REFORMPEDAGGIA
A szerk. 2008.01.09. 09:53
4.rsz pps prezentci alapjn
John Dewey pedaggija
oDewey hitvallsa: az iskola maga az let
oPedaggijnak filozfiai alapvetse James gondolataiban gykerezik. Az egynt - vli Dewey - a trsadalmi tevkenysg sorn mindig valami individulis cl, sajt rdekeinek megvalstsa vezrli, ezrt alapvet trekvse, hogy ehhez megfelel eszkzket talljon. Szmra minden kls s bels tnyez csupn eszkz arra, hogy segtsgvel cselekvse sorn valamilyen feladatot megoldjon. Az eszmk, az rzki tapasztalatok, a tuds, a trgyi objektumok csupn addig rtkesek az egyn szmra, ameddig s amilyen mrtkben cselekvses nmegvalstst segtik.
John Dewey pedaggija
oVlemnye szerint az let, a trsadalom, a nevels folyamata adja a nevels cljait, s szolgltatja az ezek megvalstshoz szksges eszkzket.
oA gyermek gy a trsadalmi viszonyok rszv vlik. A nevels ezen keresztl kszti fel a jv trsadalmra: "A demokrcia s a modern termelsi felttelek miatt nem tudjuk pontosan megjsolni, hogy milyen lesz a civilizci hsz v mlva. Ezrt lehetetlen a gyermeket adott helyzetekre felkszteni. Csak gy lehet t a jvre nevelni, ha megtantja arra, hogy ura legyen nmagnak.
John Dewey pedaggija
oA gyermeket ezrt az letre kell felkszteni. Az iskola maga legyen a valsgos let, azokbl a tapasztalatokbl tpllkozzk, amelyekkel a gyermek otthon, krnyezetben, a jtsztren tallkozik. Az iskolnak teht egy leegyszerstett trsadalmi krnyezetet kell nyjtania, ami a csaldi letbl s a gyermek ltal mr megismert cselekvsformkbl njn ki.
oSzaktani kell a Herbart-fle "knyviskol"-val, mivel abban nem alakthat ki a cselekv ember - fogalmazza meg az les kritikt. Nem igaz ugyanis, hogy a tuds gy jn ltre, mint a tiszta lapra rt betk, a viaszba nyomott pecst, vagy a fnykpezgp lemezre felvett kp.
ogy csupn ismereteket szerez a gyermek, de nem tanulja meg a legfontosabbat, magt az ismeretszerzst, hiszen az iskolban kszen kap mindent. Az letben viszont nincsenek ksz ismeretek, ott az embernek magnak kell hasznosthat tudst szereznie. Ezrt az ismeretszerzs kszsgnek megtantsa a korszer iskola alapvet feladata.
Egyetemi Elemi Iskola
Dewey felfogsa szerint a kvnatos nevels csak gy valsthat meg, ha felszmoljk a hagyomnyos "tanknyviskolt", a tanuls s leckefelmonds iskoljt. Megszntetik annak minden tradicionlis elemvel egytt (hagyomnyos iskolaplet, tanv, tanterv, tanra, osztly, tantrgy, tanknyv, feleltets stb.), s helybe olyan iskolt teremtenek, amely lehetsget teremt a gyermekek sokszn, sajt tapasztalataikban gykerez cselekvsre, s szoros kapcsolatban ll krnyezetvel. Elkpzelsnek gyakorlati megvalstsra 1896-ban Chicagban ltrehozta els n. laboratriumi iskoljt, az Egyetemi Elemi Iskolt.
Dewey iskolamodellje
"Minden egyes iskolnk egy kicsi kis trsadalmi kzssgg vlik (embryonic community life) az alkot munka tpusaival, amely a nagyobb trsadalom letnek tkre."
Az ltala elkpzelt iskola klcsnhatsban ll:
•a gyermek otthoni krnyezetvel,
•a termszeti krnyezettel, amelybe beletartozik az iskola kzvetlen s tvolabbi krnyezete,
•az zleti lettel s a termelssel,
•a tudomnnyal (kutatssal) s az arra elkszt egyetemmel.
Az iskola plete
oMegkonstrulja a "jv iskoljnak" plett, amelynek "fldszintjn" az otthon s az zleti let (termels) kapcsolatai valsulnak meg. Az ehhez kapcsold gyakorlati tevkenysgek szntere a konyha, az ebdl, a mhelyek (fa-, fmmegmunkls, textilkszts: szvde-fonoda), ezekhez kapcsoldik a knyvtr, mindazoknak az rtelmi s szellemi forrsoknak a gyjthelye, amelyek megvilgtjk a gyakorlati tevkenysget, amelyek ennek a munknak rtelmet s ltalnos rtket klcsnznek".
oAz iskola "emeletn" a "fldszinten" foly gyakorlati munkhoz kapcsold laboratriumi vizsglatok (fizikai, kmiai, biolgiai), mvszeti tevkenysgek (zene, rajz) folynnak, a kzppontban pedig a mzeum kapna helyet.
oA Dewey-fle iskolakoncepci legszembetnbb sajtossga, hogy megsznteti a hagyomnyos osztlytermet a katedrval, az iskolapadokkal s a szoksos fali szemlltet eszkzkkel. Ezek helybe jl felszerelt laboratriumokat, mhelyeket, mtermeket (festszet, szobrszat) zenetermeket kvn berendezni.
Projekt mdszer
o"Az egyedl trvnyes eszkz arra - rja Dewey -, hogy a nehzsgbl ki lehessen jutni az lenne, ha a tantsi anyagot tformlnk, a gyermek lethez alkalmaznk s bevinnnk szellemi ltkrbe."
oDewey ezen gondolatn alapszik a tantvnya, W. H. Kilpatrick (1871-1965) ltal kidolgozott - a reformpedaggiai mozgalmak hatsra vilgszerte ismertt vlt - project mdszer. Ez a hagyomnyos tanterv helyett a tananyagot a gyermek rdekldsn alapul, letszer feladategysgek kr csoportostotta, melyek elsajttsa nllan, az egyes tanulk fejldsi sajtossgainak, egyni fejldsi temnek megfelelen trtnt.
A gyermektanulmny
oA mlt szzad utols vtizedben - Dewey koncepcijval prhuzamosan - szintn az Egyeslt llamokbl indult hdt tjra a korszak msik jelents pedaggiai-pszicholgiai irnyzata, a gyermektanulmny. Ksbb szorosan sszefondott a kibontakoz reformpedaggival, s egyben pszicholgiai-antropolgiai megalapozst biztostott szmra.
oA gyermektanulmny ltrejttnek htterben ott talljuk Rousseau gyermekfelfogst, a XIX. szzadi pozitivizmus tudomnyfelfogst, a spenceri evolcis pszicholgia hatst, a vilgszerte felgyorsul ipari-termszettudomnyos fejldst.
Stanley Hall
oA trekvsek kzppontjban a worchesteri Clark Egyetem llt. Ennek rektora, a kivl pszicholgus-gyermektanulmnyoz, Stanley Hall gy vlte, hogy a gyermekre vonatkoz ismereteket - megbontva ezzel az emberrel foglalkoz tudomnyok hagyomnyos rendszert - nll, j diszciplnaknt kell kezelni: minden tudomnybl kiemelve a gyermekkel kapcsolatos ismereteket. Az j tudomnyg, a gyermektanulmny - vagy ahogy Hall egyik tantvnya tallan elnevezte, a pedolgia - anatmiai, fiziolgiai, biolgiai, antropolgiai, pszicholgiai, etnogrfiai, szociolgiai, s egyb tudomnyos ismeretek rendszere, melyeket kzs trgyuk, a gyermek fz laza egysgbe.
j nevelstudomny
A mozgalom jeles kpviseli, mit pldul A. Binet, E. Claparde, E. Meumann nagy hatst gyakoroltak a pedaggia elmletre s a hagyomnyos nevelstudomnyt s iskolai gyakorlatot brl - helyre gyermekkzpont iskolamodelleket kidolgoz - reformpedaggia fejldsre. Arra trekedtek, hogy a hagyomnyos normatv pedaggia helyett egy gykeresen j, a gyermeki lt sajtossgait - a tudomnyos llektani megfigyelsek s vizsglatok alapjn - ler, tudomnyos mdszerekkel ellenrztt nevelstudomnyt hozzanak ltre.
Binet
A gyermektanulmnyozk elkpzelseit errl az j pedaggirl jl tkrzi A. Binet (1857-1911) 1898-ban kiadott mve, "A szellemi fradtsg" elszava: "Tulajdonkppen nem arrl van sz, hogy a rgi pedaggit megreformljuk, hanem, hogy j pedaggit teremtsnk. A rgi pedaggit, br vannak egyes j rszei, teljesen el kell vetni, mert gykerig hat hibja van: tetszeni akar. [...] Az j pedagginak megfigyelsen s tapasztalson kell alapulnia, s mindenekeltt ksrletinek kell lennie."
Pedaggiai ksrlet
oA ksrleti pedaggia gy felfogva nem ms, mint empirikus pedaggiai kutats, amely a tapasztalati kutats minden eszkzt (tmeges vizsglatok, ksrlet, megfigyels, mrs, ankt, matematikai statisztika stb.) a pedaggiai vizsglds szolglatba lltja.
oLegfbb mdszere a pedaggiai ksrlet, amely a fejld s tevkeny gyermekre alkalmazott pszicholgiai ksrlet.
oA ksrleti pedaggia legnagyobb mdszertani s tartalmi jtsa az, hogy valamennyi pedaggiai problmt a nvendkbl kiindulva igyekszik megoldani.
Eduard Claparde
oA gyermektanulmny s a ksrleti pedaggia egyik legkivlbb kpviselje a svjci Eduard Claparde (1873-1940). Orvosi tanulmnyai befejeztvel 1899-ben a pszicholgia magntanra lett a genfi egyetemen.
oEzt megelzen behat ksrleti s llatpszicholgiai tanulmnyokat folytatott. 1908-tl az egyetem professzora s a ksrleti pszicholgiai laboratrium vezetje.
oVizsglatai meggyztk arrl, hogy a pedaggit tudomnyos ksrleti alapokra kell helyezni, ezrt belefogott az j szemllet pedaggia oktatsra szolgl fiskola szervezsbe. Ez 1912-ben Rousseau Intzet nven nylt meg Genfben, s hamarosan a gyermektanulmny nagyhr kzpontjv vlt.
A gyermektanulmny termszettudomnyos jellege
oClaparde felfogsa szerint - miknt ezt knyvben rszletesen kifejti - a nevels alapvet tnyezje a gyermek: "Elemi igazsgnak ltszik, hogy a pedagginak a gyermek ismeretn kell alapulnia pp gy, mint ahogy a kertszet a nvnyek ismeretn alapszik. [...] A nevels problmja kt dolgot foglal magban: a tantani val anyagot s azt, akit tantunk - azaz a tantervet s a tantvnyt. Eddig a legtbb gondot a tantervekre s kziknyvekre fordtottk. Ideje, hogy kiss mr azokkal is foglalkozzunk, akik szmra mindezek kszlnek. Nem szabad elfelejteni, hogy mg egy harmadik tnyez is van: maga a nevel.
Pedolgia
oA gyermektanulmny (pedolgia) mint tiszta tudomny a rsztudomnyok egsz sort foglalja magba (gyermekpszicholgia, gyermekfiziolgia stb.), olyan tudomnyokat, amelyek kzvetlenl a gyermekre vonatkoznak.
oClaparde felfogsban a ksrleti pedaggia nem ms, mint a gyermektanulmny pedaggiai alkalmazsnak tudomnyos rendszere. Az gy felfogott pedaggiai gyermektanulmny, a ksrleti pedaggia termszettudomnyos jelleg: "A termszettudomny megmagyarzza a jelensgek lefolyst, de nem szabja meg soha, hogyan kell ezeknek a jelensgeknek lefolyniuk.
A funkcionlis nevels
oA gyermekkornak biolgiai jelentse - ms nven funkcija van. A nevel feladata ppen ezrt nem az, hogy nvendkt minl hamarabb felntt alaktsa azzal, hogy rknyszerti a felntt ember gondolkods- s viselkedsmdjt; hanem, hogy lehetv tegye a gyermek sajtos tevkenysgnek kifejldst. Ebben tanulmnyoznia kell a gyermek termszetes megnyilvnulsait, hogy ezekhez tudja adaptlni neveli eljrsait.
oErre alapozva fogalmazta meg Claparde a funkcionlis nevels gondolatt, "amely a lelki folyamatokat gy igyekszik kifejleszteni, hogy nem nmagukban, hanem biolgiai jelentskben, jelenlegi vagy jvbeli cselekvst szolgl szerepkben, az let szmra val hasznossgukban szemlli ket. A funkcionlis nevels a gyermek ignyt, szksgleteit, valamilyen clra irnyul rdekt annak az aktivitsnak mozgatjaknt fogja fel, amelyet fel szeretnnk kelteni benne."
A jtk
oEzzel sszefggsben fogalmazdik meg a kvetkez lnyeges krds: mi a gyermekkor funkcija? Claparde vlasza szerint az, hogy felkszljn a felntt let feladataira a sajtos gyermeki tevkenysgformk: az utnzs s a jtk segtsgvel.
oA jtk funkcija nem a jelenben, hanem a gyermek jvjben nyer magyarzatot: "A jtk nem a ma jtsz gyermek, hanem a holnapi felntt viszonylatban lesz funkcionlis. A jtk elgyakorlat. Ms szval a jtk csak akkor lesz funkcionlis, ha a gyermeket longitudinlis (hosszanti) aspektusbl szemlljk, azaz abbl a szempontbl, amiv ksbb vlik. [...] A jtk transzverzlis (keresztirny) szempontbl is funkcionlis, vagyis a gyermek jelenlegi szksgleteinek szempontjbl is, mert aktulis s kzvetlen kielglst szerez neki, s mert a jtk a jvt a jelenlegi szksgletek rvn kszti el."
Ennek az iskolnak az alapvet sajtossgait az albbiakban sszegzi:
oA gyermeket tegye clkitzseinek, mdszertani megfontolsainak kzppontjba.
oAz ott foly nevels rugja - a jutalom vrsa helyett - a vgrehajtand feladat irnti rdeklds legyen.
oAz engedelmessg, kls fegyelem helyt foglalja el a gyermek munkavgybl fakad bels fegyelem.
oHagyja meglni a gyermekkort, tartsa tiszteletben annak sajtossgait, fejldsi szakaszait.
oAz ott foly oktats ne haszontalan ismeretanyaggal tltse tele a gyermek fejt, hanem fejlessze rtelmi s erklcsi funkciit.
oAz iskola legyen aktv, hasznlja ki a gyermek cselekvsi vgyt, tmaszkodjk a jtkra.
oletszer munkatevkenysgeivel szerettesse meg a gyermekkel a munkt.
oA pedaggus "iskolai mindentud" helyett a gyermekek munkatrsa, egyni munkjuk segtje legyen.
oAz iskola tmaszkodjk a gyermek egyni kpessgeire s fejlessze azokat.
j iskolk
A gyermekkor funkcionlis szemlletbl addik a kvetkeztets, hogy olyan iskolra, nevelsre van szksg, amely alkalmazkodik a gyermek funkciihoz, az egyes gyermek egyni sajtossgaihoz.
A fenti elvek szerint mkd gyermek- s cselekvskzpont "j iskolkat" - amelyek gyermeklptkek, a gyermek funkciihoz mretezettek - a szzadfordul utn kibontakoz reformpedaggiai irnyzatok iskolakoncepcii teremtik majd meg.
|