REFORMPEDAGGIA
A szerk. 2008.01.09. 09:51
2. rsz
pps. prezentci alapjn
A nevels tartalma s az letkori szakaszok
oRousseau szaktott a korbbi mechanikus szimmetrikus letkori periodizcikkal. (Olyanokkal, mint pldul Comenius, aki ngyszer hat esztends iskolarendszert vzolt fel a Didactica Magnban.)
oA gyermeki fejlds szakaszait t peridusra osztja. Ezeknek egy-egy "knyv" (azaz fejezet) felel meg pedaggiai regnyben az "Emil"-ben.
a) Els knyv: szletstl a beszdig (krlbell ktves korig) - testi nevels
oEz a kisgyermek kora, akinek lett a gynyr s a fjdalom uralma jellemzi. A gyermek gyenge, kiszolgltatott lny, aki sajt nyomorsga ellen csak knnyekkel tud vdekezni.
oRousseau pedaggija gyermekkzpont, ennek ellenre hatrozottan elutastja a ddelget, knyeztet nevelst: "A gyermek els knnye krs" - rja. "Ha nem gyelnk r csakhamar parancs lesz belle. Azzal kezdi, hogy segtsget kr, s azzal vgzi, hogy szolglni kell neki. gy ppen sajt gyengesgbl, amelybl kezdetben fggsnek rzse fakad, jn ltre aztn a hatalom s uralkods eszmje."
b) Msodik knyv: ktves kortl tizenkt ves korig - az rzkszervek nevelse
oRousseau a hagyomnyos pedaggia kpviselivel szemben nem a jvend felnttet ltja a kisgyermekben. Tiszteletben tartja a gyermekkort, segti "jtkaiban, rmeiben, varzsos sztnletben". A gyermek a jelennek l, lassanknt kpes lesz arra, hogy elemi vgyait kielgtse. Fokozatosan kapcsolatot teremt nmaga s a klvilg dolgai kztt. Gondolkodsa az rzkelssel kezddik, lassan eljut az rtelemnek arra a fokra, melyet Rousseau "rzkel rtelemnek" nevez. Knyvek helyett konkrt rzkszervi tapasztalatokat knl Emilnek: "els mestereink a filozfiban a lbunk, a keznk, a szemnk".
oAz egyes rzkszervek fejlesztsre ebben az letkorban klns gondot kell fordtani. Igen fontosnak tartja a tapints, a lts, a halls, az zlels s a szagls rzkszerveinek a nevelst. Rendszeres testgyakorlst ajnl.
oRousseau ebben az letkori szakaszban nem akar tervszer tantst. Tizenkt esztends korig flsleges oktatni a gyermeket. Olvasni is csak akkor tanuljon meg, ha "rezni fogja annak szksgt". S akkor is csak a jtk kedvrt, hogy pldul egy ebdre szl meghvt kibetzhessen.
c) Harmadik knyv: tizenkt ves kortl tizent ves korig - az rtelmi nevels
oEzt az idszakot nevezi Rousseau az "rtelem bks korszak"-nak. A gyermeket mg nem gytrik a puberts kor bels lelki feszltsgei, szenvedlyes disszonancii. A lelki harmninak ezt a rvid peridust kell felhasznlni arra, hogy erflslegt rtelme kpzsre fordtsa.
oMost mr tudja, mi a klnbsg a jtk s a munka kztt. Mgsem gytrelem szmra a tanuls, hiszen felbredt mr benne "az ember termszetes kvncsisga minden irnt, ami kzelrl vagy tvolrl rinti".
oNevelje segtsgvel fedezze fel maga a termszetet, a tudomnyokat. Az t krnyez termszet jelensgeinek vizsglatval, gyjtemnyek sszelltsval, egyszer ksrletek elvgzsvel tanuljon fldrajzot, csillagszatot, fizikt. (A knyvek kzl egyedl Defoe "Robinson"-jt tartja alkalmas olvasmnynak.)
d) Negyedik knyv: tizent esztends kortl a hzassgktsig - az erklcsi nevels
oEz az idszak Rousseau felfogsa szerint az ember "msodik szletsnek" korszaka, ettl kezdve vlik etikailag formlhat lnny.
oEddig csak ltezett, most mr l. Vgydik az emberek utn, keresi a trsasgot. Ettl kezdve szknek bizonyulnak szmra az let zajtl tvol es vidki, falusi let keretei: vissza kell trnie a vrosba, az emberi trsadalomba.
oVissza kell trnie azrt is, mert erklcsi nevelse nem lehet teljes a trsasgtl elzrt robinzoni magnyban. Ebben az letkorban a termszetes krlmnyek kztt nevelt Emil mr felkszlt a trsas let megprbltatsaira, hiszen "elmje pontos s eltlet-mentes, szve szabad".
oA szv nevelsvel szorosan sszefgg a vallsos nevels: ennek is most jtt el az ideje.
oRousseau a szexulis nevelst is igen fontosnak tartja. Nagy hangslyt fordt arra, hogy a gyermek termszetes nemi rst ne siettessk kls hatsok.
e) tdik knyv: Sophie nevelse.
oHa Emil nevelst figyelemmel ksrve forradalmian j gondolatok sokasgra bukkantunk, akkor a nnevelssel foglalkoz fejezetet olvasva csaldnunk kell. Ebben a krdsben ugyanis szzadnak legelmaradottabb felfogst kpviselte.
oA frfi s a n Rousseau szerint kt hasonl teremtmny gykeresen eltr formban megalkotva. Mg a frfi lelkialkatt az aktivits s er, a nt a passzivits s gyengesg jellemzi. A n lete vgig kiskor marad: elbb apjnak, majd frjnek alrendelve l. A frfi cselekedeteiben sajt autonm egynisgt kvetheti, a n ezzel szemben kteles a kzvlemnynek, a konvenciknak engedelmeskedni.
oEmil leend felesgnek, Sophie-nak a nevelse is ennek megfelelen trtnik. Legfbb clja a hzias ernyek elsajtttatsa, a kecses modor s a mly rzelmek kibontakoztatsa. Mindemellett a helyesen nevelt n "jl olvas a frfi szvbl", szellemes trsalg, kivl megfigyelkpessggel rendelkezik. Frjvel egytt idelis harmnit alkot.
A n
Az idelis nrl alkotott elkpzelst jl rzkeltetik a kvetkez sorok: "Sophie nem szp, de az oldaln a frfiak elfelejtik a szp nket, a szp nk pedig elgedetlenkednek nmagukkal. Els pillanatra csinosnak is alig mondhat. De minl tovbb ltja az ember, annl inkbb megszpl. Nyer ott, ahol annyi ms veszt; amit pedig megnyert, tbb nem veszti el. [...] Nem kprztat el, de rdekel."
Emile et Sophie ou les solitaires, azaz: Emil s Sophie vagy a kt magnyos
A knyv kevss ismert, tredkben fennmaradt folytatsban az ifj pr gyermeknek nevelst bzza a hzitantra. Az idill mgis trkenynek bizonyul: a gyermek meghal, s a vrosba val visszatrtk utn Sophie is htlen lesz frjhez.
Emil elhagyja a "hitvny" hzassgtrt, tra kel, hogy bejrja a vilgot, de vndorlsa sorn foglyul ejtik. Vgl rabszolgaknt tallja meg lete cljt: zendlst szervez az elnyomk ellen. Rousseau vilgosan ltja sajt kora get problmit: az ellentmondst az ember individulis s szocilis meghatrozottsga, a termszetes letmd s a trsadalmi konvencik kztt.
Nincs kit: a termszetes mdon nevelked Emil s a szmra nevelt Sophie hzassga a romlott trsadalom kzegben szksgszeren kudarcba fullad. A "Magnyosok" drmja gy vgs soron megkrdjelezi az "Emil"-ben kifejtett pedaggiai elvek nagy rszt.
Emil hatsa
oRousseau felfogsa ksbb talakult: az individualista pedaggia fokozatosan trsadalmi-llampolgri nevelss formldott.
oRousseau pedaggiai gondolatvilga ellentmondsaival ma mr megkrdjelezhet vlekedseivel egytt is fordulpontot jelentett a pedaggia elmletnek s gyakorlatnak trtnetben. Az "Emil" hatsa rendkvli: elementris ervel befolysolta a rkvetkez vszzadok pedaggiai gondolkodst s a nevels gyakorlatt.
oA huszadik szzad reformmozgalmai nem rthetek meg gondolatvilgnak ismerete nlkl. Szzadunk reformpedaggiai mozgalmnak kpviseli kzl szinte valamennyien ktdnek Rousseau pedaggiai elkpzelseihez.
A magyar gyermektanulmnyi mozgalom
A 19. szzad vgn haznkban is termkeny talajra tallt a gyermek sajtossgait sokoldalan tanulmnyoz mozgalom: a pedolgia, vagy - ahogyan Nagy Lszl elnevezte - a gyermektanulmnyozs. A gyermekre vonatkoz anatmiai, biolgiai, szociolgiai ismeretek sszegzse mellett mindenekeltt a ksrleti llektan s az ennek talajn kibontakoz gyermekpszicholgia szolglt e pedaggiai irnyzat htterl.
Nagy Lszl
oA fiatal Nagy Lszl (1857-1931) a budai tantkpz intzet pedaggia s llektan tanraknt foglalkozott a ksrleti llektan s a gyermekpszicholgia krdseivel. 1889-ben megalakult a Magyar Tantkpz Intzeti Tanrok Orszgos Egyeslete, melynek ftitkra Nagy Lszl lett. Ugyancsak t vlasztottk meg az egyeslet kzlnynek, a "Magyar Tantkpz" c. folyiratnak a fszerkesztjv. Az egyeslet kzgylsein s a folyirat hasbjain egyms utn jelentek meg a tantkpzs fejlesztst srget cikkek, a pszicholgia s pedaggia oktatsnak aktulis krdseivel foglalkoz eladsok, illetve tanulmnyok.
oNagy Lszl - mint az egyeslet ftitkra s a kzlny fszerkesztje - jelents szerepet jtszott az 1896-ban Budapesten megrendezett II. Orszgos s Egyetemes Tangyi Kongresszus elksztsben s szervezsben.
Magyar Gyermektanulmnyi Trsasg
Hosszas szervezmunka eredmnyeknt - melyben Nagy Lszl oroszlnrszt vllalt - 1906-ban vgre megalakult a Magyar Gyermektanulmnyi Trsasg. Nagy Lszl lete ettl kezdve szervesen sszefondott a gyermektanulmnyi mozgalommal. Kzvetlen munkatrsa gy emlkezett meg rla: "Nagy Lszl ez idtl kezdve egszen a gyermektanulmnyozs. Minden perce ez, a legteljesebben s a legnzetlenebbl. Ennek rdekben apostol s harcos, agittor s tuds egy szemlyben; tanul s tant, brl s buzdt, serkent s hveket toboroz, anyagi tmogats utn jr, reml s csaldik. De soha nem csgged."
A gyermek
oA trsasg hamarosan szles kr tevkenysget fejtett ki a gyermekkzpont pedaggiai felfogs npszerstse rdekben: tanfolyamokat szerveztek pedaggusok rszre, knyveket, folyiratokat adtak ki stb. Ilyen volt "A gyermek" cm lap, amely - Nagy Lszl fszerkesztsvel - 1907-ben jelent meg elszr, s egszen 1943-ig rendszeresen kzlt pedaggiai-pszicholgiai trgy cikkeket.
oA gyermektanulmnyozs budapesti kzpontjn kvl hamarosan vidki fikkrk is ltrejttek. 1914-ben mr 4000 tagot tartott nyilvn a trsasg. A mozgalom nemcsak a nevelstudomny mvelinek figyelmt keltette fel - a herbartinus pedaggia kpviseli nem rejtettk vka al ellenrzseiket - hanem a pedaggustrsadalom legszlesebb rtegeiben keltett visszhangot.
A pedaggia kritikja
o"A gyermektanulmnyozs megindulsa eltt - rta Bognr Cecil pszicholgus, a budapesti bencs gimnzium tanra - a pedaggia majdnem kizrlag rtktudomny volt. Feladatnak azt tekintette, hogy megllaptsa, milyennek kell lennie az embernek, teht miv kell nevelni a gyermeket, mely ernyeket kell megszereznie, mire van leginkbb szksge a kultrjavakbl, vagyis mi az az ismeretanyag, amit meg kell tanulnia.
oA pedaggia megalkotta az emberi idelt, kitzve a nevels cljt. Az eszkzk megvlogatsnl a clt tekintette, de kevss vette figyelembe a nevelend gyermek testi s lelki sajtossgait. Knnyen rthet ebbl, hogy az eszkzk megvlogatsa nem volt mindig szerencss s a nevels mdszere nem mindig a legjrhatbb utakon vezetett a kitztt cl fel."
Iskolaksrletek
oA gyermektanulmnyozs elveit kvnta a gyakorlatba tltetni kt olyan budapesti intzmny, amely a maga korban eurpai hrnvre tett szert. Az egyik a Domokos Lszln vezetsvel 1914-1949 kztt mkd "j iskola", ahol 6-18 ves lenyok tanultak; a msik pedig Nemesn Mller Mrta 1915-1943-ig fennll intzete, a "Csaldi Iskola". Ide 6-10 ves fik s lnyok jrtak.
oAz j Iskola tantervt maga Nagy Lszl ksztette el, Domokos Lszln "ritka hsggel, okossggal s tisztnltssal" valstotta meg. A nevels-oktats legfbb meghatrozja "a gyermek letkornak bels trvnyszersge" volt. A pedaggusok bizalmas, kzvetlen kapcsolatot alaktottak ki nvendkeikkel, igyekeztek felbreszteni bennk az aktivitst, ntevkenysget, a munka szeretett.
|