szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
REFORMPEDAGGIA
REFORMPEDAGGIA : REFORMPEDAGGIA

REFORMPEDAGGIA

A szerk.  2008.01.09. 09:51

2. rsz pps. prezentci alapjn

A nevels tartalma s az letkori szakaszok

oRousseau szaktott a korbbi mechanikus szimmetrikus letkori periodizcikkal. (Olyanokkal, mint pldul Comenius, aki ngyszer hat esztends iskolarendszert vzolt fel a Didactica Magnban.)

oA gyermeki fejlds szakaszait t peridusra osztja. Ezeknek egy-egy "knyv" (azaz fejezet) felel meg pedaggiai regnyben az "Emil"-ben.

a) Els knyv: szletstl a beszdig (krlbell ktves korig) - testi nevels

oEz a kisgyermek kora, akinek lett a gynyr s a fjdalom uralma jellemzi. A gyermek gyenge, kiszolgltatott lny, aki sajt nyomorsga ellen csak knnyekkel tud vdekezni.

oRousseau pedaggija gyermekkzpont, ennek ellenre hatrozottan elutastja a ddelget, knyeztet nevelst: "A gyermek els knnye krs" - rja. "Ha nem gyelnk r csakhamar parancs lesz belle. Azzal kezdi, hogy segtsget kr, s azzal vgzi, hogy szolglni kell neki. gy ppen sajt gyengesgbl, amelybl kezdetben fggsnek rzse fakad, jn ltre aztn a hatalom s uralkods eszmje."

b) Msodik knyv: ktves kortl tizenkt ves korig - az rzkszervek nevelse

oRousseau a hagyomnyos pedaggia kpviselivel szemben nem a jvend felnttet ltja a kisgyermekben. Tiszteletben tartja a gyermekkort, segti "jtkaiban, rmeiben, varzsos sztnletben". A gyermek a jelennek l, lassanknt kpes lesz arra, hogy elemi vgyait kielgtse. Fokozatosan kapcsolatot teremt nmaga s a klvilg dolgai kztt. Gondolkodsa az rzkelssel kezddik, lassan eljut az rtelemnek arra a fokra, melyet Rousseau "rzkel rtelemnek" nevez. Knyvek helyett konkrt rzkszervi tapasztalatokat knl Emilnek: "els mestereink a filozfiban a lbunk, a keznk, a szemnk".

oAz egyes rzkszervek fejlesztsre ebben az letkorban klns gondot kell fordtani. Igen fontosnak tartja a tapints, a lts, a halls, az zlels s a szagls rzkszerveinek a nevelst. Rendszeres testgyakorlst ajnl.

oRousseau ebben az letkori szakaszban nem akar tervszer tantst. Tizenkt esztends korig flsleges oktatni a gyermeket. Olvasni is csak akkor tanuljon meg, ha "rezni fogja annak szksgt". S akkor is csak a jtk kedvrt, hogy pldul egy ebdre szl meghvt kibetzhessen.


c) Harmadik knyv: tizenkt ves kortl tizent ves korig - az rtelmi nevels

oEzt az idszakot nevezi Rousseau az "rtelem bks korszak"-nak. A gyermeket mg nem gytrik a puberts kor bels lelki feszltsgei, szenvedlyes disszonancii. A lelki harmninak ezt a rvid peridust kell felhasznlni arra, hogy erflslegt rtelme kpzsre fordtsa.

oMost mr tudja, mi a klnbsg a jtk s a munka kztt. Mgsem gytrelem szmra a tanuls, hiszen felbredt mr benne "az ember termszetes kvncsisga minden irnt, ami kzelrl vagy tvolrl rinti".

oNevelje segtsgvel fedezze fel maga a termszetet, a tudomnyokat. Az t krnyez termszet jelensgeinek vizsglatval, gyjtemnyek sszelltsval, egyszer ksrletek elvgzsvel tanuljon fldrajzot, csillagszatot, fizikt. (A knyvek kzl egyedl Defoe "Robinson"-jt tartja alkalmas olvasmnynak.)


d) Negyedik knyv: tizent esztends kortl a hzassgktsig - az erklcsi nevels

oEz az idszak Rousseau felfogsa szerint az ember "msodik szletsnek" korszaka, ettl kezdve vlik etikailag formlhat lnny.

oEddig csak ltezett, most mr l. Vgydik az emberek utn, keresi a trsasgot. Ettl kezdve szknek bizonyulnak szmra az let zajtl tvol es vidki, falusi let keretei: vissza kell trnie a vrosba, az emberi trsadalomba.

oVissza kell trnie azrt is, mert erklcsi nevelse nem lehet teljes a trsasgtl elzrt robinzoni magnyban. Ebben az letkorban a termszetes krlmnyek kztt nevelt Emil mr felkszlt a trsas let megprbltatsaira, hiszen "elmje pontos s eltlet-mentes, szve szabad".

oA szv nevelsvel szorosan sszefgg a vallsos nevels: ennek is most jtt el az ideje.

oRousseau a szexulis nevelst is igen fontosnak tartja. Nagy hangslyt fordt arra, hogy a gyermek termszetes nemi rst ne siettessk kls hatsok.

e) tdik knyv: Sophie nevelse.

oHa Emil nevelst figyelemmel ksrve forradalmian j gondolatok sokasgra bukkantunk, akkor a nnevelssel foglalkoz fejezetet olvasva csaldnunk kell. Ebben a krdsben ugyanis szzadnak legelmaradottabb felfogst kpviselte.

oA frfi s a n Rousseau szerint kt hasonl teremtmny gykeresen eltr formban megalkotva. Mg a frfi lelkialkatt az aktivits s er, a nt a passzivits s gyengesg jellemzi. A n lete vgig kiskor marad: elbb apjnak, majd frjnek alrendelve l. A frfi cselekedeteiben sajt autonm egynisgt kvetheti, a n ezzel szemben kteles a kzvlemnynek, a konvenciknak engedelmeskedni.

oEmil leend felesgnek, Sophie-nak a nevelse is ennek megfelelen trtnik. Legfbb clja a hzias ernyek elsajtttatsa, a kecses modor s a mly rzelmek kibontakoztatsa. Mindemellett a helyesen nevelt n "jl olvas a frfi szvbl", szellemes trsalg, kivl megfigyelkpessggel rendelkezik. Frjvel egytt idelis harmnit alkot.

A n

         Az idelis nrl alkotott elkpzelst jl rzkeltetik a kvetkez sorok: "Sophie nem szp, de az oldaln a frfiak elfelejtik a szp nket, a szp nk pedig elgedetlenkednek nmagukkal. Els pillanatra csinosnak is alig mondhat. De minl tovbb ltja az ember, annl inkbb megszpl. Nyer ott, ahol annyi ms veszt; amit pedig megnyert, tbb nem veszti el. [...] Nem kprztat el, de rdekel."

Emile et Sophie ou les solitaires, azaz: Emil s Sophie vagy a kt magnyos

         A knyv kevss ismert, tredkben fennmaradt folytatsban az ifj pr gyermeknek nevelst bzza a hzitantra. Az idill mgis trkenynek bizonyul: a gyermek meghal, s a vrosba val visszatrtk utn Sophie is htlen lesz frjhez.

         Emil elhagyja a "hitvny" hzassgtrt, tra kel, hogy bejrja a vilgot, de vndorlsa sorn foglyul ejtik. Vgl rabszolgaknt tallja meg lete cljt: zendlst szervez az elnyomk ellen. Rousseau vilgosan ltja sajt kora get problmit: az ellentmondst az ember individulis s szocilis meghatrozottsga, a termszetes letmd s a trsadalmi konvencik kztt.

         Nincs kit: a termszetes mdon nevelked Emil s a szmra nevelt Sophie hzassga a romlott trsadalom kzegben szksgszeren kudarcba fullad. A "Magnyosok" drmja gy vgs soron megkrdjelezi az "Emil"-ben kifejtett pedaggiai elvek nagy rszt.

Emil hatsa

 

oRousseau felfogsa ksbb talakult: az individualista pedaggia fokozatosan trsadalmi-llampolgri nevelss formldott.

oRousseau pedaggiai gondolatvilga ellentmondsaival ma mr megkrdjelezhet vlekedseivel egytt is fordulpontot jelentett a pedaggia elmletnek s gyakorlatnak trtnetben. Az "Emil" hatsa rendkvli: elementris ervel befolysolta a rkvetkez vszzadok pedaggiai gondolkodst s a nevels gyakorlatt.

oA huszadik szzad reformmozgalmai nem rthetek meg gondolatvilgnak ismerete nlkl. Szzadunk reformpedaggiai mozgalmnak kpviseli kzl szinte valamennyien ktdnek Rousseau pedaggiai elkpzelseihez.

A magyar gyermektanulmnyi mozgalom

         A 19. szzad vgn haznkban is termkeny talajra tallt a gyermek sajtossgait sokoldalan tanulmnyoz mozgalom: a pedolgia, vagy - ahogyan Nagy Lszl elnevezte - a gyermektanulmnyozs. A gyermekre vonatkoz anatmiai, biolgiai, szociolgiai ismeretek sszegzse mellett mindenekeltt a ksrleti llektan s az ennek talajn kibontakoz gyermekpszicholgia szolglt e pedaggiai irnyzat htterl.

Nagy Lszl

oA fiatal Nagy Lszl (1857-1931) a budai tantkpz intzet pedaggia s llektan tanraknt foglalkozott a ksrleti llektan s a gyermekpszicholgia krdseivel. 1889-ben megalakult a Magyar Tantkpz Intzeti Tanrok Orszgos Egyeslete, melynek ftitkra Nagy Lszl lett. Ugyancsak t vlasztottk meg az egyeslet kzlnynek, a "Magyar Tantkpz" c. folyiratnak a fszerkesztjv. Az egyeslet kzgylsein s a folyirat hasbjain egyms utn jelentek meg a tantkpzs fejlesztst srget cikkek, a pszicholgia s pedaggia oktatsnak aktulis krdseivel foglalkoz eladsok, illetve tanulmnyok.

oNagy Lszl - mint az egyeslet ftitkra s a kzlny fszerkesztje - jelents szerepet jtszott az 1896-ban Budapesten megrendezett II. Orszgos s Egyetemes Tangyi Kongresszus elksztsben s szervezsben.

Magyar Gyermektanulmnyi Trsasg

         Hosszas szervezmunka eredmnyeknt - melyben Nagy Lszl oroszlnrszt vllalt - 1906-ban vgre megalakult a Magyar Gyermektanulmnyi Trsasg. Nagy Lszl lete ettl kezdve szervesen sszefondott a gyermektanulmnyi mozgalommal. Kzvetlen munkatrsa gy emlkezett meg rla: "Nagy Lszl ez idtl kezdve egszen a gyermektanulmnyozs. Minden perce ez, a legteljesebben s a legnzetlenebbl. Ennek rdekben apostol s harcos, agittor s tuds egy szemlyben; tanul s tant, brl s buzdt, serkent s hveket toboroz, anyagi tmogats utn jr, reml s csaldik. De soha nem csgged."

A gyermek

oA trsasg hamarosan szles kr tevkenysget fejtett ki a gyermekkzpont pedaggiai felfogs npszerstse rdekben: tanfolyamokat szerveztek pedaggusok rszre, knyveket, folyiratokat adtak ki stb. Ilyen volt "A gyermek" cm lap, amely - Nagy Lszl fszerkesztsvel - 1907-ben jelent meg elszr, s egszen 1943-ig rendszeresen kzlt pedaggiai-pszicholgiai trgy cikkeket.

oA gyermektanulmnyozs budapesti kzpontjn kvl hamarosan vidki fikkrk is ltrejttek. 1914-ben mr 4000 tagot tartott nyilvn a trsasg. A mozgalom nemcsak a nevelstudomny mvelinek figyelmt keltette fel - a herbartinus pedaggia kpviseli nem rejtettk vka al ellenrzseiket - hanem a pedaggustrsadalom legszlesebb rtegeiben keltett visszhangot.

A pedaggia kritikja

o"A gyermektanulmnyozs megindulsa eltt - rta Bognr Cecil pszicholgus, a budapesti bencs gimnzium tanra - a pedaggia majdnem kizrlag rtktudomny volt. Feladatnak azt tekintette, hogy megllaptsa, milyennek kell lennie az embernek, teht miv kell nevelni a gyermeket, mely ernyeket kell megszereznie, mire van leginkbb szksge a kultrjavakbl, vagyis mi az az ismeretanyag, amit meg kell tanulnia.

oA pedaggia megalkotta az emberi idelt, kitzve a nevels cljt. Az eszkzk megvlogatsnl a clt tekintette, de kevss vette figyelembe a nevelend gyermek testi s lelki sajtossgait. Knnyen rthet ebbl, hogy az eszkzk megvlogatsa nem volt mindig szerencss s a nevels mdszere nem mindig a legjrhatbb utakon vezetett a kitztt cl fel."

Iskolaksrletek

oA gyermektanulmnyozs elveit kvnta a gyakorlatba tltetni kt olyan budapesti intzmny, amely a maga korban eurpai hrnvre tett szert. Az egyik a Domokos Lszln vezetsvel 1914-1949 kztt mkd "j iskola", ahol 6-18 ves lenyok tanultak; a msik pedig Nemesn Mller Mrta 1915-1943-ig fennll intzete, a "Csaldi Iskola". Ide 6-10 ves fik s lnyok jrtak.

oAz j Iskola tantervt maga Nagy Lszl ksztette el, Domokos Lszln "ritka hsggel, okossggal s tisztnltssal" valstotta meg. A nevels-oktats legfbb meghatrozja "a gyermek letkornak bels trvnyszersge" volt. A pedaggusok bizalmas, kzvetlen kapcsolatot alaktottak ki nvendkeikkel, igyekeztek felbreszteni bennk az aktivitst, ntevkenysget, a munka szeretett.



 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!