1
A szerk. 2008.01.09. 10:11
Ped.pszi. trgya, rendszere, kutatsnak mdszerei
- A pedaggiai pszicholgia trgya, rendszere, kutatsnak mdszerei.
A pedaggiai pszicholgia az iskolban foly oktat-nevel munkban, azaz a pedaggiai tevkenysgben megnyilvnul pszicholgiai jelensgeket, trvnyszersgeket vizsglja, kutatja.
A pedaggiai pszicholgia legfbb krdsfeltevse: mit kell tennie a pedaggusnak, hogy a gyermek mg fejlettebb legyen, hamarabb rjen el a fejlds optimlisan elrhet legmagasabb szintjre.
A pedaggiai pszicholgia aktvan s alkotan beavatkozik a tanul szemlyisgnek fejlesztsbe, s gy a szemlyisgfejleszts tudomnya.
Trgya:
1. Ismerettads folyamatban lezajl llektani trvnyszersgek
2. Kpessgek alakulsnak trvnyszersgei
3. Szemlyisgfejleszts alakulsnak trvnyszersgei
4. A tanr s a dik viszonynak llektani trvnyszersgei
5. A tanul s a kzssg viszonynak llektani trvnyszersgei.
Rendszere:
1. A pedaggiai pszicholgia trgya
2. A pedaggiai tevkenysg szemlyi meghatrozi:
- a tanuli szemlyisg
- a pedaggus szemlyisge
- A tanuli kzssgek pszicholgija
- A tanul szemlyisgfejldsben szerepet jtsz egyb kzssgek hatsai.
3. A tanuli szemlyisg fejlesztst meghatroz tevkenysgek:
a.) A nevelsi folyamat pszicholgia elemzse
b.) Az oktatsi folyamat pszicholgiai elemzse
c.) A munkra nevels s a munkaoktats pszicholgiai problmi, a plyavlaszts elksztse az iskolban.
4. Az tlagtl eltr tanulkkal val bnsmd pszicholgiai problmi:
a.) A kiemelked kpessg tanulk
b.) A tanulsban elmarad tanulk
c.) A nehezen nevelhet gyermekek
5. - az iskolapszicholgus
- a Nevelsi Tancsad
- a Plyavlasztsi Tancsad munkja
Kutatsi mdszerek:
1. Ksrlet:
A dolgok bel sszefggseit kifejez trvnyszersgeket segt feltrni.
a.) Laboratriumi: elnye – pontos, precz mrsi lehetsgek
Htrnya – a pedaggiai folyamatokat leegyszersti.
b.) termszetes: amely sorn a tanul a termszetes letfelttelei kztt marad, szoksos tevkenysgeit vgzi, jtszik, tanul. A kutat beiktat egy ksrleti tnyezt, megvltoztat egy felttelt s az eredmnyben ennek a megvltoztatott felttelnek mri a hatst.
2. Megfigyels:
Lnyege, hogy nem avatkozunk be az esemnyek alakulsba. Elssorban a tanulk viselkedsnek, magatartsnak a tanulmnyozsra irnyul, de lehet a feladatmegolds folyamatt, a tevkenysg ltrejttt is nyomon kvetni.
3. Explorcis mdszerek:
beszlgets: A kutat krds- vlasz, vagy trsalgs formjban igyekszik a szksges ismereteket megszerezni. Lehet: spontn, megtervezett, egyni-bizalmas jelleg, csoportos.
Krdv: az egyn, az osztly, csoport vlemnynek felmrsre. Fontos felttele a krdsek tgondoltsga, egyrtelmsge, valamint, hogy legyen biztostott a vlaszok szintesge, azaz a tanulk rdekeltek legyenek az szinte vlaszadsban.
4. A tanuli tevkenysg produktumainak (szellemi termk) elemzse
Rajzok, fogalmazsok, feladatteljestsek, stb… rtkelse. Az rtkels szempontjai lehetnek: rzelmi ktds a tevkenysghez, nll gondolkods s a trgyi tuds egymshoz val viszonya, magabiztossg, kezdemnyez er.
5. Tesztek
- Intelligencia: Wechsler-teszt (MAWI s MAWGYI tesztek)
- Szemlisgvizsgl tesztek: Rorschah, CAT, Vilgjtk,
N - neurocits
E - exro- introvertltsg
NY - nyitottsg
E - egyttmkds
L - lelkiismeretessg
- Kpessgeket vizsgl: figyelem, emlkezet, fizikai llapot, rszkpessgek.
|