcsi norma nulla lesz számára (vad, veszélyes).
-Az érzelmeit saját magára vonja vissza, elhidegül a családtól, de nem köt új kapcsolatokat. Ábrándozik, hogy valami csoda lesz. Nem vesz részt a külvilágról, hipohonder lesz.
-Ellenáll a serdülés korának, kisgyerek marad. Ez megbetegítő!
Megoldások:
-tágabb társadalmi környezet
-találkozik-e a rajongásra kiszemelt kortárscsoporttal
-milyen a család belső harmóniája
III. Post adolesszencia: Ha a serdülőkor végére leválik a szülőkről, azonosul nemi szerepével, és kialakul a felnőtt énidentitása. A korszak feladata a traumamaradványok feldolgozása. Pl.: jó partnerválasztás, vagy alkotás.
Fontos a pályaválasztás ebben a korban. A csapdái a pályaválasztásnak: nem érett még, divat hatására, vagy környezeti ráhatásra választ. Nem egyezik a vágy a képességgel.
Lauter-féle vészjel:
A megnövekedett stresszel szemben milyen módon reagálunk.
1: A serdülő ragaszkodik a gyerekkori dolgaihoz, hogy akadályozza a felnőtté válását.
2: A serdülő viselkedése túl merev, kényszeres.
3: Szociális kapcsolatai olyanok, hogy nem mozdítják elő a felnőtté válást.
4: A szülők nagyobb szerepet játszanak, mint a kortársak.
5: Nem képes az eseményekkel összhangba hozni az érzéseit.
6: Nagyon patológiás viselkedés, ha más emberek viselkedését értelmezi, belevetíti saját képzeletét.
7: Beállítottsága a jövőhöz problematikus, képességeit nem reálisan ítéli meg, bénító félelem tölti el a jövőtől.
8: Megbetegítő, bénító gondolatok gátolják a jövőre való felkészülésben.
9: Megbetegítő, úgy érzi, hogy akaratától független ember.
A legveszélyesebbek a 6,8,9-es pontok.
|