szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
REFORMPEDAGGIA
REFORMPEDAGGIA : REFORMPEDAGGIA

REFORMPEDAGGIA

A szerk.  2008.01.09. 09:52

3.rsz pps. prezentci alapjn

Nagy Lszl pedaggija

oNagy Lszl azrt dolgozott, hogy a nevel-katat munka a gyermek bels vilgnak tudomnyos igny megismersre tmaszkodjk. Ezt a clt szolglta 1908-ban megjelent knyve, "A gyermek rdekldsnek llektana" is.

oMvben a korbbi rdeklds-elmleteket vizsglva brlja Herbartnak s kvetinek intellektualista felfogst. Nagy Lszl knyvben kifejti, hogy az rdeklds folyamatban ugyan a lelki let klnbz elemei vesznek rszt, de az rdeklds leginkbb jellemz vonsa s "folyamatot irnyt mozgatereje az rzelem".

Nagy Lszl a gyermek rdekldsnek alakulsban t fejldsi fokozatot klnbztet meg:

o1. Az rzki rdeklds foka szletstl 2 ves korig tart. Ekkor a gyermek rdekldst az rzkszervi benyomsok ktik le, azok az impresszik, melyek rzkszerveit kellemesen foglalkoztatjk. Nagyon fontos, hogy a gyermeknek a klvilggal val rintkezst elmozdtsuk, rzkszerveinek tapasztalsi lehetsget adjunk.

o2. A szubjektv rdeklds foka a 2-7 esztends korban jelentkezik. A gyermek ekkor mr inkbb trgyak irnt rdekldik, de ennek a trgyi rdekldsnek az a kivlaszt szempontja, hogy az adott trgy mennyire indtja meg kpzelett, mennyire segti ntevkenysgt. A gyermekben ekkor mg az sztnei uralkodnak.

Az rdeklds

o3. Az objektv rdeklds foka 7-10 ves korig tart. Itt a trgyak mr nem szubjektv hatsukkal vltjk ki a gyermek rdekldst, hanem trgyi hasznuk miatt. "A gyermek minden j dolgot meg akar ismerni, amely a szeme el kerl." A trgyakat a gyermek aszerint rtkeli, hogy mennyire tudja hasznostani ket konkrt cselekvsben, a valsg megismersben. El kell mozdtani a gyermek termszethez val kzeledst, termszetbe val belelst - tancsolja Nagy Lszl.

 

Az rdeklds

o4. Ezutn kvetkezik az llandsult objektv rdeklds foka a 10-15 ves korban. A korbbi rdeklds ebben a korban hosszabb idre llandsul egyes tevkenysgek irnt. A gyermekben kialakul az nfegyelmezettsg, az sszpontost kpessg megfelel szintje. A gyermek egynisge ekkor bontakozik ki erteljesebben.

 

o5. 15 ves kortl a serdlstl ri el a gyermek a logikai rdeklds fokt. Az ifj ekkor mr a szemlyek, trgyak, jelensgek eszmei tartalma, a tapasztalatok bels sszefggse irnt rdekldik. A gyermeket az eszmk s idelok irnti lelkeseds jellemzi, ezeket az eszmket kisznezi, szubjektvv teszi. Ebben az idszakban vlik a gyermek ntudatos trsadalmi lnny. Ezt az idszakot nevezi Nagy Lszl az llandsult logikai rdeklds foknak.

Oktatsi cl

         Nagy Lszl szerint az oktats clja a vilgos, tiszta fogalmi ismeretek ("tiszta objektv szemlletek") ltrehozsa. Az oktats folyamata kt, szervesen egymsba vel szakaszra bomlik:

az rdeklds kialakulsnak folyamatra, majd

a "tiszta szemlletek" megjelensnek szakaszra.

         Az oktatsnak "egyniesnek", azaz egynre szabottnak kell lennie. Csak akkor lehet eredmnyes, ha alkalmazkodik az "egyni erkhz". Mikzben a gyermek sszeveti a rgi ismereteit az j tapasztalatokkal, felbred benne a hinyrzet sztne: az ismeretlen felfedezsnek, megismersnek vgya. Az ilyen oktats mr valban szemlyisgforml, nevel hats.

Didaktika gyermek-fejldstani alapon

 

oNagy Lszl mr a szzad tzes veinek kzepn megrta egyik legjelentsebb mvt, a "Didaktika gyermek-fejldstani alapon" cm knyvt. Ez csak ksbb, 1921-ben jelent meg nyomtatsban. Kzben, az szirzss forradalom alatt tervezetet dolgozott ki "A magyar kzoktats reformja" cmmel. Ebben a kzoktatsi rendszer alapjt mr a 6-14 ves gyermekek szmra szervezett nyolcosztlyos egysges npiskola kpezi. A "Didaktika" e npiskola 5-6 s 7-8 osztlyos tantervt tartalmazza.

 

oRadiklisan j elem ebben a tantervben a gyermekbl trtn kiinduls elve. Nagy Lszl nem a szaktudomnyokbl vagy az ezeket lekpez szaktrgyakbl kiindulva bontja le a tananyagot osztlyokra, hanem a gyermek fejldsnek szakaszait vve alapul.

Cselekv iskola

oNagy Lszl pedaggijnak kzponti alakja a gyermek. Nagy fontossgot tulajdontott a gyermek aktivitsnak, ntevkenysgnek, ezzel prhuzamosan a gyermek s tanr, a gyermek s a msik gyermek egyttmunklkodsnak. Egyni ksrletezs s problmamegolds - ez a gyermektanulmnyi alapokon nyugv iskola egyik legfbb jellemzje. Mindehhez a tanr megfontolt segtsgnyjtsa, httrbe hzd szervez-tevkenysge csatlakozik. Nagy Lszl iskolja teht "cselekv iskola", ahol a gyermek "munkja", tevkenysge uralkodik, szemben a tradicionlis herbarti "tanuliskola" tanrkzpontsgval, ahol a tanr s a gyerekek bels lelki aktivitsa (kpzetgyaraptsa) dominl.

ISKOLAGY S PEDAGGIA A XX. SZZADBAN
j pedaggiai s pszicholgiai trekvsek

oA herbartinus pedaggia kritikusai azt lltottk, hogy a nevelsre vonatkoz mindennem filozfiai spekulci felesleges s hasztalan, az j nevelstudomny csakis egzakt, termszettudomnyos mdszerekkel dolgoz, deszkriptv - azaz minden normatv mozzanattl mentes - diszciplna lehet.

oEzzel sszefggsben bontakozott ki a szzadforduln a herbartinus pedaggia talajn mkd hagyomnyos, "zrt iskolk" kritikja: Mindent elre ltni, eltervezni, megszabni, az engedetlen gyermeket ersen kzben tartani, a jl kidolgozott s egyedl hatsosnak tartott rendszerbe beleszoktatni, ha kell, beletrni - ezekkel a jellemzkkel foglaljk ssze a herbartinius pedaggiai gyakorlat mltn kritizlt jellemzit.

Herbart kritikja

         Elre elksztett tanterv alapjn, pontosan meghatrozott tanmenettel, napraksz tananyag alapjn dolgoz iskolban szigoran megszabott rarend keretei kztt folyik a szablyos idkznknt vltakoz tantrgyak tantsa, meghatrozott rendszer (formlis fokozatok) szerint, amg a cseng meg nem szlal, a tant sznetet nem ad, majd j tantrgy tantsba nem kezd. A nehz, sokszor elmozdthatatlan padokkal felszerelt - a mozgkony, cselekedni vgy, beszdes gyermekeket mozdulatlansgra, hallgatsra, a tant szavainak befogadsra knyszert - osztlyteremben trtn tants fszereplje s irnytja a padok fl emelked katedrrl letekint, plcval s egyb fegyelmez eszkzkkel csendet parancsol, a dolgok folyst nknyesen megllapt tant.

Herbart kritikja

oEzt az intzmnyes gyakorlatot - a hallgats s leckefelmonds iskoljt - akartk megszntetni a XX. szzad elejn kibontakoz reformpedaggia kpviseli. A helybe lp j iskolt az eurpai fejlds ms irnyzataiban gykerez gondolatban s trsadalmi gyakorlatban vltk felfedezni. Az ezzel sszefggsben kibontakoz Herbart-kritika, s a "zrt iskolk" brlata - a korbban mr ismertetett j szellemi ramlatok (pozitivizmus, letfilozfia, kultrakritika stb.) s trsadalmi mozgalmak hatsn tl - legerteljesebben kt, egymssal szoros kapcsolatban ll trekvsben, a pragmatizmus nevelsfelfogsban s a gyermektanulmnyi mozgalomban jelentkezett.


A pragmatizmus nevelsfelfogsa

oWilliam James (1842-1910), a pragmatizmus jelents gondolkodja.

oIgaz az, ami az ember "munkakpessge", a gyakorlati cselekvs (grgl: pragma) szempontjbl hasznos.

oMint laboratriumalapt, tanknyvr s mint filozfus dnten befolysolja az amerikai pszicholgia sajt arculatnak kialakulst. 1875-ben nyitja meg Amerika els pszicholgiai laboratriumt a Harvard Egyetemen.

William James

oSzakt a tiszta megismers illzijval, az intellektulis antropolgival. Az embert elsdlegesen cselekv lnyknt rtelmezi.

oAz ember vlaszt lny - mondja - akinek lett vlasztsai hozzk ltre. Ez a gondolat kivlan megfelel az amerikai trsadalom hitvallsnak, a "self made man" [nmagt megteremt ember] filozfijnak s pszicholgijnak.

j emberidel

oA XIX. szzad vgnek gyors gazdasgi fellendlse, az amerikai demokrcia intzmnyrendszernek teljes kiplse, s az ezzel egytt jr dinamikus trsadalmi vltozsok ugyanis a "korltlan lehetsgek hazjban" - rszben a pragmatizmus eszmei tmogatsval - egy j emberidel kibontakozst tettk lehetv. A szabad individuum, a cselekedni, vlasztani tud ember eszmnye ez, akit nem segtenek szletsi eljogai, s nem gtolnak a szletsbl fakad htrnyok; akinek karrierje, boldogulsa kizrlag sajt tehetsgtl fgg; aki az llandan vltoz vilg konkurenciaharcban is kpes talpon maradni, rvnyeslni, j egzisztencit teremteni.

oEz a megvltozott helyzet komoly kihvst jelentett a hagyomnyos amerikai iskola szmra is, amelyre a pragmatizmus egyik legjelentsebb pedaggiai reprezentnsa John Dewey keresi meg a megoldst.

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!