szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
REFORMPEDAGGIA
REFORMPEDAGGIA : REFORMPEDAGGIA

REFORMPEDAGGIA

A szerk.  2008.01.09. 09:58

7. rsz pps. prezentci alapjn

A Jena-plan iskola pedaggiai rendje

         A hagyomnyos iskolk "si rtkeivel" szakt koncepci az iskolai let

oszervezeti s munkarendjvel,

oa tanulcsoportok kialaktsnak,

oaz idbeosztsnak,

oaz iskolai tervek s tartalmak szervezsnek

egy sajtos struktrjt alaktotta ki:

CSOPORTSZOBK

oAz iskolt, mint hagyomnyos oktatsi intzmnyt - melyben a gyermeket csupn tanuli minsgben vettk figyelembe - megszntette. Helyette olyan nevelintzmnyt hozott ltre, amely a gyermeki let termszetes szntereknt funkcionl, amelyben a gyermeki szemlyisg egsznek fejlesztse kerl a kzppontba.

 

oEzrt a hagyomnyos osztlytermek helyett csoportszobkat alakt ki, ami mr felptsvel s berendezsvel az nll tanuls, munka s gyermeki felfedezs sztnzje.

Csoportbeoszts

         Iskolakoncepcijnak szembetn sajtossga, hogy megszntette a hagyomnyos iskola alapvet szervezeti formjt az azonos letkor gyermekek oktatsval foglalkoz vfolyamosztlyt. Tzosztlyos ksrleti iskoljt osztlyok helyett ngy alapcsoportra osztotta, amelybe tbb vfolyamot, kb. 30-40 gyermeket gyjttt ssze az albbi formban:

oAlssok csoportja, az 1-3. iskolai v tanuli (7-9 vesek).

oKzps csoport; a 4-6. iskolai v tanuli (10-12 vesek).

oFelssk csoportja; a 6-8. iskolai v tanuli (12-14 vesek)

oIfjsgi csoport, a 8/9-10. iskolai v tanuli (14-16 vesek).

Alapelvek

oAz egyes csoportokba tartozs, illetve tlps nem csupn a tanulmnyi eredmnyek alapjn, hanem a tanulk ltalnos rettsge, neveldsi szintje alapjn (testi fejlettsg, magatarts-viselkedskultra, erklcsi tulajdonsgok stb.) trtnt.

oAz alapcsoportban eltlttt hosszabb id (ltalban 3 v) nem eredmnyezte a gyengbb kpessgek elszigeteldst, peremhelyzetbe kerlst. Ismeretlen volt a buks. gy a gyengbb teljestmnyt nyjtkkal nem kellett mindent jra kezdenik, munkjukat ott folytathattk, ahol hinyossgaik megjelentek.

oA hagyomnyos rarend helyett a heti tanulmnyi idt "ritmikus hetirendbe" tagolta, amely szervesen kapcsoldott a gyermekek letkorhoz, napi s heti munkaritmushoz. Az abban megvalsul alaptevkenysgeket a Petersen ltal rszletesen lert mveldsi alapformk: beszlgets, jtk, munka, nnep kpeztk.

Mveldsi alapformk

oBeszlgets: a heti munkt kezd s lezr htfi s szombati beszlgetkr, kzs beszlgetsek a tantsi sznetekben, a tanulmnyi stt lezr, a ltottak-hallottak feldolgozsa, tanuli-tanri eladsok, elbeszlsek, a gyermekek munkamegbeszlse a csoportmunka sorn stb.

oJtk: a klnbz ismeretkrk jtkos feldolgozsa, mozgsos jtkok a szmtan-nyelvtan-nek-vers tanulshoz s gyakorlshoz, sznjtk, ritmikus gimnasztikai jtk, torna s sportjtk, terepjtk stb.

Mveldsi alapformk

oMunka: kzimunka, kzmves munka, csoportoktats klnbz tevkenysgei keretben vgzett ismeretszerzs, a spontn mdon szervezd gyermekcsoportok kzs munkatevkenysge, az iskola kertjben vgzett mezgazdasgi munka stb.

onnep: a heti tevkenysget indt s zr htfi, illetve szombati nnep, a trsak szletsnapja, karcsony, karnevl, nyrnnep, az j tanulk hsvti felvteli nnepe, az j tanulk nneplyes avatsa az iskola alaptsnak napjn s egyb hagyomnny nemesed nnepi alkalmak.

 

Pedaggus-szerep

oA Jena-plan iskolkban - a tbbi reformiskolai koncepcihoz hasonlan - a hagyomnyos tanrszerep megsznt, a pedaggus csoportvezetknt, a tanulcsoport tagjaknt tevkenykedett. Mivel az iskola egsz lett s sajt nmveldsi folyamatukat elssorban az iskola tanuli szerveztk, a tanrnak ismernie kellett az egyes gyermekek rdekldsnek fbb irnyait, rtenie kellett ahhoz, hogy fel tudja kelteni s bren tudja tartani tudsvgyukat, ismernie kellett, mikor s milyen formban nyjtson az ntevkeny fejldsi s tanulsi folyamat sorn segtsget.

oA hagyomnyos mdszerek helyett kialaktott j oktatsi tartalmak elssorban a gyermek konkrt tevkenysg-helyzeteibl tpllkoztak. Fknt arra szolgltak, hogy azok birtokban eligazodjon a vilgban, az eltte megjelen dolgokat, jelensgeket s nmagt is megrtve alkot mdon tevkenykedjen.

Az llampolgri nevels

         A polgri demokrcik kiteljesedse kvetkeztben kialakul trsadalmi szint s orientcij pedaggiai gondolkods, s az ennek hatsra kibontakoz szocilpedaggiai koncepcik eltrbe kerlse folytn vlik az llampolgri nevels fogalma az 1920-as vek nevelstudomnyos gondolkodsnak s iskolai gyakorlatnak kzponti elemv. A gondolat els megfogalmazdsa a nagy amerikai pragmatista gondolkod, Dewey korbban mr bemutatott pedaggiai koncepcijnak kzponti elemeknt - a fiatal genercik trsadalmiv ttelvel sszefggsben - jelenik meg.

Az llampolgri nevels

         Az ltala kpviselt felfogs szerint az iskola csak abban az esetben tudja felkszteni nvendkeit a dinamikusan vltoz trsadalom krlmnyei kzepette az nmegvalstsra, ha maga is a trsadalom elemi sejtjv, letlaboratriumv vlik.

         Azltal, hogy msokkal letszer helyzetekben kicserli tapasztalatait, kooperl, szinte szrevtlenl, szintn letszer krlmnyek kzepette tanulja meg a trsadalomban foly let szablyait, viszonyt a klnbz trsadalmi kzssgekhez s az llamhoz, vlik a demokratikus jogllam ntudatos, a sajt rdekeit megvalstani kpes, de a msik emberre is figyelni tud szabad llampolgrv.

Georg Kerschensteiner

oAz eurpai szocilpedaggiai koncepcik nyomn kibontakoz llampolgri nevels tradicionlisabb kontinentlis - elssorban nmet - vltozatnl sokkal inkbb az llami kvetelmnyekhez val alkalmazkods eleme kerl eltrbe.

oA Kerschensteiner - a nmet tpus munkaiskola megteremtjnek - nevhez fzd koncepciban a j llampolgr ernyeinek sorban az egyni rdek s a msik ember rdekeinek figyelembevteln tl erteljes szerepet kap a kzssgi elem, a kz ltal elismert tekintly szerepe is, amit az egyn felett ll, cselekedeteit befolysolni kvn llam testest meg.

oKerschensteiner pedaggiai munkssgnak els szakaszban - a szzad els vtizedeiben - alkotta meg az llampolgri nevelsi koncepcijt.

Az llam

oAbbl a mr ismers alapfelttelezsbl indul ki, hogy az llam a legmagasabb fok trsadalmi szervezet, amely megtestesti a kollektv let rendjt, irnytja az emberek egyttlst, lehetv teszi tagjai szmra szemlyisgk kibontakozst. Ez a rend kzs emberi akarat, megegyezs eredmnye. Az emberi trsadalom kollektv rendje elssorban annak kulturlis sznvonaltl fgg.

 

oFelfogsa szerint az ember szempontjbl a legmagasabb szint kls j az olyan llam, amely a humanizmus eszmit vallja, mert ennek megvalstsa a trsadalom kzs clja. llam nlkl nem lenne lehetsges a bels j - az egyn bels tkletesedse - az erklcsi szemlyisg kialaktsa. A kt "legfbb j" szoros kapcsolatban s klcsns fggsgben van egymssal.

J llampolgr

         Kerschensteiner szerint az idelis emberhez - a hasznos emberen - a j llampolgr nevelse tjn vezet az t. J llampolgr az, aki ismeri sajt s nemzete lett s mltjt, akinek elg ereje van a kzs munka elvgzshez. Ily mdon a munka Kerschensteiner rtelmezsben a hasznos, j llampolgrok nevelsnek, az llamhoz alkalmazkodni kpes szemlyisg megteremtsnek alapvet felttele. Ezen meggondols alapjn fogalmazza meg az llampolgrok nevelse sznternek sznt munkaiskola-koncepcijt.

A munkaiskola

oA hagyomnyos "tanknyviskola" sematizmust, gyermekellenessgt - mint mr lttuk - tbb XIX. szzad vgn, XX. szzad elejn jelentkez reformmozgalom lesen brlta. A tanulk passzivitsa helyett a cselekedtetst, az aktivitst; a mveldsi anyag kls szempontok szerint trtn sszelltsa helyett a gyermekek fejlds-llektani sajtossgainak s letszksgleteinek figyelembe vtelt knltk fel alternatvaknt.

oE pedaggiai trekvsek tbb mr nem a passzv befogadsra, nem a mechanikus ismtlsre s emlkezetbe vssre ptettek, hanem a gyerek pszichikus kpessgeinek fejldsre, rdekldsnek alakulsra, s az ezen alapul nll "szellemi munkjra". A slypont a tananyagrl s a tantrl ttevdik a tanulra, illetve valamivel ksbb a tanulk csoportjra, kzssgre.

A "munka" fogalma bekerl a pedaggiba

 

oA "munka" nevel, emberforml tevkenysg, a fizikai munkavgzs formlis kpz erejvel rendelkezik.

oAz ember lnyege a cselekvs, a tevkenysg. Az iskola lett is ennek az elvnek rtelmben kell talaktani. Az aktivits nemcsak fizikai munkavgzst jelenthet, hanem a valsg tevkenysg tjn val megismerst, tanulksrleteket, az n. "munkltat mdszert" is.

oA fizikai munkavgzs s a valsg birtokbavtelt szolgl manipulatv megismer tevkenysg mellett megjelenik a szabad "szellemi munkavgzs" fogalma. Az a tanuli ntevkenysg, amelynek sorn mr nem csak a gyermek rtelmi kpessgei fejldnek, hanem akarata, rzelmei, egsz szemlyisge gazdagodik.

Georg Kerschensteiner

         Kerschensteiner munkaiskola-koncepcijnak megfogalmazsakor Herbart s a herbartinusok pedaggijnak brlatbl indul ki. A nevels clja szerinte a jellemes ember, a hasznos llampolgr, de ezt nem a kpzetek gyaraptsa, az oktats tjn kvnja elrni, hanem a munkavgzs segtsgvel. Az iskolnak a jvend hivatsra kell elksztenie a gyermekeket, s mivel az emberek tbbsge fizikai munkt vgez, a tmegek iskoljnak erre kell alkalmass tenni nvendkeit.

A gyermek aktv lny

         1908-ban Zrichben tartott eladst "A jv iskolja a munkaiskola" cmmel. Itt szltott fel elszr a tanuliskola elleni kzdelemre: "a knyvek s fzetek iskolja" gyermekellenes, hiszen a gyermek aktv, szocilis lny. A fejldsllektan is tanstja, hogy a 3-14 ves kor gyermekre mindenekeltt a trgyakkal vgzett manipulci szksglete jellemz. Az igazi munka megfelel a gyermek sztns tevkenysgvgynak, ezrt "a knyviskolt munkaiskolv kell alaktani, ami szervesen plhet a kisgyermekkor jtkossgra".

Kzssgi szellemben

oA munka egyttal kzs tevkenysget, egyttmkdst is felttelez. A kooperatv cselekvs, egyttmunklkods fejleszti a gyerekben a "szemlyes felelssgvllals" kpessgt, megtanul "bekapcsoldni a munkba, segtsget nyjtani a rszorulknak". gy vlik a munka az erklcsi-szocilis nevels eszkzv.

oAz iskolt teht munkakzssgi szellemben szervezte meg. Ezekben a kzssgekben a kivl kpessg gyerekek magukhoz ragadhattk a kezdemnyezst, de a gyengbbeket mindig segtenik kellett. A munkakzssgekben sajttottk el a gyerekek az llampolgri lethez szksges szoksokat, kszsgeket. Minimlis ismeretanyag mellett mindenekeltt a munka rmteli vgzsnek kpessgt kvnta nvendkeinek nyjtani.

A harc

oKerschensteiner gy vli, hogy a "szellemi munkra hivatottak" nem tanthatak egytt a "gyakorlati belltottsgakkal", mert klnben klcsnsen htrltatnk egyms fejldst.

oKerschensteiner hatrozottan elzrkzott a munkaiskola megvalstsra irnyul ms jelleg trekvsek ell. Szerinte a gyermekben elssorban nem az alkotkpessget kell kialaktani, hanem a mechanikus munkavgzshez szksges gpies kszsgeket.

oAz egysget nla nem az egysges alapmveltsg biztostsa jelenti, hanem a nevels egysges alapelve. "Ez az egysges alapelv: a harc - rja Kerschensteiner 1915-ben. Aki emberr akar neveldni, annak harcra kell neveldnie s nem bkre." Kritikusai - tbbek kztt ezrt a kijelentsrt is - sokszor tmadtk.

Modernits

C. Freinet:

         „A szzad elejig a trsadalmi s a technikai fejlds csak a genercik temben haladt. A szlk s a nevelk azzal a szinte biztos tudattal kszthettk fel gyermekeiket az letre, hogy majd olyan  klnfle problmkkal talljk szemben magukat, amilyenekkel k maguk is tallkoztak s tbb-kevsb meg is oldottak.  A tantk is elre tudtk, mire lesz tantvnyaiknak szksge. Oktati gyakorlatuk sorn nem kellett technikai s pedaggiai vltozsokkal szembenznik... Akartuk-e vagy sem, a jelenlegi fejlds elkpeszten felgyorsult.”

 

 

Celestin Freinet Modern Iskolja

oA munkaiskola mozgalmnak nagyhats kpviselje volt a francia Celestin Freinet (1896-1966).

oFreinet az Alpok egyik vlgyben hzd kis faluban, Gars-ban szletett. Gyermekkornak lmnyanyaga termszetbl tpllkozott: megfigyelte a nvnyeket, rovarokat, patak partjn jtszott, nyjat rztt. A falusi letmd hatssal volt vilgszemlletnek, gondolkodsnak alakulsra.

o"Neknk nem volt sem ceruznk, sem paprunk" - rta gyermekkorra emlkezve. "A mvszetet szmunkra a Krisztus-kp jelentette a templomban. Az n els mvsz lmnyem azon a napon volt, amikor 2 sourt gynyr kk-piros ceruzt vsroltam egy vndorrustl, s aztn fzetbortmra, az ablakdeszkra, a falra felrajzoltam vele Franciaorszg kk-fehr-piros zszlajt."

Celestin Freinet

oMint falusi gyerek szmra, Freinet-nek is a tantkpz jelentette a felemelkeds tjt, ahol j eredmny esetn az llam fizette a tanttats djt. A nizzai kpzt vgezte el, majd behvtk katonnak. A harctren slyosan megsebeslt - a tdejt rte lvs - veket kellett krhzban tltenie.

oTanti plyjt 1920-ban kezdte el Bar-sur-Loup, egy dl-franciaorszgi kis falu ktosztlyos npiskoljban. Betegsge miatt a fiatal segdtantnak nem volt ereje ahhoz, hogy - igazgatja pldjt kvetve - kiablssal, asztalcsapkodssal teremtsen rendet a gyerekek kztt.

Celestin Freinet

oPlyja vgn gy emlkezik a kezds gytrelmeire: "Amikor 1920-ban visszatrtem a nagy hborbl, srlt tdvel, csak egy legyenglt, nehezen llegz dicssges sebeslt voltam, kptelen arra, hogy az rkon nhny percnl tbbet beszljek. Msfajta pedaggival a nehz llegzsem ellenre is taln folytatni tudtam volna szeretett mestersgemet. De olyan gyermekeket tantani, akik - mereng szemkbl ezt tisztn ki lehetett olvasni - nem figyelnek s nem rtenek, az rt llandan megszaktani, hogy az lmodozkat s a rendetlenkedket a szoksos frzisokkal rendre utastsam: - Lennl szves figyelni?...

oMindez felesleges fradozs volt az osztly zrt lgkrben, ahol tisztban voltak fiziolgiai kpessgeimmel. Mint a fuldokl, aki nem akar a vzben almerlni, n is knytelen voltam megtallni a fennmarads mdjt. Szmomra ez let-hall krdse volt."

Celestin Freinet

oA plyakezds elszigeteltsgn az olvass segtett: ekkor tallt r "szellemi seire": Pestalozzira s Rousseau-ra. Elolvassa Adolphe Ferrire j knyvt "Az aktv iskol"-t. Megtallja azokat a pedaggiai elveket, amelyeket szemlyisghez kzelllnak rez, szeretn kiprblni ket.

o1922-ben Nmetorszgban jr, megismeri Peter Petersent, a Jena-terv megalkotjt, akivel lete vgig kapcsolatban marad.

o1924-ben rszt vesz Montreux-ban az j Nevels Ligjnak II. kongresszusn. Tallkozik Ferrire-rel, Claparde-del. Az jdonsgok felkeltik rdekldst, de ltja: a falusi npoktats szegnyes viszonyai kztt az elitnevelsre szabott elkpzelsek tbbsge megvalsthatatlan.

Celestin Freinet

         Ami falun adva volt, az a termszet kzelsge, knyvekkel nem helyettesthet lmnyanyaga. Freinet szmra ezrt volt fontos a korabeli tantk avantgarde prblkozsa, amely a "stk az osztllyal" elnevezst viselte. A prblkozst ltalban nem fogadta lelkeseds, de Freinet kpes volt arra, hogy kiaknzza a mdszer igazi pedaggiai rtkeit.

Celestin Freinet

         "Szmomra a stk az osztllyal az dv kezdett jelentette. Ahelyett, hogy az olvastbla eltt szunykltunk volna a dlutni tanuls idejn, a falut krnyez mezre mentnk. Az utakat keresztezve meg-meglltunk, hogy megcsodljuk a kovcsot, az asztalost vagy a takcsot munkja kzben, akiknek mdszeres s biztos mozdulatait kedvnk lett volna utnozni [...] Mr nem iskolai szemmel vizsgltuk a krlttnk lev virgokat s rovarokat, a kveket vagy a patakot. Egsz lnynkkel reztk ket, nemcsak trgyilagosan, hanem teljes termszetes rzkenysgnkkel. s kincseit bevittk az iskolba is, a kavicsokat, a mogyorfa virgt, az agyagot vagy egy holt madarat..."

Celestin Freinet

oFreinet teht kitrta az iskola kapuit arra az letre, amely kzvetlenl krlvette. Az lmnyekkel tsztt tapasztalatokat az iskolban feldolgoztk, beptettk a tanulmnyok folyamatba. A problmt mr az okozta, hogy a felhalmozott tapasztalati anyagot hogyan rizzk meg, hogy mindig rendelkezsre lljon. (Freinet nem akarta hasznlni a mesterklt, letidegen olvasmnyokkal zsfolt korabeli npiskolai tanknyveket.)

oA megoldst egy kzi szeds nyomda vsrlsa jelentette. Freinet kis tantvnyai ettl kezdve az egyszer szerkezet segtsgvel kinyomtattk szemlyes lmnyeikbl tpllkoz "szabad fogalmazsaikat".

Celestin Freinet

oA gyermekek fogalmazsaibl jsgot lltottak ssze. A legjobban sikerlt szvegeket elkldtk egy kzeli falu iskolsainak, akik hasonl elvek szerint tanultak. Fokozatosan kibontakozott az egyre szlesebb krkre kiterjed levelezs, a Freinet-technikkkal mkd iskolk l kapcsolata.

oA hagyomnyos tanknyvekkel val szaktsbl szletett a gyermekek ltal lapokbl sszelltott "tanknyv", dokumentumgyjtemny.

oIdkzben az osztly bels kpe is talakult. Freinet a katedrn ll tanri asztalt megfosztotta hagyomnyos, tekintlyt parancsol szereptl. A tanterem kzepre lltva megvltoztatta funkcijt: a szemlltetsre, bemutatsra sznt trgyak kerltek r. Az osztlyterem leginkbb mhelyre hasonltott, ahol az asztalokat s szkeket ppen az aktulis tevkenysgnek megfelelen rendeztk el.

Celestin Freinet

oFelesgvel, lise-zel - aki tantn volt - 1928-ban a Nizza melletti Saint Paul-ba kltztek, ahol mindketten egy iskolban tanthattak. A vros elljrsgnak s a szlk egy rsznek rtetlensge miatt munkjt csak nagy nehzsgek rn folytathatta.

oEzekben az vekben rta az egyik npoktatsi lapban: "Az iskolnak tbb s nagyobb feladata van, minthogy tovbbtsa az ismereteket. Amit nagyra rtkelnk, az nem az ismeret, hanem maga a felismers, a kutats. Az rtelem nem magtr, amit megtltnk; lng, amelyet sztani kell. [...] Ismerjk az idelis iskolt [...] De neknk a legkemnyebb realits talajn kell dolgoznunk. Olyan gyermekek lnek elttnk, akiknek sokszor nagyobb szksgk van kenyrre s ruhra, mint szellemi tpllkra. Az let, amely krlvesz bennnket, normlis s amorlis, fatlisan fkezi erfesztseinket."

Celestin Freinet

oppen ez a szocilis krnyezet ksztette a francia nptantt arra, hogy elhatroldva az j Nevels elitkpz jellegtl, iskolamozgalmt a Modern Iskola elnevezssel jellje.

oA Saint Paul-ban eltlttt kzdelmes vek alatt a Freinet-technikk varinsai tovbb differencildtak, gyarapodtak: llandsult kiindulpontknt a szabad fogalmazs, tovbb bvlt az iskolai munkaknyvtr (Bibliothque de Travail), j elemknt belpett a hanglemez s a mozgfilm.

oA konzervatv krk heves tmadsai ellenre - "kommunista sszeeskvssel" vdoljk - egyre tbben llnak ki mellette: tbbek kztt tmogatja Claparde s Ferrire magasztal cikket r rla, ennek ellenre 1933 jniusban elbocstjk llsbl.

Celestin Freinet

         A csald a kzelben, Vence-ban vsrol egy pletet, amelyet kzs ervel iskolv alaktanak t. (Szinte szimbolikus jelentsg, hogy az j iskola els lakja kt Nmetorszgbl meneklt zsid gyermek.) Vence-i bentlaksos iskoljban napi 14-16 rt tlt "gyermekeivel". Itt dolgozik hallig.

Freinet: Nevelssel a vilg jobb tehet…

oszemlletmd, viszonyuls a gyermekhez / falusi letmd hatssal volt gondolkodsra

ominden gyermeket nmaghoz kpest kell fejleszteni

ominden gyermek egyedi s megismtelhetetlen

osajt temp s kpessg fontos

oj technikk (tdlvs)

ooldott s rhangolt gyermek tud dolgozni = beszlget sarok

onincs klasszikus rtelemben vett tanra, kzs terv, un. heti terv van, munka utn beszmol, tanulsgok

 

C. Freinet

otanknyv nem elsdleges ismerethordoz, sajt lapokbl sszelltott tanknyv

ofeladatkrtya – nyomda / szabad fogalmazs, szabad nkifejezsi technikk / jsg – tantrgyaknak legyen funkcijuk / levelezs szomszd iskolval

oksbb hanglemez, mozgfilm

okrben lnek – metakommunikci / lebontotta a katedrt, „mobil” osztly

otanr segt az ismeretszerzsben

ostk az osztllyal, lebontotta az iskola falait – lmnyszer oktats (letszer)

oelhatroldik az j Nevels elitkpz jellegtl, mozgalmt Modern Iskola elnevezssel jelli

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!