REFORMPEDAGGIA
A szerk. 2008.01.09. 09:58
7. rsz pps. prezentci alapjn
A Jena-plan iskola pedaggiai rendje
A hagyomnyos iskolk "si rtkeivel" szakt koncepci az iskolai let
oszervezeti s munkarendjvel,
oa tanulcsoportok kialaktsnak,
oaz idbeosztsnak,
oaz iskolai tervek s tartalmak szervezsnek
egy sajtos struktrjt alaktotta ki:
CSOPORTSZOBK
oAz iskolt, mint hagyomnyos oktatsi intzmnyt - melyben a gyermeket csupn tanuli minsgben vettk figyelembe - megszntette. Helyette olyan nevelintzmnyt hozott ltre, amely a gyermeki let termszetes szntereknt funkcionl, amelyben a gyermeki szemlyisg egsznek fejlesztse kerl a kzppontba.
oEzrt a hagyomnyos osztlytermek helyett csoportszobkat alakt ki, ami mr felptsvel s berendezsvel az nll tanuls, munka s gyermeki felfedezs sztnzje.
Csoportbeoszts
Iskolakoncepcijnak szembetn sajtossga, hogy megszntette a hagyomnyos iskola alapvet szervezeti formjt az azonos letkor gyermekek oktatsval foglalkoz vfolyamosztlyt. Tzosztlyos ksrleti iskoljt osztlyok helyett ngy alapcsoportra osztotta, amelybe tbb vfolyamot, kb. 30-40 gyermeket gyjttt ssze az albbi formban:
oAlssok csoportja, az 1-3. iskolai v tanuli (7-9 vesek).
oKzps csoport; a 4-6. iskolai v tanuli (10-12 vesek).
oFelssk csoportja; a 6-8. iskolai v tanuli (12-14 vesek)
oIfjsgi csoport, a 8/9-10. iskolai v tanuli (14-16 vesek).
Alapelvek
oAz egyes csoportokba tartozs, illetve tlps nem csupn a tanulmnyi eredmnyek alapjn, hanem a tanulk ltalnos rettsge, neveldsi szintje alapjn (testi fejlettsg, magatarts-viselkedskultra, erklcsi tulajdonsgok stb.) trtnt.
oAz alapcsoportban eltlttt hosszabb id (ltalban 3 v) nem eredmnyezte a gyengbb kpessgek elszigeteldst, peremhelyzetbe kerlst. Ismeretlen volt a buks. gy a gyengbb teljestmnyt nyjtkkal nem kellett mindent jra kezdenik, munkjukat ott folytathattk, ahol hinyossgaik megjelentek.
oA hagyomnyos rarend helyett a heti tanulmnyi idt "ritmikus hetirendbe" tagolta, amely szervesen kapcsoldott a gyermekek letkorhoz, napi s heti munkaritmushoz. Az abban megvalsul alaptevkenysgeket a Petersen ltal rszletesen lert mveldsi alapformk: beszlgets, jtk, munka, nnep kpeztk.
Mveldsi alapformk
oBeszlgets: a heti munkt kezd s lezr htfi s szombati beszlgetkr, kzs beszlgetsek a tantsi sznetekben, a tanulmnyi stt lezr, a ltottak-hallottak feldolgozsa, tanuli-tanri eladsok, elbeszlsek, a gyermekek munkamegbeszlse a csoportmunka sorn stb.
oJtk: a klnbz ismeretkrk jtkos feldolgozsa, mozgsos jtkok a szmtan-nyelvtan-nek-vers tanulshoz s gyakorlshoz, sznjtk, ritmikus gimnasztikai jtk, torna s sportjtk, terepjtk stb.
Mveldsi alapformk
oMunka: kzimunka, kzmves munka, csoportoktats klnbz tevkenysgei keretben vgzett ismeretszerzs, a spontn mdon szervezd gyermekcsoportok kzs munkatevkenysge, az iskola kertjben vgzett mezgazdasgi munka stb.
onnep: a heti tevkenysget indt s zr htfi, illetve szombati nnep, a trsak szletsnapja, karcsony, karnevl, nyrnnep, az j tanulk hsvti felvteli nnepe, az j tanulk nneplyes avatsa az iskola alaptsnak napjn s egyb hagyomnny nemesed nnepi alkalmak.
Pedaggus-szerep
oA Jena-plan iskolkban - a tbbi reformiskolai koncepcihoz hasonlan - a hagyomnyos tanrszerep megsznt, a pedaggus csoportvezetknt, a tanulcsoport tagjaknt tevkenykedett. Mivel az iskola egsz lett s sajt nmveldsi folyamatukat elssorban az iskola tanuli szerveztk, a tanrnak ismernie kellett az egyes gyermekek rdekldsnek fbb irnyait, rtenie kellett ahhoz, hogy fel tudja kelteni s bren tudja tartani tudsvgyukat, ismernie kellett, mikor s milyen formban nyjtson az ntevkeny fejldsi s tanulsi folyamat sorn segtsget.
oA hagyomnyos mdszerek helyett kialaktott j oktatsi tartalmak elssorban a gyermek konkrt tevkenysg-helyzeteibl tpllkoztak. Fknt arra szolgltak, hogy azok birtokban eligazodjon a vilgban, az eltte megjelen dolgokat, jelensgeket s nmagt is megrtve alkot mdon tevkenykedjen.
Az llampolgri nevels
A polgri demokrcik kiteljesedse kvetkeztben kialakul trsadalmi szint s orientcij pedaggiai gondolkods, s az ennek hatsra kibontakoz szocilpedaggiai koncepcik eltrbe kerlse folytn vlik az llampolgri nevels fogalma az 1920-as vek nevelstudomnyos gondolkodsnak s iskolai gyakorlatnak kzponti elemv. A gondolat els megfogalmazdsa a nagy amerikai pragmatista gondolkod, Dewey korbban mr bemutatott pedaggiai koncepcijnak kzponti elemeknt - a fiatal genercik trsadalmiv ttelvel sszefggsben - jelenik meg.
Az llampolgri nevels
Az ltala kpviselt felfogs szerint az iskola csak abban az esetben tudja felkszteni nvendkeit a dinamikusan vltoz trsadalom krlmnyei kzepette az nmegvalstsra, ha maga is a trsadalom elemi sejtjv, letlaboratriumv vlik.
Azltal, hogy msokkal letszer helyzetekben kicserli tapasztalatait, kooperl, szinte szrevtlenl, szintn letszer krlmnyek kzepette tanulja meg a trsadalomban foly let szablyait, viszonyt a klnbz trsadalmi kzssgekhez s az llamhoz, vlik a demokratikus jogllam ntudatos, a sajt rdekeit megvalstani kpes, de a msik emberre is figyelni tud szabad llampolgrv.
Georg Kerschensteiner
oAz eurpai szocilpedaggiai koncepcik nyomn kibontakoz llampolgri nevels tradicionlisabb kontinentlis - elssorban nmet - vltozatnl sokkal inkbb az llami kvetelmnyekhez val alkalmazkods eleme kerl eltrbe.
oA Kerschensteiner - a nmet tpus munkaiskola megteremtjnek - nevhez fzd koncepciban a j llampolgr ernyeinek sorban az egyni rdek s a msik ember rdekeinek figyelembevteln tl erteljes szerepet kap a kzssgi elem, a kz ltal elismert tekintly szerepe is, amit az egyn felett ll, cselekedeteit befolysolni kvn llam testest meg.
oKerschensteiner pedaggiai munkssgnak els szakaszban - a szzad els vtizedeiben - alkotta meg az llampolgri nevelsi koncepcijt.
Az llam
oAbbl a mr ismers alapfelttelezsbl indul ki, hogy az llam a legmagasabb fok trsadalmi szervezet, amely megtestesti a kollektv let rendjt, irnytja az emberek egyttlst, lehetv teszi tagjai szmra szemlyisgk kibontakozst. Ez a rend kzs emberi akarat, megegyezs eredmnye. Az emberi trsadalom kollektv rendje elssorban annak kulturlis sznvonaltl fgg.
oFelfogsa szerint az ember szempontjbl a legmagasabb szint kls j az olyan llam, amely a humanizmus eszmit vallja, mert ennek megvalstsa a trsadalom kzs clja. llam nlkl nem lenne lehetsges a bels j - az egyn bels tkletesedse - az erklcsi szemlyisg kialaktsa. A kt "legfbb j" szoros kapcsolatban s klcsns fggsgben van egymssal.
J llampolgr
Kerschensteiner szerint az idelis emberhez - a hasznos emberen - a j llampolgr nevelse tjn vezet az t. J llampolgr az, aki ismeri sajt s nemzete lett s mltjt, akinek elg ereje van a kzs munka elvgzshez. Ily mdon a munka Kerschensteiner rtelmezsben a hasznos, j llampolgrok nevelsnek, az llamhoz alkalmazkodni kpes szemlyisg megteremtsnek alapvet felttele. Ezen meggondols alapjn fogalmazza meg az llampolgrok nevelse sznternek sznt munkaiskola-koncepcijt.
A munkaiskola
oA hagyomnyos "tanknyviskola" sematizmust, gyermekellenessgt - mint mr lttuk - tbb XIX. szzad vgn, XX. szzad elejn jelentkez reformmozgalom lesen brlta. A tanulk passzivitsa helyett a cselekedtetst, az aktivitst; a mveldsi anyag kls szempontok szerint trtn sszelltsa helyett a gyermekek fejlds-llektani sajtossgainak s letszksgleteinek figyelembe vtelt knltk fel alternatvaknt.
oE pedaggiai trekvsek tbb mr nem a passzv befogadsra, nem a mechanikus ismtlsre s emlkezetbe vssre ptettek, hanem a gyerek pszichikus kpessgeinek fejldsre, rdekldsnek alakulsra, s az ezen alapul nll "szellemi munkjra". A slypont a tananyagrl s a tantrl ttevdik a tanulra, illetve valamivel ksbb a tanulk csoportjra, kzssgre.
A "munka" fogalma bekerl a pedaggiba
oA "munka" nevel, emberforml tevkenysg, a fizikai munkavgzs formlis kpz erejvel rendelkezik.
oAz ember lnyege a cselekvs, a tevkenysg. Az iskola lett is ennek az elvnek rtelmben kell talaktani. Az aktivits nemcsak fizikai munkavgzst jelenthet, hanem a valsg tevkenysg tjn val megismerst, tanulksrleteket, az n. "munkltat mdszert" is.
oA fizikai munkavgzs s a valsg birtokbavtelt szolgl manipulatv megismer tevkenysg mellett megjelenik a szabad "szellemi munkavgzs" fogalma. Az a tanuli ntevkenysg, amelynek sorn mr nem csak a gyermek rtelmi kpessgei fejldnek, hanem akarata, rzelmei, egsz szemlyisge gazdagodik.
Georg Kerschensteiner
Kerschensteiner munkaiskola-koncepcijnak megfogalmazsakor Herbart s a herbartinusok pedaggijnak brlatbl indul ki. A nevels clja szerinte a jellemes ember, a hasznos llampolgr, de ezt nem a kpzetek gyaraptsa, az oktats tjn kvnja elrni, hanem a munkavgzs segtsgvel. Az iskolnak a jvend hivatsra kell elksztenie a gyermekeket, s mivel az emberek tbbsge fizikai munkt vgez, a tmegek iskoljnak erre kell alkalmass tenni nvendkeit.
A gyermek aktv lny
1908-ban Zrichben tartott eladst "A jv iskolja a munkaiskola" cmmel. Itt szltott fel elszr a tanuliskola elleni kzdelemre: "a knyvek s fzetek iskolja" gyermekellenes, hiszen a gyermek aktv, szocilis lny. A fejldsllektan is tanstja, hogy a 3-14 ves kor gyermekre mindenekeltt a trgyakkal vgzett manipulci szksglete jellemz. Az igazi munka megfelel a gyermek sztns tevkenysgvgynak, ezrt "a knyviskolt munkaiskolv kell alaktani, ami szervesen plhet a kisgyermekkor jtkossgra".
Kzssgi szellemben
oA munka egyttal kzs tevkenysget, egyttmkdst is felttelez. A kooperatv cselekvs, egyttmunklkods fejleszti a gyerekben a "szemlyes felelssgvllals" kpessgt, megtanul "bekapcsoldni a munkba, segtsget nyjtani a rszorulknak". gy vlik a munka az erklcsi-szocilis nevels eszkzv.
oAz iskolt teht munkakzssgi szellemben szervezte meg. Ezekben a kzssgekben a kivl kpessg gyerekek magukhoz ragadhattk a kezdemnyezst, de a gyengbbeket mindig segtenik kellett. A munkakzssgekben sajttottk el a gyerekek az llampolgri lethez szksges szoksokat, kszsgeket. Minimlis ismeretanyag mellett mindenekeltt a munka rmteli vgzsnek kpessgt kvnta nvendkeinek nyjtani.
A harc
oKerschensteiner gy vli, hogy a "szellemi munkra hivatottak" nem tanthatak egytt a "gyakorlati belltottsgakkal", mert klnben klcsnsen htrltatnk egyms fejldst.
oKerschensteiner hatrozottan elzrkzott a munkaiskola megvalstsra irnyul ms jelleg trekvsek ell. Szerinte a gyermekben elssorban nem az alkotkpessget kell kialaktani, hanem a mechanikus munkavgzshez szksges gpies kszsgeket.
oAz egysget nla nem az egysges alapmveltsg biztostsa jelenti, hanem a nevels egysges alapelve. "Ez az egysges alapelv: a harc - rja Kerschensteiner 1915-ben. Aki emberr akar neveldni, annak harcra kell neveldnie s nem bkre." Kritikusai - tbbek kztt ezrt a kijelentsrt is - sokszor tmadtk.
Modernits
C. Freinet:
„A szzad elejig a trsadalmi s a technikai fejlds csak a genercik temben haladt. A szlk s a nevelk azzal a szinte biztos tudattal kszthettk fel gyermekeiket az letre, hogy majd olyan klnfle problmkkal talljk szemben magukat, amilyenekkel k maguk is tallkoztak s tbb-kevsb meg is oldottak. A tantk is elre tudtk, mire lesz tantvnyaiknak szksge. Oktati gyakorlatuk sorn nem kellett technikai s pedaggiai vltozsokkal szembenznik... Akartuk-e vagy sem, a jelenlegi fejlds elkpeszten felgyorsult.”
Celestin Freinet Modern Iskolja
oA munkaiskola mozgalmnak nagyhats kpviselje volt a francia Celestin Freinet (1896-1966).
oFreinet az Alpok egyik vlgyben hzd kis faluban, Gars-ban szletett. Gyermekkornak lmnyanyaga termszetbl tpllkozott: megfigyelte a nvnyeket, rovarokat, patak partjn jtszott, nyjat rztt. A falusi letmd hatssal volt vilgszemlletnek, gondolkodsnak alakulsra.
o"Neknk nem volt sem ceruznk, sem paprunk" - rta gyermekkorra emlkezve. "A mvszetet szmunkra a Krisztus-kp jelentette a templomban. Az n els mvsz lmnyem azon a napon volt, amikor 2 sourt gynyr kk-piros ceruzt vsroltam egy vndorrustl, s aztn fzetbortmra, az ablakdeszkra, a falra felrajzoltam vele Franciaorszg kk-fehr-piros zszlajt."
Celestin Freinet
oMint falusi gyerek szmra, Freinet-nek is a tantkpz jelentette a felemelkeds tjt, ahol j eredmny esetn az llam fizette a tanttats djt. A nizzai kpzt vgezte el, majd behvtk katonnak. A harctren slyosan megsebeslt - a tdejt rte lvs - veket kellett krhzban tltenie.
oTanti plyjt 1920-ban kezdte el Bar-sur-Loup, egy dl-franciaorszgi kis falu ktosztlyos npiskoljban. Betegsge miatt a fiatal segdtantnak nem volt ereje ahhoz, hogy - igazgatja pldjt kvetve - kiablssal, asztalcsapkodssal teremtsen rendet a gyerekek kztt.
Celestin Freinet
oPlyja vgn gy emlkezik a kezds gytrelmeire: "Amikor 1920-ban visszatrtem a nagy hborbl, srlt tdvel, csak egy legyenglt, nehezen llegz dicssges sebeslt voltam, kptelen arra, hogy az rkon nhny percnl tbbet beszljek. Msfajta pedaggival a nehz llegzsem ellenre is taln folytatni tudtam volna szeretett mestersgemet. De olyan gyermekeket tantani, akik - mereng szemkbl ezt tisztn ki lehetett olvasni - nem figyelnek s nem rtenek, az rt llandan megszaktani, hogy az lmodozkat s a rendetlenkedket a szoksos frzisokkal rendre utastsam: - Lennl szves figyelni?...
oMindez felesleges fradozs volt az osztly zrt lgkrben, ahol tisztban voltak fiziolgiai kpessgeimmel. Mint a fuldokl, aki nem akar a vzben almerlni, n is knytelen voltam megtallni a fennmarads mdjt. Szmomra ez let-hall krdse volt."
Celestin Freinet
oA plyakezds elszigeteltsgn az olvass segtett: ekkor tallt r "szellemi seire": Pestalozzira s Rousseau-ra. Elolvassa Adolphe Ferrire j knyvt "Az aktv iskol"-t. Megtallja azokat a pedaggiai elveket, amelyeket szemlyisghez kzelllnak rez, szeretn kiprblni ket.
o1922-ben Nmetorszgban jr, megismeri Peter Petersent, a Jena-terv megalkotjt, akivel lete vgig kapcsolatban marad.
o1924-ben rszt vesz Montreux-ban az j Nevels Ligjnak II. kongresszusn. Tallkozik Ferrire-rel, Claparde-del. Az jdonsgok felkeltik rdekldst, de ltja: a falusi npoktats szegnyes viszonyai kztt az elitnevelsre szabott elkpzelsek tbbsge megvalsthatatlan.
Celestin Freinet
Ami falun adva volt, az a termszet kzelsge, knyvekkel nem helyettesthet lmnyanyaga. Freinet szmra ezrt volt fontos a korabeli tantk avantgarde prblkozsa, amely a "stk az osztllyal" elnevezst viselte. A prblkozst ltalban nem fogadta lelkeseds, de Freinet kpes volt arra, hogy kiaknzza a mdszer igazi pedaggiai rtkeit.
Celestin Freinet
"Szmomra a stk az osztllyal az dv kezdett jelentette. Ahelyett, hogy az olvastbla eltt szunykltunk volna a dlutni tanuls idejn, a falut krnyez mezre mentnk. Az utakat keresztezve meg-meglltunk, hogy megcsodljuk a kovcsot, az asztalost vagy a takcsot munkja kzben, akiknek mdszeres s biztos mozdulatait kedvnk lett volna utnozni [...] Mr nem iskolai szemmel vizsgltuk a krlttnk lev virgokat s rovarokat, a kveket vagy a patakot. Egsz lnynkkel reztk ket, nemcsak trgyilagosan, hanem teljes termszetes rzkenysgnkkel. s kincseit bevittk az iskolba is, a kavicsokat, a mogyorfa virgt, az agyagot vagy egy holt madarat..."
Celestin Freinet
oFreinet teht kitrta az iskola kapuit arra az letre, amely kzvetlenl krlvette. Az lmnyekkel tsztt tapasztalatokat az iskolban feldolgoztk, beptettk a tanulmnyok folyamatba. A problmt mr az okozta, hogy a felhalmozott tapasztalati anyagot hogyan rizzk meg, hogy mindig rendelkezsre lljon. (Freinet nem akarta hasznlni a mesterklt, letidegen olvasmnyokkal zsfolt korabeli npiskolai tanknyveket.)
oA megoldst egy kzi szeds nyomda vsrlsa jelentette. Freinet kis tantvnyai ettl kezdve az egyszer szerkezet segtsgvel kinyomtattk szemlyes lmnyeikbl tpllkoz "szabad fogalmazsaikat".
Celestin Freinet
oA gyermekek fogalmazsaibl jsgot lltottak ssze. A legjobban sikerlt szvegeket elkldtk egy kzeli falu iskolsainak, akik hasonl elvek szerint tanultak. Fokozatosan kibontakozott az egyre szlesebb krkre kiterjed levelezs, a Freinet-technikkkal mkd iskolk l kapcsolata.
oA hagyomnyos tanknyvekkel val szaktsbl szletett a gyermekek ltal lapokbl sszelltott "tanknyv", dokumentumgyjtemny.
oIdkzben az osztly bels kpe is talakult. Freinet a katedrn ll tanri asztalt megfosztotta hagyomnyos, tekintlyt parancsol szereptl. A tanterem kzepre lltva megvltoztatta funkcijt: a szemlltetsre, bemutatsra sznt trgyak kerltek r. Az osztlyterem leginkbb mhelyre hasonltott, ahol az asztalokat s szkeket ppen az aktulis tevkenysgnek megfelelen rendeztk el.
Celestin Freinet
oFelesgvel, lise-zel - aki tantn volt - 1928-ban a Nizza melletti Saint Paul-ba kltztek, ahol mindketten egy iskolban tanthattak. A vros elljrsgnak s a szlk egy rsznek rtetlensge miatt munkjt csak nagy nehzsgek rn folytathatta.
oEzekben az vekben rta az egyik npoktatsi lapban: "Az iskolnak tbb s nagyobb feladata van, minthogy tovbbtsa az ismereteket. Amit nagyra rtkelnk, az nem az ismeret, hanem maga a felismers, a kutats. Az rtelem nem magtr, amit megtltnk; lng, amelyet sztani kell. [...] Ismerjk az idelis iskolt [...] De neknk a legkemnyebb realits talajn kell dolgoznunk. Olyan gyermekek lnek elttnk, akiknek sokszor nagyobb szksgk van kenyrre s ruhra, mint szellemi tpllkra. Az let, amely krlvesz bennnket, normlis s amorlis, fatlisan fkezi erfesztseinket."
Celestin Freinet
oppen ez a szocilis krnyezet ksztette a francia nptantt arra, hogy elhatroldva az j Nevels elitkpz jellegtl, iskolamozgalmt a Modern Iskola elnevezssel jellje.
oA Saint Paul-ban eltlttt kzdelmes vek alatt a Freinet-technikk varinsai tovbb differencildtak, gyarapodtak: llandsult kiindulpontknt a szabad fogalmazs, tovbb bvlt az iskolai munkaknyvtr (Bibliothque de Travail), j elemknt belpett a hanglemez s a mozgfilm.
oA konzervatv krk heves tmadsai ellenre - "kommunista sszeeskvssel" vdoljk - egyre tbben llnak ki mellette: tbbek kztt tmogatja Claparde s Ferrire magasztal cikket r rla, ennek ellenre 1933 jniusban elbocstjk llsbl.
Celestin Freinet
A csald a kzelben, Vence-ban vsrol egy pletet, amelyet kzs ervel iskolv alaktanak t. (Szinte szimbolikus jelentsg, hogy az j iskola els lakja kt Nmetorszgbl meneklt zsid gyermek.) Vence-i bentlaksos iskoljban napi 14-16 rt tlt "gyermekeivel". Itt dolgozik hallig.
Freinet: Nevelssel a vilg jobb tehet…
oszemlletmd, viszonyuls a gyermekhez / falusi letmd hatssal volt gondolkodsra
ominden gyermeket nmaghoz kpest kell fejleszteni
ominden gyermek egyedi s megismtelhetetlen
osajt temp s kpessg fontos
oj technikk (tdlvs)
ooldott s rhangolt gyermek tud dolgozni = beszlget sarok
onincs klasszikus rtelemben vett tanra, kzs terv, un. heti terv van, munka utn beszmol, tanulsgok
C. Freinet
otanknyv nem elsdleges ismerethordoz, sajt lapokbl sszelltott tanknyv
ofeladatkrtya – nyomda / szabad fogalmazs, szabad nkifejezsi technikk / jsg – tantrgyaknak legyen funkcijuk / levelezs szomszd iskolval
oksbb hanglemez, mozgfilm
okrben lnek – metakommunikci / lebontotta a katedrt, „mobil” osztly
otanr segt az ismeretszerzsben
ostk az osztllyal, lebontotta az iskola falait – lmnyszer oktats (letszer)
oelhatroldik az j Nevels elitkpz jellegtl, mozgalmt Modern Iskola elnevezssel jelli
|