REFORMPEDAGGIA
A szerk. 2008.01.09. 09:55
5. rsz pps. prezentci alapjn
A reformpedaggia kialakulsa s fejldse az els vilghborig
A radiklis nevelskritika trgya: a hagyomnyos iskola
1900-ban jelent meg a svd tantn, Ellen Key (1849-1926) nagysiker mve "A gyermek vszzada„ cmmel. A knyv 1902-ben kiadott nmet fordtsa rvn vlt vilgszerte ismertt. A m nyomn a svd pedaggusn nevt, radiklis nzeteit szmos - ebben az idben szrnyat bont - pedaggiai trekvs tzte zszlajra. A szerz forradalmi elkpzelseit a knyv ajnlsa is rzkelteti, ami gy szl: "Mindazoknak a szlknek ajnlom, akik remlik, hogy az j vszzadban megalkotjk az j embert".
Ellen Key nevelsi alapelvei
oIgazn hatkony nevels a csaldban lehetsges - vallja Ellen Key.
oj tpus neveli magatarts: a szlknek, pedaggusoknak tbb nem a felnttsg magaslatrl s tvlatbl kell nznik a gyermeket.
oAz j nevels megvalstshoz az iskolarendszer radiklis reformja szksges. A korabeli iskola - lltja - az esztelensg, eltletek s mellfogsok szvevnye, ahol csupn a "gyermek llekgyilkolsa" folyik. A hagyomnyos iskola teljes mrtkben kili a gyermek termszetes tudsvgyt, megfigyelkpessgt, nllsgt.
oA rgi iskolt meg kell szntetni! - adja ki Ellen Key a forradalmi jelszt - az "j emberek" nevelsre szolgl "j iskolt" a gyermekhez kell mretezni, figyelembe vve annak ignyeit, letkori sajtossgait.
A "New School", a reformpedaggia els iskolamodellje
1889-ben az angol kzpiskolai tanr, Cecil Reddie (1858-1932) "New School" (j Iskola) nven nevelintzetet alaptott a Rochester melletti Abbotsholme-ban. Az els kezdemnyezst kveten hamarosan elkezddtt a hagyomnyos herbarti zrt iskolk tradciival szakt intzetek szervezse, amelyek a trsadalmi elit kzpiskolai nevelst-oktatst szolgltk.
Az intzetek pedaggiai rendje
Az j intzetek szmos korszer nevelsi mdszert vettek fel pedaggiai eszkztrukba. Ezek kzl a legfontosabbak:
oa gyermekek egsz letnek rugalmas kereteket, szablyokat nyjt napirend,
oaz iskolallam nkormnyzati modellje,
oaz j tanr-dik kapcsolat,
oaz oktats jszer mveltsgtartalmai, didaktikai-metodikai elemei,
oaz ntevkenysg.
Termszettudomnyos, biolgiai-antropolgiai koncepcik
A szzad els vtizednek vgre mind jobban kiteljesed reformpedaggiai mozgalom rdekldse egyre fokozottabban a kisgyermekek s kisiskolsok nevelsnek krdsei fel fordult. Ennek jegyben szletett meg a kor termszettudomnyos eredmnyeinek felhasznlsval Maria Montessori s Ovide Decroly pedaggiai koncepcija.
Maria Montessori pedaggija
oA korszak fiziolgiai, pszicholgiai kutatsaira alapozta rendszert Maria Montessori (1870-1952), aki Olaszorszg els orvosnjeknt 1896-ban szerzett diplomt. Ezt kveten antropolgiai, elmekrtani kutatsokat folytatott, majd 1898-tl rtelmi fogyatkosok nevelsvel foglalkozott. 1907-ben kapott lehetsget arra, hogy idkzben kidolgozott mdszert egszsges gyermekek nevelsekor is kiprblja. Rma klvrosnak egyik brhzban hozta ltre els vodjt "Casa dei Bambini" [Gyermekek Hza] nven.
oMdszert vilgszerte nagy elismerssel fogadtk, s hamarosan szles krben elterjedt. A ksbbi vtizedekben szmos nemzetkzi tanfolyamot szerveztek elsajtttatsra. Az 1929. vi Montessori-konferencin megalaptottk a Nemzetkzi Montessori Szvetsget (Association Montessori Internationale), amely ma is mkdik, szkhelye Amszterdam.
Didaktikai-mdszertani alapelvei
A Montessori-rendszer kt alapelve: a gyermeki aktivits s szabadsg.
oA gyermek maga alkossa meg kpzeteit, fejlessze ki rzkszerveit, ptse meg sajt gondolatvilgt, ne a nevel erszakolja r a sajtjt. A cselekvs megindtja a felntt, irnytja a jl megvlasztott eszkz, de a cselekv alany maga a gyermek.
oA msodik, a szabadsg elve azt jelenti, hogy minden gyermeki tevkenysg megengedett, ami nem srti a tbbi gyermek nll tevkenysgt. Ezrt tilos minden agresszv, msokat zavar viselkeds.
Tr s eszkzk
oA gyermeki aktivitsnak Montessori szerint kt alapvet felttele van:
oa gyermekhez mretezett, megfelelen berendezett tevkenysgi tr
os a tevkenysget befolysol, irnyt eszkzk.
A gyermekhez mretezett teret egyszer, knny, a kis lakk testmrethez alkalmazkod btorokkal, egyb hasznlati trgyakkal kell berendezni: elrhet testmagassgban elhelyezett fogasokkal, mosdkkal, jl mozgathat asztalokkal, szkekkel, sznyegekkel, az eszkzk trolsra szolgl alacsony, nyitott polcokkal.
Ovide Decroly pedaggija
oA reformpedaggia els fejldsi szakasznak msik jeles szemlyisge Ovide Decroly (1871-1932). Plyjt szintn orvosknt kezdte, majd Montessorihoz hasonlan a fogyatkos gyermekek nevelsvel kezdett el foglalkozni. Az egszsges gyermekek szmra szintn 1907-ben nyitotta meg "Ermitage" nev magniskoljt Brsszelben.
oGyakorlati tapasztalatai alapjn rta meg npszer pedaggiai munkit: 1914-ben "A nevel jtkok" (Les jeux educatifs), 1921-ben "A megjul iskola fel" (Vers l'cole renove), majd 1929-ben "A globalizci funkcija s az oktats" (La function de globalisation et son application dans l'ensiegnement) cmmel. Ezek nyomn mdszere szles krben vlt ismertt.
O. Decroly
Hangoztatja azt az alapelvet, hogy az let termszetes rendjhez alkalmazkod fejldshez maga a termszet adja meg a megfelel alapokat s feltteleket. Ezt fejezi ki iskolja az "Ermitage" homlokzatn ll felirat: "L'cole pour la vie par la vie", ami egyben pedaggiai koncepcijnak rvid foglalata is, azaz: az iskolnak az let ltal kell nvendkt felksztenie az letre.
Az rdekldsi kzpontok
Az igazn hatkony iskola termszeti keretbe helyezi a vilg kzvetlen tapasztalatai krbl kivlasztott ismereteket a gyermek legltalnosabb, legmlyebb, legalapvetbb szksgleteinek megfelelen. Mindezt ngy alapvet terlet gynevezett rdekldsi kzpont (centres d'inrt) kr csoportostja.
Ezek:
otpllkozs,
ovdekezs az idjrs viszontagsgai ellen,
ovdekezs a veszedelmek s az ellensgek ellen,
okzs munka.
Tananyag
Az letre felkszt iskolnak kpess kell tennie a gyermeket sajt szksgleteinek kielgtsre, illetve annak beltsra, hogy mindez a tbbi ember, a trsadalom rdekeinek figyelembevtele alapjn lehetsges. Ennek megfelelen a tananyag tovbbi kt koncentrikus krre tagoldik:
oa gyermek nmagra vonatkoz ismereteire;
oa termszeti s trsadalmi krnyezetre vonatkoz, egyre bvl ismeretrendszerre (fld, llatok, nvnyek, vz, leveg, svnyok, vilgegyetem, trsadalom, csald, iskola).
A globalizcis mdszer
Decroly mdszertant is a gyermeki fejlds sajtossgaira, rdekldsnek termszetre alapozza. Vlemnye szerint az iskolai oktats kezdeti szakaszban a gyermeki megismersben az elsdleges szksgletek kielgtst szolgl perceptv rdeklds dominl, ezrt kerlni kell - a hagyomnyos iskolra jellemz - elvont gondolkods mveleteinek (analzis-szintzis) alkalmazst. Helyette a gyermek ezen letkorra, gondolkodsnak sajtossgaira alapoz megismersi forma, a "globalisation" alkalmazst javasolja, amelyre a gyermek krnyezetrl szerzett sszegz, elnagyolt benyomsok a jellemzek.
A globalizcis mdszer
oEbben az letkorban az iskolnak a gyermek termszetes, tapasztalatszerzsen alapul ismeretszerzshez kell megteremtenie a feltteleket.
oAz rs-olvass tantst - mivel ezek a gondolatok kifejezsnek mr elvontabb fogalmi szint formi - nyolcves kortl a legajnlatosabb kezdeni a globalizci mdszervel. Ennek fbb lpsei Decroly szerint a kvetkez mdon alakulnak: 1. teljes, cselekvst kifejez mondatok olvassa, rsa; 2. szavak elvonsa; 3. sztagokra bontsa. Vlemnye szerint ezzel a mdszerrel elrhet, hogy a gyermek az rst els pillanattl kezdden a gondolatkzls, az olvasst pedig az ismeretszerzs alapvet eszkznek tekintse.
|