REFORMPEDAGGIA
A szerk. 2008.01.09. 10:02
9. rsz pps. prezentci alapjn
Reformpedaggiai irnyzatok haznkban
A cserkszet
oNagyhats pedaggiai mozgalom a cserkszet. Alaptja - a br hbor veternja - az angol Baden-Powell (1857-1941), 1908-ban hozta ltre els csapatt. Ugyanebben az vben adta ki alapvet mvt "Scouting for boys" [cserkszet fiknak] cmmel.
oA mozgalom szerencssen illesztette pedaggiai koncepcijba mindazokat az elemeket, amelyek a serdl fikat rdekeltk, vonzottk (dzsungel, indinromantika, tborozs, egyenruha, katons klssgek s tevkenysgek: felderts, harci jtkok stb.).
A cserkszet
A cserkszcsapat ln felntt parancsnok llt, de mellette a nagyobb fik voltak a rajok, rsk parancsnokai. Fegyelmezett, katons szellem uralkodott a csapatban, de magvolt a rajok, rsk sajt, kln lete is. Ennek kialaktsban fontos szerep jutott az egyni tleteknek, elkpzelseknek, amelyek sszhangban lltak a csapat egsznek clkitzseivel. Mindezt kapcsolatba hoztk a cserksztrvnyekkel, amelyek tz pontja az egsz cserkszmozgalom pedaggiai alapjt kpezte.
A cserkszet
oA csapatban foly sokszn tevkenysg lehetsget nyjtott az nmveldsre, jellemfejlesztsre, s ez jl megfrt a jtkkal, olvasssal, sporttal. A gyermekek llkpessgt, tletessgt, szervezkpessgt, egyb adottsgait prbra tev cserkszprbkra val felkszls az egyn s kzssg kzs gye volt.
oA cserkszet kiemelked esemnyei voltak a kirndulsok, nyri tborozsok. Ezek keretei kzt kaptak lehetsget a gyermekek a termszet: titkainak, szpsgeinek felfedezsre.
oA cserkszmozgalom elterjedt az egsz vilgon. Virgkort - klfldn s haznkban egyarnt - a kt vilghbor kztt lte. Az egyes orszgok cserkszmozgalmai a lnyegi azonossg mellett egyni arculatukat is kifejlesztettk, gy trtnt ez Magyarorszgon is.
A cserkszet
oA sajtosan magyar cserkszidel megfogalmazsa Sk Sndor nevhez fzdik, aki 1915-ben tartott eladsban rmutatott: a cserkszet clja a jellemes szemlyisg kialaktsa. Ennek legfbb eszkzeknt teremt a fik szmra romantikus, vonz letkrlmnyeket. Ugyanakkor arra is gyel, hogy a cserkszlet klnfle forminak tlse sorn sztnzst kapjon a gyerek arra, hogy sajt maga alaktsa ki - tudatos munkval - sajt jellemes-erklcss szemlyisgt. Jellemes szemlyisg pedig az, aki egyni nfejleszt munkval igyekszik sajt magt minl teljesebb emberr, minl jobb magyarr formlni.
oModern pedaggia volt teht a magyar cserksznevelsi koncepci, akrcsak a szellemi eld, Baden-Powell felfogsa. Nemcsak a reformpedaggia hatsait olvasztotta magba, de rzdik rajta Finczy Ern rtkpedaggija s Imre Sndor nemzetnevels-elmlete is.
A cserkszet
oA magyar cserkszet ugyanis a hszas-harmincas vekben is ellenllt minden militns trekvsnek, s nem volt hajland "katonai elkpzv" silnytani a mozgalmat. "Neknk nem kell katonkat nevelnnk" - hangozatta Sk Sndor mg 1915-ben s ez az elv rvnyes maradt Trianon utn is: ezt a szellemet tkrzi az 1922-ben megjelent - s Sk Sndor ltal szerkesztett - "Magyar Cserkszvezetk Knyve" is.
oSk Sndor ebben a knyvben is a cserkszet igazi humnus rtkeit knlta fel, olyan rtkeket, melyekben egyetemes emberisg s magyarsg egymsra tallhat. Ugyanakkor les kritikval illeti a kor "magyarkod magyarjait", akik "magyarsguk bszke nrzetnek zsinros kpnyegbe burkolzva csodlatos nemtrdmsggel hunytak szemet az ket krlvev vilg problmi eltt".
A cserkszet
o1939-ben az egyre inkbb jobbra told magyar kormny nyomsra az orszggyls elfogadta az n. honvdelmi trvnyt. Ez jralesztette a cserkszet militarizlsnak veszlyt. 1942-ben megszntettk a Magyar Cserkszszvetsget, s az jonnan szervezett Magyar Cserkszmozgalom lre egy tbornokot lltottak.
oAnnak ellenre, hogy 1942-1944 kztt a magyar cserkszet fels vezetsben valban militarista s szlssgesen nacionalista szellem uralkodott, "lent", magukban a cserkszcsapatokban mindebbl szerencsre alig rzdtt valami.
A cserkszet
oFleg az egyhzi vezets alatt ll csapatok tudtk megrizni a humnus cserkszpedaggia szellemt a hbors uszts kzepette. Tovbbra is intenzven folyt a cserkszcsapatok orszgjrsa, falukutatsa.
oHa a magyar cserkszmozgalom ltalnos pedaggiai jellemzit kvnjuk sszefoglalni, akkor a kvetkezket llapthatjuk meg:
A cserkszpedaggia…
omodern, korszer pedaggia volt, nevelstudomnyi s pszicholgiai szempontbl egyarnt;
ohatkony pedaggia volt: tzezrek nttek fel e nevelsi elvek szellemben; tzezreknek biztostott ders egyni s kzssgi fejldst eredmnyez gyermek- s ifjkort;
ohumnus pedaggia volt: az emberek egyenlsgt, az emberek kztti szolidaritst s szeretetet, a megklnbztets nlkli segtkszsget, a szemlyisg tisztelett hirdette.
A reformpedaggia szellemben mkd hazai iskolk
oDomokos Lszln Lllbach Emma intzete, az j Iskola 1915-1949 kztt mkdtt Budn. Fleg polgri csaldok lenygyermekei tanultak itt 6-18 ves korig.
oDomokos Lszln Nagy Lszl elvei szerint alaktotta ki iskoljnak pedaggiai arculatt, de a harmincas vekben mr tbb ponton eltrt mesternek koncepcijtl. Abban mindenesetre Nagy Lszl tmutatsa szerint jrt el, amikor iskolja kzppontjba a gyermek fejldstani sajtossgait lltotta. Kerlte az enciklopdikus ismerethalmozst, igyekezett a tudomnyok, mvszetek legjellemzbb s legfejlesztbb rszleteibl zeltt adni a gyerekeknek.
j Iskola
A humn trgyak tantsakor az j Iskola pedaggusai nem egyszeren tnyeket kzltek, hanem - felhasznlva s egyttal fejlesztve a gyerekek intuitv kpessgeit - lttattk a korszakot, a mfajt, a cselekv szemlyeket, s ezzel a helyzetbe val belelsre ksztettk a tanulkat. Nem az emlkezet mechanikus fejlesztse volt a cl, hanem az tlt befogads s elads, a szemlyisg fejlesztse a mvszi alkots rvn. Sajt kutatmunkjuk eredmnyeirl igen sokszor valamilyen kreatv kifejezsi forma (rajz, agyagmunka, dramatizls stb.) segtsgvel szmoltak be a tanulk.
j Iskola
j ignyknt fogalmazdott meg itt is - akrcsak ms reformiskolkban - az alkots ignye. Alkots, tevkenysg, akci jellemezte ezeket a gyermekeket. Az lett a tanuls clja, hogy "felsznre kell hozni az egyni erket olyan minsgben s olyan intenzitsban, amellyel a nvendk rendelkezik. F szempont az nmagbl termel tevkenysg ltetse".[32] Nem knny az alkotsi folyamat irnytsa, mederbe terelse.
j Iskola
oBellrl indul folyamat ez, melynek cljt az egyn szabja meg, a megolds tartalmi s formai elemeit is alaktja. Nem minden gyermek kpes erre. Domokos Lszln ezrt tartotta fontosnak a belel fantzia s ltalban az rzelmek fejlesztst. Ehhez olyan kls felttelek szksgesek, amelyeket a tradicionlis iskola ltalban nem teremt meg. A krnyezetnek nem szabad gtllag, bntlag hatnia a gyermek alkotvgyra, - kpessgre.
oAz j Iskolban a tanrok s a dikok kapcsolata benssges volt, nlklzte a "hivatalos hangot". Felnttek s gyerekek kapcsolata mgsem vlt tolakodv, megrizte a "kedves hrom lps tvolsgot".
j Iskola
Az iskolban Imre Sndor javaslatra Baranyai Erzsbet vezetsvel llektani laboratrium mkdtt. A gyermekek kzssgben val rendszeres megfigyelse alapjn Domokos Lszln a kvetkez gyermektpusokat lltotta fel:
ovezetk,
oazok segti,
oa segtk s a kzmbsk kztt llk,
okzmbsek,
ohtrltatk tpusa.
A tanrok igyekeztek a gyermektpusokhoz alkalmazkodva vlasztani oktatsi-nevelsi eljrst, mdszert.
Montessori Mria
oAz olasz reformpedaggus, Montessori Mria hatsa rendkvl nagy vben rvnyeslt Eurpa-szerte, nem kerlte el haznkat sem.
oMagyarorszgon 1912-tl foglalkoztak Montessori pedaggijval: elszr Weszely dn s Ozorai Frigyes ismertette nzeteit. Bardcz Pl 1924-ben knyvet rt az olasz pedaggus koncepcijrl ("Montessori Mria rendszere s mdszere"). A fvrosban a Ferencrendi Mria misszionrius nvrek Montessori-rendszer vodjt mg 1913-ban nyitjk meg.
Blavry-Burchard Erzsbet
oLelkes hve volt ennek a pedagginak Blavry-Burchard Erzsbet, aki tbb knyvt magyarra fordtotta. 1927-tl 1944-ig Montessori-mdszer vodja, 1928-tl 1941-ig pedig iskolja mkdtt Budapesten.
oBurchard Erzsbet szakavatottan alkalmazta a klnfle Montessori-eszkzket, eljrsokat (hengersorozatok, lapocskk, szvetdarabok stb.). A "leckeads" mdszerre gy emlkezett vissza: "Ez abbl llt, hogy kevs szval, nagyon szp vilgos mozdulatokkal megmutattam, mit lehet az eszkzzel csinlni.
Blavry-Burchard Erzsbet
oAz iskola mindvgig osztatlan volt. Ennek elnye (24-28 gyerek jr a ngy osztlyba sszesen), hogy a nagyobb gyerekek pldjt a kicsik utnzssal kvettk.
oAz iskolai tantsi id els hrom rja intenzv munkval telt el. Szabadpolcos rendszer dobozokban knlta a gyermekeknek a 4 osztly anyagt: a gyerekek azzal foglalkozhattak, ami ppen rdekelte ket. A beszlgetst nem tiltottk, hiszen az eszkzk hasznlata sokszor egyttmkdst kvnt a gyermekek kztt.
oEgyttal fejldtt a gyermekek nllsga is, mivel az ismereteket nem kszen kaptk, nekik kellett a valsgot felfedezni. A pedaggus csak akkor segtett, ha a gyerek elakadt valamiben s ignyelte a tmogatst. "Segts, hogy nllan tudjak dolgozni" - ez a Montessori-gondolat rvnyeslt Burchard Erzsbet budapesti kisiskoljban is.
Nagy Emiln dr. Gllner Mria
oRudolf Steiner magyar kveti kzl felttlen emltst rdemel Nagy Emiln, Dr. Gllner Mria, aki - a steineri pedaggia szellemben - 1926-1932 kztt Budn, a Kissvbhegyen iskolt mkdtetett.
oGllner Mria Steiner szemlyes tantvnya volt, az antropozfus 1924-ben felvette a dornachi Goetheanum tagjai kz. Mindent megtett azrt, hogy az antropozfia tanait Magyarorszgon is terjessze. Hamar kialakult az a meggyzdse, hogy ezt a clt leghatsosabban egy Waldorf-iskola szolglhatja.
Kissvbhegyi Iskola
oFrje az orszg legbefolysosabb emberei kz szmtott (egy ideig a Bethlen-kormny igazsggy minisztere volt). gy nem okozott klns nehzsget, hogy engedlyt kapjon egy olyan ktnyelv iskola megnyitshoz. Azt is elrte, hogy 14 ves korig engedlyezzk a koedukcit, s az iskola bizonytvnya egyenrtk legyen a polgri iskolai bizonytvnnyal.
o1926 szeptemberben kt osztllyal s hozzvetleg 20 nvendkkel nylt meg a Kissvbhegyi Iskola s Interntus.
Kissvbhegyi Iskola
Az iskola vezetjnek s tanri karnak egyre tbb nehzsggel kellett szembeslnie. A nmet Waldorf-iskolkat nem akartk szolgai mdon msolni, de hazai hagyomnyokra sem tmaszkodhattak. (Ezt megelzen ktnyelv iskola mg nem mkdtt Magyarorszgon.) Gllner Mria ldozatkszsge, a tanrok tletgazdagsga s ksrletez kedve ellenre a gondok egyre szaporodtak. Miutn 1933-ban Hitler Nmetorszgban hatalomra jutott, vge szakadt a nmet Waldorf-mozgalomnak, s ez a sors vrt a magyar iskolra is.
|