VIZI- MOZGSTERPIA ( gygyszs )
1. Az szs jelentsge a rehabilitciban
A gygyszs : klnfle elvltozsok javtsa cljbl megfelel adagokban, megfelel mdszerekkel felhasznlt szs, s ms vzben vgezhet gyakorlatok sszessge. Mind a gygytestnevels, mind a gygyszs hozzjrul a beteg gyermekek egszsges llapotnak visszalltshoz, vagyis a beteg gyermek rehabilitcijnak egyik eljrsa. A mai felfogs szerint e kett szervesen egytt alkalmazhat, egyik sem nlklzheti a msik terlet munkjt. Sajnos ezen elmlet megvalstsa - ott ahol a felttelek adottak - sok gygytestnevel hozzllsban elakad. Az szs jelentsgt jl bizonytja az 1978 -as tanterv, amelyben a 3 foglalkozsbl egy szsra szerepel azokon a helyeken, ahol ezt a felttelek megengedik. Ezt ismerte fel a trsadalombiztost is mivel 1993 ta anyagilag is tmogatja a csoportos gygyszst, evvel elrve, hogy orszgszerte sorra alakuljanak gygysz csoportok.
2.A gygyszs helye , clja s feladata. 2.1. A gygyszs helye
A gygyszst kt oldalrl kzelthetjk meg. Az egyik(A) , mint oktatsi feladat, a gygytestnevels rszeknt kezeljk. A msik(B) , mint egszsggyi feladat, a prevenci s a rehabilitci rsze. A; -a gygytestnevels rszeknt vagy egy trsadalmi szervezet , vagy az iskola szervezeti keretein bell szervezett heti egy ill. kt alkalommal vgzett sporttevkenysg. Fontos, hogy szervesen illeszkedjen a gygytestnevels tevkenysghez, avval egymsra pljn. A gygytestnevelsre elrt heti 3 alkalom 1 ill. 2 foglalkozsa.
- a knnytett testnevels kiegszt foglalkozsaknt. Az iskola keretein bell mint tmegsport-, ill. DSK foglalkozs lehetne megoldani. Ez sajnos mind anyagi, mind szervezeti problmkat vet fel. A mr fent emltett trsadalmi szervezet biztosabb htteret tud biztostani ezen tevkenysgnek.
B; -Egszsggyi vonalon, amennyiben az intzmny / krhz, szanatrium, rendelintzet /rendelkezik uszodval, gy annak keretein bell is meg lehet oldani, amennyiben nem, gy - a mr az oktatsi oldalnl emltett - trsadalmi szervezet vllalhatja fel ezt a feladatot. Ezen bell is megklnbztetnk mtt utni kzvetlen rehabilitciban szerepl gygyszst , valamint az azt kvet gygyszst . A kett kztti klnbsg a terhelsben, az szmedence nagysgban-mlysgben s az szmozgs elemeinek sszerendezsben van. Az szs a gygytorna szerves egysgben , avval klcsnsen egytt dolgozva rje el jtkony hatst. Egyik sem nlklzheti a msik tevkenysgt.
2.2. A gygyszs clja
A megfelel mdszerekkel, megfelel adagolssal vgzett rendszeres szs segtsgvel pozitv irnyba megvltoztassuk a gyermekek egszsgi llapott.
Az szs megszerettetse a gyerekekkel.
2.3. A gygyszs feladata
- A tornatermi foglalkozsokkal egytt, egymst kiegsztve , a gyermekek rossz egszsgi llapotnak megvltoztatsa,
- Olyan szervezeti keret biztostsa, amely sportolsi lehetsget ad azon gyermekek szmra akik, ms sportban nem bizonythatjk be kpessgeiket,
- Nyjtson segtsget az egszsges trsadalombl val kirekesztettsg rzse elleni kzdelemben,
- Gtolja meg a betegsgtudat kialakulst, biztostsa a rszorulknak mindazt , ami fejldshez szksges / korrigljon, erstsen, nvelje a gyermek alkalmazkod kpessgt,/
- Fejlessze a gyermek egsz szemlyisgt.
3. A gygyszs jelentsge s szerepe a gygytestnevelsben, a rehabilitciban.
Az szs f rtke az, hogy tbbfle betegsgnl (fleg a mozgsszervi elvltozsoknl) klnsebb mdosts nlkl, a megfelel szsnem s az optimlis terhels megvlasztsval mr jtkony hatst rhetnk el. Ez a hats termszetesen tbb tnyezbl tevdik ssze. A felegyenesedett tarts miatt nagyobb terhet kell viselni a lbnak, a gerincnek, a cspnek. Ma mr nagyon ritka az a gyermek akinek p a lbboltozata, nem tlterhelt a gerince. A korai fells, fellls, valamint az inadekvt krnyezet, a mozgsszegny letmd ezt az llapotot csak slyosbtja. A felstest slyt a keresztcsont s a lumblis gerincszakasz viseli. A felsorolt okok miatt a gygytestnevels elszeretettel alkalmazza azokat a testhelyzeteket ( fekvs, trdels, trdeltmasz ), ahol tehermentestve van mind a gerinc, mind a lb. Ennek a kittelnek maximlisan megfelel az szs. A vzszintes testhelyzet, a testsly a vzben viszonylagosan knnyebb vlik, ami ltal az izomzat knnytett felttelek kztt ( kisebb ellenllst kell lekzdeni, slycskkens lp fel ) tud dolgozni. Az izmokat gy ersti, hogy kzben ms szervek (izletek, gerinc ) nem krosodnak. A vzben vgzett mozgs rvn specilisan ersthetk a megfelel izmok (ht-, has-, cspizmok). Az izmok mobilizlsa nlkl nem szabad megkezdeni az izom erstst. Ezt a mobilizlst lehet vgezni mind a vzben, mind a tornateremben. A vzszintes testhelyzet nem csak a mozgsszervek rszre jelent elnys feltteleket, hanem a kardivasculris rendszerre is. A statikai helyzet vltozsa a szv munkjt jelentsen megknnyti, knnyebb a vns ramls a szv fel s a szv is knnyebben keringteti a vrt, mint llhelyben. A hidrosztatikai felhajter megknnyti a kilgzst s nehezti a belgzst. A belgzs neheztse ltal ersti a lgzsben rsztvev izmokat, fleg a belgzizmokat. Evvel hozzjrul a td vitlkapactsnak nvelshez. Mivel az szs vzhez kttt, ebbl, addik a por s fstmentes, valamint a prads krnyezet, amely elnysen hat a lgzapartusra. Az szsnak az idegrendszerre kifejtett pozitv hatsrl sem feledkezhetnk meg. Maga a vzben vgzett mozgs, a ms kzeg ms sportggal ssze nem hasonlthat pozitv thangolst vgez az idegrendszeren.A vzen kvl tapasztalt sikertelensget itt felvlthatja a siker, nbizalmat ad, ert, ami szksges a sikeres tovbbi munkhoz. A rendszeres munka ersti a szemlyisget ami ltal jra megtallhatja helyt a sajt trsai kztt, nehezebben, vagy egyltaln nem alakul ki a betegsgtudat. Ez utbbi nagyon fontos eleme a rehabilitcinak, kiindul alapja a gygyulsnak.
5. A gygyszs sikert befolysol tnyezk 5.1. A felttelrendszer
Ide tartozik az uszoda, a tanmedence elhelyezse, vzmlysge, minsge s hfoka (30-33C).
Lnyeges , hogy milyenek az oktats krlmnyei :
- nll tanuszodval, vagy a versenymedencvel egy trbe ptett kismedencrl van sz,
- milyen az uszoda ltogatottsga, forgalma,
- az oktatsi rval egyidben ms foglalkozs is van -e az uszodban. Msknt kell dolgozni nll tanuszodval, s msknt a versenymedencvel egyttlv tanmedencvel.
5.2. Az oktat szemlye, pedaggiai, szakmai felkszltsge
Az oktats sznvonalt dnten befolysolja az oktat pedaggiai, szakmai felkszltsge. A szakmai felkszltsg a Vzhezszoktats s az szstechnikk oktatshoz szksges gyakorlatanyag birtoklst jelenti. Ezt a gyakorlat anyagot meg lehet tanulni knyvbl, edzkpzs klnbz lpcsfokain, fiskoln, egyetemen. Minden oktat gyakorlattrhzban vannak sajt maga ltal tovbbfejlesztett s rendszeresen alkalmazott mdszerek, eljrsok, melyek egy-egy kritikus ponton segtik tlendteni a gyermekeket. Ezrt nagyon fontosak a szakmai konferencik, az edzi tallkozsok ( hospitlsok ), melyek segtsgvel a ktelezen tudniillik gyakorlatokat tudjuk sznesteni s bvteni az egymstl tvett s tadott csoportra jellemzen tformlt gyakorlatokkal. Ha az elz szempontot gy rtkeltk, hogy az oktats sznvonalt dnten befolysolja, akkor az oktat szemlyt, mint az oktatsi folyamat vezet tnyezjt tbbszrsen ki kell emelni. Az oktat, a testnevel,a gygytornsz ennek a pedaggiai folyamatnak a kulcsfigurja. Dntek a szemlyisgjegyei, viselkedsformja, a hanghordozsa s beszdkszsge, a fellpse s eszttikuma, fontos mindaz, ami a szemlyt pedagguss teszi. A csak az egynre jellemz pedaggiai rtkkveket mindenkinek magnak kell megtallnia. Ehhez gyakorlatra, tapasztalatra van szksg, nagyfok nismeretre s nkritikra. rrl rra rtkelni kell magunkat, a j megoldsokat elraktrozni s tovbbfejleszteni, a rosszakat javtani, illetve elhagyni. Ez maga a pedaggiai kreativits, melynek segtsgvel mindjobban megismerhetjk nmagunkat s a gyermeket. Az albbiakban felsorolok nhny alapelvet, amelynek rvnyeslnie kell a pedaggus munkjban:
-ismerje a csoportjba tartoz gyerekek letkori sajtossgait, annak megfelelen viselkedjen velk szemben,
- ki kell hasznlni a kisgyermek rzelmi telitettsgt, a serdl rtelmt, minden gyermek tudsvgyt, motivcijt, becsvgyt,
- bizalmi kapcsolatot kell kialaktani az szkkal, ami vgig ksri az egsz munkt,
- a kicsiknl brmely formban szerepeljen minl tbb jtk ( utnz, szerepjtk ).
6. Az szs szervezeti keretei, szervezsi feladatai.
- alaptvnyi, egyesleti, kht., stb.
- krlmnyek megteremtse( szemlyi, trgyi).
- tmogatsi lehetsgek.
7. Egyes betegsgtpusok megfelel szsnemek, gyakorlatok:
-kezdk szsoktatsa, gyakorlatai,
-tlcsrmell:- ht-, gyorsszs,
- tykmell: -vltott kar ht-,gyors-,pillang
- laposht :-gyors-, pillangszs,
- domborht :- htszs - fokozott gyki lordzis: - htszs,
- asthma brochiale: ht-, mell- gyorsszs,
- scoliosis : -htszs,oldal- ill. krbeszs - cspficam : -melllbtemp, hton s hason,- lbboltozat: - minden szsnem,
- trd : gyors-, ht- s pillangszs, vzben futs
- szvbetegek: miden, elssorban gyorsszs, - elhzott gyerekek:- brmely szs mint kiegszt terpia, nmagban nem fogysi tnyez,
- cukorbetegek : brmely szsnem, figyelni kell a tlterhelsre, nehogy hirtelen leessen a vrcukorszint.